The meadow - paradise lost?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

The meadow - paradise lost?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 12:57

Ik vind het zelf zeer interessant onderwerp, de biodiversiteit op onze (paarden)weides. Nu stuitte ik toevallig op deze interessante documentaire over deze biodiversiteit en hoe deze ten onder gaat door de huidige manier van bemesten, ploegen, opnieuw inzaaien, te vroeg hooien,... Ik vind dit zelf ook een zeer interessant discussiepunt voor onze paardenweides en wou dit toch wel graag delen op bokt om het meer onder de aandacht te brengen.

Hoe bewerk jij jouw weide? Sta jij stil bij de mogelijke gevolgen voor bepaalde insecten of vogels? Wat is jullie mening hierover?

Citaat:
In deze documentaire ontdekken we een paradijs, een broeihaard aan diversiteit voor onze deur. Het weiland is een kleurrijk geheel dat bijna te vergelijken is met een koraalrif of een tropisch regenwoud. Hoe komt het dat deze graslanden blijven bestaan en dat zoveel verschillende dieren er een thuis vinden als ze twee keer per jaar machinaal gemaaid worden?

Zou het geen optie zijn om ze gewoon met rust te laten, te laten groeien? Allemaal vragen die worden beantwoordt in deze documentaire. Prangende vragen, nu door de moderne landbouw deze habitat dreigt te verdwijnen.


https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/the-meadow---paradise-lost-/2018/the-meadow---paradise-lost-/

Je kan een account aanmaken op de website en dan kan je de documentaire normaal gezien bekijken, ook vanuit Nederland

maximosa

Berichten: 346
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: Fryslan, Dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 13:19

Zie hier om mij heen alleen maar produktieland. De boer achter ons gebruikt het alleen voor kuil. Dus injecteren en maaien. Het zijn puur industrielanden. Geen weidevogels meer, geen diverse planten etc. En dat is erg jammer, ken het land van vroeg(ja klinkt oud) maar heb daar veel gelopen en toen was het nog echt land met dieren en planten. Geen biodiversiteit helaas meer.

Heb zelf wat land voor mij paardjes. Maar daar was jaren niks aangedaan. Dus veel soorten en ook veel niet wenselijk zoals boterbloem voor de paarden enz. Dus ik probeer wel middenweg te vinden in eten voor mijn paarden en het zo divers mogelijk houden van mij grasland.
Blijft moeilijk maar probeer bv met laten staan van delen gras om het land die ik niet allemaal tegelijk maai. Of slootkanten etc. Aanplanten bomen, struiken en bloemen. Houtwalletjes, hoekjes met steenstapels in mijn tuinen etc voor insecten dieren en spontaan opkomende planten. Hoop ik iets te helpen aan de biodiversiteit. En zo het aantrekkelijk te maken voor soorten fauna en flora.

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 13:22

Interessant onderwerp :j

Wij doen erg ons best voor de biodiversiteit: niet bemesten, niet sproeien tegen 'onkruid'. Sowieso gaan onze paarden ook niet goed op zo'n heel groene grasmat.

De weides bij ons zijn erg divers met ook enkele Rode lijst soorten qua planten. Mijn persoonlijk mening is dat paarden houden en natuur goed kan samen gaan. (heb er op bokt ook een topic over: [HTT] Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur )

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 14:10

Solleke_Noah schreef:
Interessant onderwerp :j

Wij doen erg ons best voor de biodiversiteit: niet bemesten, niet sproeien tegen 'onkruid'. Sowieso gaan onze paarden ook niet goed op zo'n heel groene grasmat.

De weides bij ons zijn erg divers met ook enkele Rode lijst soorten qua planten. Mijn persoonlijk mening is dat paarden houden en natuur goed kan samen gaan. (heb er op bokt ook een topic over: [HTT] Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur )


leuk! Ik ga je topic eens doornemen :D , heb zelf pas een huis gekocht met een weiland bij voor mijn paarden dus wel wat op zoek naar anderen die ook een beetje bezig zijn met de natuur in hun weide :j

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: The meadow - paradise lost?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 16:36

Wei hier is te klein om te hooien, huur dus ploegen en opnieuw zaaien is niet rendabel (en je bodem nodigt nog steeds hetzelfde uit), gif levert ook geen andere bodemstructuur en dus gewenste planten op.
Correct bemesten is wel belangrijk, anders krijg je nog geen biodiversiteit (zoals inmiddels in natuurgebieden duidelijk wordt), maar injecteren en kunstmest wil ik hier zeker niet hebben. Ook omdat ik ivm dichtrijden bodem geen zware machines op het land wil. Goed bodemleven = goede grasmat en dat begint met genoeg organisch materiaal (mest en compost). Verder in mijn geval wisselbegrazing met schapen naast de pony's (bemesting en parasietenbestrijding) en op tijd (voor het zaad zet) de giftige en niet populaire planten er uit trekken/knippen. Maar op iets van 3500m2 is dat een stuk makkelijker dan met flink veel grond.

mariettek

Berichten: 1685
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 17:58

Hier ook geen bizar grote wei (denk zo'n 7500 m2). Wordt begraasd door middel van strookbegrazing, verdeeld over meerdere weilanden.
We proberen goed om te gaan met ons land en er echt "paardengras" te laten groeien. Oftewel, niet van dat chemisch groene egale gras, maar meerdere grassoorten en eetbare planten ertussen.
Dit is wel lastig om op orde te houden. Teveel onkruid is ongewenst, kale plekken zonder gras ook (want dat geeft extra risico op zandkoliek). We moeten wel regelmatig bemesten, zonder dat houden we op onze zandgrond alleen maar onkruid over.
We laten bemesten met stalmest van koeien (incl stro), wat echt goed organisch spul is. Maar ook wij gooien op sommige momenten wel eens kunstmest erop. Dat gaat veel sneller en is zoveel makkelijker te plannen met die maffe droge jaren tegenwoordig.

De paarden laten we het liefst lang en uitgebloeid gras eten. Ook wisselen we ieder jaar met de volgordes van de weides die we laten begrazen, in de hoop dat er ieder jaar weer andere planten beter zaad kunnen zetten.

Weidevogels zien we helaas weinig. Wel hebben we vaak hazen op ons land.

Uiteindelijk is het zo dat we complimenten uit de buurt krijgen over onze nette (zonder al te veel onkruid) maar toch gevarieerde wei.

We proberen het goed te doen, maar ik blijf meelezen voor extra tips en trucs ;)

LaDonna75

Berichten: 2126
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: The meadow - paradise lost?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 10:32

Dit klinkt als natuurinclusieve landbouw. Wij zijn daarop overgestapt, hoewel we geen melkveehouderij zijn (waar het gewoon lastig is, want er moet toch brood op de plank, lees melk uit de koe komen) maar een vleesveehouderij en ook nog hobby+. We hebben een aantal percelen met Saladebuffet ingezaaid, dat is mooi biodivers. Zie https://puregraze.com/saladebuffet/
Overigens lopen hier veel hazen en reeën, en zijn er veel vogels zoals scholeksters, buizerds, spechten enz..