Welk bestemmingsgrond mag ik paarden hobbymatig behouden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Welk bestemmingsgrond mag ik paarden hobbymatig behouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 13:43

Wij hebben achter ons huis een “oud” voetbalveld liggen, het zijn 2 velden naast elkaar wat dus een behoorlijk groot oppervlakte is. Hier zit de bestemming Sport op.

Nu is de voetbalclub weg en wordt er niets meer gedaan. De velden liggen er onverzorgd bij en het gras komt bijna tot aan je knieën.

Rondom de voetbalvelden is alles agrarisch grond. Wij wonen in een boerendorpje in Zuid-Limburg, waar veel paarden zijn gehuisvestigd. Wij hebben een groot, open uitzicht achter ons huis.

Nu heb ik geïnformeerd wat de toekomstige plannen zijn hiervoor en zijn ze aan het kijken om een bloementuin erop te maken.
Zeggende hierbij dat, wanneer dit plan doorgaat, ze eventueel ook een stuk grond willen aanbieden aan de bewoners van onze straat.

Ons ideale plaatje was natuurlijk om onze paarden te kunnen huisvesten hobbymatig (2 paarden).
Echter denk ik zo dat dit natuurlijk niet mag op een grond met bestemming Sport.

Maar wat als de gemeente ons een stuk wilt verkopen? Kopen wij dit dan ook met bestemming Sport? Wat wil je hiermee uiteindelijk dan doen als tuin? Dat heeft toch geen meerwaarde voor je huis uiteindelijk?
Kan de gemeente de bestemmingsplan omgooien naar Agrarisch met landschap doeleinden?

Mogen ze wel een bloementuin aanleggen terwijl dit niets te maken heeft met deze bestemming? Mij lijkt dit toch ook eerder bij de bestemming groenvoorziening of natuurlandschap passen?

Op welke grondsoorten mag je wettelijk hobbymatig paarden behouden?
Wij hadden aangegeven aan de gemeente graag een stuk te willen kopen /huren. Maar voor ons is dit geen meerwaarde, wanneer wij een stuk kopen en er uiteindelijk niets mee kunnen omdat grondbestemming Sport veel strenge regels heeft betreft doeleinden.

Sorry voor de velen vragen :o
Maar de gemeente zelf kan ons ook niet veel wijzer maken.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Welk bestemmingsgrond mag ik paarden hobbymatig behouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 17:27

Maak er ook een buitenbak op, dan heb je 'sport' ;) en op de resterende wei zet je wat hindernismateriaal neer. Dan heb je een springtuin = sport :)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 21:58

DubbelDun schreef:
Maak er ook een buitenbak op, dan heb je 'sport' ;) en op de resterende wei zet je wat hindernismateriaal neer. Dan heb je een springtuin = sport :)


en de paarden zijn ingehuurd als begrazingsproject *D {:}

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Welk bestemmingsgrond mag ik paarden hobbymatig behouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 22:03

Ik zou idd een buitenbak maken waardoor je aan de sportbestemming kunt voldoen.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Welk bestemmingsgrond mag ik paarden hobbymatig behouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 22:08

Volgens mij zijndit vragen waar juist de gemeente antwoord op moet kunnen geven.
Zij mogen ook het bestemmingsplan wijzigen, maar volgens mij moet dat wel met inspraak van de omwonende als ik het goed heb

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 22:17

Silly1972 schreef:
Volgens mij zijndit vragen waar juist de gemeente antwoord op moet kunnen geven.
Zij mogen ook het bestemmingsplan wijzigen, maar volgens mij moet dat wel met inspraak van de omwonende als ik het goed heb

Ze willen dus waarschijnlijk stukken land gaan verkopen aan omwonende vh weiland aka nu nog voetbalveld.
Ik denk dat hun er ook vrij weinig mee kunnen als bestemming sport erop blijft staan.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 22:18

elnienjo schreef:
Ik zou idd een buitenbak maken waardoor je aan de sportbestemming kunt voldoen.

Ging dat maar zo makkelijk :+
Ik denk dat de gemeente het er misschien op gooit dat het alsnog hobbymatig is en ook voor het plaatsen van paarden.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 22:19

Silly1972 schreef:
Volgens mij zijndit vragen waar juist de gemeente antwoord op moet kunnen geven.
Zij mogen ook het bestemmingsplan wijzigen, maar volgens mij moet dat wel met inspraak van de omwonende als ik het goed heb

Ik geloof dat gemeente bestemming idd mag veranderen, en omwonende dan bezwaar mogen maken binnen 6 weken.
Maar dan moet het geldig bezwaar zijn waardoor bij wijze van hun huis in mindering komt.
Laatst bijgewerkt door xPenny op 22-09-20 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

lovehaffie

Berichten: 893
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 22:19

Een bloementuin is toch ook geen sport? := Verder heb ik geen verstand van maar lijkt me dus dat het plan dan sowieso gewijzigd word/moet worden!

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 22:21

lovehaffie schreef:
Een bloementuin is toch ook geen sport? := Verder heb ik geen verstand van maar lijkt me dus dat het plan dan sowieso gewijzigd word/moet worden!

Ja precies, dacht ik dus ook.
Maar blijkbaar mag er wel voor groenvoorziening gezorgd worden omtrent regels grondbestemming sport. Dus als dit hieronder valt?

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 22:25

Wat precies mag verschilt per bestemmingsplan en gemeente. Daar kun je niet in het algemeen iets over zeggen wat landelijk geldt.
Dus ik raad aan eerst het bestemmingsplan te lezen, daar wordt dan ook beschreven wat precies onder ‘sport’ wordt verstaan. De gemeente kan je dan wellicht verder helpen.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Welk bestemmingsgrond mag ik paarden hobbymatig behouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 22:47

De gemeente zal de bestemming hoogstwaarschijnlijk willen wijzigen als ze een bloementuin aan willen leggen en/of de grond willen verkopen. Daarvoor zullen ze het bestemmingsplan wijzigen of een nieuw bestemmingsplan maken. Daar hoort een wettelijke termijn van 6 weken terinzagelegging bij. Dat zullen ze aankondigen en dan kunnen de bewoners zienswijzen indienen.

Mogelijk werkt de gemeente al aan de voorbereiding van het nieuwe bestemmingsplan en kun je vragen wat ze van plan zijn en wat de mogelijkheden zijn.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 22:58

Ik had al navraag gedaan.
Ze gaven aan zich aan het oriënteren te zijn wat het uiteindelijk plan gaat worden voor het oud voetbalveld.

Hij gaf aan dat een bloementuin hoog op de lijst stond.
En dat wanneer er stukken grond verkocht kunnen worden, ze ons hiervan op de hoogte zouden brengen. Dit zat ook enigszins in het plan.

Echter toen ik aangaf, ook voor paarden te kunnen plaatsen, gaf hij aan dat dit waarschijnlijk niet mocht gebeuren, daar het geen agrarische bestemming had.

Waarop ik weer uit maak dat ze de bestemming waarschijnlijk niet gaan veranderen.
Maar als ik een stuk koop, en toevoeg aan mijn huis bij het kadaster, zal dus een deel van mijn tuin bestemming sport gaan behouden? Of hoe zie ik dat voor me?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Welk bestemmingsgrond mag ik paarden hobbymatig behouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 23:00

Best bijzonder als ze wel 'n bloementuin overwegen maar je er geen paardensport op mag vestigen.
Is de grond goedkoper of juist duurder als sportbestemming trouwens?

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 23:03

elnienjo schreef:
Best bijzonder als ze wel 'n bloementuin overwegen maar je er geen paardensport op mag vestigen.
Is de grond goedkoper of juist duurder als sportbestemming trouwens?

Ik zou het niet weten... denk duurder daar agrarisch een van de goedkoopste is? (Denk ik).

Op een sport bestemming mag je namelijk bouwen, als je bijv een kantine voor een sportvereniging wilt maken. En parkeerplaatsen aanleggen etc etc.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Welk bestemmingsgrond mag ik paarden hobbymatig behouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 23:05

Een stal met rijbak/springtuin zou dus prima aan sportbestemming kunnen voldoen.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 23:37

xPenny schreef:
Waarop ik weer uit maak dat ze de bestemming waarschijnlijk niet gaan veranderen.
Maar als ik een stuk koop, en toevoeg aan mijn huis bij het kadaster, zal dus een deel van mijn tuin bestemming sport gaan behouden? Of hoe zie ik dat voor me?


Nee, daaruit kun je opmaken dat ze de bestemming niet gaan veranderen in agrarisch.

Waarschijnlijk ligt het stuk grond binnen de bebouwde kom? Welke bestemming zit op de grond van de buren die paarden aan huis hebben?

En ja, als je een stuk grond naast je huis koopt, kan daar een andere bestemming op zitten dan op de grond van je huis. De stukken worden kadastraal niet automatisch samengevoegd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 23:55

Geen agrarische bestemming is geen probleem (behalve voor je portemonee). Als de grond verkocht wordt, zal dat waarschijnlijk als bouwgrond zijn als de gemeente slim is (katching), wanneer jij het dan vervolgens koopt en er paarden op zet, dan is dat geen probleem. Twee paarden zijn huisdieren, niet agrarisch.

Agrarische bestemming zou niet logisch zijn voor particulieren zonder agrarisch bedrijf. Sportbestemming zou kunnen blijven zitten, dan gooi je er een rijbak en/of springtuin neer en klaar.

Als de bestemming tuinen is, dan maak je een boomgaard en laat je je paarden ertussen lopen.

Vraag de gemeente eens of er een beheersverordening op de grond zit.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 00:20

Aimee schreef:
xPenny schreef:
Waarop ik weer uit maak dat ze de bestemming waarschijnlijk niet gaan veranderen.
Maar als ik een stuk koop, en toevoeg aan mijn huis bij het kadaster, zal dus een deel van mijn tuin bestemming sport gaan behouden? Of hoe zie ik dat voor me?


Nee, daaruit kun je opmaken dat ze de bestemming niet gaan veranderen in agrarisch.

Waarschijnlijk ligt het stuk grond binnen de bebouwde kom? Welke bestemming zit op de grond van de buren die paarden aan huis hebben?

En ja, als je een stuk grond naast je huis koopt, kan daar een andere bestemming op zitten dan op de grond van je huis. De stukken worden kadastraal niet automatisch samengevoegd.

Rondom het voetbalveld, waar paarden staan bij mensen aan huis en waar de boeren hun veld hebben, is allen Agrarisch.

Waren er ook niet twee verschillende agrarische gronden? Iets met waarden-landschappen?
De een mag een bedrijf worden opgericht en de ander weer niet?

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 00:22

_San87_ schreef:
Geen agrarische bestemming is geen probleem (behalve voor je portemonee). Als de grond verkocht wordt, zal dat waarschijnlijk als bouwgrond zijn als de gemeente slim is (katching), wanneer jij het dan vervolgens koopt en er paarden op zet, dan is dat geen probleem. Twee paarden zijn huisdieren, niet agrarisch.

Agrarische bestemming zou niet logisch zijn voor particulieren zonder agrarisch bedrijf. Sportbestemming zou kunnen blijven zitten, dan gooi je er een rijbak en/of springtuin neer en klaar.

Wat meen je hoe duur bouwgrond is

Als de bestemming tuinen is, dan maak je een boomgaard en laat je je paarden ertussen lopen.

Vraag de gemeente eens of er een beheersverordening op de grond zit.


Misschien geven ze je wel toestemming om er een paardenbak te plaatsen (als sport zijnde), maar of ze ook de vergunning geven om er uiteindelijk naast ook paarden op te behouden?

Weet je hoe duur bouwgrond is ... |(

Wat houd dat ongeveer in, een beheersverordening?

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Re: Welk bestemmingsgrond mag ik paarden hobbymatig behouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 00:37


_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 00:45

xPenny schreef:
_San87_ schreef:
Geen agrarische bestemming is geen probleem (behalve voor je portemonee). Als de grond verkocht wordt, zal dat waarschijnlijk als bouwgrond zijn als de gemeente slim is (katching), wanneer jij het dan vervolgens koopt en er paarden op zet, dan is dat geen probleem. Twee paarden zijn huisdieren, niet agrarisch.

Agrarische bestemming zou niet logisch zijn voor particulieren zonder agrarisch bedrijf. Sportbestemming zou kunnen blijven zitten, dan gooi je er een rijbak en/of springtuin neer en klaar.

Wat meen je hoe duur bouwgrond is

Als de bestemming tuinen is, dan maak je een boomgaard en laat je je paarden ertussen lopen.

Vraag de gemeente eens of er een beheersverordening op de grond zit.


Misschien geven ze je wel toestemming om er een paardenbak te plaatsen (als sport zijnde), maar of ze ook de vergunning geven om er uiteindelijk naast ook paarden op te behouden?

Weet je hoe duur bouwgrond is ... |(

Wat houd dat ongeveer in, een beheersverordening?

Wil je op die grond dan ook echt stalling e.d. hebben? Want of dat mag op grond met sportbestemming durf ik niet te zeggen. Je zou zeggen ja, want paardrijden is een sport, maar we hebben het wel over een gemeente, dus ja.

Als het agrarische bestemming heeft mag je iig niet zomaar stallen zetten. En dat geldt ook voor tuinbestemming.

Tuurlijk weet ik hoe duur bouwgrond is. Daarom ook katching ;). Een beheersverordening is eigenlijk hetzelfde als een bestemmingsplan, het legt de bestaande situatie vast. Verschil is, het is sneller en goedkoper te maken en er is geen voorbereidingsprocedure en beroepsmogelijkheid.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 00:53

xPenny schreef:
_San87_ schreef:
Geen agrarische bestemming is geen probleem (behalve voor je portemonee). Als de grond verkocht wordt, zal dat waarschijnlijk als bouwgrond zijn als de gemeente slim is (katching), wanneer jij het dan vervolgens koopt en er paarden op zet, dan is dat geen probleem. Twee paarden zijn huisdieren, niet agrarisch.

Agrarische bestemming zou niet logisch zijn voor particulieren zonder agrarisch bedrijf. Sportbestemming zou kunnen blijven zitten, dan gooi je er een rijbak en/of springtuin neer en klaar.

Wat meen je hoe duur bouwgrond is

Als de bestemming tuinen is, dan maak je een boomgaard en laat je je paarden ertussen lopen.

Vraag de gemeente eens of er een beheersverordening op de grond zit.


Misschien geven ze je wel toestemming om er een paardenbak te plaatsen (als sport zijnde), maar of ze ook de vergunning geven om er uiteindelijk naast ook paarden op te behouden?

Weet je hoe duur bouwgrond is ... |(

Wat houd dat ongeveer in, een beheersverordening?

Wil je op die grond dan ook echt stalling e.d. hebben? Want of dat mag op grond met sportbestemming durf ik niet te zeggen. Je zou zeggen ja, want paardrijden is een sport, maar we hebben het wel over een gemeente, dus ja.

Als het agrarische bestemming heeft mag je iig niet zomaar stallen zetten. En dat geldt ook voor tuinbestemming.

Tuurlijk weet ik hoe duur bouwgrond is. Daarom ook katching ;). Een beheersverordening is eigenlijk hetzelfde als een bestemmingsplan, het legt de bestaande situatie vast. Verschil is, het is sneller en goedkoper te maken en er is geen voorbereidingsprocedure en beroepsmogelijkheid.[/quote]

Ik weet niet welke grond er rust op mijn huidige tuin, daar kom ik via ruimtelijke plannen niet wijzer uit. Maar daar zou in principe “stallen” gemaakt kunnen worden. Echter wilde ik graag het plaatje paddock paradise idee.
4 palen met een dak en windbestendig aan 3 zijdes dicht gemaakt. Een grote inloop laat maar zeggen.
Niet zo zeer dat ik echt een “stallen complex” wil bouwen, daar ik de paarden in de winter wil blijven stallen waar ze nu ook gestald staan. (2 minuten afstand van mijn huis).
Winter > modder weetjewel :)

Zodat in de winter de weides kunnen rusten en weer kunnen groeien in het voorjaar. En de paarden dan weer lekker thuis op de weides kunnen vertoeven.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:05

xPenny schreef:
Ik weet niet welke grond er rust op mijn huidige tuin, daar kom ik via ruimtelijke plannen niet wijzer uit. Maar daar zou in principe “stallen” gemaakt kunnen worden. Echter wilde ik graag het plaatje paddock paradise idee.
4 palen met een dak en windbestendig aan 3 zijdes dicht gemaakt. Een grote inloop laat maar zeggen.
Niet zo zeer dat ik echt een “stallen complex” wil bouwen, daar ik de paarden in de winter wil blijven stallen waar ze nu ook gestald staan. (2 minuten afstand van mijn huis).
Winter > modder weetjewel :)

Zodat in de winter de weides kunnen rusten en weer kunnen groeien in het voorjaar. En de paarden dan weer lekker thuis op de weides kunnen vertoeven.

Je woont in een van de huizen links van het sportveld denk ik? Daar rust gewoon enkelbestemming wonen op en mag je zeer weinig. In elk geval geen bak.

En voor de bestemming die eventuele opgedeelde percelen gaan krijgen zul je echt bij de gemeente moeten zijn en die zijn er nu duidelijk nog niet over uit. Je kunt nu dus enkel afwachten en de ontwikkelingen in de gaten houden.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Welk bestemmingsgrond mag ik paarden hobbymatig behouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:12

Als dat paarse je huis is en dat groene die sportvelden in ruste, zou ik in elk geval proberen een stuk grond bij te kopen om je tuin te vergroten, als je geen paarden mag houden. Zou eeuwig zonde zijn als ze ee bestemming naar bouwgrond gaan veranderen en je zit niet meer vrij.