Hoelang mag hond niet mee op wei, na ontworming paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
picasso
Berichten: 9
Geregistreerd: 24-10-20

Hoelang mag hond niet mee op wei, na ontworming paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 20:52

Hey iedereen,

Vandaag heb ik mijn paard ontwormd nu vroeg ik me af, hoelang mag mijn hond niet meer naar de wei?

Ik weet dat ik moet oppassen dat de hond geen restjes opeet van de ontworming en dus ook niet aan de tube mag komen. Ik probeer de wei altijd zo goed mogelijk uittemesten.


Maar stel ik ben een deeltje mest vergeten opruimen en de hond komt er na een week terug op de weide en eet toch dat ene deeltje mest is dit het dan nog altijd fataal bij een hond? of verdwijnt de gifitge "stoffen" uiteindelijk uit de mest?

Mijn dierenarts (van de paarden) wist het zelf niet zo goed alleen dat de hond 2 dagen zeker niet mee naar de wei mag.

Hopelijk weet iemand een antwoord mijn vraag :)

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Re: Hoelang mag hond niet mee op wei, na ontworming paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:03

Wij houden altijd 5 dagen aan. Dan ‘begraven’ we de mest ook altijd onder oude mest op de hoop. Volgens mij breekt het in die dagen ook af, dus dan zou wat er blijft liggen ook niet meer schadelijk moeten zijn

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoelang mag hond niet mee op wei, na ontworming paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:11

Ik loop met mijn MDR1 risicoras zo min mogelijk risico. Ze mag dan ook absoluut niet in de wei komen, en als het paard op de poetsplaats mest ruim ik dat altijd direct op.

Als de paarden net ontwormd zijn met een ivermectine of gelijkaardig middel, dan neem ik ze zelfs een aantal dagen niet mee naar stal, of laat ik haar in de auto als ik er niet 100% met mijn aandacht bij kan zijn.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:43

Honden zijn op zich niet gevoelig voor ontwormingsmiddelen, behalve als het dieren betreft met een MDR1-afwijking.

Rassen waarbij het in ieder geval voor is gekomen (verschillend tussen 30+% en enkele gevallen bekend, staan niet op volgorde):

Collie, Schotse herder
Shetland Sheepdog (Sheltie)
Border Collie
Australian Shepherd
Australian Cattledog
Old English Sheepdog (Bobtail)
Duitse Herders
Zwitserse Witte Herder
Langharige Whippet
Silken Windhounds
Briard
Mechelse herder
McNab Hond
Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Windhonden zonder bekende herkomst (Spanjaarden)
Alle kruisingen/bastaarden die bloed van 1 van deze rassen draagt.

Ik raad eigenlijk iedereen aan bij honden van rassen die ook maar enig risico lopen en bij paarden of paardenpoep (buitenrijgebied) komen een MDR1-test af te laten nemen. Ook voor narcoses e.d. kan het van invloed zijn.

Voor een hond met het MDR1-defect (heterozygoot of homozygoot maakt niet uit) is een normale behandelingsdosering voor een hond met demodicosis zonder dit gen al dodelijk.

Ik heb dit voor een post op facebook eerder geschreven:
Afbeelding
Citaat:
Zorg dat je hond getest is op het mdr1-defect als het van een ras is dat er gevoelig voor is. Een hond van 20kg die dit defect niet heeft, krijgt vergelijkbare symptomen als de hond van de foto als hij niet een prutje, maar een volledige ontworming van een paard van 500kg heeft binnen gekregen (100mg ivermectine, dus 5mg/kg hond). Ivermectine wordt in het buitenland voor allerlei behandelingen ingezet bij honden, tot meerdere weken achter elkaat 0.6mg/kg aan toe (demodicosis) zonder enige problemen. Behalve bij honden met het gendefect, een gendefect dat bij de meeste rassen binnen 1 generatie eruit gefokt kan worden als men erop zou selecteren bij de pups en de ouderdieren (weinig homozygoten , beperkt heterozygoten ). Tot 2.0mg/kg zijn er over het algemeen geen overdoserings-symptomen.

Voor honden met het gendefect is de LD50(50% kans op sterfte ) 0.2mg/kg, voor normale honden is de LD50 80mg/kg. Een paard wordt met 0.2mg/kg ontwormd, dus een dosering voor een pony voor 400kg, is dodelijk voor de helft van de honden van 1 KILO. 1kg, teacup chihuahua. Daarvan gaat de helft dood van zo'n dosering. Een hond van 10kg is er wel een week ernstig beroerd van (wijde pupillen en trillen/tremors) maar houdt er meestal niets aan over. Maar opnieuw we hebben het dan over een halve tot twee derde tube, niet over een frutje op de grond of een hapje mest. Voor de niet-paarden mensen, een paard produceert rustig 15-30kg per dag. Zelfs als hij niets zou opnemen zal er niet meer dan 5mg ivermectine per kg mest zijn. Zelfs een mdr1-defecte hond loopt over het algemeen geen vergiftiging op van 1 keutel. Wel als hij een halve hoop naar binnen mag werken uiteraard.

Overigens is het ook een sterk aandachtspunt bij konijnen. Een deel van de anti-myasis-sprays (myasis = levend opgegeten worden door maden) is op basis van ivermectine. Het gen werd als eerste bij konijnen ontdekt en geeft vergelijkbare symptomen. Altijd met een lage dosis eerst testen en bij een reactie niet er mee fokken.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:09

Geldt dus ook dat je niet buiten moet rijden met een paard dat net ontwormd is. Want de vervuilde mest kan gevaarlijk zijn voor honden van andere mensen of wilde dieren.

picasso
Berichten: 9
Geregistreerd: 24-10-20

Re: Hoelang mag hond niet mee op wei, na ontworming paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-20 08:45

Dankjewel allemaal, zelf heb ik een australische herder. De fokker van mijn hond waarschuwde me hiervoor dat ik moest oppassen met ontworming van paarden.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoelang mag hond niet mee op wei, na ontworming paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:11

Testen is wijs, heb ik inmiddels ook met mijn hond gedaan.
(Kruising Border Collie x Sheltie 2 rassen waar het véél voorkomt)


Het feit dat de fokker dit tegen je zegt, maakt dat ik vermoed dat 1 if beide ouders dit gen wel eens kunnen hebben. Het gendefect eigenlijk.

Dat betekent dat je er vanuit moet gaan dat jouw hond een groot risico loopt. Énige manier om zeker te weten dat het veilig is, is testen (ongeveer 60 euro plus bloedafname kosten)

Of je moet van beide ouders zéker weten dat die vrij zijn. Maar zeker weten betekent écht de uitslagen met eigen ogen gezien hebben.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoelang mag hond niet mee op wei, na ontworming paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:16

Let ook even op dat het niet alleen om ontworming gaat.

Er is een hele lijst aan medicijnen, ook medicijnen die veel gebruikt worden en waar je niet eens bij stil staat, die levensgevaarlijk kunnen zijn.
Ontvlooiingsmiddelen, antiteek spul, ontworming en een lijst aan medicijnen dus.


Ik kijk bij medicijnen áltijd zelf na over wat er bekend is over dat medicijn en mdr1. In geval van risico geef ik het niet.

Ik vraag het overigens steeds ook aan de dierenarts, die structureel vergeet dat hij op moet letten.
Ik heb ooit medicijnen meegekregen die niet safe waren.
Ik zoek het dus àltijd thuis nog even zelf uit.

Dierenarts gebeld, oh oeps vergeten...


Er zijn óók veel dierenartsen die achter lopen qua kennis op dit gebied.
Die dat hele mdr1 gendefect niet echt kennen.

Kortom, als eigenaar van een risicohond àltijd zelf blijven opletten, zonder uitzondering.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Hoelang mag hond niet mee op wei, na ontworming paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:36

Mijn mdr-1 defectdrager hond mag gewoon een week niet mee naar stal na het ontwormen van de paarden en ik ben heel scherp op geen mest eten.
Trouwens ook schapenmest. Daar kan ook ivermectine in zitten.

Mijn ervaring is net als die van Femke dat je zelf heel erg goed moet oppassen bij de dierenarts. Altijd dubbel controleren of een middel wel echt mdr-1-proof is.

Het viel me laatst trouwens ook op dat een aantal puppyeigenaren van een paar risicorassen nog nooit van mdr hadden gehoord. De pups kwamen wel van goede fokkers inclusief stamboom en testen, maar de fokkers hadden het hele mdr1 nooit genoemd.
Best slecht. Het ging hier om Schotse herders, tollers en een Aus

picasso
Berichten: 9
Geregistreerd: 24-10-20

Re: Hoelang mag hond niet mee op wei, na ontworming paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 22:22

dankjewel allemaal :) Mijn hond is net getest geweest omdat zn vader ergens niet tegen kon, tegen antibotica denk ik. Ik ga hem zeker toch een week niet meenemen naar de wei heb alleen schrik dat hij toch een mestbal zou vinden met ontworming in... het is nog een puppy (bijna 7 maand oud) Weet dus nog altijd niet zeker of het uit de mest verwijdent na een tijd :)

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoelang mag hond niet mee op wei, na ontworming paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 22:24

Ik ben benieuwd wat er uit de MDR test komt!

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Hoelang mag hond niet mee op wei, na ontworming paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 12:32

Mijn honden mogen nooit in de paddock, weiland en rijbak, hondenpoep is slecht voor het paard en paardenmest voor de hond.