wassen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-01 18:42

Enig idee of je een paard te vaak kan wassen? Verward
Ik heb weleens gehoord dat je zn vetlaagje eraf kan wassen, maar klopt dat wel?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 19:29

Wassen is idd niet zo goed. Tenminste als je je paard buiten hebt staan.
Het is waar, je wast zijn vetlaag weg!
Ik heb Isolda nog nooit gewassen. Volgens mij ook helemaal niet nodig, tenzij je een schimmel hebt, die in de pies gelegen heeft *LOL*
Alleen haar staart was ik weleens, maar alleen tot de staart wortel. En haar witte sok was ik weleens, alleen voor een wedstrijd oid.

Imo is wassen onzin!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 19:40

ja je kunt je paard wel té vaak wassen.maar als je een paard hebt wat snachts gewoon op stal staat kan je hem in de zomer(wel warm zonnig weer)best eens een paar keer wassen,dat is niet zo erg.
als je je paard was haal je idd de vetlaag eraf,maar die bouwt zich ook wel weer gauw op.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 20:20

wassen alleen als het nodig is bij bevoorbeeld een schimmel bij een donker paard zou ik alleen de sokken wassen voor een wedstrijd idd vanwege de vetlaag maar ook omdat het heeeeeeeeeeeeeel lastig is al het sop er weer uit te wassen.
Ik was wel eens op hele warme dagen dan zet ik 'm van top tot teen onder de slang en was ik met mijn hand over de zweetplekken heen dan zo drijfnat in het land waar ie heerlijk in het zand gaat rollen een beter antivliegenmiddel dan een laag stof bstaat er niet *LOL* en door het rollen drogen ze nog sneller dan een zweetmes ook Cool

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 20:38

wassen kan gen kwaad, als het dier daaarna 1 kertje doet rolen zit z'n vetlaag er weer op en is weer waterdicht *LOL*

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 20:40

Als het diertje 1x doet rollen? Dan zit er geen vetlaag op hoor. Eerder een laag stof, maar dat beschermt je paardje niet in een regenbui hoor!

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-01 20:45

Hmm..ik heb [**] vandaag gewassen, hij vond dat wel fijn, toen dacht ik: ff vragen of dat vaak kan..niet dus.
Maar ja, hij is nu wel mooi! Haha!
En het word nu toch niet koud dus het kan nou geen kwaad Lachen

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 20:46

nee vetlaag komt niet van stof maar van binnenuit. als jij je haar een week niet wast en je rolt niet door het zand wordt het ook nog vet hoor!

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 22:10

Ik heb mijn paard ook nog nooit gewassen, wel witte voetjes en staart voor de wedstrijd. En als het erg warm is onder de lauwe douche, maar niet met shampoo of zo. We hebben wel een tijd een schetje gehad met huidproblemen, die moest een tijdje om de dag gewassen met speciale shampoo. Was erg geinig werk, maar dat maatje is ook te overzien. Ik kan niet eens op de kont van mijn paard kijken, laat staan controleren of alle sop eruit is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 22:26

Mijn paard is donkebruin en met warm weer staan de vlokken schuim vaak op zijn lijf. Ik was hem soms wel een paar keer per week omdat hij anders zo grijs blijft.
Hij staat wel altijd binnen. Ik heb nog nooit problemen gehad.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 21:20

Ik was mijn paard niet maar met warm weer spuit ik hem wel nat, maar volgens mij kan dat niet zo heel veel kwaad en blijft de vetlaag dan gewoon behouden.De shampoo zorgt ervoor dat de vetlaag weggaat.Zonder shampoo gaat je paard trouwens ook mooi glimmen!

Cissi_D

Berichten: 1549
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 21:24

Wij spuiten Rex regelmatig af na het rijden, als hij gezweet heeft. Vindt hij wel lekker.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 21:48

Ik was Pinky heel af en toe. Als het echt lekker warm (lees hitte) is zodat het voor hem gewoon lekker is. Niet eens wassen, afspuiten meestal alleen. Maar dit is echt maar heel af en toe...

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 22:15

als het erg warm is was ik tinkie weleens maar dan was ik alleen de manen en staartwortel met z-t shampoo(tegen de zomerecxeem)en haar andere delen van haar lichaam was ik niet,spoel alleen af met water

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 22:46

Als ik met dit weer gereden heb, spuit ik haar indien overdag af, dus de benen en zweetplekken (maar op de plek van het zadel niet helemaal over de rug, dat haat ze - verder geniet ze), indien 's avonds spons ik de zweetplekken af of ik gooi haar zo in het land, dan is het rollen en klaaaaar.
Shampoo etc. doe ik nooit, niet nodig imo.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 00:00

Ik heb Leys net nog onder de spuit gezet. Hij vond het heerlijk! Hij zat ook helemaal onder de (opgedroogde) zweetplekken en omdat ik 'm na het rijden nog ff had laten rollen ook helemaal onder het zand. Overigens wassen we 'm niet met shampoo (alleen z'n staart af en toe) omdat je inderdaad de beschermende laag van z'n huid af kunt wassen. Dat zal echt niet gebeuren van 1x per week onder de straal, maar wel als je 'm 3x per week of vaker wast. Zo'n muts staat bij ons op de manege, zij wordt in de volksmond 'mevrouw Poets' genoemd. Haar paard glimt als een idioot, maar heeft constant problemen met z'n gezondheid. Laat een paard toch lekker stoffig zijn en zet 'm af en toe eens onder de straal, dat is veel beter voor 'm dan er fris en stofloos bij te staan...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 09:49

He ja was me voor Cool .

Je mag je paard best iedere dag onder de douche zetten vooral met warm weer. Want in de natuur staan ze vaak ook iedere dag in de regen Party!! .
Alleen wees heel voorzichtig met met shampoo. Zoals Karin al zie gebruik ik nooit shampoo op zijn lijf alleen in de staart. Maak de hoeven en koot wel goed droog ivm mok enz.... Dit vooral wanneer de voeten zijn opgeschoren Pling .

Lekker spatten in bad met je paard hihi meestal ben ik natter dan Leys hihih Verdrietig .

Gr Pris