Welke accu voor deze omheining?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Welke accu voor deze omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-20 12:15

Aangezien ik er niet uitkom en de eigenaar van de webshop het volgens mij ook niet helemaal begrijpt, hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.

Ik ben bezig een stukje grond te omheinen voor schapen. Daarbij ga ik drie van deze netten gebruiken die elk 8 stroomdraden hebben. Dat komt dus neer op 1200 meter omheining.
(https://www.agrishop.nl/voss-farming-sc ... len-m.html)

Daarnaast gebruik ik dit schrikdraadapparaat: (https://www.agrishop.nl/voss-farming-im ... -volt.html)

Nu is mijn vraag: ik zou graag een accu willen hebben die minstens één week meegaat zodat ik deze één keer per week kan opladen (langer meegaan hoeft niet per se). Ik ben alleen volledig verdwaald in het verhaal over ampères (A) en ampère uur (Ah). Ik weet dat hoe hoger het Ah is, hoe langer de accu meegaat maar ik heb geen idee waar ik ongeveer vanuit moet gaan.

Is er iemand die een ruige schatting kan doen hoeveel Ah ik nodig heb om 1200 meter draad met weinig begroeiing minstens een week aan te houden?

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke accu voor deze omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 12:21

Voor elke week aan de lader moet je aan 65ah zeker genoeg hebben en een autoaccu blijft beter met regelmatig laden (zijn ze op gemaakt, want dat gebeurt tijdens het rijden ook). Je zal er wel 2 nodig hebben, tenzij je de schapen 's nachts opsluit als accu aan de lader hangt.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Welke accu voor deze omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-20 12:24

Dankjewel voor je reactie! Ik was van plan een goedkoop accu'tje te kopen voor wanneer ik de grote accu oplaad. Dan haal ik 'm 's ochtends op en zet ik 'm 's middags weer terug/'s avonds weer terug.

Met deze zou ik het dus wel moeten redden? https://www.agrishop.nl/12v-65ah-voss-f ... -zuur.html

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke accu voor deze omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 12:31

Zou moeten werken, maar mijn ervaring is dat met de flink schommelende temperaturen vrijwel elke accu zo'n 3 jaar meegaat. En dan voldoet een gamma/praxis/etc. accu ook. Met bijkomend voordeel dat ze een stuk goedkoper zijn (dus bv een 45 & 65 voor iets meer dan die in de link). Om accu's lang goed te houden is een stuk meer kennis en middelen nodig en meestal begin je dan al met duurdere accu's en minder temperatuurschommelingen waar je de accu hebt staan. Mijn ervaring is dat ze gewoon niet super lang meegaan en de prijs daarvoor te weinig verschil maakt.

truselientje
Berichten: 942
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 12:34

Voor dat geld zou ik mooi 2 auto accus ophalen, ben je bijna net zo duur uit. Zet je de eerste erop tot ie bijna leeg is of zolang jij wilt, dan wissel je en laad je ondertussen de lege op. Als de 2e leeg is, wissel je weer enz. Dan houden ze het wel een heel tijd vol, vooral als je ze niet volledig leegtrekt

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 12:34

Wij hebben ongeveer hetzelfde soort schrikdraadapparaat voor onze paardjes maar niet met zo'n schapennet. Bij ons gaat de auto-accu 2 tot 3 weken mee zonder opladen. We hebben er een zonnepaneel bij aangeschaft, dan gaat het de hele zomer zonder opladen.

We hebben bij de garage op de hoek hier een oude accu gehaald. Die thuis in de garage opgeladen met een acculader van de action (15 euro geloof ik) en alles doet het prima. Succes!

edit: 13 euro :+ https://www.action.com/nl-nl/p/dunlop-acculader-/

Afbeelding

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-20 12:40

Daar zeg je wel wat ja, als ie dan onverhoopt kapot gaat ben ik ook niet meteen 100€ kwijt :=

Ik zou ook twee van deze kunnen kopen? (https://www.karwei.nl/assortiment/durac ... /p/B235180) Dan bewaar ik ze allebei op locatie en mocht de accu dan leeg zijn kan ik ze wisselen en de lege mee naar huis nemen. Op zich is een week meegaan ook geen harde eis.

Kan je inschatten of dit een beetje oké is?

Edit: Zidore, een zonnepaneel zou ik ook graag willen maar vind ik wel een groot risico op een afgelegen industrieterrein en grijpgrage vingertjes :=

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Welke accu voor deze omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 12:57

Vriendelijk vragen aan je garagist of hij niet nog 2 gebruikte auto-accu's heeft staan. In deze tijd van het jaar worden nogal wat accu's preventief vervangen. Een auto starten vraagt veel meer van een accu (piekbelasting) dan een schrikdraadapparaat. Dus die afdankertjes kunnen nog heel lang mee.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Welke accu voor deze omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-20 12:59

Hmm aan de ene kant ben ik daar niet op tegen maar op dit moment heb ik er zo weinig verstand van dat ik het niet meteen aandurf ergens iets tweehands te kopen zonder exact te weten wat ik koop :=

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Welke accu voor deze omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 13:13

Meestal krijg je die gratis.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 13:20

tamary schreef:
Zou moeten werken, maar mijn ervaring is dat met de flink schommelende temperaturen vrijwel elke accu zo'n 3 jaar meegaat. En dan voldoet een gamma/praxis/etc. accu ook. Met bijkomend voordeel dat ze een stuk goedkoper zijn (dus bv een 45 & 65 voor iets meer dan die in de link). Om accu's lang goed te houden is een stuk meer kennis en middelen nodig en meestal begin je dan al met duurdere accu's en minder temperatuurschommelingen waar je de accu hebt staan. Mijn ervaring is dat ze gewoon niet super lang meegaan en de prijs daarvoor te weinig verschil maakt.

Nee hoor, dar is bar weinig kennis voor nodig. Startaccu's moet je laden, laden en nog meer laden. Die zijn namelijk daarop gebouwd.
Neem je, veel duurdere, tractie-accu's dan kun je die straffeloos veel verder ontladen en weer laden.

Dus, ja, die accu's van de Gamma&co doen het wel, maar dan niet zeuren over levensduur en vooral afname van capaciteit en dus betrouwbaarheid van je omheining.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Welke accu voor deze omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-20 13:41

Jongens jullie maken het me niet makkelijk _O- Ik had gehoopt op een kant en klaar antwoord maar zo simpel is het dus niet :))

Ik heb in elk geval even de garage op de hoek gebeld en die bellen zo terug. Zou mooi zijn als ik met zo'n accu even kan leren hoe en wat zo'n ding precies biedt en nodig heeft. Voelt als hogere wiskunde dit allemaal :=

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Welke accu voor deze omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 14:48

Je bent niet in de gelegenheid om 1 op het lichtnet op te hangen? Vriendin van mij heeft een autoaccu met een zonnepaneeltje erbij werkt prima.

truselientje
Berichten: 942
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 15:11

ikke schreef:
tamary schreef:
Zou moeten werken, maar mijn ervaring is dat met de flink schommelende temperaturen vrijwel elke accu zo'n 3 jaar meegaat. En dan voldoet een gamma/praxis/etc. accu ook. Met bijkomend voordeel dat ze een stuk goedkoper zijn (dus bv een 45 & 65 voor iets meer dan die in de link). Om accu's lang goed te houden is een stuk meer kennis en middelen nodig en meestal begin je dan al met duurdere accu's en minder temperatuurschommelingen waar je de accu hebt staan. Mijn ervaring is dat ze gewoon niet super lang meegaan en de prijs daarvoor te weinig verschil maakt.

Nee hoor, dar is bar weinig kennis voor nodig. Startaccu's moet je laden, laden en nog meer laden. Die zijn namelijk daarop gebouwd.
Neem je, veel duurdere, tractie-accu's dan kun je die straffeloos veel verder ontladen en weer laden.

Dus, ja, die accu's van de Gamma&co doen het wel, maar dan niet zeuren over levensduur en vooral afname van capaciteit en dus betrouwbaarheid van je omheining.


Ik heb nog nooit anders gebruikt als auto accu's. Ja, op een gegeven moment zijn ze op, maar ik heb ze altijd van de een op andere dag kapot gehad, wel laden maar niets meer vast houden. Afname van capaciteit heb ik nooit echt gemerkt en die van mij werden echt wel mishandeld. Volledig leeg gebruikt, hartje winter ook gewoon gebruikt. Worden dag en nacht gebruikt, jaar in jaar uit, na zo'n 4 jaar zijn ze op. Vind ik heel acceptabel voor dat geld. Ik heb er trouwens maar 1, moest ie geladen worden dan kwam de tractoraccu er voor die tussenliggende tijd aan.

TS: als je gratis of voor weinig geld eentje van de garage kan krijgen zou ik dat mooi eerst eens proberen. Als het uiteindelijk niet bevalt heb je ook snel genoeg wat anders gekocht.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 18:11

tamary schreef:
Om accu's lang goed te houden is een stuk meer kennis en middelen nodig en meestal begin je dan al met duurdere accu's en minder temperatuurschommelingen waar je de accu hebt staan. Mijn ervaring is dat ze gewoon niet super lang meegaan en de prijs daarvoor te weinig verschil maakt.

Temperatuurschommelingen zijn op zich geen probleem. Meestal is het de combinatie van de accu die plat staat en dan vrieskou wat de genadeslag geeft. Dus vooral in de winter moet je bijladen voor de accu helemaal plat is.