Leugens en bemoeienissen op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Leugens en bemoeienissen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 08:33

Ik heb nu sinds een jaar en 3 maanden een eigen paardje en wat mij opvalt is dat er, vooral op kleinere stallen zo gelogen word over dingen. Belasting onderduiken ook. Zo word er vaak gezegd onbeperkt hooi en dan blijkt later dat ze dat helemaal niet geven. Of er word gezegd een paar uur zonder en dan staan ze 8 uur zonder, als het niet meer is, want ik weet niet hoe laat ze het op hebben savonds, want de persoon in kwestie kwam in ieder geval pas weer de volgende ochtend om half tien en had de laatste portie hooi gegeven om half zeven.
Zo heb ik ook meegemaakt dat ze zeggen de supplementen te geven bij de voerbeurten en dan blijkt dat dat helemaal niet gebeurd en ik maar moeite hebben met mn pony.
Of dat ze er muesly en bix in willen stoppen maar mn pony heeft een voorlopige diagnose pssm 1 en daar krijgt hij symptomen van.
Ik was ook op een stal daar had de stalmanager 2 eigen paarden en een pony en daarvan staan er 4 bij van een ander en een paar shetlanders en toen ik op een keer de paarden zag zonder deken schrok ik ervan. De ribben waren goed zichtbaar, ingevallen flanken, hangende achterhand, en eigenlijk vond ik het koppie ook wel dun in verhouding.
Ik wil eigenlijk mijn pony met het eerlijke verhaal van pssm1 een nieuw huisje gaan geven om deze reden. Ik voel me belet on goed voor mn pony te zorgen. Een paddock paradise is ook geen optie omdat hij slecht reageerd op kuil en voordroog en de slowfeeders van 4cm eet hij veel te veel van totdat hij erbij neervalt.
Ik kan gewoon geen plek vinden waar hij zonder pijn kan staan op deze manier.
Wie herkent deze of soortgelijke dingen?
Laatst bijgewerkt door anonyme op 25-10-20 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt


anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 08:37

Nanu schreef:
Dat is niet een normale gang van zaken en ik zou snel een andere stal zoeken! Is dit allemaal op 1 stal gebeurd?


Nee niet allemaal, het onbeperkte hooi verhaal niet.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 08:40

Maar wat wel overal zo is is dat iedereen overal wat van te zeggen en te vinden heeft, de 3 stallen waar hij nu geweest is. Of 'het valt wal mee' dat hoor ik zo vaak. Hij heeft niet voor niets een ernstig hoge concentratie aan spierenzymen in zijn bloed na een paar rondjes lopen. Kan wel janken

Ik heb de stalmanager met de ingevallen flanken geconfronteerd en dan zegt hij;
dat klopt, dat moet ook een beetje. Ze sporten keihard en verbranden dus ook veel voeding is al opgehoogd.


anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 09:15

Sizzle schreef:
Een stal vinden voor een pssm1 paard is sowieso vreselijk moeilijk. Vaak kunnen ze niet op gras en ze moeten heel suikerarm hooi. Dan moet je dus echt al gericht gaan zoeken naar een soort paddock paradise waar ze niet op gras lopen en wat ingericht is op overgewichtige paarden. Echter zijn zulke stallen dan meestal weer niet ingericht op individueel bijvoeren van supplementen.
Sterkte met je pony, pssm is een enorme zorg.


Ja! Precies dit.
Je weet waar je het over hebt.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 14:29

ruitje schreef:
Ik bekijk dingen natuurlijk vanuit de kant als pensionstalhouder, dus ik heb een aantal vragen :)

Allereerst: Wat een stalhouder beloofd moet hij/zij nakomen.
Ik vind bijv, die supplementen echt een no go. Als je dat aangeeft moet je het doen. Wat zegt de stalhouder als je daar iets van zegt?

Wat ik een lastig onderdeel vind uit jouw verhaal is je hooi. Enerzijds zie ik staan dat je wil dat hij onbeperkt moet, anderzijds dat hij zich vol vreet en dat niet goed voor hem is. Wij hebben dat ook wel eens, dat een klant enerzijds zegt mijn paard moet afvallen en anderzijds er een bult ruwvoer en krachtvoer in wil. Kan het zijn dat je hierin gemixte signalen naar de stalhouder geeft?

Mijn vraag is ook wat je budget is, ik lees hier wel vaker topics van mensen die voor 100 euro bij een boer gaan staan en dan achteraf zeggen: Hij doet alles zwart en zorgt niet goed voor mijn paard. Maar dit weet ik natuurlijk niet he, of dit bij jou het geval is!


Verder vind ik je topictitel een klein beetje ironisch, want jij hebt het over bemoeienissen, maar ik zie dat jij dat ook doet :) . Ik vraag mij af hoe jij zeker weet dat er geen belasting betaald word? En je bemoeit je blijkbaar ook met de manier hoe de stalhouder haar paarden houd :o .

Als laatste wil ik nog meegeven dat een PSSM paard lastiger is op een pensionstal, wij hebben er nu 1 staan en er ook wel eens in pension gehad. Het vraagt als stalhouder meer kennis en meer individuele zorg. Dat vinden wij vooral 'leuk' , het is boeiend als je als stalhouder het voor elkaar kan krijgen zoiets passend te laten zijn. Maar je zit ook aan grenzen, betreft wat je voor een paard kan betekenen. Zo hadden wij er 1 die in de zomer op de paddock moest blijven, i.p.v. op het gras. Maar er was geen enkel pensionpaard met dezelfde vraag. Dus stond dat paard in de zomer alleen.

Dan doe je dus echt je best als stalhouder, maar kun je het gewoon niet anders organiseren op je bedrijf dan zo.

Misschien kun je aangeven in welke regio je wat zoekt? Dan kunnen we helpen.


Nee hooi niet onbeperkt, mag best een paar uur tussen zitten, maar niet 8 uur of langer. Hij krijgt hooi uit een 3cm slowfeeder en staat alsnog uuuren zonder.
Ik heb geen inhoudelijke informatie gegeven in mijn topic over mijn eisen aan de stalmanager.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 14:43

Bemoeienissen heb ik op alle 2 de stallen tegengekomen sinds mijn pony een aamval heeft gehad van pssm, in de trant van 'het valt wel mee' of hij kan gewoon op gras of je moet gewoon zo en zo en zo trainen. Of ' hij heeft een prima leven gewoon wat aanpassingen en opgelost'

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 14:45

Ik zoek in veenendaal maar ik kan tot nu toe niets geschiks vinden ik wil best 200euro p mnd betalen.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 14:47

Morganlefay schreef:
Paarden met dit soort problemen moet je in eigen beheer zetten. Een doorsnee staleigenaar beheerder heeft nog de tijd nog de mankracht om dit soort specifieke verzorging goed uit te kunnen voeren.
En pas je topic titel aan.
Dit zet mensen op het verkeerde been.
Beter is Mijn paard heeft PSSM1, ik zoek een goede stal voor m.


Dat is het hem dus heb weinig vertrouwen meer in stallen. Als ik weg ben doen ze hun eigen zin. Zo'n gevoel heb ik tot nu toe gehad. Bij mijn vorige stal zei ik hij mag niet op de wei zonder graasmasker ook niet bij 30graden, en toen hebben ze hem toch afgelaten toen heeft hij een aanval gekregen.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-20 07:13

anonyme schreef:
Morganlefay schreef:
Paarden met dit soort problemen moet je in eigen beheer zetten. Een doorsnee staleigenaar beheerder heeft nog de tijd nog de mankracht om dit soort specifieke verzorging goed uit te kunnen voeren.
En pas je topic titel aan.
Dit zet mensen op het verkeerde been.
Beter is Mijn paard heeft PSSM1, ik zoek een goede stal voor m.


Dat is het hem dus heb weinig vertrouwen meer in stallen. Als ik weg ben doen ze hun eigen zin. Zo'n gevoel heb ik tot nu toe gehad. Bij mijn vorige stal zei ik hij mag niet op de wei zonder graasmasker ook niet bij 30graden, en toen hebben ze hem toch afgelaten toen heeft hij een aanval gekregen.


Ho wacht even.
Niet omgekeerd uitleggen graag.
Je vraagt iets wat op een gewone stal niet kan.
Het vertrouwen verhaal zal ik dan gelijk maar anders neerzetten.

Je vraagt/verlangt iets wat bij een gewoon stalmanagement niet kan. Verder zal de stalprijs bij dit soort wensen ook hoger liggen dan bij een standaard stal.[/quote]

dit kon daar wel, er waren meerdere mensen die ponys hadden met graasmasker. Als het niet kan is het een ander verhaal. Net als supplementen geven, als je ja zegt is het ja. En niet stiekem nee. En als een stalmanager zegt ze krijgen onbeperkt hooi dan moeten ze dat ook geven, onbeperkt is niet 3x dag. Dit heb ik dus op meerdere stallen meegemaakt nu. Ik wil graag weten waar ik naar moet zoeken en idd als het niet in mijn budget past houd het op, al heb ik nu op deze stal ook aangegeven ik wil best meer betalen maar ik mis een open gesprek wat wel en niet kan enzo. Ik krijg geen antwoorden.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-20 07:15

Morganlefay schreef:
En dat is 3 tot 4x per dag en 7 dagen per week.
Vandaar ook de opmerking om paard in eigen beheer te houden.

Dat zou ik heel graag willen maar ik heb 4 kinderen en geen weiland aan huis. Zo jammer.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-20 07:16

Gloa schreef:
Wolfwomen schreef:
@morganlefay
Waarom zouden er geen mensen met een stal of pensionstal bestaan volgens jou, die dit met plezier willen doen, zonder daar extra geld voor te willen ontvangen?

Omdat een pensionstal runnen geen vetpot is misschien.

Bij iemand thuis die er niet van hoeft te leven zal er wellicht meer mogelijk zijn. Maar dan heb je ook dito voorzieningen. Voor een symptomatisch pssm1 paard is een goede ZANDpaddock echt noodzakelijk omdat die niet op de wei kunnen.


Misschien kan ik een advertentie op marktplaats zetten

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-20 07:18

MightyMike schreef:
Is het niet mogelijk zelf ergens een wei te huren voor hem (of paddock) waar je hem in eigen beheer kunt voeren? Wij hebben de paarden nu aan huis, maar 1 met special needs nu en eerlijk is eerlijk, dat was idd op een pensionstal best moeilijk geweest. Kan me voorstellen dat je er moedeloos van wordt, met alle goede bedoelingen waarschijnlijk van pensionhouders, het is niet altijd mogelijk om 1 apart van de rest anders te houden of heel veel werk. Bemoeiende (denk dat het wel goedbedoeld is overigens) stalgenoten zijn overal, trek je daar helemaal niet te veel van aan.

Ik heb daar wel naar gezocht maar niets gevonden.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-20 08:28

anonyme schreef:
MightyMike schreef:
Er zijn meer dan genoeg stallen in en rondom Veenendaal waar het doe-het-zelf is.

Maar op het doe-het-zelf ga je nergens op in. Hoe sta je daar tegenover?


Half pension is lastig, ik heb een groot gezin ook nog.
Een paddock in een kudde kan wel, ik kan en wil prima mesten en voeren. Maar in en uit stal halen en mesten elke dag gaat me niet lukken.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-20 08:31

_Reneee schreef:
Sizzle schreef:
Met een pssm1 paard moet je er bijna altijd vanuit gaan dat je zelf 2x per dag naar stal zal moeten of het dier in eigen beheer moet zetten. Er zijn inderdaad wel stallen zoals Ruitje die echt met je volledig meedenken maar zelfs dan is het inderdaad vaak behelpen omdat niemand anders zijn werkende paard op zulk arm hooi wil en de hele zomer in een paddock. Een pssm paard moet ook vaker gedoceerd bewegen en in een paddock bewegen ze meestal amper.

Ik heb mijn pssm paard niet de weide ontzegt omdat ze daar diep ongelukkig onder was (tot zichzelf verwonden aan toe) echter betekende dat wel meer progressie van de ziekteen heb ik haar helaas laten inslapen toen de pijn te groot werd.


Inderdaad. Ik heb mijn PSSM’er in eigen beheer en hij heeft geen symptomen. Zou niet weten hoe ik het anders zou moeten doen...



Aan huis?
Nee ik weet het dus ook niet.
Kan wel janken.
Ik wil mijn verantwoordelijkheid nemen en voor het dier zorgen maar het lukt me niet.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-20 09:56

Daihyo schreef:
Met jouw eisen zul je concessies moeten doen. Natuurlijk zijn de eisen logisch, want je hebt een paard met een medisch probleem. Maar dat betekent wel dat het een zoektocht naar een stal moeilijker maakt. Misschien moet je verder weg iets zoeken, meer per maand betalen, zelf wat minder luxe willen, zelf supplementen voeren, om het juiste plekje voor je paard te vinden. En dat is een ingewikkelde zoektocht.

Paddock Paradise kan overigens prima, er zijn er zat die alleen hooi voeren en geen voordroog. Goed navragen dus. Verder is er op elke stal wel wat. De vraag is alleen: waar kunnen jij en je pony mee leven?

Ik hanteer altijd: mijn pony moet het er goed hebben. Hij staat er 24/7, ik kom maar een paar uur per dag. Ik heb er ook 1 met een medisch probleem en bepaalde eisen op een stal, o.a. 24/7 buiten en beperkt weidegang. Hij moet ook supplementen krijgen, maar die geef ik zelf. Ik wil zelf het krachtvoer in de hand houden, dus ik voer zelf een vitaminebrok en muesli. Wil een stalhouder zelf voeren? Prima, dan zet ik dat klaar. Maar ík bepaal wat er in gaat, juist vanwege gevoeligheid. Geen probleem om dat allemaal klaar te zetten zodat hij met de groep mee eten kan krijgen of het juist zelf geven omdat het lastig is, daar moet ik flexibel in zijn.
Ik ben nu verhuisd van een pensionstal met volpension naar een plek bij mensen aan huis, alles doe het zelf, zonder bak en luxe. Maar mijn pony is er op vooruit gegaan. Juist omdat er maar weinig mensen en paarden zijn en er dus veel ruimte voor hem is om aan zijn behoefte te voldoen. Ik kan zelf de hoeveelheid hooi bepalen die hij krijgt, er is veel overleg mogelijk, hij staat 24/7 buiten. Ja, ik sta nu in de zeikregen in de blubber stront te scheppen als ik pech heb. Maar ik heb het er voor over. Voor mijn pony is het de perfecte plek.

Een paard met een probleem is niet flexibel, dus jij zult flexibel moeten zijn.


ik heb ook al gezegd op deze stal, ik wil hem best zelf voeren maar dat word niet toegestaan en dan zeg ik oké maar hij heeft dit en dat nodig en dan blijkt dat ook niet gedaan te worden.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-20 10:11

Sizzle schreef:
Er zijn ook revalidatie stallen waar je echt alles naar wens kunt hebben, maar dat loopt wel in de papieren.
Ik zou eerst eens even kijken wat er uit de pssm1 test komt (die is nog niet terug toch?)
Als hij daadwerkelijk positief is, dan is het ook echt geen schande (ook al is dat niet bokt proof) om toe te moeten geven: die zorg kan ik niet aan.


Ja kijk er moeten ook kinderen welkom zijn op stal en dat is ook niet overal zo en die horen er nu eenmaal bij. En dagelijks alles zelf doen zoals vele doen met een paard met pssm dat kan ik niet omdat ik een groot gezin heb. Dus dat speelt ook mee, ben ook aan het kijken naar een ander baasje, hoe pijnlijk ook, die hem wel kan geven wat hij nodig heeft.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-20 10:16

Sizzle schreef:
Ik praat eigenlijk niet van een ander baasje.
Een pssm1 paard is chronisch ziek. Daar neem je in mijn ogen eigen verantwoording voor. Kun je de zorg niet opbrengen dan zet je hem of op eigen kosten ergens waar de zorg wel geboden wordt of je maakt er een einde aan. Met zieke dieren ga je niet handelen en het risico lopen dat hij het ergens anders nog slechter krijgt.


Ja zo denk ik ook eigenlijk maar dat is behoorlijke stap he.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-20 10:18

Sure_lee schreef:
Waar ik sta, staan een aantal paarden met PSSM. Doen het hier super goed.
Supplementen en afgestemd voer worden iedere dag gegeven.
Maar voor 200 kun je hier niet staan hoor.
Als je bereid bent om wat verder te reizen en meer te betalen kan het een optie zijn.
Zie mijn onderschrift.


Bedankt he!
Er staat dat
A/B pony's (tot 1,27 m) € 190,- euro per maand kosten dat is voor mij dus prima. Ik ga informeren!

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-20 10:49

Nouvel schreef:
Nou dat weet ik niet, soms zijn er mensen die daar wel aan willen beginnen, die er al eentje hebben bijv die alleen op een paddock mag met een specifiek dieet, en die zoeken er soms nog eentje bij die op dezelfde manier gehouden kan worden als gezelschap.
Maar goed, ik ben het met je eens dat dat niet heel vaak voor zal komen en dat je zo’n paard niet kunt verkopen maar dat je dan eerder moet denken aan weg geven voor een echt goede plek.


Ja weggeven ja.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-20 10:55

Gini schreef:
Dus als ik het goed begrijp vind jij een paard met een aandoening toch niet zo leuk en wil je het wegdoen, maar ga je even de schuld en de verantwoordelijkheid in de schoenen van de stalhouder schuiven?
"Omdat de stalhouders nooit doen wat ik vraag, moet ik nu mijn paard wegdoen" zo die insteek een beetje?

Gelukkig niet zeg

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-20 11:16

Het gaat er en beetje om dat eerlijke communicatie niet lijkt te lukken op meerdere stallen nu. Als het niet kan dan ben ik de laatste die gaat zeuren alleen dan moet dat wel in een gesprek naar voren komen . En niet ja zeggen en nee doen of mij wijsmaken dat het allemaal wel meevalt zodat hij gewoon mee kan doen met de rest. Nee is nee en ja is ja. Lukt niet , prima weet ik waar ik aan toe ben.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-20 20:16

_Reneee schreef:
anonyme schreef:
Aan huis?
Nee ik weet het dus ook niet.
Kan wel janken.
Ik wil mijn verantwoordelijkheid nemen en voor het dier zorgen maar het lukt me niet.


Nee ik huur een stal, wei & bak bij iemand aan huis. Voor mij perfect, al is het wel veel werk.


Dit is wel de beste manier om de verzorging te doen die jij het liefste ziet voor je paard. Mits je daar de tijd voor hebt, anders is dit niet haalbaar.

Hoe sta je er nu in TS?[/quote]
Laatst bijgewerkt door anonyme op 26-10-20 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-20 20:33

Sizzle schreef:
Ben benieuwd hoe hij het daar gaat doen.
Ik duim voor je.


Dank je

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-20 00:00

Okeej dit gaat behoorlijk de verkeerde kant op, de laatste berichten zijn niet erg aardig allemaal
Uiteraard is de dierenarts erbij gekomen wel even goed terug lezen?
Al die klachten kwamen daardoor, en die heb ik opgemerkt, daar ben ik erg blij mee want daarom kan ik de nodige aanpassingen maken, erg fijn dus voor de pony.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-20 07:54

Wolfwomen schreef:
Kun je iets specifieker zijn.

Welke aanpassingen heb je precies gedaan die fijn zijn op dit moment voor je pony?

Ik begrijp namelijk uit je bericht dat dit niet goed gaat op de stal en dat je daarom weg wilt. Of lees ik verkeerd?

Wat ga je doen met onze tips?

Nee het grootste punt was, zoals eerder uitgelegd, dat ik niet weet waar ik aan toe ben bij stallen.
Er zijn dingen gezegd die achteraf niet waar bleken, ik kan geen valse belofte of vaagheid veroorloven vanwege de strikte aanpassingen die nodig zijn om verbetering te merken. Ik vroeg me af of mensen soortgelijke dingen herkennen en dat het wellicht gewoonte is op stallen of dat het komt door de specifieke wensen, zodat ik een beetje een beeld krijg of ik mijn pony kan blijven onderhouden of dat het mogelijk verspilde energie is.

Ik merk in dit topic dat er een groot gedeelte is die het begrijpt en toegeeft dat het erg lastig tot bijna onmogelijk is om een stal te vinden die een paard met een chronische aandoening kan hebben en dat het dus erg lastig is om een paard met een medisch probleem te houden als je hem niet thuis kan houden.

En er is een gedeelte dat zegt, je kan hem niet houden want je weet niet wat je doet, je vind geen stal want je hebt er niet genoeg geld voor over, en soms maak er een einde aan.

uiteraard ga ik eerst goed nadenken over alles wat hier gezegd is.
Laatst bijgewerkt door anonyme op 27-10-20 08:10, in het totaal 2 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Glossy2009 en 138 bezoekers