wel of niet ijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

wel of niet ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-02 20:48

Tos staat dag en nacht op het land en heeft vanaf mei constant ijzers gehad aangezien hij regelmatig voor de kar staat.
Maar nu zit ik te twijfelen om hem na dit paar ijzers (zitten nog prima, maar als ze er onder uit moeten) wel te laten beslaan.
In december/januari is het bos toch onbegaan baar (lees een blub) en ijzers en buitenrijden...
ijzers en bevroren/besneeuwde wei....

Laten jullie paarden heel de winter op ijzers?
en hoe pakken jullie dat aan als het flink gevroeren/gesneeuwd heeft?

Vorige winter was het zonder ijzers geen probleem...

maar ik zit dus te twijfelen of hij niet beter een paar maanden zonder kan (opzich, voor buitenrijden heeft hij geen ijzers nodig, alleen als we mennen)

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 21:15

Nicoline staat altijd zonder ijzers, gaat ook niet zo vaak buitenrijden en komt niet voor de kar. Gewoon afwegen dus en als je echt denkt dat je niet vaak buiten komt of ment: gewoon zonder ijzers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 21:24

Ik heb s´winters nooit ijzers omdat ze elke dag het land in gaan en als ze ijzers hebben en het gesneeuwd heeft krijgen ze gigantische klompen onder de hoeven.
Zonder ijzers (en met een laagje groene zeep) hebben ze daar bijna geen last van.
Met rijden merk ik er ook niet veel van.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 21:52

Die van mij krijgen gewoon géén ijzers, zolang het kan natuurlijk, ik ga ze niet weigeren als het nodig is. (ik heb nu veulens/jaarlingen bijna, dus nog niet van toepassing nu, maar m'n vorige pony liep ALTIJD zonder ijzertjes, en m'n dravertje verloor steeds 'r ijzers, dus lieten we 'r ook gewoon bekappen na een tijd).

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 21:58

In de winter staat mijn paard nooit op ijzers.
's Zomers moet het helaas wel, omdat z'n hoeven niet zo best zijn en vanwege de harde en ongelijke kleigrond brokkelen z'n hoeven dan erg af.
In de winter heeft het geen nut, omdat de wei dan zacht is.
Plus dat het met sneeuw / vorst ook nog best wel link is, zonder ijzers zijn paarden toch "stabieler".
Mijn advies: geen ijzers, tenzij echt noodzakelijk !

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 22:07

Taran wil ik eigenlijk zonder ijzers, helaas loopt hij dan zijn hoeven te kort af, ookal rijd ik niet buiten op de weg.
Maar als het zonder kan zou ik het liever hebben. Scheelt een hoop ellende in de winter.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-02 22:10

dan zijn dit zijn laatste paar ijzers voor dit jaar, en gaat zijn tuig onder een dikke laag vet ff de schuur in Knipoog

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 22:42

Ìk heb Yorghos en Kai dit jaar voor het eerst zonder ijzers. In de eerste plaats omdat ze het hele weilnad omploegen met ijzers onder. Maar ook omdat ik in de winter veel minder (buiten) rijd. Ik vind het nu niet nodig.
Ook mijn hoefsmid vond het een goed idee om ze een paar maanden zonder te zetten.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 01:29

Mijn twee wedstrijdpaarden staan wel de hele winter op ijzers. Ook zand slijt hoeven af en wedstrijden worden nu eenmaal in zand gereden. Is echter niet praktisch als het gesneeuwd heeft, dan lopen ze inderdaad op hakjes. Als het alleen maar gevroren heeft is het geen probleem, ze komen sowieso iedere dag buiten, dus ze doen niet gek meer en bovendien hebben ze het zelf snel genoeg door dat ze voorzicht moeten zijn. Mijn oudere merrie en shetjes hebben nooit ijzers onder. Mijn oude merrie heeft gewoon ook veel beter hoeven dan die andere twee.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 03:16

Hangt af van de hoeven en van de omstandigheden oftewel het gebruik. Ijzers alleen doen als door het gebruik de boel te veel slijt. In principe zijn ijzers eigenlijk een noodzakelijk KWAAD.

IJzers verslechteren in elk geval de natuurlijke hardheid van de hoeven, dus niet doen als het niet beslist noodzakelijk is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 03:33

Ik heb mijn merrie deze winter (net als de voorgaande winter) MET ijzers staan.

Ik heb de beschikking over een kleine binnenbak, dus mocht het gaan sneeuwen kan ik overdekt rijden...

Van de zomer stond ze - ivm haar veulen - zonder ijzers. Maar omdat ze vrij laag op de versenen staat zijn ijzers eigenlijk onontbeerlijk....

Dus als het gaat sneeuwen deze winter...heb ik een probleem....

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 11:12

mijn fjord heeft ook in de winter ijzers. we hebben het ooit zonder geprobeert maar ze hoeven slijten te snel.....