Buiten, individueel of in groep?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Buiten, individueel of in groep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 21:00

Beetje gekke vraag misschien, omdat een paard natuurlijk een sociaal dier is en het beste in groep staat om zo natuurlijk mogelijk gedrag te kunnen vertonen.

Ik zit echt echter een beetje in een situatie waarbij ik de knoop moet doorhakken voor een nieuwe stalling en wou graag jullie mening hierover.

Mijn paard is niet de gemakkelijkste om in een groep te hebben, aangezien ze erg onderdanig is en zich makkelijk laat wegzetten van voer en water. Dit is bij vorige stalling al een probleem geweest. Mijn paard vermagert ook snel, en is nu ook nog herstellende van een flinke ziekte (ze is wel echt al enorm verbeterd) en krijgt dus extra ondersteunende voeding en supplementen bij.
Wat misschien ook niet onbelangrijk is, is dat ze een tijd op een paddock naast een klein groepje heeft gestaan voor ze geïntroduceerd werd in de groep en dat ze dat echt helemaal prima leek te vinden. Ook wanneer ze dan effectief in groep stond, kon ze prima alleen blijven wanneer alle andere weg waren zonder nerveus te worden. Kortom, ik heb de indruk dat mijn paard het wel prima vind als er gewoon andere paarden in de omgeving zijn, maar ze hoeven niet persé bij haar te staan.

Stal nummer 1 is voor mij persoonlijk alles wat ik zou kunnen dromen, maar de paarden staan dus overdag op individuele weides buiten. De weides liggen wel allemaal naast elkaar met gewoon een draad tussen, dus in principe kunnen de paarden elkaar horen, zien, ruiken en zelfs hun naaste buren gewoon aanraken. Is dit ideaal in mijn ogen? Nee, liefst heb ik natuurlijk dat ze gewoon bij elkaar staan, maar ergens vraag ik mij af of dit nu zo'n slechte optie zou zijn voor mijn paard, aangezien ze dan wel gewoon haar eigen ruimte heeft om in alle rust te eten en te drinken en toch zijn er altijd genoeg paarden in haar omgeving, echt alleen zal ze dus nooit staan.

Stal nummer 2 heeft voor mijn persoonlijke wensen een aantal zaken minder, waarvan ik weet dat ik er wel belang aan hecht, maar hier gaan de paarden wel per 2 naar buiten.

Verder zijn op beide stallen aan alle basis-noden van de paarden voldaan, voldoende naar buiten, zowel in de zomer als de winter, aangepast voerschema, voldoende ruwvoer, staleigenaren met jaren ervaring.

Ik zit dus nu heel erg met mezelf in dubio, omdat stal 2 naar mijn gevoel nog net dat beetje idealer is voor paarden, maar waar ik dan weer een flink stuk van mijn plezier van naar mijn paard gaan moet gaan inboeten. Begrijp me niet verkeerd, uiteraard komen mijn paard haar behoeften op de eerste plaats, maar ik vraag me nu dus gewoon af of er niet een klein beetje compromis mogelijk is? Ik zou haar bv. nooit 24/7 binnen zetten voor mijn plezier of voldoende eten ontzeggen, maar in hoeverre ontneem ik haar iets noodzakelijk met de manier van huisvesten op stal 1? Of doe ik haar misschien zelfs bijna een plezier met haar wat meer ruimte voor zichzelf te geven ...? Idealiter vroeg ik het mijn paard gewoon natuurlijk :+
Laatst bijgewerkt door Jenara op 19-10-20 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Buiten, individueel of in groep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:04

Dat kan alleen je paard je zeggen.
Sommigen zijn relaxter alleen, sommigen staan liever met 1 maatje, sommige in een groep.
Heb je het al eens geprobeert een paar weken onafgebroken?
Mijn vorige paard was op het oog heel tevreden alleen (naast andere paarden) maar ze werd super nerveus met rijden. Terug in en groep was het meteen weer over.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:05

Persoonlijk vind ik contact met andere paarden en het echt samen staan wel eis 1 voor het houden van paarden.
Ik zou dus zelf voor stal 2 kiezen.

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 21:20

Sizzle schreef:
Dat kan alleen je paard je zeggen.
Sommigen zijn relaxter alleen, sommigen staan liever met 1 maatje, sommige in een groep.
Heb je het al eens geprobeert een paar weken onafgebroken?
Mijn vorige paard was op het oog heel tevreden alleen (naast andere paarden) maar ze werd super nerveus met rijden. Terug in en groep was het meteen weer over.


Ze heeft 1 maand naast de groep gestaan op onze eerste stal, daarna een jaar in groep. Bij deze groep merkte ik haar langzaam aan banger worden, tot het punt dat ze echt gewoon schrok en wou wegvluchten van vreemde paarden. Om deze reden zijn de dan verhuisd, hier is echter door omstandigheden de groep veel te veel gewisseld, wat voor stress zorgde en waardoor ze is afgevallen. Nu staat ze een kleine 2 maanden met een vast weidemaatje en dat gaat op zich wel goed, maar ze moet telkens apart haar eten krijgen of ze laat het altijd inpikken. Het bang zijn van andere paarden is ondertussen wel al een stuk gebeterd, maar het is wel nog steeds waar ze het meest op reageert op wandelingetjes bv. (en totaal niet op groot verkeer, plastic, ...)


fenijro_tani schreef:
Persoonlijk vind ik contact met andere paarden en het echt samen staan wel eis 1 voor het houden van paarden.
Ik zou dus zelf voor stal 2 kiezen.


Bedankt voor je input, en gevoelsmatig ben ik het ook met je eens. Ik vind het alleen zo moeilijk met mijn eigen paard, omdat ze vaak zo wordt weggezet door anderen, zelfs door normaal niet zo'n dominante paarden... Ze is echt superrelax als ik haar even alleen zet om te eten. Ik kan zelf onmogelijk alle dagen gaan en begrijp ook wel dat het voor een staleigenaar nogal wat gedoe is om telkens ofwel de weide te splitsen, of haar even weg te halen voor haar eten en dan weer terug ..
Ik ga in ieder geval eens bellen met de staleigenaar van optie 1 om te horen of ze er eventueel voor open staan om paarden samen te zetten als beide eigenaars dit willen ...

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Re: Buiten, individueel of in groep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:28

Ik vind het heel goed dat je er zo over denkt hoor! Mensen zat die op een hele luxe plek staan maar de paarden 24/7 binnen.

Het is natuurlijk voor elk paard ook weer anders.
Mijn mini was nog redelijk jong in een groep oudere paarden. Toen er een 2 jarige bij kwam leefde ze helemaal op.
Andere paarden passen juist niet lekker in de groep.
Als je denkt dat jouw merrie beter alleen staat maar nog wel lekker kan kriebelen en kan aanraken dan is dat ook prima.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Buiten, individueel of in groep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:02

Lastig lastig! Mijn merrie kwam voorheen altijd in een grote groep buiten (zonder eten, was maar 2 uurtjes). Hier stond ze altijd maar een beetje alleen, kroelde echt nooit). Bij mij staat ze nu de hele dag buiten met een ander paard. Ze is nog steeds de laagste in rang, dus ze weet dat ze weg moet als het andere paard daar wilt staan. Toen ze net bij elkaar stonden, was ze wel "bang" van dr, moest haar maatje maar lelijk kijken en liep ze al weg. Inmiddels is ze soms wat stoerder, niet altijd hoor, maar durft ze gewoon te blijven staan als ze lelijk kijkt. Soms eten ze met elkaar van 1 hooinet,soms ook niet. Ik zie ze ook heel vaak kroelen met elkaar, terwijl ik haar nooit zo "sociaal" vond . Met eten gaat het steeds een beetje beter, maar t blijft puzzelen hoe ik haar goed hou qua gewicht. Gelukkig denkt mn stalgenootje ook goed mee dat het voor beide fijn blijft.

Ik denk dat mijn paard niet geschikt is voor grote groepen, maar ik denk dat ze het toch wel fijn vind dat ze samen staat. Nu na 2 jaar is het jut en jul, ondanks ze soms in 10 minuten 4x van stal moet wisselen tijdens het eten, omdat haar vriendin dan weer daar wil staan en 2 minuten later weer in de andere stal.

Ik zou dus inderdaad kijken of bij stal 1 de mogelijkheid is tot koppels en anders stal 2 proberen. Het heeft tijd nodig, maar ik denk dat ze er wel een weg in kan vinden, mits de combi "past".

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Buiten, individueel of in groep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:15

Tja ik bezit een draak, en zolang de andere paarden mijn eigen zijn vind ik het ok dat ze in een groep staat. Maar zou die in pension staan is er geen haar op mijn hoofd die eraan denkt die bij anderen te laten.
Nou heb jij het omgekeerde, en eerlijk gezegd ben ik het met Sizzle eens. Alleen jou paard kan je vertellen wat zij het prettigste vindt.
Mijn draak heeft er ook geen probleem mee als ze alleen staat. Ze vindt het soms volgens mij zelfs prettiger dan bij de rest te staan. Maar ik heb er ook 1 die alleen staan het verschrikkelijkste vind wat dr kan overkomen. Zelfs 1 van de anderen op een iets andere plek dan normaal zetten is al reden tot paniek. Ja die is het andere uiterste ;)
En zoals jij je paard omschrijft, denk ik dat ze op stal 1 ook het wel naar dr zin zal hebben. En mss is er idd daar wel iets te regelen als 2 eigenaren en paarden het goed met elkaar kunnen vinden. Imo is het belangrijkste dat ze in elk geval elkaar in zicht hebben. In een groep is wel het meest ideale, maar voor sommige paarden en niet de meest ideale manier van houden, en soms vinden ze het ook gewoon fijner als ze apart staan met zicht op.