Kosten bij paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Kosten bij paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 14:55

Ik zou graag de paarden en alles daaromheen in eigen beheer willen, dus probeer ik een schatting te maken van de kosten.
Situatie schets:
Een Fries en Shetlander, van april tot oktober 24/7 op de wei, de overige maanden overdag buiten (wei of paddock) en in de nacht op stal.
De wei is zo'n 7.000m2 en verdeeld in 2 stukken.
Mijn Fries voer ik nu 2x 3/4 basisbrokken per dag en de shet 2x een klein handje.
Stro als bodembedekking en ik wil graag dat ze ruim in het ruwvoer (ik wil hooi geven) zitten.
Tevens ben ik benieuwd wat ik zou moeten regelen en welke kosten voor de afvoer van mest.

Heeft iemand een idee aan welke kosten ik per maand moet denken? Is dat rond de 200, 300? Of misschien nog meer?
Laatst bijgewerkt door Rodevlinder op 02-10-20 15:08, in het totaal 2 keer bewerkt

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Kosten bij alles in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 14:59

Hoe groot is je weide, kunnen ze daar jaar rond of iig in de zomer voldoende van eten.
Of is het zo groot dat je er van kunt hooien?

Zijn je paarden vies op stal, dan verbruik je meer stro.
Afvoer van mest kan oplopen, maar kan ook bij een bevriende buur op zijn maisland.

En dan je omgeving, in het westen is hooi een stuk durder om aan te schaffen dan het oosten.

En hoe is je grond, moet je gaan draineren of blijft het zo wel goed?

Dus niet heel snel gemakkelijk in te vullen.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 14:59

Hangt af van de kosten huur weiland en mestafvoer. Ik heb hier een vergelijkbare situatie maar dan voor 6. Stuur me maar een pb, dan maak ik morgen wel eens mijn kostenlijstje bij interesse.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 15:04

Mijn veelvraten (een kleine E en een grote E) eten alleen aan hooi al minstens 100 euro per maand, zeker in de winter. Ze krijgen hier wel meer krachtvoer waar ik ook nog eens gemiddeld zo'n 100 per maand aan kwijt ben. Stro zijn ze hier relatief zuinig mee. Ze staan hier nu van 22:00 a 24:00 tot 08:00 a 09:00 op stal en ik gebruik gehakseld stro. Eens de basis laag er in ligt zit ik gemiddeld maar aan een 14tal euro per maand denk ik maar ze houden allebei ook de stal wel erg proper moet ik zeggen. :) En ze staan op rubber tegels wat ook maakt dat er minder verbruik is dus ik weet niet of dit een gemiddelde is dat "de norm" is.

Verder is er natuurlijk nog water. Wij hebben regenwater zolang het niet vriest dus dat kost ons niets. In de winter zou ik eens aan mijn man moeten vragen hoeveel meer verbruik we hebben aan de paarden als de ton bevriest en we dus over moeten op kraanwater.
Maar ik denk dat als je echt alles telt je toch wel snel aan die 300 gaat zitten. :o

Ik reken hier dan idd nog geen eventuele huurprijs in en ook geen mestafvoer.

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 15:05

_Penotti schreef:
Hoe groot is je weide, kunnen ze daar jaar rond of iig in de zomer voldoende van eten.
Of is het zo groot dat je er van kunt hooien?

Zijn je paarden vies op stal, dan verbruik je meer stro.
Afvoer van mest kan oplopen, maar kan ook bij een bevriende buur op zijn maisland.

En dan je omgeving, in het westen is hooi een stuk durder om aan te schaffen dan het oosten.

En hoe is je grond, moet je gaan draineren of blijft het zo wel goed?

Dus niet heel snel gemakkelijk in te vullen.

Ik heb het er even bijgezet, de wei is zo'n 7.000m2 en verdeeld in 2 stukken dus voldoende voor hen maar niet om te hooien dus dat moet ik aanschaffen.
Ik betaal 150 euro per maand voor de huur van de wei, bak, water en gebruik elektra. onderhoud wei,bak etc. blijft bij de eigenaar zelf.

Ik woon in zuid Holland, dus wel aan de duurdere kant zeg maar.

Zuidpool
Berichten: 176
Geregistreerd: 12-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 15:17

Los van de medische kosten:
- 2x 3500 m aan weide is onvoldoende om ze van april tot okt onbeperkt te laten grazen. Wij hebben hetzelfde aantal meters en we moeten ze snachts op de paddock doen met hooi dus en in oktober zeker overdag ook bijvoeren. Wij weiden elke maand om naar de andere weide om weer aan te laten groeien
-weide bemesten en kalk strooien kost ook geld
Je kunt elk jaar demest zelf composteren en dan een jaar laten liggen zodat je het kunt (laten) uitrijden: echter dat is niet voedzaam genoeg dus je zal ook kunstmest of koeienmest moeten doen
- prijs van het hooi kan erg verschillen. Fouragehandelaren hier in de buurt vragen wel 7,50 per baaltje van 20 kg. X 1.5 kg/ 100kg lichaamsgewicht dus reken maar uit
- keuze van stalbedekking

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 15:22

Voor 1 paard en een shetje en zulke hoge huurprijs ga je op pension voordeliger uitkomen denk ik.

Mestafvoer betaal ik hier zo’n 100 euro per paard per jaar (d/e ponies). Opgepast: vlas! Geeft minder afval dan stro...
Kalken 200 Per jaar
Mesten gratis
Onderhoud: +/- 500 per jaar omheining, graszaad,... (je zegt dat dit voor de eigenaar is, maar spreek goed af wat onder ‘onderhoud’ Valt. Bvb inzaaien, mesten, slepen, ...)
Hooi + vlas in de winter rond de 60-80 euro per paard per maand en in de zomer rond de 10-15 euro per maand. (ik kan mijn hooi inkopen aan 2 euro voor 11 kg baaltjes, heel erg goedkoop dus en heb hoeveelheidskorting op het vlas). Zomer staan ze op strookbegrazing en krijgen wat extra hooi bij.
Eten +/- 25 euro per paard per maand
Gas, elektra: geen idee
Verzekering: zelf na te vragen

Drainage, modderbestrijding, ...: verkijk je hier zeker niet op! In de winter is een paard aan huis zeker geen paradijs.

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 08:56

Ik sta zelf bij een boer met een paard en mini.
Heb daar land en stal tot mijn beschikking, maar doe verder bijna alles in eigen beheer.
Is op kleigrond, dus met nat weer, is het gauw een moddergevecht.
Ik denk dat je gras gauw op is, dus bijvoeren is noodzakelijk.
Ik voer gemiddeld per maand 1 400kilobaal voordroog op. Want ze krijgen bij mij onbeperkt.
Kost me €45. En dan je eventuele krachtvoer.
Even een schrikdraadapperaat aanschaffen, nieuwe paaltjes en schrikdraad, gebeurd je zo.
Of je hebt een nieuwe batterij nodig voor het apparaat.
Dan hoe doe je met verlichting?
Kruiwagen, mestvork, een kast voor je spullen of je voer in op te slaan.
Het zijn vaak de bijkomende dingen die het duurder maken, dan alleen maar een weiland en een stalletje huren.

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Kosten bij paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:32

Precies.... Het zijn de bijkomende kosten ook. Bij mij is dat bv nieuw draad voor de omheining, kosten stroomapparaat, nieuw zand voor de paddock, nieuwe slowfeeders. Gelukkig wordt de mestafvoer geregeld en het land wordt wel beheerd bij ons, maar mee denken is wel belangrijk. Qua voer (hooibaaltjes en stro) ben ik zo 180 euro of meer per maand kwijt. En dan niet te denken over de tijd, die je spendeert dagelijks aan de verzorging van de paarden en je plekje. Dat ik nog tijd heb om te rijden, trainen, haha....

Maar... het heeft ook wat om alles zelf te doen. Eigenlijk wil ik nooit meer anders. Je kent je paarden door en door, leert alles te regelen en de vrijheid die je hebt, is heel erg fijn. Ik zit niet meer te wachten op een pensionstal met regeltjes. Denk dat ik daar niet meer zal kunnen wennen.

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:01

Hier 2 Ijslanders in eigen beheer
Ik heb ongeveer 2000m2, opgedeeld in een paddock met inloopstal en een tweetal kleine weitjes.
In de zomermaanden voer ik hooi en in de wintermaanden voordroog.
Hier meng ik gerstestro door omdat ze anders te dik worden.
Ze hebben 24/7 de beschikking over ruwvoer.
Verder krijgen ze dagelijks vitaminebrokjes en een handje muesli.
Het bemesten en kalken wordt door de verhuurder gedaan, deze zorgt verder ook voor de omheining en mestafvoer.
Huur (inclusief water en stroom) €250,- pm
Hooi / stro €80,- pm
Muesli € 17,- pm
Vitaminebrokje € 15,- pm
Totaal € 362,- pm

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:29

Twiggy2008 schreef:
Precies.... Het zijn de bijkomende kosten ook. Bij mij is dat bv nieuw draad voor de omheining, kosten stroomapparaat, nieuw zand voor de paddock, nieuwe slowfeeders. Gelukkig wordt de mestafvoer geregeld en het land wordt wel beheerd bij ons, maar mee denken is wel belangrijk. Qua voer (hooibaaltjes en stro) ben ik zo 180 euro of meer per maand kwijt. En dan niet te denken over de tijd, die je spendeert dagelijks aan de verzorging van de paarden en je plekje. Dat ik nog tijd heb om te rijden, trainen, haha....

Maar... het heeft ook wat om alles zelf te doen. Eigenlijk wil ik nooit meer anders. Je kent je paarden door en door, leert alles te regelen en de vrijheid die je hebt, is heel erg fijn. Ik zit niet meer te wachten op een pensionstal met regeltjes. Denk dat ik daar niet meer zal kunnen wennen.

Het gaat geen populaire opmerking zijn maar eigenlijk weet je pas echt wat paarden houden is als je het allemaal zelf doet. :) Ik wil ook nooit meer anders dan geheel in eigen beheer. We hebben ze nu aan huis en dat is nog heerlijker. Ja, het is veel werk en dagen overslaan is er niet bij. Maar een paar nachten geleden kon ik ook om 1 uur nog heerlijk bij ze gaan zitten gedurende een slechte nacht. (slechte nacht voor mij. _O- ) :+:

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:57

Zuidpool schreef:
Los van de medische kosten:
- 2x 3500 m aan weide is onvoldoende om ze van april tot okt onbeperkt te laten grazen. Wij hebben hetzelfde aantal meters en we moeten ze snachts op de paddock doen met hooi dus en in oktober zeker overdag ook bijvoeren. Wij weiden elke maand om naar de andere weide om weer aan te laten groeien
-weide bemesten en kalk strooien kost ook geld
Je kunt elk jaar demest zelf composteren en dan een jaar laten liggen zodat je het kunt (laten) uitrijden: echter dat is niet voedzaam genoeg dus je zal ook kunstmest of koeienmest moeten doen
- prijs van het hooi kan erg verschillen. Fouragehandelaren hier in de buurt vragen wel 7,50 per baaltje van 20 kg. X 1.5 kg/ 100kg lichaamsgewicht dus reken maar uit
- keuze van stalbedekking


Mijn paarden ( shet, pony van 1.55 en paard van 1.65) krijgen mijn weide van ongeveer die afmeting niet leeg. Nu hebben ze wel altijd toegang tot stal met hooi en staan ze daar vaak overdag in in de zomer (vliegen, ze lopen zelf naar binnen) maar toch.

T.s. ik woon in zuid Holland. Ik voer grote balen hooi( genoeg ruimte) waarvoor ik 200 euro per ton hooi betaal. Dat komt neer op zo'n 85 euro per grote baal waar ik 3 weken van kan voeren.
Vlas is 5 euro per baal, gebruik ik er in de winter 2 per week van.
Mestafvoer heb ik de afgelopen 6 jaar pas 2 keer hoeven doen a 320 euro per keer.
Zo heel duur hoeft het dus niet te zijn, ook niet in de randstad.

Josje_D
Berichten: 135
Geregistreerd: 16-05-12

Re: Kosten bij paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 14:59

Ik volg dit topic even. Ik twijfel ook of ik paarden aan huis zou willen. Ik dacht altijd dat het stukken goedkoper zou zijn dan op een pensionstal (kosten van de hogere hypotheek even daar gelaten). Maar als ik het zo lees dan is het iets goedkoper maar heb je er ook heel veel meer werk aan...

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 15:08

Ik denk dat je het vooral moet willen omdat je vrijer woont doordat je meer ruimte hebt.
Je ze kan houden hoe je wilt, binnen, buiten, welk hooi en en voer.

Maar het is 7 dagen in de week werk, wil je een dagje weg of vakantie moet je iemand regelen.
Buitenrit met stalgenoot, zit er niet in enz enz.
Dat werk moet je graag doen. Niet als werk zien maar als hobby.
En wil je een rijbaan, wil je warm water op stal enz enz, allemaal extra dingen.

Ik vind het heerlijk, maar ik ken ook mensen die na 5 jaar hun paarden weer op pension zette omdat ze het echt teveel werk vonden.

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 15:25

Het is idd veel werk maar ik vind het heerlijk om zelf te kunnen bepalen hoe, wat en hoeveel mijn paarden te eten krijgen. Inmiddels heb ik er een hele fijne verzorgster/ bijrijdster bij die er voor zorgt dat ik een dagje "vrij" ben. En waar ik bij nood altijd een beroep op kan doen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 15:28

Josje_D schreef:
Ik volg dit topic even. Ik twijfel ook of ik paarden aan huis zou willen. Ik dacht altijd dat het stukken goedkoper zou zijn dan op een pensionstal (kosten van de hogere hypotheek even daar gelaten). Maar als ik het zo lees dan is het iets goedkoper maar heb je er ook heel veel meer werk aan...

Als je alles telt zeker niet goedkoper. Dus daarvoor moet je het niet doen. Paarden aan huis doe je uit liefde, niet uit gemak of financiële overweging. := Want dan kom je bedrogen uit aan het eind van de dag vrees ik. :=

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 15:36

Ik volg even, wij gaan bij mijn ouders een ouder manegepaardje opvangen en van haar pensioen laten genieten en daar een pony voor de 3 dochters bijzetten.
We gaan een inloopstal en ruime paddock maken en hebben 2 kleine weides van elk 25a dus ik reken op bijvoeren. Ik ben wel nog op zoek naar extra huurweide maar dat is in de buurt niet eenvoudig.

Wij zijn ook de kosten aan het bekijken van inloopstal en paddock maken en weide in orde zetten want er is nog helemaal niets.

Mijn papa droomt hier al lang van en in hun nieuw huis kan het wel, dus hij blij met hobby en wij blij met paardjes :D

Josje_D
Berichten: 135
Geregistreerd: 16-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 20:32

Ayasha schreef:
Josje_D schreef:
Ik volg dit topic even. Ik twijfel ook of ik paarden aan huis zou willen. Ik dacht altijd dat het stukken goedkoper zou zijn dan op een pensionstal (kosten van de hogere hypotheek even daar gelaten). Maar als ik het zo lees dan is het iets goedkoper maar heb je er ook heel veel meer werk aan...

Als je alles telt zeker niet goedkoper. Dus daarvoor moet je het niet doen. Paarden aan huis doe je uit liefde, niet uit gemak of financiële overweging. := Want dan kom je bedrogen uit aan het eind van de dag vrees ik. :=


Wij zijn ons aan het orienteren op een ander huis. Paarden aan huis is altijd al een droom geweest. Maar ik ben me ook zeker bewust van de uuhm "nadelen" ten opzichte van een pensionstal.
Eigenlijk zou ik het wel eens voor een weekje willen ervaren! Of ik vind het fantstisch of we kunnen de woning zoekeisen bijstellen naar iets met minder land.. :=

Dandelion2
Berichten: 139
Geregistreerd: 18-01-19
Woonplaats: Bussloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 20:54

Interessante vraag, ik heb mijn paarden elke dag overdag op de wei einde middag gaan ze naar stal voor de nacht. Ik reken gemiddeld 100 euro per paard per maand voor stro, houtvezel, ruim hooi, brok (muesli, wortels etc) mestafvoer, water. Ik weet dat ik mijn paarden vrij ‘duur’ houd, elke dag stallen mesten, elke dag weide mesten en hooi en stro in kleine pakjes, niet van eigen land. Mest afvoeren kost mij 120 euro per 3 mnd.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 21:18

Josje_D schreef:
Wij zijn ons aan het orienteren op een ander huis. Paarden aan huis is altijd al een droom geweest. Maar ik ben me ook zeker bewust van de uuhm "nadelen" ten opzichte van een pensionstal.
Eigenlijk zou ik het wel eens voor een weekje willen ervaren! Of ik vind het fantstisch of we kunnen de woning zoekeisen bijstellen naar iets met minder land.. :=


Probeer het eens in de winter zou ik zeggen. Als je het dan nog fijn vindt is het wss wel iets voor jou :D

Ik ben van midden belgie. Als je wil ben je welkom om eens een weekje mee te draaien. Hier staan er 6 en 2 shets. Ik raad het alleen aan aan mensen met minstens 3 paarden, anders haal je het er imo niet uit.

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Kosten bij paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 21:23

Poekkie en ik vind het aantal paarden weinig uit maken. Zo veel minder onrust en gezeur is veel waard. Maar goed ik doe t samen met m'n ouders

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 21:58

Wij hebben de paarden aan huis, 2 shetten en 2 grote paarden. De shetten krijgen vrijwel geen gras (15 minuten per dag op verschillende hoekjes tuin), de grote paarden hebben 2800m2 weide en 1200m2 omloop (daar staat geen gras op, PaddockParadise-idee). Wij voeren dus jaarrond hooi bij.

Verder staan ze 12/7 op stal, ook jaarrond. De grote paarden ieder in een 5x3 box, waarbij de grootste van de twee een vuilbak is en tussen de 750-800kg weegt. Hij gebruikt 8 pakken houtvezel per maand, de ander is 550-600kg en een normale gebruiker, hij gebruikt 5 pakken houtvezel per maand. We starten met 7-8 pakken in de stal, maar eenmaal gestart hoeft er slechts eens in de 3 maanden de volledige bodem gecontroleerd te worden op nat houtvezel en dan komen er vaak 3 pakken ineens bij, waarvan 1-2 van de week ervoor die we toen niet hadden bijgestrooid. Dus na opstarten verbruikt het ene paard 60 balen per jaar en het andere paard 96 balen per jaar.
De 2 minishetten staan vooralsnog samen in een 3x3 stal die minder dik opgestrooid is vanwege patella luxatie, wat erger is op een losse bodem. Zij gebruiken bij normaal weer een half pak per week, maar wanneer de luchtvochtigheid erg hoog is een heel pak per week. Daarnaast gebruiken ze ook een half pak per week in de schuilstal. Samen verbruiken ze zo'n 65 pakken per jaar denk ik, inclusief elke 2 maanden de bodem verversen (waarbij de schonerige bovenlaag ook hier de onderlaag wordt).

Verder voeren we onbeperkt graszaadhooi, we kregen namelijk wat problemen met het vervetten van paarden en dus was de keuze of beperkter voeren, maar dan begint één van de grote paarden aan de omheining, of zeer arm hooi. Wij zijn voor het laatste gegaan. Ze eten met zijn vieren 250kg hooi per week en dan hebben de grote paarden onbeperkt en de shetten 2.5-3% van hun ideaalgewicht aan hooi (nee, dat is bij hen niet onbeperkt, wel verdeeld over 6 voermomenten).

Qua krachtvoer zijn de kosten sterk afhankelijk van wat je voert. Bij ons krijgen de shetten ieder 100g sojaschroot en de grote paarden ieder 300g. Idem dito met Pavo fibernuggets. De shetten krijgen ieder 50g marstall force, de grote paarden resp. 150 en 230g. De shetten krijgen daarnaast ook nog 10ml lijnzaadolie ieder, anders komen ze moeizaam uit hun vacht (voordat we dat deden moesten we 1 van de 2 al vanaf jaarling in juni scheren om de wintervacht kwijt te raken. Nu voor het tweede jaar met olie was hij hem in mei grotendeels kwijt).

De sojaschroot bestellen we online, net als de marstall force. Hooi en houtvezel bestellen we bij https://www.venhorst-fourage.nl , qua hooi niet de goedkoopste, wel het meest constant van kwaliteit. We hebben veel problemen met hooi gehad bij eerdere leveranciers. Qua houtvezel zijn zij wel goedkoper dan andere leveranciers zover ik weet.

Bezuinig niet op draad, isolatoren, handvatten en schrikdraadapparaten. Goed aangelegd heb je er weinig omkijken naar en weinig terugkerende kosten. Daarop bezuinigd blijf je bezig en los van de frustratie, ben je uiteindelijk duurder uit. Hier pakken we voor alles Gallagher, ook als we naar het materiaal kijken wat door de vorige eigenaren gebruikt is, daar is naderhand nog van alles verdeeld met goedkoper spul, dan waren de gallagher-isolatoren en draden van 10 jaar oud in een stuk betere staat dan het goedkope spul van 2-3 jaar oud en daardoor hadden de paarden daar ook weer meer respect voor.

De kosten voor deze 4:
Hooi: €273.30 per maand (3 balen van 14*27kg baaltjes), €3280 euro per jaar bij vrijwel volledig hooi voeren, maar waarschijnlijk eerder 3000 euro per jaar.
Houtvezel totaal: €1350 per jaar (dus 112.5 euro per maand gem.)
-plospan XL: €747.30 per jaar (108 balen)
-plospan classic: €674.96 per jaar (108 balen)
Sojaschroot: €120 per jaar (10€/maand)
Fibernuggets: €120 per jaar (10€/maand)
Marstall Force: €320 per jaar (27€/maand)
Lijnzaadolie: €36 per jaar (6€/maand)
Mesthoop verwijderen: €720 per jaar (180€/leging, 4x per jaar)

Totaal dus 5670 euro per jaar aan verbruik zonder onderhoud voor 4 paarden. Dat komt neer op 475 euro per maand, waarvan hooikosten ongeveer de helft van de kosten zijn.

Met de hoeveelheid land die jij hebt, samen met maar de helft van onze paarden, zou je waarschijnlijk het grootste deel van het jaar nauwelijks bij hoeven voeren (ik zou altijd iets aan stro of graszaadhooi bij voeren, omdat ze vaak toch wel behoefte hebben aan af en toe een hap vezel). Ik verwacht dat je de hooikosten kan halveren, en bij een goedkope leverancier mogelijk zelfs slechts naar een derde (1000 euro) kan terugbrengen. Let wel op dat slecht maar goedkoop hooi een dure bezuiniging kan zijn. Een koliekaanval kost al snel 200 euro, 1 van de shetten heeft waarschijnlijk door het stiekem voeren van een verzorgmeisje een week op de kliniek moeten staan vanwege darmontstekingen en koliek en maar net aan gered, dat geintje heeft ons zo'n 1500 euro gekost. Wij bezuinigen dus absoluut niet op hooi.

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Kosten bij paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 22:03

Mijn paard en 2 shetjes staan op een halve hectare en gaan pas na het hooien de weide op. Dus van eind april tot juli krijgen ze een beperkt graasweitje en de rest is voor het hooien. Dat doet de boer en de loonwerker voor ongeveer 150 euro. De opbrengst is ongeveer 1500 kg dus reken maar uit hoe lang je ervan hooi kunt geven. De rest wordt ingekocht. Van juli tot maart/april mogen ze op de weide die in percelen is opgedeeld. Dan hebben ze de hele winter gras. De mest laat ik composteren en gaat in het voorjaar terug op de wei. Ze staan niet op stal maar hebben een inloopstal. Geen kosten voor vlas etc.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 22:30

Poekkie schreef:
Josje_D schreef:
Wij zijn ons aan het orienteren op een ander huis. Paarden aan huis is altijd al een droom geweest. Maar ik ben me ook zeker bewust van de uuhm "nadelen" ten opzichte van een pensionstal.
Eigenlijk zou ik het wel eens voor een weekje willen ervaren! Of ik vind het fantstisch of we kunnen de woning zoekeisen bijstellen naar iets met minder land.. :=


Probeer het eens in de winter zou ik zeggen. Als je het dan nog fijn vindt is het wss wel iets voor jou :D

Ik ben van midden belgie. Als je wil ben je welkom om eens een weekje mee te draaien. Hier staan er 6 en 2 shets. Ik raad het alleen aan aan mensen met minstens 3 paarden, anders haal je het er imo niet uit.

:? Ik heb er twee en ik zou niet anders willen. Financiën hoeft niet de enige beweegreden te zijn.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Kosten bij paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 22:44

Even ter verduidelijking: ik bedoel dus ook financieel.

Qua werk raad ik het ook niet aan, maar het emotionele aspect is voor iedereen anders natuurlijk.
Als ik voor mezelf mag spreken: moest hier maar alleen mijn paard en mijn 2 shetjes staan, dan ging mijn paard op pension.