Ingekuilde mesthoop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Ingekuilde mesthoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 18:45

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik bedoel dat de hoop helemaal in plastic ingepakt wordt.
Is dat beter?
Werkt het sneller?

We doen nu alles op een hoop en rijden het uit over het land. Door de vele regen was het dit jaar nogal een zware klus dus we zijn aan het kijken of het anders/beter kan.

Zijn er bokkers die hier ervaring mee hebben?

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Ingekuilde mesthoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 18:54

Als inpakken in plastic organisch materiaal zou laten verteren, zou gras in plastic er als compost uitrollen.
Om te vergaan/te bederven/te verteren is zuurstof en water nodig.

Daarom wordt halfdroog gras (voordroog) in plastic ingepakt om het droog en zuurstofarm te houden om te voorkomen dat het spul bederft.
En daarom moet je mest, tuinafval of wat dan ook aan organisch materiaal veel zuurstof en wat water geven. Als je compost wilt maken van je tuinafval is enkele keren omscheppen (zuurstof erbij) de manier om dat sneller te laten verlopen. En in droge periodes moet je je composthoop water geven.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Ingekuilde mesthoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 19:32

Sneller zal het zeker niet werken, gevaarlijker mogelijk wel. Vanuit mest ontstaan gassen, die je nu wilt gaan opsluiten. Ik weet niet of dat handig is...
Een dak boven je mestplaat maken is denk ik een stuk praktischer.

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Ingekuilde mesthoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 19:49

Een te droge mesthoop verteerd niet

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 20:14

Ik wil dit met de mesthoop op mijn werk gaan doen, op advies van een boer.
Ik composteer de mesthoop nu, volgend jaar gaat het in de tuinen op het terrein gebruikt worden. Voor het composteren heb je oa wormen nodig: die vermaken zich al goed in de mesthoop :j Doel van afdekken met plastic is het proces versnellen, door de wormen actiever te houden. Die houden nl niet zo van kou.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 20:17

Juut schreef:
Doel van afdekken met plastic is het proces versnellen, door de wormen actiever te houden. Die houden nl niet zo van kou.


Mislukking gegarandeerd als je het luchtdicht afsluit. Wormen hebben net zo goed zuurstof nodig (en water).
En for your information: het wordt ongeveer 70 graden celsius binnenin een composthoop. Ik betwijfel of wormen het er koud hebben :+

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Ingekuilde mesthoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 20:22

Afdekken is niet luchtdicht ;)
En composteren wil ik graag verder dan alleen het midden.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ingekuilde mesthoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 20:32

Afdekken met donker plastic houd vocht in de hoop en de hogere temperatuur maakt onkruidzaden steriel. Het versneld het proces ook, mits de hoop al actief is, voor een nieuwe hoop kost zo'n proces gewoon tijd om op te starten. Maar de wormen moeten er dus wel in (en uit bij te warm) kunnen om de boel om te zetten.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Ingekuilde mesthoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 20:35

Dit deel ligt er idd al vanaf afgelopen februari. Het nieuwe deel ben ik er nu naast gestart, dus de wormen kunnen idd gaan wandelen :)

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Re: Ingekuilde mesthoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 08:22

Het inkuilen van mest kan wel, het heeft voor en nadelen. Je gaat dan niet composteren maar fermenteren. Als ik het goed heb begrepen is het alleen niet zo simpel als afdekken met plastic. Er moet wat toevoegingen bij, en de hoop moet worden aangedrukt.
Ik ben dus bang dat het niet minder zwaar is dan nu.

Zoek ook eens op bokashi.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Ingekuilde mesthoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 09:00

Ja, ik denk dat je op Bokashi doelt. Dat gaat wel effectief sneller dan het gewone composteren. Het fijne weet ik er niet van, dat zoek je best even op.

Sowieso, voor echt goed composteren (en niet dat wat je op verschillende stallen ziet -ook bij mij-) heb je kleinere mesthoopjes nodig, lucht tussen je verschillende laagjes, LAAGJES ook (wat verschillende soorten afval betekent - bruinafval, groenafval, takken om er lucht tussen te laten) en niet te hoog en te dik en zeker niet aanrijden. Dan gaat de hele boel béter composteren dan wanneer je gewoon hoger en hoger en meer en meer op 1 hoop gooit van allemaal hetzelfde meststof. Wanneer je overigens omschept en je ziet witte randen in je compost, is het te warm in je mesthoop en wordt er echt verbrand. Dat is in feite niet goed.

Maar goed, ik heb wel preken. Mijn eigen mesthoop is ook niet volledig volgens de regels van de kunst. Daar heb ik gewoon de plaats niet voor. Om dat goed te maken laat ik hem extra lang liggen en voeg ik mineralen toe. Dan heb ik ook wel top compost.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 16:10


Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Ingekuilde mesthoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-20 22:42

Wauw wat een reacties! Ik heb voorlopig wat te lezen

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 08:35

ik ben inmiddels uitgelezen :D en wil toch gaan proberen bokashi te maken van de mesthoop. Iemand hier ervaring mee? We hebben nu de mesthoop tussen pallets als composthoop ingericht, dus aanpassingen gaan wel nodig zijn. Is het gewoon een kwestie van afdekken met plastic?

Moet de mest eerst 'afkoelen' om toch verhitting te voorkomen?

Graag ideeën van bokkers die dit ook thuis doen