Juiste voorzorgsmaatregelen bij dit type Esdoorn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hollyleaves
Berichten: 1944
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Juiste voorzorgsmaatregelen bij dit type Esdoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 00:04

Hi,
Zoals de titel al zegt; ik ben zoekende naar de juiste manier om voorzorgsmaatregelen te nemen omtrent de Esdoorns aan mijn weide welke ik sinds een maand huur.

Drie esdoorns worden zodra t blad eraf is gekapt door de provincie, enkele dezelfde blijven aan de laan verderop staan. Ieder moment gaan de bladeren en helicopters vallen, waarbij t van iig de drie die gekapt gaan worden dit najaar deels nog in mijn weide valt. Ik heb de weide in meerdere stukken gedeeld en kan t gehele stuk van de esdoorns en tot zo'n 20 meter verder afsluiten. Daar staan ze nu 2 weken niet meer. Ik weet alleen nu niet hoe verder, gezien ik voorheen te maken had met platte klei. Enkele vragen zijn

- is dit de giftige esdoorn?
- wanneer is de weide weer veilig om ze erop te laten?
- moet ik de weide perse maaien en het maaisel weggooien voor ik de ponys er weer op laat? Moet dat dan twee keer, in zowel herfst als lente?
- de foto's van de grotere zaailingen, als ik deze eruit schop, moet ik nog iets doen om te voorkomen dat ze terugkomen groeien?

Alvast bedankt :)


Afbeelding
Waar ik de foto maak staat de laatste esdoorn, achter de groene jollybal begint t volgende stuk waar ze nu staan.

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Juiste voorzorgsmaatregelen bij dit type Esdoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 07:37

Hier gaan ze er niet meer op vanaf dat het blad gaat vallen. Ik neem geen risico. S zomers laat ik het hoog genoeg worden voor ze weer de wei op mogen, 2 voorgaande jaren heb ik laten maaien en afvoeren, dit jaar was het best droog en verdroogde de zaailingen vrij snel waardoor ze er met het hoge gras niet meer bij konden. Ik wil ze ook laten kappen zodra we het gekocht hebben. Ik heb er nu 4 staan. 3 midden in de wei, een erlangs

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 07:43

Ik heb onze esdoorn laten testen en die was niet zo spannend, dus die blijft lekker schaduw geven aan de paarden :j Zover ik weet kan je het niet zien of een esdoorn "giftig" is maar moet je hem echt laten testen? Maar ik kan het mis hebben hoor :)

Als ze altijd toegang tot hooi hebben (zoals hier) dan hebben ze toch geen reden om aan de bladeren te beginnen dus ik vind het wel prima :) Bladerzooi haal ik wel weg want de esdoorn staat naast de paddock en ik wil wel graag dat dat zand blijft :P

Ibbel

Berichten: 49113
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Juiste voorzorgsmaatregelen bij dit type Esdoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 08:31

Alleen de Acer platanoides kan giftig zijn/worden. Die is te herkennen aan helicoptertjes die onder een hoek van 90 graden tov elkaar aan het steeltje hangen. Zo te zien staat er in ieder geval 1 boom waarbij dat het geval is, ik heb de indruk dat één van de andere trosjes helicoptertjes die je hebt gefotografeerd zaden met een plattere hoek (bijna 180 graden) maakt. Dat zou dan sowieso een veilige esdoorn zijn.

Niet alle Acer platanoides zijn overigens giftig en ze zijn het ook niet ieder jaar. Testen op giftigheid zou je dus sowieso ieder voorjaar én ieder najaar moeten doen, dus dat is niet zo praktisch.

Zaailingen moet je met wortel en al uittrekken/uitspitten, maar als er wat wortels blijven zitten loopt dat niet meer uit. Net onder de grond afknippen is in principe al voldoende. Bij afmaaien lopen ze wel weer uit.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 08:43

pmarena schreef:
Ik heb onze esdoorn laten testen en die was niet zo spannend, dus die blijft lekker schaduw geven aan de paarden :j Zover ik weet kan je het niet zien of een esdoorn "giftig" is maar moet je hem echt laten testen? Maar ik kan het mis hebben hoor :)

Als ze altijd toegang tot hooi hebben (zoals hier) dan hebben ze toch geen reden om aan de bladeren te beginnen dus ik vind het wel prima :) Bladerzooi haal ik wel weg want de esdoorn staat naast de paddock en ik wil wel graag dat dat zand blijft :P

Ik heb hier ook laten testen, toen viel het mee maar je kon er geen pijl op trekken volgens een van de onderzoekers, want het ene jaar is hij amper giftig, andere jaar veel meer,... droogte en derg zal misschien ook meespelen.

Ik voer ook bij, maar ik heb pony s die ondanks bijvoer nog het maximale van de wei af proberen te halen. Bij dodelijke gevallen hadden ze heel vaak ook gewoon de hele dag toegang tot onbeperkt ruwvoer dus ik gok het er maar niet op

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Juiste voorzorgsmaatregelen bij dit type Esdoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 09:12

De zaailingen lijken mij de veilige esdoorn, maar deel van de helicopters inderdaad niet. Kan het zijn dat je verschillende soorten hebt staan?

Hollyleaves
Berichten: 1944
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Juiste voorzorgsmaatregelen bij dit type Esdoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 11:33

De helicopters komen van een en dezelfde boom. Heb 1 eraf geplukt namelijk. Bij mij vielen er vorige week een paar al op de grond maar kan ze nu niet meer vinden.

Als ik t goed begrijp is het dus wei op slot en maaien, maaisel weggooien en dan pas weer erop?

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 11:48

Die met vleugels horizontaal is een Spaanse aak (ook wel veld esdoorn genoemd). Maar qua giftigheid durf ik er niks over te zeggen.

Kidde
Berichten: 3447
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Juiste voorzorgsmaatregelen bij dit type Esdoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 15:31