springen slecht voor dressuurpaard??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

springen slecht voor dressuurpaard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-02 11:22

ff een vraagje, misschien een hele domme hoor!

maar als je met een dresuurpaard gaat springen, dus niet alleen maar over balkjes die op de grond liggen gaat stappen, draven&galloperen, maar gewoon hindernissen van ca 1.00-1.20(wel natuurlijk gewoon laag beginnen en dan steeds wat hoger)
dat is toch alleen maar goed voor hem?

lijkt mij dat hij daar een sterkere achterhand van krijgt, en dat hij weer eens zn spieren anders gebruikt dan dat hij doet wanneer ik dessuuroefeningen met hem doe.

heb gister nml springles gehad [VvdD] leuk!wij(dressuurruiters)kregen springles!! ik vind springen superleuk, en tot de laatste keer dat ik had gesprongen kon ik Quentin dan niet aan, hij weigerde alles of hij ging als een gek lopen rondcrossen.
gister ging het echter super, en hij vond het zelf ook heel erg leuk.

dus ik heb het idee om thuis ook te gaan springen, 1x in de week, daanaast heb ik 2x per week les 1x bij de club daar dressuren we op M/Z niveau, met veel aandacht voor de basis, is die goed dan oefenen we dingen als de verzameling en schouderbinneaarts travers appuyeren enz

hetzelfde geld voor mn priveles, veel aandacht voor de basis, ontspannen paard, goed aan t been, dan hem meer oprichten en gaan veramelen en dan M2 proef oefenen en wat Z oefeningetjes.

af en toe legt mn instructeur wat balkjes neer op de volte en dan moet ik er in stap draf&galop overheen, daar wordt hij duidelijk sterker van en t is een afwisseling.

is het dan slecht of juist goed voor mn paard als ik thuis +/- 1x in de week ga springen?
hij wordt snel vervelend en gaat alleen maar steigeren als ik vaak hetzelfde doe, en dressuuroefeningen vind hij niet echt heel leuk, dan moet ik hem eerst echt goed bij elkaar rijden en dan komt hij thuis wat sneller in verzet(in de les gaat de dressuur wel heel goed en wekt hij goed mee!), met springen heb ik dan een leuke afwisseling denk ik.

verder rij ik hem thuis ook regelmatig alleen maar vw-nw of ik longeer hem ipv dat ik rij.


gister was ik namelijk heel enthousiast na t springen, maar toen we naar huis gingen maakte iemand een opmerking dat ik moest oppassen dat ik mn paard niet zou verpesten door t springen, dat de dressuur dan minder zou worden? Verward
er zijn toch genoeg paarden die dressuren&springen!en hoe zit dat dan met de mensen die SGW rijden Verward

dus daarom wil ik graag weten wat jullie er van vinden!

alvast bedankt

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 11:24

af en toe springen met een dressuurpaard is juist goed! een paard heeft afwisseling nodig, en door normaal te dressuren en af en toe te springen of een buitenrit te maken doe je dat.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 11:29

Kan volgens mij helemaal geen kwaad. Meeste paarden vinden wat afwisseling juist heel leuk en volgens mij moet elk gezond paard in staat zijn om een sprongetje te maken (en vooral voor zo'n paard als Quentin die zich snel verveelt en dan dingen bedenkt die jij niet leuk vindt zal een sprongetje best leuk zijn).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 11:33

Juist lekker voor de afwisseling, maar ook erg nuttig te gebruiken in je dressuurtraining. Ik geef je alleen de tip om het niet in de hoogte te zoeken, maar in het nuttige. Denk bijvoorbeeld aan in-uitjes om de rug lekker los te maken, over variƫrende afstanden tussen dubbelsprongen om terug te rijden en naar voren te rijden etc. Als dressuurruiter kun je juist heel veel halen uit wat springwerk, plus dat het je paard en jezelf lekker fris kan houden.
Veel springplezier dus gewenst!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-02 11:45

oke!fijn om te horen dat jullie er hetzelfde over denken!

sonja: in uitjes en dubbelsprongen met variƫrende afstanden ertussen ga ik zeker oefenen!vind 'hoog' springen niet t belangrijste! maar meer dat hij gewoon lekker los in zn lijf wordt en t leuk vind!
maar aangezien hij lange benen heeft is 60-70 cm bijna nix voor hem, gister zo rond een meter vond hij heel erg leuk!daarom had ik er helemaal aan t begin van mn vraag 1.00-1.20 hoogte bij gezet, maar dat is al meer inspannen&hard werken voor hem, het meeste wat we gister hebben gesprongen waren kruisjes van 60-90 cm(in t midden bedoel ik dan 60-90 cm) en op t laatst wat hogere hindernissen

en we hadden gister in-uitjes staan, 3 kruisjes na elkaar van 70&80 cm, dat ging ook goed!

nu nog ff opzoek naar springstaanders&balkjes!of vragen of ik bij de buren in de bak mag rijden!die hebben wel alle spullen staan...

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 12:01

Uhm, Tineke Bartels springt ook met haar paarden,.. Dus het kans dus wel.. Trouwens: mijn paarden lopen ook op M dressuur niveau en M/Zcross. dus het kan wel hoor! is aalleen maar goed voor "tussen de oren"

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 13:38

Ik heb met zat paarden Z springen en Z dressuur gereden en ik denk dat het tot dat niveau ook super te combinren is. Ik heb nu een paard die binnenkort ZZ-L gaat starten en die rijd ik sinds vorig jaar niet meer in het springen en in de cross (allebei M) omdat ik problemen had de juiste bespiering voor dressuur te krijgen. Maar ook hem spring ik thuis nog wel eens.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 13:57

Het lijkt mij juist alleen maar goed voor de paarden. Idd wat afwisseling in het rijden. Ik merk tijdens het rijden dat veel paarden toch iets beter gaan opletten en beter (meer voorwaarts) gaan lopen als je er af en toe een sprongetje tussendoor neemt. Nou ben ik natuurlijk geen Z ruiter, nog niet eens een M ruiter Verward maar ik zie bijvoorbeeld ook aan het paardje van mijn instructrice (die M2 rijdt) dat hij het hartstikke leuk vind om te springen. Hij heeft alleen de pech dat zijn vrouwtje vanwege haar rug niet meer kan en mag springen maar af en toe mag hij zich uitleven met iemand anders Haha!

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 14:15

het is alleen maar goed voor de afwisseling. ik moet van mijn lesgeefmens regelmatig 'dresuurmatig een hindernisje nemen' dus tijdens het dressuren neem ik regelmatig een kruisje of in-uitje.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 16:02

Hoe denk jij dat springruiters rijden. Alleen maar iedere dag springen. Nee hoor. zij doen juist heel veel dressuur om hun paard gehoorzaam, soepel en verzameld te krijgen. De meeste springen thuis bijna nooit en voornamelijk op wedstrijden. Als je paard namelijk goed gehoorzaam is en verzameld loopt kun je hem tussen de hindernissen nog eens in tempo terugnemen, anders krijg je al meteen zo'n baragegevoel.
Springen is helemaal niet slecht voor een dressuurpaard, alleen de kans op blessures is wat groter. Ga nu niet iedere dag met je paard springen, maar een keer voor de afwisseling is zeker niet slecht.

Nu ik mijn verhaal nog een keer lees, krijg ik wel het idee dat ik een beetje van het topic ben afgedwaald.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 18:55

En ik moet eigenlijk zeggen dat ik jou term "" dressuur paard" een beteje raar vind. Hij loopt toevallig op m/z niveau, en dan is het meteen een dressuur paard? misschien kan hij juistverschrikkelijk goed springen..

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 18:57

loulou schreef:
het is alleen maar goed voor de afwisseling. ik moet van mijn lesgeefmens regelmatig 'dresuurmatig een hindernisje nemen' dus tijdens het dressuren neem ik regelmatig een kruisje of in-uitje.


Ik nu ook van mijn instructrice. Gymnastische sprongen noemt ze het en Omar vind het prachtig want die is gek op springen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 20:08

kzou nie weten waarom je niet zou springen met een dressuur paard. kan echt geen goede reden verzinnen.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 20:08

Merel Blom schreef:
En ik moet eigenlijk zeggen dat ik jou term "" dressuur paard" een beteje raar vind. Hij loopt toevallig op m/z niveau, en dan is het meteen een dressuur paard? misschien kan hij juistverschrikkelijk goed springen..


Idd mijn paardje is dan een 'dressuurpaard'. Maar dat komt alleen omdat wij niet veel met haar springen. Ze springt B en dat vind mijn zus meer dan genoeg en ik spring helemaal niet.
Maar een instructrice van ons, was helemaal weg van haar springen. En vond het zelfs meer een springpaard dan een dressuurpaard Verward

De nadelen die ik weet van springen met een 'dressuurpaard' zijn:
1. mijn paard is na het springen wat sterker, wat stugger in de mond. Omdat we bij haar juist met druk moeten springen.

2. Als je een paard dat hoger niveau dressuur loopt hoort het als je been geeft eigenlijk te verzamelen. En een springpaard hoort dan juist zn sprong te vergroten.

Maar als je daarvoor het springen moet laten... Het gaat erom dat je lol hebt, toch??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 20:13

Mijn springpaard, loopt dressuur.
Maar toch blijft hij een springpaard, omdat hij dat veel beter kan.

Regelmatig maak ik ook nog een sprongetje
Hij vind dat heerlijk en het houd hem allert.

Net als dat ik met mijn "dresuur"paard ook wel eens een flink sprintje trek in het bos.
Lekker ff helemaal uitrekken dat lijf.
lekker toch.
Ik merk dat hij dan daarna weer veel meer zin in dressuren heeft.

Ik ben het trouwens niet met Antoinette eens
Een dressuurpaard veruimd ook met het naar voren rijden.
Vang je hem echter op tijdens het druk geven van de benen, gaat hij pas verzameld.
Dus 2 verschillende dingen, die voor een dressuur en springpaard allebei gevraag worden.

En van stug worden heb ik ook geen last, kwestie van meer oefenen mischien? Haha!

Verder is springen niet alleen goed voor het paard, maar ook voor de ruiter.
Erg goed voor de balans en ook goed voor het snel reageren met je lijf en armen als een sprong niet gaat zoals je gedacht had.
Je leert dan een paard niet te hinderen op onverwachte momenten.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 20:20

springen is goed voor een dressuurpaard hoor. niemand vind het leuk om elke dag het zelfde te doen, een paard dus ook niet!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-02 23:31

Merel Blom schreef:
En ik moet eigenlijk zeggen dat ik jou term "" dressuur paard" een beteje raar vind. Hij loopt toevallig op m/z niveau, en dan is het meteen een dressuur paard? misschien kan hij juistverschrikkelijk goed springen..


hij is een 'dressuurpaard' omdat hij meer aanleg heeft voor de dressuur dan voor springen, maar volgens degene die lesgeeft heeft hij ook goede springmanieren.

verder gebruikte ik de term dressuurpaard, omdat de vraag: is springen slecht voor een paard' nog dommer overkomt~!

dus om duidelijk te maken dat het om een paard ging wat normaal altijd dressuurmatig wordt gereden, om daar mee te gaan springen. dat was de vraag, vandaar de term dressuurpaard.


maar ik ga zeker vaker springen, gewoon wat leuke simpele sprongetjes en soms een keer wat hoger, heb wel gemerkt, dat nadat hij een aantal keer over de wat hogere hindernis was gesprongen, helemaal op mij lette en de omgeving 'vergat' normaal is hij heel erg kijkerig, en er legden mesen zadels&dekens op de bakrand, hij zag het geeneens!normaal loopt ie er dan dus niet langs, maar zo tijdens het springen was hij helemaal op mij geconcentreerd, dus denk dat het alleen maar goed is!

maar door die rare opmerking dat t niet goed zou zijn voor n paard dat eigenlijk in de dressuur moet 'presteren' wilde ik ff hier jullie menig vragen!

maar jullie denken allemaal hetzelfde als wat ik denk!
het is goed voor hem& een leuke afwisseling! *LOL*
en afwisseling heeft hij zeker nodig, want als hij zich gaat vervelen tijdens het rijden wordt hij heel vervelend.

dus ik ga voortaan met nog meer afwisseling rijden, en ben helemaal happy dat het de laatste tijd weer super gaat met mij&mn paardje~!

hij heeft niet meer gesteigerd&gestaakt, maar werkt lekker mee!
op wedstrijd gaat t nog iets minder goed maar dat komt wel weer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 10:26

Idd, als 'ie met trainen lekkerder gaat en misschien wel frisser in 't koppie blijft door meer afwisseling, gaat het op wedstrijd ook wel beter denk ik.

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 12:07

Persoonlijk vind ik dressuur soms moeilijk te combineren met dressuur. Ik heb twee 'bloedpaardjes' die ik qua springen een beetje in de stijl van voorn rij.....dwz 'simpel rijden'. Dat past mij en de paarden beter in een parcours. Ik heb niet de kracht om met veel druk te rijden, de paarden accepteren deze druk ook niet, dwz ze lopen dan slechter. Met mijn merrie die ik tot aan het Z-springen heb uitgebracht (ze miste net wat vermogen) heb ik nu toch wel wat problemen om haar om te turnen tot 'echt'dressuurpaard. En die probleempjes zitten dan vooral in de afwerking. Met springen kun je nou eenmaal veel meer accepteren dan met dressuur. Een keer schudden met het hoofd, zwiepen met de staart, heet worden, is dan allemaal niet zo'n probleem, als het paard zich maar lekker voelt en goed voor de sprong komt. Vijf van de zeven dagen reed ik dressuur, maar allemaal niet echt super secuur. Ze springt bijv. de changementen als geen ander, maar niet echt dressuurmatig.....
Dus als ik je een advies mag geven. Spring vooral, da's leuk! Maar als je hoofddoel in de dressuursport ligt blijf dan wel netjes rijden....dwz dressuurmatig springen!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 14:04

ik heb het tot nu toe altijd aardig weten te combineren, ik spring 1 * per week, en ben verder alleen dressuurmatig aan het trainen, naast wedstrijden natuurlijk.
Ik rijd nu een bloedpaardje (5 jaar, B+5 en L2) en een koele tante (4 jaar, B+4 en L1+2), en met beide gaat dat prima. Trammelant (super heethoofd) liep Z2 dressuur en M springen zonder problemen. Het belangrijkste is dat je basisaanpak hetzelfde dus, met dressuur en springen. Voor mij is dat rechtgericht, goed aan zit en been. Die basisvoorwaarden heb je altijd nodig, of je nu een proef rijdt of een springparcours. Overigens rijd ik ook altijd zo simpel mogelijk, of ik nou dressuur of spring.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 14:30

Kijk, er zijn maar weinig paarden die het alletwee echt op top niveau kunnen.. maar zo een beetje bij springen is toch top?> En ieder paard moet een L parcoursje kunnen lopen en een Z dressuurproefje ( als de paarden gezond + gezond in het hoofd zijn)

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 14:44

En ik denk zelfs dat dubbel Z goed te doen is, daarboven wordt het lastiger.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-02 19:13

dan heb ik nog heel wat om te oefenen!!L parcours en Z dressuur...
maar ik blijf hem gewoon lekker afwisselend rijden, heb altijd veel aandacht voor de basis, zodra mn paard ontspannen loopt, zn rug gebruikt en goed aan t been is, vraag ik pas wat meer van hem. en sommige dagen longeer ik hem alleen of ik rij hem alleen maar vwnw dus 1 keertje per week wat springen moet hij wel aankunnen denk ik!