Eisen pensionstalling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
menfan
Berichten: 65
Geregistreerd: 06-08-11

Eisen pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-20 22:12

Aan welke eisen moet een pensionstal tegenwoordig voldoen? Stel dat ik een pensionstal wil beginnen, waar is dan vraag naar? Natuurlijk weidegang, een binnenmanege, stallen met eventueel een uitloop van 3 bij 3 buiten? Zomaar war vragen die in me opkomen. En is men bereidt om meer te betalen voor een grotere stal met uitloop en weidegang? Of is groepshuisvesting een idee? Dicht bij ons, of goed bereikbaar met fiets, auto of openbaar vervoer? Ben nieuwsgierig war jullie vinden, aangezien dit een topic is dat gaat over stalling.

Ineke2

Berichten: 33108
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Stalling omgeving Prinsenbeek-Breda- A59-A27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 03:01

Een (droge!) paddock paradise met meerdere schuilstallen, eventueel mogelijkheid om s’nachts binnen te zetten en dat het paard s’ochtends weer buiten word gezet. Beperkte weidegang maar wel hooi uit slowfeeders in bakken ruim voldoende uit elkaar zodat er geen strijd onderling is bij het voer.
Op zijn minst een goede buitenbak, een (simpele) wasplaats, aparte longeer / losgooi plek voor grondwerk, een wc en een zadelkamer. Het liefst in de buurt van een bos.

Een uitloop van 3x3 meter is echt niks, daar zou niet perse meer voor willen betalen.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 10:34

Ineke2 schreef:
Een (droge!) paddock paradise met meerdere schuilstallen, eventueel mogelijkheid om s’nachts binnen te zetten en dat het paard s’ochtends weer buiten word gezet. Beperkte weidegang maar wel hooi uit slowfeeders in bakken ruim voldoende uit elkaar zodat er geen strijd onderling is bij het voer.
Op zijn minst een goede buitenbak, een (simpele) wasplaats, aparte longeer / losgooi plek voor grondwerk, een wc en een zadelkamer. Het liefst in de buurt van een bos.

Een uitloop van 3x3 meter is echt niks, daar zou niet perse meer voor willen betalen.


Helemaal mee eens! Onbeperkt hoor, voldoende ruimte, geen modderzooi... Het zou fijn zijn als er tegen meerkosten dagelijks krachtvoer gegeven kan worden. En als er dan ook nog een goede binnenbak is en de buitenbak 20x60 zou zijn, zou ik 500 euro in de maand willen betalen.

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 12:24

menfan schreef:
Aan welke eisen moet een pensionstal tegenwoordig voldoen? Stel dat ik een pensionstal wil beginnen, waar is dan vraag naar? Natuurlijk weidegang, een binnenmanege, stallen met eventueel een uitloop van 3 bij 3 buiten? Zomaar war vragen die in me opkomen. En is men bereidt om meer te betalen voor een grotere stal met uitloop en weidegang? Of is groepshuisvesting een idee? Dicht bij ons, of goed bereikbaar met fiets, auto of openbaar vervoer? Ben nieuwsgierig war jullie vinden, aangezien dit een topic is dat gaat over stalling.


- mogelijkheid tot onbeperkt hooi
- minimaal 8 uur buiten zomer en winter met maatje of kudde.
- goede buitenbak en binnenbak is pre
- stallen minimaal 4 x 4 met fl iknke uitloop zou mooi zijn.
- ook loopstal paddock paradise optie
- dichtbij het bos
- openingstijden tot minimaal 10 u ook in het weekend
- eigen instructie toegestaan

Daarvoor zou ik flink willen betalen

alex66

Berichten: 1771
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 13:37

menfan schreef:
Aan welke eisen moet een pensionstal tegenwoordig voldoen? Stel dat ik een pensionstal wil beginnen, waar is dan vraag naar? Natuurlijk weidegang, een binnenmanege, stallen met eventueel een uitloop van 3 bij 3 buiten? Zomaar war vragen die in me opkomen. En is men bereidt om meer te betalen voor een grotere stal met uitloop en weidegang? Of is groepshuisvesting een idee? Dicht bij ons, of goed bereikbaar met fiets, auto of openbaar vervoer? Ben nieuwsgierig war jullie vinden, aangezien dit een topic is dat gaat over stalling.


Bied wat een ander niet heeft/doet, Ik zit in het land van Heusden en Altena en zou heel gelukkig worden van een paddock paradise waar je als eigenaar niet allerlei klusjes moet doen en vast zit aan voerbeurten.
Goede rijbaan binnen of buiten is voor een stal ook een must net als basis voorzieningen zoals toilet en een zadelkast.
Wat zoiets mag kosten hangt vooral af van de prijzen die in de regio gangbaar zijn.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 14:35

Eigenlijk denk ik dat een stal met goede rijbanen (bij voorkeur ook een binnen), goede kwaliteit en hoeveelheid ruwvoer (vind ik vaak op stallen echt heel droevig) én voldoende uren buiten op een nette weide of paddock waar ze daadwerkelijk een sprintje kunnen trekken al snel vol staat. Die zijn er helaas nog niet zo veel, al is het zeker al verbeterd in vergelijking met jaren geleden.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 14:44

alex66 schreef:
menfan schreef:
Aan welke eisen moet een pensionstal tegenwoordig voldoen? Stel dat ik een pensionstal wil beginnen, waar is dan vraag naar? Natuurlijk weidegang, een binnenmanege, stallen met eventueel een uitloop van 3 bij 3 buiten? Zomaar war vragen die in me opkomen. En is men bereidt om meer te betalen voor een grotere stal met uitloop en weidegang? Of is groepshuisvesting een idee? Dicht bij ons, of goed bereikbaar met fiets, auto of openbaar vervoer? Ben nieuwsgierig war jullie vinden, aangezien dit een topic is dat gaat over stalling.


Bied wat een ander niet heeft/doet, Ik zit in het land van Heusden en Altena en zou heel gelukkig worden van een paddock paradise waar je als eigenaar niet allerlei klusjes moet doen en vast zit aan voerbeurten.
Goede rijbaan binnen of buiten is voor een stal ook een must net als basis voorzieningen zoals toilet en een zadelkast.
Wat zoiets mag kosten hangt vooral af van de prijzen die in de regio gangbaar zijn.


Eens! Ik zit in dezelfde regio en dat mist hier echt nog ja.

Ik zou een stal met uitloop voor 's nachts en overdag op de wei/paddock ook heel fijn vinden, maar dat heb je bijna nergens. En toen ik dacht het gevonden te hebben ging de eigenaar de boel omgooien en maakte er een 'paddock paradise' van, wat in zijn ogen gelijkstond aan een grote modderpoel en slecht gebouwde schuilstal.
Ook een longeerkraal/round pen/grondwerk vierkant vind ik echt meerwaarde hebben.
En verder natuurlijk goed hooi of voordroog, spul wat geschikt is voor paarden in elk geval en geen zuur koeienspul, eigen krachtvoer kunnen kiezen/voeren, en een stalhouder die een oogje in het zeil houdt en even een appje doet als ie iets afwijkends ziet (lijkt zo vanzelfsprekend he, maar helaas...).

Nyaleti

Berichten: 6126
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:50

Mij zou een plek waar een shetlander fatsoenlijk kan staan ideaal lijken. Je ziet zo vaak dat de rijpaarden er top bij staan maar de shets ergens in een hokje worden gepropt op een modderige bodem met een simpel schuilstalletje die ff in elkaar is geflanst. extra draadje spannen is zo gedaan, kom op.
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 21-10-20 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast wegens splitsen topic

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Re: Eisen pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 09:31

Paddock paradise, met gedraineerde zandbodem, met ook verharde stukken, onbeperkt goede kwaliteit hooi, goede bak, toilet, ruimte om voldoende spullen/kast kwijt te kunnen, liefst ook nog uitrijmogelijkheden. Bij voorkeur in de regio Utrecht west hahaha

daantjuhhh

Berichten: 26865
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Eisen pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 09:37

Binnenbak hoeft van mij niet als er een goede buitenbak is met goede bodem.
Op mijn vorige stal stonden de paarden het jaar rond van smorgens tot savonds in groepjes van 2 of 3 in een grote weide. In de winter was de weide altijd nog top vanwege dat het ruim is.
Bij het hek lag een stuk rood zand van ong 10 bij 10 meter. Het was er nooit blubberig

Verder een ruime stal met onbeperkt hooi.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Eisen pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 01:15

Frisse stal, minimaal 3x per dag voer incl voerservice, eigen krachtvoer kunnen laten geven, elke dag buitengang, binnen/buitenzetservice, bak die het jaar door te rijden is met verlichting, ruime openingstijden, voldoende opbergruimte, stalling voor de trailer, betrouwbare stalhouder met oog voor paarden.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Eisen pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 08:46

Droge paddock paradise met onbeperkt ruwvoer en in de zomer 24/7 op voldoende paardengras (dus geen koeiengras..). En dat in combinatie met eigen keuze in rijstijl (geen anti-ijzer/bit etc brigade aub..), eigen keuze instructie en goede (buiten)bak.

m_arielle
Berichten: 11
Geregistreerd: 27-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:01

LiselotZorro schreef:
Eigenlijk denk ik dat een stal met goede rijbanen (bij voorkeur ook een binnen), goede kwaliteit en hoeveelheid ruwvoer (vind ik vaak op stallen echt heel droevig) én voldoende uren buiten op een nette weide of paddock waar ze daadwerkelijk een sprintje kunnen trekken al snel vol staat. Die zijn er helaas nog niet zo veel, al is het zeker al verbeterd in vergelijking met jaren geleden.


Nou inderdaad zeg! Je zou toch verwachten dat het allemaal niet zo ingewikkeld is. dat een groot deel van de paardeneigenaren hun paard wil houden op een manier dat een paard in zijn natuurlijke behoefte wordt voorzien en daarnaast als ruiter faciliteiten wil om fatsoenlijk te trainen. De meeste hoeven helemaal geen enorme luxe kantine, liever goed ruwvoer en een ruime paddock. Ik ruil een solarium ook met liefde in voor een inloopstal, maar ook dat vind je nergens in combinatie met een goede rijbak. Bijzonder, want dat lijkt me als pensioneigenaar juist lekker tijdsbesparend.

Het lijkt niet ingewikkeld, maar je bent toch een held als je dit weet te vinden voor je paard in hart van Brabant. (Yep, ik zelf vanwege aanstaande verhuizing ook aan het oriënteren in omgeving Goirle, riel, Alphen-Chaam, Oisterwijk, Tilburg) vind maar eens een plek waar onverpakt hooi wordt gevoerd, lijkt vrijwel onmogelijk)

Overigens hoef ik niet eens gras, ik wil vooral veel ruimte in combinatie met onverpakt hooi.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:11

Gedrainede verlichte rijbaan, wasplaats, weidegang, ruwvoer.

Molfre

Berichten: 2631
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:17

Ik heb mijn droomplek net gevonden.

24/7 buiten (met de mogelijkheid tot opstalling), op een PP met weide van alles bij elkaar 7ha paardengras, in een kleine kudde. Grote schuilstal beschikbaar met veel natuurlijke beschutting op de rest van het terrein. Gedraineerde en goed verlichte buitenrijbak en een gedraineerde roundpen.

Daarnaast is er een tweede kudde voor paarden en ponies die niet op vol gras kunnen of suiker problemen hebben. In beide kuddes is er wanneer nodig ad libitum ruwvoer in slowfeeders beschikbaar.

Verder hebben we een wasplaats met warm en koud water en een verwarmde zadelkamer, voerhok en kantine.

En daarnaast is het all inclusive. Ik hoef zelf niet te mesten, niet te voeren, dekens worden gewisseld et cetera.

Janien30
Berichten: 95
Geregistreerd: 09-08-19

Re: Eisen pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:43

Ik zou graag een "sportstal" zien die natuurlijk paardenhoud en waarbij er enigzins normaal geprijsd is. Dus een binnen en buitenbak met springmateriaal/springpiste, stapmolen en longeercirkel/grondwerkcirkel, een verwarmde zadelkastruimte met een grote kast dus van grond tot plafond of mogelijkheid neerzetten eigen kast, kantine waar een koffieapparaat staat en een koelkast. In de zomer 24/7 buiten in de wei en in de winter minimaal 8 uur per dag buiten en snachts in ruime stallen (4x4) binnen. wasplaats met koud en warm water. Mogelijkheid eigen voer laten voeren en mest + voerservice dus all inclusive. En alles inbegrepen voor 1 prijs. Ik zou zeker 450 willen betalen voor zo'n stal. Hier in de omgeving (Utrecht) heb je alleen sportstallen waarbij je paard zowel zomers als in de winter beperkt buitenkomt en je dan ook nog is voor elke service (binnen en buiten zetten, stapmolen en paddock gebruik e.d.) bij moet betalen terwijl je standaard al 450 euro betaald. Eigen voer geven kan maar dat moet je zelf betalen. Als deze stallen echter de buitenstaan eisen die ik net noemde hanteerde en geen geld vragen voor extras dan zou ik die 450 euro graag betalen. Daarnaast is het hier of dat of je hebt een stal waar paarden wel flink buitenkomen maar dan is er vrijwel niks aanwezig, een slecht te rijden buitenbak en je moet alles zelf doen.

Ineke2

Berichten: 33108
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:46

Molfre schreef:
Ik heb mijn droomplek net gevonden.

24/7 buiten (met de mogelijkheid tot opstalling), op een PP met weide van alles bij elkaar 7ha paardengras, in een kleine kudde. Grote schuilstal beschikbaar met veel natuurlijke beschutting op de rest van het terrein. Gedraineerde en goed verlichte buitenrijbak en een gedraineerde roundpen.

Daarnaast is er een tweede kudde voor paarden en ponies die niet op vol gras kunnen of suiker problemen hebben. In beide kuddes is er wanneer nodig ad libitum ruwvoer in slowfeeders beschikbaar.

Verder hebben we een wasplaats met warm en koud water en een verwarmde zadelkamer, voerhok en kantine.

En daarnaast is het all inclusive. Ik hoef zelf niet te mesten, niet te voeren, dekens worden gewisseld et cetera.

Zo waar is dit? Klinkt echt heel goed geregeld

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2416
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:47

- Stal van minimaal 4*4, allemaal ongeacht pony of paard
- uitloop van 4 bij 15 minimaal, goede bodem
- individuele weidegang op ruime weides, al dan niet beperkt
- onbeperkt hooi uit slowfeeders
- opslag voor eigen brok
- ruime eigen zadelkast
- minimaal een echt goede buitenbaan, anders een fijne niet stoffige binnenbaan
- openingstijden tot 10 uur doordeweeks, weekend 9
- dicht aan het bos
- Prijs all in

Wanneer een stal alle eisen afvinkt verhuis ik, zo niet ben ik tevreden met de beperkingen die ik nu heb.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:56

Janien30 schreef:
Ik zou graag een "sportstal" zien die natuurlijk paardenhoud en waarbij er enigzins normaal geprijsd is. Dus een binnen en buitenbak met springmateriaal/springpiste, stapmolen en longeercirkel/grondwerkcirkel, een verwarmde zadelkastruimte met een grote kast dus van grond tot plafond of mogelijkheid neerzetten eigen kast, kantine waar een koffieapparaat staat en een koelkast. In de zomer 24/7 buiten in de wei en in de winter minimaal 8 uur per dag buiten en snachts in ruime stallen (4x4) binnen. wasplaats met koud en warm water. Mogelijkheid eigen voer laten voeren en mest + voerservice dus all inclusive. En alles inbegrepen voor 1 prijs. Ik zou zeker 450 willen betalen voor zo'n stal. Hier in de omgeving (Utrecht) heb je alleen sportstallen waarbij je paard zowel zomers als in de winter beperkt buitenkomt en je dan ook nog is voor elke service (binnen en buiten zetten, stapmolen en paddock gebruik e.d.) bij moet betalen terwijl je standaard al 450 euro betaald. Eigen voer geven kan maar dat moet je zelf betalen. Als deze stallen echter de buitenstaan eisen die ik net noemde hanteerde en geen geld vragen voor extras dan zou ik die 450 euro graag betalen. Daarnaast is het hier of dat of je hebt een stal waar paarden wel flink buitenkomen maar dan is er vrijwel niks aanwezig, een slecht te rijden buitenbak en je moet alles zelf doen.


Denk ook niet dat het rendabel is met al jou eisen en het geld dat je wil betalen...
Dat ligt natuurlijk ook een beetje aan de regio waar je zit en aan de hoeveelheid paarden die iemand kwijt kan/wil.
Ik heb ook mijn droomplek, maar rijd daar wel 45 min voor.
Hier in de buurt is het er gewoon niet.
En ik betaal echt meer als 450 euro. (wat ik met liefde doe, voor deze plek)

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:57

Ik heb hier in de omgeving wel eens zitten kijken naar stallen, maar ondanks Drenthe en niet zulke bizarre eisen, is dat best lastig te vinden:

- Volpension met mogelijkheid om supplementen te voeren
- Dagelijks weidegang of in de winter evt paddock waar ze ook gevoerd worden.
- Goed berijdbare buitenbak, voorkeur voor binnenbak
- Bos binnen 15 min stappen

Er zit een stal in de buurt die aan de meeste eisen voldoet, maar daar is dan weer geen bos... een combi lijkt onmogelijk te vinden en dan zit ik hier toch in een vrij groen stukje Drenthe.

Molfre

Berichten: 2631
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:58

Ineke2 schreef:
Molfre schreef:
Ik heb mijn droomplek net gevonden.

24/7 buiten (met de mogelijkheid tot opstalling), op een PP met weide van alles bij elkaar 7ha paardengras, in een kleine kudde. Grote schuilstal beschikbaar met veel natuurlijke beschutting op de rest van het terrein. Gedraineerde en goed verlichte buitenrijbak en een gedraineerde roundpen.

Daarnaast is er een tweede kudde voor paarden en ponies die niet op vol gras kunnen of suiker problemen hebben. In beide kuddes is er wanneer nodig ad libitum ruwvoer in slowfeeders beschikbaar.

Verder hebben we een wasplaats met warm en koud water en een verwarmde zadelkamer, voerhok en kantine.

En daarnaast is het all inclusive. Ik hoef zelf niet te mesten, niet te voeren, dekens worden gewisseld et cetera.

Zo waar is dit? Klinkt echt heel goed geregeld

In Denemarken :+ Ik ben echt met mijn neus in de boter gevallen. Recent naar Aarhus verhuisd om samen te wonen met mijn Deense vriend. http://www.stengaardhestepension.dk/

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:58

Voor mij persoonlijk:
winter en zomer minimaal van 09:00 tot 18:00 buiten.
Voorkeur zomers 24/7 wei
Winter (Geen zware) paddock met slowfeeder (of stal met uitloop)
Onbeperkt ruwvoer
20x60 rijbaan met goede bodem hele jaar door!

Wat ik ook fijn zou vinden:
-ruime poetsplaatsen
- was plaatsen
- verwarmde kantine
- Ruime kasten
- binnenbaan
- longeercirkel

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:01

Het terrein, de boxen, de banen etc. dient ten alle tijden goed onderhouden te worden. Reparaties dienen onmiddellijk uitgevoerd te worden.
20 x 60 buitenbaan. Dagelijks slepen
20 x 60 binnenbaan . Dagelijks slepen
Weidegang en paddock (om los te zetten)
Longeer paddock. Dagelijks slepen.
Personeels service voor buiten zetten/dekens op/longeren.
Goede boxen met sociaal contact, veel licht, hoge plafonds.
6 voerbeurten (3 x ruw voer, 3 x hardvoer) Eerste voerbeurt moet uit ruwvoer bestaan.
Stro als stal bedekking.
Voldoende opstrooien.
Grote zadelkasten in een droge ruimte.
Spuitplaats met warm water.
Solarium.
Volledig pension.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Eisen pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:16

Wij zaten op een plek die voor ons optimaal was. Er was alleen voor mijn gevoel qua hoeveelheid wei nog verbetering mogelijk en misschien voor in de winter waren een aantal paddocks met hooigift ook fijn geweest.

Wat we hadden:
20x40 binnenbak
20x60 buitenbak
Logeercirkel
Alles eb en vloed met topbodem.
Stapmolen, zat bij het bedrag in.
Stallen van 3,5x3,5 met luik. Luiken gingen in de nacht dicht.
3 poetsplaatsen met een solarium.
Gratis trailerstalruimte.
Hei en bos om de hoek.

3 (of 4)x per dag ruime hoeveelheid hooi, onverpakt, qua hoeveelheid praktisch onbeperkt.
Stallen ruim opgestrooid. En met ruim bedoel ik tot aan de knieën in het stro. Houtkrullen was ook een mogelijkheid. Een keer per week werd alles machinaal leeggetrokken.
Paarden werden elke dag buiten en binnen gezet, naar wens in kleine groepjes of apart.
Voeren van supplementen of medicatie werd gedaan. Qua krachtvoer naast basisbrok ook zonder meerprijs keuze voor sportmuesli of lage calorie muesli.
Paarden werden in de gaten gehouden, ook revalidatie behoorde tot de mogelijkheid.

Volpension was 399,- per paard. Helaas bleek dat niet voldoende rendabel en stoppen ze eind van dit jaar. Voor 500 per maand per paard had ik ook nog getekend. :)

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:33

stal van 4x 4 of 3 x 4
dagelijks naar buiten (uur of 8 minimaal)
in de winter droge/verharde optie in ruime paddock samen met andere paard(en)
schuilmogelijkheid buiten in zomer en winter
goede buitenbak
goede kwaliteit hooi/voordroog, onbeperkt
deskundige mensen op stal die de paarden goed monitoren
wisselen van dekens als het nodig is