Houtsnippers in bak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Houtsnippers in bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 12:27

Hoi!

Eindelijk na 7/8 jaar gaat er wat gebeuren aan mijn bak. In de zomer kurkdroog en zak je er gewoon 30 cm in. In de herfst/ winter is er niet te rijden omdat er een gladde sliblaag opkomt. We hebben contact gehad met een paar man en kwamen uit op houtsnippers. Draineren heeft geen zin ivm de grond dichtslibt bij regen. Sproeien werkt te weinig en we willen geen tapijtvezel. Bak is net uitgelaserd en een stuk losgetrokken om te kijken of hij hier beter van werd. Niet dus haha. Nu vroeg ik mij af wat een fijne houtsoort is om snippers van te kopen. Gewoon wat extra informatie :) en hoe is het rijden bij nat weer etc. We willen geen rommel in de bak dus gaan niet bij bv een gemeentewerf het gratis ophalen. Mag best wat kosten

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Houtsnippers in bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:32

De ervaring die ik hier heb met houtsnippers is dat het vrij snel grond word. Wij gebruiken het om tussen de plantjes te doen, dus er word nooit door heen gelopen. Het lijkt mij niet geschikt voor een bak. Als het best wat mag kosten zpu ik in overleg gaan met een grondwerker die verstand heeft van een bak aanleggen

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Houtsnippers in bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:34

Houtsnippers rotten behoorlijk snel weg, waardoor je op den duur een mega dikke harde plakaat krijgt.
Dan moet je je complete bak afgraven.
Ik zou eerder kijken voor kokosvezels als je geen tapijt wil.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:36

Als het wat geld mag kosten zou ik het grondiger aanpakken dan alleen houtsnippers, dan ben je over een paar jaar weer terug bij af namelijk, een grote drab in de bak omdat hout vergaat.


Waarom vallen de kunststof snippers af? die blijven veel langer goed hun werk doen.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:37

Mijn ervaring is dat het snel "verdwijnt" dus jaarlijks wel aangevuld moet worden wil je het aan de oppervlakte houden. De stal waar ik toen stond jaren terug hadden het ook toegevoegd omdat ze een vastere bodem wilden voornamelijk voor het mennen. Nadeel als de snippers te grof worden dat ze tussen de stralen of de ijzers gaan zitten en te fijn zie je niet meer terug wat ik van toen weet. We hadden toen ook veel paarden met hoefzweren toen ze het in de bak hadden gemengd een periode lang daarna, of dat verband hield met de houtsnippers durf ik niet te zeggen maar het was wel opvallend. Toen de laag weer afgegraven was en met iets anders gemengd was dat vrij snel daarna over.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Houtsnippers in bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:06

Ik verplaats dit topic naar Verzorging, stalling en weide.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Houtsnippers in bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:11

Bij de manege waar ik vroeger reed hadden ze houtsnippers, maar dan wel in de binnenbak. Een keer per jaar werd dat leeggehaald en werden er nieuwe snippers in gegooid. Rook altijd erg lekker in het begin. Maar binnen een paar weken was er niks meer van de snippers te zien en lijkt het gewoon op zand/aarde. Dit werkte best goed in de binnenbak. De bak werd vaak gesproeid, want anders gaat het flink stoffen.
In een buitenbak lijkt het me niet fijn. Wordt erg zompig en glad als het te nat wordt.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 14:14

ingvdh schreef:
Als het wat geld mag kosten zou ik het grondiger aanpakken dan alleen houtsnippers, dan ben je over een paar jaar weer terug bij af namelijk, een grote drab in de bak omdat hout vergaat.


Waarom vallen de kunststof snippers af? die blijven veel langer goed hun werk doen.


Omdat je met afvoeren zit en het het weiland in kan waaien gaha

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Houtsnippers in bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 14:15

Maar je hebt ook snipper speciaal goor de bak. We laten ons zeker adviseren hoor! Maar als je bv dennenhout hebt moet dit veel minder snel rotten hoorde ik

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Houtsnippers in bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 14:38

Ik zou persoonlijk ook geen houtsnippers nemen. Hier ligt de bak ook naast het weiland, maar de tapijtsnippers waaien echt niet het weiland in hoor

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Houtsnippers in bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 14:48

Ik heb zowel polyvlokken in mijn longeercirkel als een all weather paddock.
Maar hoe hard het hier soms ook stormt, die vlokken gaan echt nergens heen. Als de paarden gek doen, dan vliegt er wel eens 1 uit. En met slepen van de polyvlokken, wil er nog wel eens 1 aan de sleep blijven hangen, maar echt wegwaaien doet het dus niet.

Ik heb eerder op een stal gestaan waar ze houtsnippers hadden, naast dat mijn paard ze op ging eten als ze de kans kreeg, is het niet heel duurzaam. De snippers rotten weg, daar was de bak vrij droog, dus gingen ze relatief lang mee. Maar hoe natter je bak is, hoe eerder ze weg zijn...

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Houtsnippers in bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 16:41

En die goedkope snippers kunnen ook nog eens heel scherp zijn en voor fikse verwondingen aan de hoeven/benen zorgen.
De goedkope snippers rotten snel weg en vormen dan een voor water ondringbare laag. Het resultaat is een bak die veel langer nat blijft.

De snippers die speciaal worden geprepareerd voor in rijbakken zijn 'afgerond' en goed gedroogd. Maar ook dan moeten ze om de paar jaar ververst worden en jaarlijks wat bijgestrooid.

Als alternatief hoor ik goede berichten over kurk en polyvlokken.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Houtsnippers in bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 23:27

Snippers hebben in ieder geval een zeer dikke laag nodig, 40cm is niet ongebruikelijk. Dat betekent dat je 2.5m2 per kuub kan doen, dus 330 kuub nodig hebt voor een bak en de omheining met zo'n hoogte kan werken. Tegenwoordig zijn snippers lang niet zo goedkoop meer als dat ze waren. Dus dat wordt een behoorlijk prijzige aangelegenheid.

Nibbit

Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Houtsnippers in bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 23:31

Wees met vezels niet bang voor afvoeren.
Moet het er uit dan kun je vaak je bodem/toplaag verkopen

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Houtsnippers in bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 23:49

Slechte ervaring helaas.

Net gestort, was het glad. Mijn paard is erg hard gevallen.

En toen het najaar werd, kwam het in een rottingsproces. Ik reed tussen de paddestoelen op een rottende bende hout, waar mn paard diep in wegzakte.

Geen idee welke houtsoort t was.