Weide naast kalk/cementfabriek, doen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Weide naast kalk/cementfabriek, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-20 09:18

Wij staan momenteel op een weide die we zouden willen kopen maar door wat de buren zijn houdt het ons wat tegen.

De weide is helemaal wat we zoeken maar er naast staat een kalk/cementfabriek. De eerste keer dat we gingen zien lag alles er normaal bij maar de tweede keer was na een lange droge periode zonder regen en zag je duidelijk dat alles ietsje witter zag. Wreef je over een blad van de boom zag je dat er een klein wit laagje op lag.

We vroegen ons nu af of dit wel gezond is voor de paarden want ze nemen dat natuurlijk met het gras mee naar binnen en ademen dat waarschijnlijk dan ook in.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Weide naast kalk/cementfabriek, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 09:28

Hm mijn gevoel zegt gelijk van niet...een klein beetje zal niet erg zijn. Maar als ze dagelijks grotere hoeveelheden inademen en op eten. Ik zou het niet doen denk ik.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 09:33

Ik snap je intuitie helemaal! Zou voor mij ook een nogo zijn. Ook omdat dat fijne stof ook ingeademd wordt. Longen zijn zo kwetsbaar!

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Re: Weide naast kalk/cementfabriek, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 09:41

Ik zou het niet kopen. Het kan nooit goed zijn voor de paarden.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Weide naast kalk/cementfabriek, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:00

Als er (zoveel) cementstof over die wei waait, dan is er iets mis met die fabriek. Fabrieken mogen helemaal niet zoveel stof de lucht in blazen.

Meten is weten, ga naar de gemeente, vraag of ze een milieu-/luchtmeting doen. Je wéét helemaal niet wat het is, of het cement is of 'gewoon' saharastof of zand.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:26

Ibbel schreef:
Als er (zoveel) cementstof over die wei waait, dan is er iets mis met die fabriek. Fabrieken mogen helemaal niet zoveel stof de lucht in blazen.

Meten is weten, ga naar de gemeente, vraag of ze een milieu-/luchtmeting doen. Je wéét helemaal niet wat het is, of het cement is of 'gewoon' saharastof of zand.


Dit inderdaad, even melden/vragen bij de gemeente. Er mag niet zomaar cementstof de natuur in worden geblazen.

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-20 11:09

Het is een soort van verwerkingsbedrijf. Kalk komt daar toe vanuit de groeve en vermoed dat het door het zeven in de lucht raakt. Het is naar het schijnt al 100x minder dan vroeger maar toch.
Probleem is dat we nog maar 4 dagen hebben om dit uit te zoeken.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Weide naast kalk/cementfabriek, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 14:00

Met droger wordende zomers zou ik niet graag naast zo'n stofproductie fabriek staan met of zonder dieren.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 14:41

Ik zou het niet doen...

Heb ooit op een poederstoffentanker gevaren met "kalk" uit de groeve en dat vrat gewoon de verf weg aan dek!

Lijkt me zowieso niet erg gezond en stof zal je daar idd altijd wel hebben.

Maar alsnog, hangt mss van het soort kalk af?
Misschien weet de gemeente ook meer?
Een bedrijf moet namelijk altijd een omgevingsvergunning hebben en dan word er gekeken of de "vervuiling" die door het bedrijf word veroorzaakt, een invloed heeft op het rondliggende gebied. Moesten het schadelijke producten zijn, vind je ook geen woonhuizen in de buurt bvb.

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Re: Weide naast kalk/cementfabriek, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 21:02

Dank je voor de reacties. Zoeken we nog even verder naar een extra weide.