Paarden Stands

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shona_a
Berichten: 2
Geregistreerd: 24-08-19

Paarden Stands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 10:48

Hoihoi nu moet ik voor mijn opleiding van alles uitzoeken over de huisvestingsvorm stands bij paarden. Ik heb nu zo'n beetje alles wat ik nodig heb, maar ik vroeg mij af of er nog mensen zijn die weten wat de kosten zijn van stands. Denk hierbij aan bouwkosten, strokosten etc. etc.

Heel erg bedankt alvast!!

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:52

stands zijn verboden... dacht ik? dus is dat handig om me te nemen in je onderzoek?
Qua info is het lastig... aangezien je vroeger stands had in verschillende maten en soorten. Met hangende boomstammen ertussen, maar ook schotten.
Qua oppervlak verschilden ze ook vaak, maar vaak was het een halve box in de breedte (bij een stal waar ik ooit gestaan heb was het 3x2)

shona_a
Berichten: 2
Geregistreerd: 24-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 10:55

c_alsemgeest schreef:
stands zijn verboden... dacht ik? dus is dat handig om me te nemen in je onderzoek?
Qua info is het lastig... aangezien je vroeger stands had in verschillende maten en soorten. Met hangende boomstammen ertussen, maar ook schotten.
Qua oppervlak verschilden ze ook vaak, maar vaak was het een halve box in de breedte (bij een stal waar ik ooit gestaan heb was het 3x2)


Jaa inderdaad! Stands worden niet meer verkocht en moeten vgm per 2024 overal wegzijn. Voor het onderzoek van school moeten we nog dingen uitzoeken over de kosten en ik dacht misschien weet iemand hier nog wel wat over de kosten rondom de stands. Maar bedankt!

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paarden Stands

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 11:14

Bedoel je de kosten om er een paard in te stallen? Qua oppervlakte zijn ze meestal de helft van een box. Het kost ook minder stro omdat ze alleen de achterkant van de stand kunnen vies maken. Je betaalde als pensionklant voor een stand flink minder dan voor een box.Als ze er langdurig in moeten staan is het geen paardvriendelijk onderkomen.In mijn jeugd in de vorige eeuw waren stands heel gebruikelijk,zelfs in luxe stallingen.Wel werkten de paarden toen veel meer dan nu.Waardoor ze korter op stal stonden.Maar een fraai gezicht heb ik het nooit gevonden.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 11:19

De manege waar ik 25 jaar geleden heb leren rijden, daar zijn helaas nogsteeds stands. De kleine pony's hebben denk ik een meter qua breedte, de grotere pony's t dubbele. En ze kwamen er daar ook nog eens amper uit. Niet echt diervriendelijk helaas...

Stands zullen daar dus ongeveer 2 meter diep, 1 meter breed zijn, of 2 meter diep en 2 meter breed.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paarden Stands

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:35

De manege vroeger had stands, daar stonden de paarden in vast. Was ongeveer even groot als een 1 paard trailer denk ik. Was best smal. Het stro verbruik is uiteraard veel minder, ze mesten en plassen op 1 plek en lopen het niet door de hele stal heen. Toen zag ik er niet zoveel kwaad in maar inmiddels vind ik het natuurlijk totaal niet paardvriendelijk.

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:54

c_alsemgeest schreef:
stands zijn verboden... dacht ik? dus is dat handig om me te nemen in je onderzoek?
Qua info is het lastig... aangezien je vroeger stands had in verschillende maten en soorten. Met hangende boomstammen ertussen, maar ook schotten.
Qua oppervlak verschilden ze ook vaak, maar vaak was het een halve box in de breedte (bij een stal waar ik ooit gestaan heb was het 3x2)



Stands zijn niet verboden bij wet.
Enkel voor FNRS maneges, (op de uitzondering na). Het kan wel zijn dat gemeentes geen bouwvergunningen verlenen als je met stands nieuwbouw zou willen doen.

Voor kosten qua bouwen en stro verbruik zou ik de KWIN melkveehouderij nemen. Het zal niet veel schelen welk dier erin gehouden wordt.