Welk voer voor mijn Fries?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaatje1999
Berichten: 8
Geregistreerd: 03-11-20

Welk voer voor mijn Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 18:13

Hoi,
Ik heb een 4 jarige fries al best een tijdje en ben op zoek naar ander voer wat goedkoper is dan dat ik nu heb.
Over mijn fries het is een ruin, hij loopt 5 dagen in de week ongeveer een uur. Zijn karakter en prestaties zijn erg lui. Liefst zo weinig mogelijk doen is zijn levensmotto. ( daarom is meneer ook aan de erg dikke kant)

hij staat nu overdag op de paddock en krijgt voordroog gevoerd en ik zoek er dus iets voor er bij waar het liefst weinig tot geen granen in zitten maar waar hij wel energie van krijgt maar hij moet wel handelbaar zijn.

Iemand tips? :D

Noukie123
Berichten: 696
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Welk voer voor mijn Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:43

Mijn 3 jarige fries krijgt quattro van Mijten, is een sobere muesli, hier doet hij het heel goed op maar wordt ook maar 3 keer per week lichtjes gelongeerd.

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Welk voer voor mijn Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:55

Onze Friezen krijgen beide draversbrok (sportbrok) van Havens :)

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Welk voer voor mijn Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:16

Ik ben voor mijn ex-dikkerd heel tevreden met pavo inshape. Is een haflinger. Voer is hoog in eiwit en laag in suiker + zetmeel en hij eet het supergraag. De zakken zijn wel redelijk duur, maar je moet er ook niet zo veel van geven. Dus cancelt zichzelf wel ongeveer uit bij mij.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Welk voer voor mijn Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:34

Ik vind 5x per week een uur veel voor een 4jarige. Word ie voorwaartser als hij om de dag loopt?

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:43

Kimley schreef:
Onze Friezen krijgen beide draversbrok (sportbrok) van Havens :)


Overigens lopen al onze paarden (5, 7 & 8 jaar) om de dag en dan een halfuurtje per paard :o

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:46

Mijn Friese merrie van 10 krijgt hooi en een handje brok van stal en wij geven nog een vitaminebrok (van Pavo) erbij. Hier doet ze het super op. Ik zou ook wat gaan minderen in het werk, 5x per week een uur is erg veel voor een vierjarige. Doe je afwisselende dingen met hem?

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:23

Ik zou ook minder met hem doen, dan heeft ie mogelijk meer energie. Je geeft niet aan wat je nu voert en hoeveel, maar ik zou kijken naar een vitaminebrok. Een tekort kan ook voor een futloos paard zorgen. Als je dan wil kijken naar goedkoop zou ik naar Pavo Vital kijken, mits je paard tegen luzerne kan. Ook zou ik de voorkeur geven aan hooi in plaats van voordroog voor een paard dat aan de dikke kant is, maar daar heb je mogelijk geen inbreng in

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Welk voer voor mijn Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:42

Beide Friese merries doen het uitstekend op 100g Pavo Vital en goed hooi.
Ze zijn beide eerder te heet, dan te lui.

Voor een 4 jarige vind ik 5x per week werken veel. Je paard mist kracht en heeft energie nodig om te groeien.
Ik zou voor 4x per week 40 minuten gaan qua training.

Met energiegevers heb ik weinig ervaring. Voor de snelle, goedkope energie zou ik zeggen ouderwetse haver, maar hoorde laatst dat gebrande kokos ook goed zou werken. Of een sportmuesli.

Kaatje1999
Berichten: 8
Geregistreerd: 03-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 12:18

Sas_Mon schreef:
Ik vind 5x per week een uur veel voor een 4jarige. Word ie voorwaartser als hij om de dag loopt?


Excuses bedoel 5 jarige, maar dit kan ook een uurtje wandelen zijn of aan het spelen in de bak zijn

Kaatje1999
Berichten: 8
Geregistreerd: 03-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 12:18

Iepoetjuh schreef:
Mijn Friese merrie van 10 krijgt hooi en een handje brok van stal en wij geven nog een vitaminebrok (van Pavo) erbij. Hier doet ze het super op. Ik zou ook wat gaan minderen in het werk, 5x per week een uur is erg veel voor een vierjarige. Doe je afwisselende dingen met hem?


Excuses moest 5 jarige zijn. Maar we doen ook uurtje wandelen of spelen in de bak dus wel veel afwisselen. Al zet ik hem 3 weken stil is die nogsteeds traag

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Welk voer voor mijn Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:23

Hier werkte 2x per dag een schep haver om een trage fries scherp te maken. Maar dat was geen te dikke fries...

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Welk voer voor mijn Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 09:59

Een te dikke Fries zou ik eiwit, vitaminen en mineralen voeren, niet meer dan dat (naast ruwvoer). Dat kan door mineralenbrok met een eiwitbron, zelf heb ik gekozen voor marstall force (30g/100kg paard) met sojaschroot (200-300g voor een paard, afhankelijk van de hoeveelheid eiwit in het ruwvoer). Daar doen ze het hier zeer goed op en vrijwel alles is energiek (alleen 1 shet niet, maar die is zo flegmatiek dat hij soms met 0.5km/uur door de paddock loopt). De fries x haflinger is er juist lekker voorwaarts op (bijna 4 jaar, van begin februari).

Maar een andere eiwitbron kan ook. Ik ben zelf niet zo'n fan van luzerne omdat ik de spierontwikkeling erop vaak tegen vind vallen en dit soort lichte koudbloeden er te vaak op jeuken, maar is op zich een optie, metazoa hp23 bijvoorbeeld en dan 500-750g.

Een alles in 1 muesli die hiervoor geschikt is, mits je paard niet jeukt op luzerne, is pavo inshape. 200g/100kg paard. Of het binnen je budget valt weet ik echter niet.

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: Welk voer voor mijn Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 10:24

Begin naast zijn ruwvoer eens met 2x 0.5kg haver per dag. Verder geen krachtvoer omdat je zegt dat hij al aan de dikke kant is.

Een multivitamine injectie 1x pj van de dierenarts is ook geen overbodige luxe.

xLiez

Berichten: 1891
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Welk voer voor mijn Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 10:27

Je hebt tegenwoordig ook Cavalor Silhouette dat is ook voor te dikke paarden. Mijn zusje haar haflinger miste ook wat energie en was ook wat te dik. Die staat nu sinds de zomer op Pavo InShape en dat gaat heel erg goed. Is ook mooi voer met vitaminebrokje er bij in.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 10:39

wendely schreef:
Begin naast zijn ruwvoer eens met 2x 0.5kg haver per dag. Verder geen krachtvoer omdat je zegt dat hij al aan de dikke kant is.

Een multivitamine injectie 1x pj van de dierenarts is ook geen overbodige luxe.


Daar zou ik dan toch een balancer aan toevoegen. Van 100gram balancer worden ze onmogelijk dik en weet je iig dat de vitamine en mineralen behoefte ingevuld wordt.

Gerinck
Berichten: 26
Geregistreerd: 18-11-20

Re: Welk voer voor mijn Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:33

De voeding is afhankelijk van de mate training die ze krijgen. Bij hoge energieverbruik is het beter om zetmeelgehalte te reduceren en vervangen door hoger gehalte met vet. Let wel erop dat Friezen gevoeliger zijn voor mok en over het algemeen niet zoveel eiwit verdragen.