Voor welke stal moet ik kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Voor welke stal kiezen?

- optie 1
2 (2%)
- optie 2
76 (97%)

Totaal aantal stemmen: 78


Pommesfrites
Berichten: 29
Geregistreerd: 13-10-20

Voor welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 21:17

Ik ben even het spoor bijster. Misschien kunnen jullie me helpen :) In de afgelopen jaren ben ik best wel eens van stal gewisseld. Een jaar of 7/8 heb ik naar tevredenheid bij een stal gestaan, maar de verzorging werd de laatste jaren minder terwijl de prijzen omhoog gingen.
Inmiddels ben ik beland bij een privé stal van een kennis. Hier heb ik 1,5 jaar naar tevredenheid gestaan gezien de omstandigheden, maar ik twijfel nu. Ik heb een drietal paarden. Een is heel gemakkelijk en heeft geen bijzondere verzorging nodig. De andere is ernstig geblesseerd geweest en had daardoor een kleine paddock nodig voor revalidatie en de ander kan helaas door darm problemen slecht tegen nat/zuur ruwvoer uit plastic.

Dan de opties.
- stal 1 is de huidige stal. De verzorging is goed en die kennis van mij is heel betrokken. Ze voert naar mijn zin teveel ruwvoer. Eerst alleen kwalitatief goed hooi maar nu ook af en toe uit pakken wat soms nat en zuur is. Mijn paard met darm perikelen krijgt er meteen mestwater van. De paarden staan allemaal op een kleine paddock. 4x4 een uur of 4/5 per dag en verhuizen dan naar stal. Op de paddock krijgen ze ruwvoer. Omdat ze te weinig plek heeft, gaan na die 5 uur een aantal andere paarden op de paddock. In de zomer zijn er weilandjes. Heel klein, allemaal ongeveer 6 bij 4 oid. De bewegingsruimte is dus beperkt. In het begin ideaal, vanwege het revalidatie traject van mijn paard, maar nu vind ik het echt te weinig bewegingsvrijheid. Groot voordeel is, dat er mogelijkheid is tot lessen en fijne begeleiding door de staleigenaar. Er is eigenlijk altijd toezicht en voor een betaalbare prijs kan ik lessen nemen/haar laten rijden. Daarbij is ze zeker bereid tot het geven van supplementen bijvoorbeeld. Daarnaast is er een goede rijbak. De longeer paddock fungeert zowel als paddock als longeer kraal, waardoor je pas tegen 15/16u aan de slag kunt omdat er verder paarden in staan. Het ligt aan een drukke weg, en met mijn jonge paarden durf ik niet buiten het hek te komen. Daarnaast vind ik dat er wat te weinig stro-bedekking wordt gebruikt. Groot nadeel is, dat de staleigenaar zich echt overal mee bemoeit en ik daar soms onzeker van word.
[edit: wat ik ook een groot nadeel vind, is dat de staleigenaar flink handelt in paarden en dat er bijna maandelijks andere paarden op stal staan. Die hebben toch wel met regelmaat snotneuzen en misschien wel wormen. Daarnaast zorgt het natuurlijk ook voor onrust in de stallen]

Stal 2 is de mogelijk nieuwe stal. Ik ben hier twee keer gaan kijken en het ziet er goed uit. De paarden staan er netjes bij. Er is een hele goede bak en een aparte longeer bak. Daarnaast zijn er grote weides waar de paarden (uitzonderingen daargelaten) de hele dag in staan in tweetallen. Wat ook best eng is, met degene die geblesseerd is geweest. De stallen zijn ruim voorzien van stro en het bos is op wandelafstand zonder drukke wegen. Nadeel is dat ik daar minder begeleiding krijg en kan krijgen. Ik moet opzoek naar iemand die me (betaalbare) les kan geven. Aangezien een van de paarden zadelmak wordt gemaakt en ik daarmee aan de slag ga, heb ik wel graag dat iemand in ieder geval op stal aanwezig is in geval van ongelukken. Ook dit is een privé stal en ik weet niet of daar wel voldoende toezicht is. Verder voeren ze voldoende ruwvoer dat komt van eigen land. Dit laten ze ook testen op suikers/eiwitten zodat je verder kunt bepalen wat er bijgevoerd moet worden. Meer info heb ik niet (denk ik) en is wellicht ook niet relevant.

Waar doe ik goed aan?
Laatst bijgewerkt door Pommesfrites op 28-10-20 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Myfairytale
Berichten: 5384
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Voor welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:24

Je paarden staan er 24/7, jij bent er maar "even".
Wellicht zijn er afspraken te maken met stal 2 over je geblesseerde paard dat die misschien een kleiner stukje kan krijgen bijvoorbeeld?

Succes met je keuze!

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:24

Voor je paarden zonder twijfel optie 2. Ze staan nu dus eigenlijk in een veredelde buitenstal.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:24

Ik zou zeker verhuizen naar stal 2. Jouw paarden leven eigenlijk in een stal, soms in de buitenlucht maar kwa grootte vind ik dat persoonlijk niet paardwaardig! (Tip: als ze op je nieuwe stal niet bereid zijn supplementen te geven, maak dan alvast op voorhand emmertjes klaar waarin alles zit. Zo doe ik het.)

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:27

Als de allergrootste ruimte die je paard ter beschikking krijgt 6x4 meter is, dan weet je het eigenlijk al wel. Optie 1 is het absoluut niet. Of het dan automatisch optie 2 moet zijn? Klinkt niet slecht, maar wie houdt je tegen om ook naar een optie 3,4,5,... te kijken.

Pommesfrites
Berichten: 29
Geregistreerd: 13-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 21:29

Dank voor de reacties tot dusver! Ik ben het ook met jullie eens hoor. Mijn ene paard heeft alleen helaas een jaar moeten revalideren met stalrust/kleine paddock. Vandaar dat ik naar stal 1 ben verhuisd. Meehielp dat ik ook mijn vertrouwen enigszins was verloren in staleigenaren doordat flink is gelogen over het ontstaan van de blessure.

Ik ben absoluut niet opzoek naar luxe voor mezelf: enkel naar hetgeen dat goed is voor de paarden en ons als combinatie.
Laatst bijgewerkt door Pommesfrites op 28-10-20 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Pommesfrites
Berichten: 29
Geregistreerd: 13-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 21:32

Gini schreef:
Als de allergrootste ruimte die je paard ter beschikking krijgt 6x4 meter is, dan weet je het eigenlijk al wel. Optie 1 is het absoluut niet. Of het dan automatisch optie 2 moet zijn? Klinkt niet slecht, maar wie houdt je tegen om ook naar een optie 3,4,5,... te kijken.


Ik heb al ongeveer 30 stallen in de omgeving bekeken. Dus het is geen beslissing die licht wordt genomen. Naar optie 3,4,5 etc is dus gekeken.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Voor welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:34

Van deze twee optie 2 inderdaad, ik vind ze op stal 1 echt te weinig buiten staan

Maris_Pleun
Berichten: 4
Geregistreerd: 24-12-19

Re: Voor welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 22:17

Voor je paarden zonder twijfel optie 2, ik vind dat ze bij optie 1 echt veel te weinig buiten staan.

Pommesfrites
Berichten: 29
Geregistreerd: 13-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 10:37

Bedankt voor de stemmen!!

(Heb gisteren de huidige paddocks even nagemeten. Zijn 6x6 en niet 4x4 maar alsnog te klein natuurlijk)

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 16:39

Optie 2... zeker weten... begeleiding kun je inhuren... en wellicht kun je afspraken maken met andere pensionklanten of een vriendin als je met je jonge paard gaat rijden

prugelpiet

Berichten: 12561
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Voor welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 16:43

Optie 2... Er zijn echt overal zat mensen te vinden die les komen geven op locatie.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Voor welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 16:48

Stal 1 zou voor mij absoluut geen optie zijn. De paarden kunnen nooit normaal hun benen strekken en dat vind ik echt heel kwalijk. Nog even los van de andere nadelen.
Ik zou zonder twijfel zo snel mogelijk naar stal 2 verhuizen.

noviceh

Berichten: 4781
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 17:04

Pommesfrites schreef:
De bewegingsruimte is dus beperkt.

Dit sprong er voor mij direct uit, en lijkt mij -samen met onbeperkt water en kwalitatief goed ruwvoer- het belangrijkste voor het paard.

LWDaisy

Berichten: 4773
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 17:12

Ik zou ook eerder voor 2 dan voor 1 gaan. Ik vroeg me ook af of er geen andere mogelijkheden zijn, maar die heb (lees ik) al bekeken en die zijn geen optie. Dan zou ik idd voor 2 gaan!

De enige moeilijkheid voor jou is het gebrek aan begeleiding, maar die kan natuurlijk ook op verplaatsing komen, dus daar valt vast wel een mouw aan te passen.
Het paard dat een blessure had - is die blessure ondertussen volledig verleden tijd? Ik snap dat het eng is, maar als de blessure genezen is moet je op een bepaald moment toch verder :) Ik zou eens polsen bij optie 2 of jouw paard daar eventueel bij een oudje of luierik kan, een paard dat niet te veel aanmoedigt om al te gek te doen :)

Aethelwulf
Berichten: 34
Geregistreerd: 16-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 19:44

Ik zou voor optie 2 gaan.

Pommesfrites
Berichten: 29
Geregistreerd: 13-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 20:34

Frummels schreef:
Stal 1 zou voor mij absoluut geen optie zijn. De paarden kunnen nooit normaal hun benen strekken en dat vind ik echt heel kwalijk. Nog even los van de andere nadelen.
Ik zou zonder twijfel zo snel mogelijk naar stal 2 verhuizen.


Klopt. Ben ik het ook helemaal mee eens hoor. Ik vind ook dat een paard zn benen normaal moet kunnen strekken. Alleen was de blessure van dien aard, dat dat absoluut niet mocht. En het vertrouwen en de mogelijkheden waren bij 1 optie 1 zo, dat ik daar (tijdelijk) voor heb gekozen.

Pommesfrites
Berichten: 29
Geregistreerd: 13-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 20:35

prugelpiet schreef:
Optie 2... Er zijn echt overal zat mensen te vinden die les komen geven op locatie.


Daar ga ik ook vanuit hoor! Maar ik hoop dat ik ook begeleiding kan vinden die in het begin meerdere keren per week kan komen. Zodat ik met m’n jonkie niet alleen aan de slag hoef. Hier ga ik me in verdiepen :)

Pommesfrites
Berichten: 29
Geregistreerd: 13-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 20:36

LWDaisy schreef:
Ik zou ook eerder voor 2 dan voor 1 gaan. Ik vroeg me ook af of er geen andere mogelijkheden zijn, maar die heb (lees ik) al bekeken en die zijn geen optie. Dan zou ik idd voor 2 gaan!

De enige moeilijkheid voor jou is het gebrek aan begeleiding, maar die kan natuurlijk ook op verplaatsing komen, dus daar valt vast wel een mouw aan te passen.
Het paard dat een blessure had - is die blessure ondertussen volledig verleden tijd? Ik snap dat het eng is, maar als de blessure genezen is moet je op een bepaald moment toch verder :) Ik zou eens polsen bij optie 2 of jouw paard daar eventueel bij een oudje of luierik kan, een paard dat niet te veel aanmoedigt om al te gek te doen :)



De blessure is nu verleden tijd en van de dierenarts mag mijn paard gewoon volop bewegen. Vandaar dat ik nu ook verder aan het kijken ben. Er stond echter wel een jaar revalidatie voor, dus het heeft even geduurd!

Pommesfrites
Berichten: 29
Geregistreerd: 13-10-20

Re: Voor welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 20:37

Bedankt voor de reacties!

Palmboom95

Berichten: 426
Geregistreerd: 02-07-11

Re: Voor welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 12:18

Ik zou ook voor optie twee gaan. Er zijn volgens mij ook apps die meldingen kunnen geven na een eventuele val, misschien is dat ook iets prettigs als je bezig bent met de paarden en er niemand is? Nu is dat in het begin niet voldoende maar het lijkt me ook later toch wel fijn om zoiets te hebbben.

Pommesfrites
Berichten: 29
Geregistreerd: 13-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 17:45

Palmboom95 schreef:
Ik zou ook voor optie twee gaan. Er zijn volgens mij ook apps die meldingen kunnen geven na een eventuele val, misschien is dat ook iets prettigs als je bezig bent met de paarden en er niemand is? Nu is dat in het begin niet voldoende maar het lijkt me ook later toch wel fijn om zoiets te hebbben.

Ja zoiets is zeker een optie! En dat ik afspreek om een bepaalde tijd te bellen bijvoorbeeld als ik ga rijden. Daar zijn wel oplossingen voor te vinden.

Bedankt voor alle input, de paarden gaan verhuizen!