Paard met wond in drassige wei alleen of paddock met anderen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Paard met wond in drassige wei alleen of paddock met anderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-20 21:57

Hallo,

Ik had graag jullie advies. Mijn paard kampt onder zn kogel met een wond. Deze nu precies 2 weken geleden opgelopen. Eerst moest hij boxrust ivm de hechtingen. Dit vond hij verschrikkelijk maar de hechtingen bleven niet zitten dus toen gekozen in overleg met de DA om hem uit het verband te doen en goed schoon te houden en herstel zou wel lang duren.

Nu heb ik hem in een klein weitje staan alleen tot de wond goed genezen is. Hij staat hier heel erg rustig ook al staat zn vriend er niet bij, maar wel in het zicht. Nu is het weitje de enige oplossing om hem helemaal apart te laten staan. Nu doet zich het probleem voor dat de wei echt wel voor 50 procent goed drassig is. Echt dat je een laagje water op ziet staan van denk nog geen centimeter.

En nu begin ik, ook kijken naar de voorspellingen, toch te twijfelen of ik hem niet bij zn vriend moet zetten. Echter staat daar nu een jonge ruin bij en laat mijn paard nu met van spelen houden en dat paard ook wel. Aan de andere kant ben ik ook erg bang dat een natte wei helemaal verkeerd is voor zn hoeven. Dit in verband met kans op rotstraal enz.

Wat zouden jullie doen? De wond lijkt nu van binnenuit redelijk mooi opgevuld te zijn. Het was geen grote wond maar wel vervelend diep en op een bewegelijke plek (zie foto van gisteren)
Afbeelding

Ik twijfel heel erg en vroeg mij af of jullie tips hadden.

Alvast bedankt!



HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-20 22:07

Nee een deel van de wei is nu bemest. Waardoor er een beperkte wei is die ze nog wel gebruikt. Mijn gevoel zegt ook heel erg niet in de paddock bij de rest. Het is nog zo gevoelige plek en niet dik. Sowieso als je er heel licht langs schaaft zou het kunnen bloeden.

Ben al zo blij met het resultaat tot nu toe. Dit is dag 10 dat hij met een open wond buiten staat. Dus het gaat echt goed. Wel schoonhouden maar het ontsteekt nog steeds niet.

Hij gaat trouwens wel s nachts naar binnen en uiteraard in de wei krijgt hij wel nog extra hooi etc.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Paard met wond in drassige wei alleen of paddock met anderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-20 22:33

Dank je ruitje. Deels klopt het helemaal hoor en vind ik het best spannend allemaal, al gaat het nu zo lang goed dat ik er nu zelfverzekerder in ben. Echter wil ik vooral het herstel niet in de weg zitten of opeens krijgen dat hij in een spiraal komt. Rotstraal of iets anders moet hij ook weer niet krijgen namelijk. En dan twijfel ik inderdaad wat ik moet doen en wat voor het herstel het beste is.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Paard met wond in drassige wei alleen of paddock met anderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-20 07:50

@Immunuela, dat is ook een interessante optie zeg. Die wil ik zeker gaan onderzoeken als goede optie. Weet niet of de wond nu al dicht genoeg is maar zeker binnenkort. Als introductie bij de rest dat het wel sneller kan. De DA dacht toen wel een keer hard op over springschoenen maar die springschoenen komen er net op waarschijnlijk en zijn ook wel bewegelijk.

@ Tineke ja dat is ook zo. Ja mijn gevoel zegt toch ook wel dat het net te spannend is om hem bij de rest nu te zetten. Niet alleen door zijn vriendjes maar ook omdat hij zich als een spelend veulen kan gedragen haha.

Het lijkt vandaag mee te vallen met de regen en morgen en overmorgen ook en dan droogt het hopelijk in het geheel meer. Toen hij gister naar me toe kwam toen koos hij wel de droge route :')

@JackyLuca, nee helaas kunnen die paddocks niet apart nog weer worden gesplitst. Dit huidige weitje wordt ook nog een paddock uiteindelijk.

@Hutchison, nee daar heb je gelijk in. De voorbenen waren gister sowieso rotstraal vrij. De achterhouden daar heeft hij het wel sneller last van.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-20 08:02

DiantaM schreef:
Ik zou hem met die wond nog niet in een natte wei zetten. Het ziet er nog niet helemaal dicht uit.


Voor de wond maakt me het niet zo zeer uit. Het is een klein laagje watee wat er op zit maar nergens zakt hij er helemaal tot de wond er in gelukkig. Gaat me inderdaad om onder zn hoef oid. En of dat heelnerg kwaad kan. Echt wel stom van het water. Het is een mooi stukje wei denk 2 stallen van 3 bij 4 groot. Dus ideaal voor paarden met blessures. Wel met de paarden in het zicht. Hij staat er heel rustig.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-20 08:08

boris_rakker schreef:
En een stukje op het harde afzetten? Dan kunnen zijn hoeven echt goed drogen.

Verder om de rotstraal te voorkomen; leng dettol aan met water in een spuitfles en spray daar zijn zolen elke dag mee in als je ze hebt uitgekrabt. Maakt de bacteriƫn dood en droogt de zool wat in. Heb al meerdere paarden die gevoelig zijn voor rotstraal ermee onder controle gehouden in de winter en dus rotstraal voorkomen.


O dat is een goeie tip. Heb ook nog hoef en zool van Naf staan. Wrl een smerig goedje. Maar kan ik ook gebruiken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amand0, J30d en 40 bezoekers