Van privestalling naar 24/7 weide voor jaarlinger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fjord_Pip

Berichten: 52
Geregistreerd: 14-09-18

Van privestalling naar 24/7 weide voor jaarlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-20 15:01

Hoi hoi,
Ik zou graag jullie advies bij mijn struggle willen.
Ik sta nu ongeveer iets langer dan een maand bij een privéstal, bij mensen aan huis die het doen als erbij.
Daar betaal ik €150,- per maand voor en een pak vlas kost €5,-. Geen geld zeg maar, maar er doen zich verschillende problemen voor.
Afgelopen week heb ik een flinke discussie met een ander meisje daar op stal gehad, waar vervolgens haar vader zich mee ging bemoeien. De dag erna kreeg ik daardoor ook nog eens een vervelend aapje van de staleigenaar waarin letterlijk stond dat ik NOOIT de rotzooi opruim s'avonds, dat ik ALTIJD zeg dat ik moet ben en dat ik daarom ALLES laat LIGGEN voor dat andere stalmeisje. Bizar voor woorden, want ik kon me daar totaal niet in vinden. Het was inderdaad 2x gebeurd dat ik niet opgeruimd had maar dat was omdat ik niet zoveel tijd had en de ochtend erna weer op stal zou zijn en het dan op zou ruimen. Nu hoorde ik dus van die vader en dat meisje aangezien ik hun toen geappt had dat ik wel een gesprek met ze wilde na het appje van de staleigenaar. Zo gezegd zo gedaan. Maar ik hoorde dus dat je daar op stal niet eerder dan 07:00u. mocht zijn, en om 20:00u. weg moet zijn op stal. Van de ene kant snap ik het, maar van de andere kant ook niet.
En het brengt mij eigenlijk in problemen, want ik moet gewoon werken en moet dus om uiterlijk half 8 op de zaak zijn, dan kan ik dus niet pas om 08:00u. wegrijden van stal. 's Avonds is voor mij (nog) geen probleem. Maar aangezien er bij mij in de buurt nog dichter bij weides leegstaan en wellicht een bewoner die eigenaar is van dat stukje weide het best wil verhuren aan mij maandelijks, is het dan een goede optie om mijn jaarling fjordje dan 24/7 in de weide te zetten met een eventuele schuilstal?
Ik hoor graag jullie adviezen en eventueel eigen ervaringen en waar ik op moet letten!


Fjord_Pip

Berichten: 52
Geregistreerd: 14-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-20 21:24

Tigra_ schreef:
Toch niet alleen zeker?


Nee ze komt zeker niet alleen te staan, dat was ook een voorwaarde van de andere eigenaresse

Fjord_Pip

Berichten: 52
Geregistreerd: 14-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-20 21:25

Saskia9 schreef:
Waarom zet je je jaarling niet in een opfok stal?
Je jaarling alleen zetten zou niet bepaald mijn keus zijn zegmaar...


Ik heb een opfokstal benaderd in de buurt, die was helaas al vol. Ik heb er nog eentje op het oog die ook zeker niet te duur is, en waar ze dus veel speelmaatjes kan hebben en in de koude natte maanden dus lekker binnen kan staan.


Fjord_Pip

Berichten: 52
Geregistreerd: 14-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-20 21:32

Poekkie schreef:
Dat je je aan openingsuren te houden hebt en je spullen moet opruimen voor je weg gaat is maar normaal en weet je op voorhand. Dus dat ze je daarvoor op de vingers tikken is terecht, hoef je niet zo verontwaardigd over te zijn. Bied je excuses aan en let er in het vervolg op. (En ja als iemand hier voor de 2de maal zijn spul laat liggen ben ik ook niet meer vriendelijk, ze weten het goed genoeg).

Verder ben ik voorstander van een jaarling zo veel mogelijk vrije beweging te geven, al heb ik wel enkele bedenkingen:
(1) alleen? Echt no way voor een jong paard
(2) De combi fjord + vol op de wei is vaak een lastige ivm veel te vet worden en hoefbevangenheid. Voor een fjord zou ik het dus niet kiezen (spreek uit ervaring met haflinger)
(3) het wordt stilaan weer natter en donkerder vanaf oktober. Dan kan je wss niet zo veel meer doen op een wei. Kan jij je daar in vinden?
(4) heb je opslagplek, water, elek etc? Vergis je niet in hoe lastig het gebrek daaraan is. Ook tijd en geld voor weideonderhoud etc niet onderschatten. Maaien, slepen, zaaien, mestafvoer, ...
(5) hou oud ben jij TS? Je klinkt erg jong en onvolwassen (niet slecht bedoeld). Ik sta niet zo achter het idee om een jong meisje alleen bezig te hebben op een wei ergens, al dan niet in het donker.


Ik heb misschien niet alle informatie erin gezet besef ik me na jouw berichtje.
Ik heb 1 keer het niet opgeruimd omdat ik moe was en ik de dag erna toch weer kwam, het meisje appte me en ik zei dat ik dat morgenvroeg zou doen omdat ik dan toch heel de ochtend niks te doen had. Zei bood zelf aan het op te ruimen, waarna ik haar appte dat dit echt niet hoefde. Ze had het toch gedaan.
En dan ineens een berichtje sturen naar de staleigenaar die op vakantie is dat ik nooit m'n zooi opruim terwijl dat dus 1 keer was, en dat zij altijd alles moet opruimen, wat zei die ene keer zelf aangeboden had en gedaan had. Dat vind ik in mijn ogen niet terecht, we hebben het dan ook uitgesproken. Dus dat is opgelost en nu doe ik extra mijn best om de stal extra schoon te maken enz. zodat dat soort dingen niet meer voorkomen en geen misverstand uit kunnen ontstaan.

(1) Nee ze komt absoluut niet alleen, zie eerdere berichten hiervoor beantwoord
(2) Goede tip, dankjewel! Dan kiezen we daar dus niet voor.
(3) Klopt, dankjewel weer voor de tip
(4) Ja er is opslagplek op de plek die ik voor ogen heb.
(5) Ik ben 27 jaar, :\

Fjord_Pip

Berichten: 52
Geregistreerd: 14-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-20 09:42

Citaat:
Ik denk dat dat lekker binnen staan door je paard iets anders zal worden Ervaren ;)


Ze staan dan binnen op het droge en wanneer het overdag kan gaan ze naar buiten, dat is op deze stal precies hetzelfde, dus daar zit geen verschil in.

Fjord_Pip

Berichten: 52
Geregistreerd: 14-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-20 20:21

Heleennn schreef:
De timing is idd een beetje ongelukkig, om de overgang naar 24/7 buiten te maken was je beter eind juli of begin augustus al weggegaan. Maar ja het is niet anders. Sws voor jouw paard is het geen doen om op stal te staan vind ik. Zorg dat hij niet alleen op de weide komt te staan... Ik zou idd ook eerder voor een opfok kiezen voor de komende 2 jaar. Dat kost je vaak ook niet veel en dan staat hij onder toezicht en niet alleen.


Ja de timing is idd ruk, dat is helemaal waar. De afgelopen week is m'n jaarlinger behoorlijk brutaal aan het worden, dit is ook omdat ze nu veel alleen in de weide staat omdat de oudere Tinker die er ook gestalt staat in de bak moet staan omdat hij anders nog dikker wordt. Ik merk aan haar dat ze toch het spelen mist. En daardoor word ze erg brutaal. (althans dat is wat ik denk dat het is hè... niks is uitgezocht maar het is iets van de afgelopen dagen wat opvalt sinds dat de Tinker niet bij haar in de weide staat). Ben in ieder geval echt goed aan het rondzoeken en heb al wat gevonden zo links en rechts. Moet alleen nog wachten op een mailtje terug.

Fjord_Pip

Berichten: 52
Geregistreerd: 14-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-20 20:31

Citaat:
Andere eigenaresse? Van een ander paard wat je erbij wil zetten of deel je jouw paard?
Heb je al een plan? Weitje huren is leuk maar komt meer bij kijken dan alleen een wei. Is er stroom en water aanwezig, is er voldoende opslag voor hooi om bij te voeren end. En is er al een schuilstal? Want je kan niet zomaar een schuilstal neerzetten dat is niet overal toegestaan.
En dan het werk wat erbij komt kijken. In de winter als het vriest is 1x per dag controle te weinig als het water bevriest bijvoorbeeld. Ik zou echt kijken of je een opfok kan vinden. En heb je enig idee hoe groot de weide is die je kan huren?



De vorige eigenaresse had ik moeten schrijven, ze komt van een fokkerij af waar ze met vele andere fjorden stond. Een weitje huren word 'm idd niet meer, die heb ik inmiddels afgestreept, idd ook met de watervoorzieningen, omheining wat moet deugen, stalletje wat je vaak toch zelf erop moet bouwen (vergunning aanvragen). En idd de donkere dagen, en het vriezen eventueel, dat gaat me nog meer tijd kosten. En daarnaast zal ik nog een pony erbij moeten hebben. Daarom word toch een opfokstal.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: marga1, Sky_As en 107 bezoekers