Rollen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-01 08:53

Naar aanleiding van Heikes foto vroeg ik me toch af... Welk paard rolt 'over' bij het rollen (van de ene zij over de rug naar de andere rollen) en welk niet?
Wij hebben 2 pony's die het wel doen, maar ons 'paard' (1m52) doet dat niet. Doen grote paarden dat niet en pony's wel?
Kan het kwaad. Ik vind het in elk gevale en grappig gezicht Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 09:31

Hoi
Kawa rolt altijd over naar de andere kant.
Meestal wel een paar keer.
Het ene paard zal dat denk ik gewoon gemakkelijker kunnen als het ander.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 09:32

Het heeft er mee te maken dat een paard of pony soms wat stijver is aan eenkant of niet durft. Heeft niks te maken met grootte dus. En het kan ook geen kwaad.
Kim

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 11:08

Orry rolt soms helemaal om en soms niet.
Wat hij ook doet, wat wel grappig is is met zijn hoofd en hals heen en weer schuren op de grond....en ja natuurlijk als hij net afgesponst is en half droog en de weide opgaat dan is het 'hap, hap' plof .... *LOL*

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 13:26

IJsco rolde toen ze nog dik was niet om, nu doet ze het de laatste tijd wel. Verward

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 13:48

Sjakila rolt aan de ene kant, staat op en doet dan de andere kant.. *LOL* *LOL* *LOL* *LOL*

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 14:19

Het valt mij op dat de hengsten bij ons niet omrollen. Zou dat wat met hengst zijn te maken hebben? De welsh A hengst is geweldig, die gaat nl een kant rollen, dan voorbenen recht zodat hij ZIT en dan andere kant rollen.
Ik merk wel dat stijve paarden minder vaak omrollen dan lenige, maar die hengsten zijn echt lenig en geen een doet het.
En als ik IJsco was zou ik ook niet omrollen als ik nog veel te dik was, stel je voor dat je net als een schaap niet meer verder kan *LOL*

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 14:40

Ik denk dat het ook niet aan het hengst zijn ligt. Mijn verzorghengstjes rollen allebei om. Ik denk wel dat het met de lenigheid en de dikte van je paard/pony te maken heeft. Tammy is een stuk dikker dan Dennis en Max en die rolt bijna nooit om(wel eens maar niet vaak). Dien(die ook niet echt slank is)rolt ook niet om terwijl Nimber die een stuk dunner is wel om rolt. Het verschilt ook van paard tot paard dus het blijft een beetje gokken denk ik.
XXX
Ciska

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 15:29

HIhihi, zelfs Isolda op haar allerdrachtigst kon nog omrollen. 't ging niet meer zo vlotjes, maar ze rolde wel om! En Isolda was echt megadik!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 17:04

Lottie kan niet omrollen en die kan ook niet op zijn rachterkant liggen/rollen.
hij probeerd het soms wel staat ie een tijdje met z'n kont in de lucht en dan gaat ie maar weer staan.
Komtdoor de wobbler:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 17:11

Die van mij is bijna een beroepsrolmops, die gaat van de ene naar de andere kant. Die van Dick doet het vaak in etappes, vooral in het land. In de bak rolt hij makkelijker om.

Sonja

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 19:47

pony's kunnen idd veel gemakkelijker omrollen als paarden.dit natuurlijkomdat bij een paard moet ie 600 kg om gaan rollen en een pony 200 kg.overigens is het per paard verschillend.sommigen willen altijd maar aan 1 kant van hun lijf rollen.sommigen gaan aan 1 kant rollen,staan op en laten zich op de andere kant zakken.en dan heb je nog de categorie-tinkerbell-pony's die rollen zich om en om en om en om en om.en dan rennen ze een rondje om vervolgens op een andere plaats weer om en om en om te rollen Lachen

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 22:37

Sowieso met een volle buik niet laten rollen en omdraaien. Temninste, ik weet van honden dat die dan een maagtorsie(kanteling) kunnen krijgen, dus ik neem aan dat dat bij paarden ook het geval is!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-01 10:01

ONze pony's (die dus wel omrollen) zijn wel 'patatte-dik' en rollen met gemak om, terwijl rocky met zijn lijntje het niet doet, misschien doet hij ook geen moeite.

Ik heb nog een bij-vraagje (naar aanleiding van wat Riëtte zegt) :
laat jij je paard altijd toe om te rollen, of zijn er omstandigheden waarbij het niet mag. Mijn pony's mogen altijd rollen. Ze doen het meestal na het rijden, of wanneer de van de wei komen en in de paddock (een beetje zanderig, kriebelt goed) komen.
Hie zit dat bij jullie?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-01 12:16

Orry komt zo vaak mogelijk los, zowel in de paddock (afmeting 20x40), als iedere dag een uur in de wei, Orry rolt net zo makkelijk aan een touw als je hem achter je aan laat lopen of met aan de hand grazen als in de wei of in de paddock....
In de wei rolt hij meestal nadat ik hem na het rijden afgesponst heb... Lachen

Hier is een foto van vorig jaar oktober waar hij ligt te rollen...

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... forum=10&0

Rollen werkt trouwens besmettelijk hahahaha...als ze met meerderen staan.... Vork

kenzolover

Berichten: 228
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: POORTUGAAL!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-01 15:13

misschien met hengsten komt het omdat ze meer op de groep letten in de wei?

Ze gingen toch vroeger in het wild altijd staand slapen?

maarjah dan moet de rest het ook doen


lynn

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-01 17:49

Dat het besmettelijk is, daar kan je niet onderuit *LOL* . Met z'en drieën is het bij ons altijd. Wat als je een kudde van 15 paarden hebt Verward . Moet nogal wat stof geven Knipoog

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-01 20:31

Die van mij rolt eerst aan de andere kant en daarna naar de andere kant Vingers aflikken
En als hij geen zin heeft rolt ie maar aan 1 kant Verward