Voersnelheid grote hooibaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Voersnelheid grote hooibaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-20 18:51

Omdat ik verschillende verhalen hoor, wil ik jullie ervaring ook eens horen.
Ik heb hier 3 paarden staan. Een 18jarige die in de sport loopt, een 2 jarige die vollop in de groei is en voor de gezelligheid een shetje.
Ik voer ze onbeperkt hooi, en hier is dat echt onbeperkt. Ik vul de netten 2x per dag en er zit altijd hooi in de netten.
Ik doe met zo'n grote 4 kante baal tussen de 1,5 en 2 week.
Sidenote momenteel staan ze alleen in de bak, paddock en inloopstal omdat de weide momenteel behoorlijk nat is.
Maar is dit nou een hoge voersnelheid? Of is dit redelijk normaal voor deze kuddesamenstelling en manier van voeren?
Ze krijgen daarnaast ook 2x daags nog aanvullend voer in de vorm van brokjes ed.
Ze zijn overigens niet te dik. Mijn 18e jarige zou ik zelf persoonlijk nog iets dikker willen hebben. Mn shetje is wel aan de stevige kant, maar die hou ik in de gaten
Laatst bijgewerkt door corientjuhh op 15-10-20 18:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Voersnelheid grote hooibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:55

Hier vorig jaar voor 4 d/e ponies en 2 shets een grote vierkante baal per week erdoor, niet onbeperkt maar wel genoeg.

Voor 6 d/e’s en 2 shets hoop ik toe te komen met 6 vierkante balen per maand, maar we zullen zien.

Dus ja ik vind je voersnelheid wel stevig. Maar als ze goed op gewicht zijn, dan is het wel ok zeker. Hier kan ik dat niet, dan eten ze minstens 50-100% meer en kan ik ze rollen.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:56

Ligt natuurlijk ook aan hoeveel kg je hooibalen zijn? Voersnelheid is hier 1 baal per 8-10 dagen. 2 volwassen paarden en onbeperkt voeren (of nou ja, uit netten ook, maaswijdte 3x3). Komt per dag uit op ongeveer 16 kg per paard.

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Voersnelheid grote hooibaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-20 18:58

Heb van t gewicht nog even toegevoegd aan de beginpost
Ik heb geen idee wat mijn balen wegen. Dat zal ik even moeten navragen. Volgens mij is t de standaard afmeting van een groot pak hooi. Iig geen midibaal

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 19:01

In mijn ervaring kan het gewicht per batch enorm verschillen. Komt mede door hoe strak of los het geperst is. Ene keer hebben wij balen van rond 250 kg, en de volgende keer van 350 kg. Vind meestal de wat losser geperste balen wel van betere kwaliteit, maar dat kan ook toeval zijn.. Van beide eten ze ongeveer even veel, maar dan doen we dus soms ineens wat langer of korter ermee.

Hoe snel je baal op is, zegt dus niet altijd direct iets over of je te veel of te weinig voert. Dan moet je echt berekenen wat je per dag per paard voert om dat een beetje in kaart te brengen.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 19:05

Wij hebben een Groninger van 750-800kg, een Fries x Haflinger van 550-600kg en 2 shetten van ±110kg. Samen eten zij per dag zo'n 35-40kg hooi, de shetten krijgen niet onbeperkt.

De shetten krijgen samen 6kg. De grote paarden de rest. Daarnaast krijgen ze 's nachts ieder een plak stro in het net, anders zouden ze niet onbeperkt gevoerd worden, maar die plak is zelden op.

Met 2 weken zouden wij dus 500-550kg hooi voeren. Het gaat hier overigens om touwtjeshooi, verpakt hooi (voordroog) heeft een hoger vochtgehalte. Dan zou ik 630-700kg voeren.

Jorex

Berichten: 9936
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Voersnelheid grote hooibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 19:10

Hier eten 2 mini shetten per dag ongeveer 5 kilo hooi. Pony's wegen plusminus 250 kg opgeteld. Ze doen dus 5 dagen over een klein baaltje en hebben bijna nooit dat hun net leeg is.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Voersnelheid grote hooibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 19:14

Hier iets minder als 2 weken met 4 paarden en 2 shets.

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Voersnelheid grote hooibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 19:23

Ik heb er ook 3. Een in de sport, een 2 jarige en een die geblesseerd staat. De 2 jarige is te dik dus savonds krijgt die minder. Overdag en de andere twee krijgen onbeperkt. Grote vierkante baal doe ik ook anderhalf tot 2 weken mee.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 19:26

Ik deed toen grietje nog leefde ongeveer een maand met een baal graszaadhooi van rond de 450 kilo. En dan gingen er 2 balen gewoon hooi van 100 kilo doorheen. Dat was voor 2 shetten en een welsh

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Voersnelheid grote hooibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 22:46

Ik doe er ongeveer 3 weken mee. Met 2. Ene keer wat langer dan de andere keer.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 22:59

Hier vreten ze met z'n 4en (elk ~500kg) 1 grote baal per week weg.
Op andere stallen waar ik gestaan heb was dat ook ongeveer het ritme.
Verder hangt het ook wel van de kwaliteit van het hooi af.
Heb ze wel eens een grote baal van bijna 400kg met z'n 2tjes in 1 week zien wegwerken, die was blijkbaar heel lekker. Daarna mochten ze een week op het oudste meest grofstengelige hooi dat we konden vinden om uit te buiken :+ .

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Voersnelheid grote hooibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 23:12

Ik voer voor 9 paarden die nog op het land staan (maar daar staat niet voedzaam gras) nu een ronde baal per week. Dat betreft 2 kleine paarden, 2 fjorden, 2 shetlandkruisingen, 1 falabella, 1 welsh en een Connemara. Geen van alle zijn ze mager of te dun (integendeel...).

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Voersnelheid grote hooibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 23:28

Hier doen een d pony en een klein paard (1,57m) 15 dagen met 400kg hooi. :=

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Voersnelheid grote hooibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 23:31

Hier krijgen ze overdag 2 netten en weidegang en snachts onbeoerd uit de ruif met net 3x3 inderdaad 2 weken met een grote (niet ingepakte) baal hooi. Wij hebben een haflinger en grote tinker

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 00:28

corientjuhh schreef:
Volgens mij is t de standaard afmeting van een groot pak hooi. Iig geen midibaal


Er bestaat geen standaard maat voor pakken hooi ;) Het is maar net welke afmeting de pers gebruikt, en daar zijn echt heel veel maten in. En dan nog hoe het geperst is, stijf of losser, lengte van het hooi enz enz enz. Met gewicht kan je dat beter berekenen. Nou voer ik wel midibalen, maar weet dat ze ca. 200 kg per stuk zijn. En ik ben er op het moment, vrijwel geen gras meer en 3 vreetzakken van rond de 1.50 en een shet die denkt dat hij vreselijke massa's hooi eet (niet dus) ik ben iets meer dan 2 stuks per week nodig. Zit dus zo rond de 500 kg per week. Soms iets minder. Maar het hooi wat ik dit jaar heb is 1e snee van dit jaar. Langer gras, stengeliger en bijna graszaadhooi. Vorig jaar heb ik een hele poos 2e snee gehad. Korter, sappiger. Daar hoefde ik, en moest ik ook, een stuk minder van voeren. Toen gingen de dames een beetje tegen de klippen op kwa gewicht.

Voor je 18 jarige, mss eens kijken naar wiesencobs. Mijn shet, die dus denkt dat hij heel veel hooi eet, leeft er compleet op. Hij kauwt wel op hooi maar slikt het niet door. Dan stikt hij er ook in. Tandjes zijn slecht. Wiesencobs is gemaakt uit gras en kruiden, dus gelijk aan hooi, maar omdat je het nat maakt kunnen ze dat goed wegkrijgen. En het zet fijn aan zonder dat je voerverhoudingen scheef trekken. En ze zijn er een poos mee bezig het op te krijgen. Mijn shet is 1.5 uur verder voor hij het op heeft.

komone
Berichten: 260
Geregistreerd: 01-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 08:04

Hier ongeveer 2,5 week met een grote baal (bij mij is tie rechthoekig trouwens :7 ) met twee KWPN’ers. Ik ga uit van 10 kg per paard per dag. Zit ik op 600 kg per maand. Mijn balen zijn ongeveer 350 kg. Dat is dus iets minder dan 2 balen per maand.

Ik voer niet onbeperkt. Ze krijgen het in porties verdeeld over de dag. Onbeperkt heb ik geprobeerd. Dan ging mijn baal wel veel sneller op.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 08:12

8 tot 10 dagen met een shet, pre en grote D.
Staat in de paddock waar ze onbeperkt van kunnen eten. De het heeft nu wel 12 uur lang een maskker om, die is echt veel te vet.
is een grote ronde baal hooi, wel verpakt maar kurkdroog

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Voersnelheid grote hooibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 08:30

Hier 3 dagen met 8 paarden

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Voersnelheid grote hooibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 08:42

Hier 7 paarden en een (E) pony, 2 grote ronde balen in de week.
Nagenoeg onbeperkt hooi (er zit eigenlijk altijd hooi in de bakken) en overdag toegang tot de weide.
Stalhouder voert altijd zo dat er geen bergen over blijven in de bakken, maar alles moet ook niet op zijn.
Straks als het kouder wordt dan gaat het hooi harder, maar in de zomer dat gaat het niet zo hard.

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 09:04

Dat ligt echt compleet aan hoeveel kg het is en daarna de kwaliteit van het hooi. Is het echt droog hooi, dus met een droogstofpercentage van 90%> of is het kuil/voordroog.
Daarnaast zijn er zo ontzettend veel pakmachines dat er geen standaard afmeting is voor een baal. Zelfs 10 dezelfde pakmachines persen niet dezelfde balen/pakken. Ligt ook nog eens aan de instelling het type hooi/kuil en hoe snel de persoon die de trekker bestuurd over het land heen rijdt om te pakken.

Meest akkurate berekening krijg je dus als je het aantal kilo weet en daarbij hoe nat of droog het ongeveer is.

Vorig jaar had ik balen van ongeveer 450kg per stuk deze hadden een droogstofpercentage van ongeveer 75%. Natter, zwaarder maar dus minder hooi. Hier voerde ik 1 fries en 2 ijslanders van (onbeperkt) en deed 12 dagen met een baal. Nu heb ik balen van 750kg met een droogstofpercentage van 95%. Hier voer ik dezelfde paarden een maand mee.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 09:17

corientjuhh schreef:
Omdat ik verschillende verhalen hoor, wil ik jullie ervaring ook eens horen.
Ik heb hier 3 paarden staan. Een 18jarige die in de sport loopt, een 2 jarige die vollop in de groei is en voor de gezelligheid een shetje.
Ik voer ze onbeperkt hooi, en hier is dat echt onbeperkt. Ik vul de netten 2x per dag en er zit altijd hooi in de netten.
Ik doe met zo'n grote 4 kante baal tussen de 1,5 en 2 week.
Sidenote momenteel staan ze alleen in de bak, paddock en inloopstal omdat de weide momenteel behoorlijk nat is.
Maar is dit nou een hoge voersnelheid? Of is dit redelijk normaal voor deze kuddesamenstelling en manier van voeren?
Ze krijgen daarnaast ook 2x daags nog aanvullend voer in de vorm van brokjes ed.
Ze zijn overigens niet te dik. Mijn 18e jarige zou ik zelf persoonlijk nog iets dikker willen hebben. Mn shetje is wel aan de stevige kant, maar die hou ik in de gaten

Hoeveel je geeft is toch helemaal geen graadmeter. Hoe ze eruit zien wel. En als je 18e jarige wat dikker mag dan is de is de hooi voersnelheid wel goed maar zul je meer of andere brok moeten geven.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 09:20

Wauw, balen van 750 kg. Die heb ik in NL nog niet gezien!

Ik denk dat de voersnelheid niet heel raar is. Ik heb diverse partijen grote, ronde balen voordroog gehad (1.20 - 1.30 m doorsnee) en deed met 4 paarden 5 dagen tot maximaal een week met een baal. De week halen was dan de uitzondering, de regel 5/6 dagen. Die balen waren niet heel wisselend, omdat ik altijd naar droog, structuurrijk ruwvoer vroeg. Het weer maakte meer verschil. Sommige dagen hadden ze echt meer trek, bijvoorbeeld door kou.

Oehlala
Berichten: 4305
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Voersnelheid grote hooibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 09:45

Wij hebben ze ook van richting de 1000 kg, maar die lopen dan wel weg. :')

Hier voeren we nu ongeveer 3 weken met 1 baal op 2 paarden. Het is nog vrij rijk dus mengen met stro.

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 09:51

_Lorette_ schreef:
Wauw, balen van 750 kg. Die heb ik in NL nog niet gezien!

Des te kleiner de balen, hoe meer balen er geperst worden. Meestal betaal je per baal, dus reken maar uit :D

Daarnaast wil ik ze alleen als ik echt droog hooi heb. Voordroog kan ik niet een maand hebben staan, voordat het begint te schimmelen. In de koudste wintermaanden misschien, maar in de herfst en in het voorjaar is dat echt geen doen.