Solarium: een must have?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Solarium: een must have?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 15:15

Hallo,

Wij zijn bezig met de verbouwing van onze stal maar twijfelen erg over het in gebruik nemen van een solarium. Wat is jullie ervaring met een solarium? En op welke momenten zetten jullie je paard eronder?

Alvast bedankt!

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Solarium: een must have?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 15:35

We hadden een solarium, was door de vorige eigenaren van het pand zelf gemaakt, maar bij ons is hij nooit gebruikt en is het een hooiopslag geworden.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Solarium: een must have?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 15:39

Hangt er vanaf.

Er is een solarium bij ons op stal, maar ik maak er eigenlijk nooit gebruik van.

Degenen die er gebruik van maken doen dat bijvoorbeeld in de winter als het paard niet geschoren is en toch bezweet, dan drogen ze wat sneller op.
Of als in de winter de fysio of osteo langs komt, dan kan dat lekker warm onder het solarium.
Of met een schimmel die toch in de winter af en toe gewassen moet worden.

Dat zijn een beetje de situaties waarbij het solarium gebruikt wordt.

Skessa_
Berichten: 10618
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 15:40

Ik vind het geen must have :=

Nog nooit gehad op stal, maar ook nooit gemist

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 15:40

Ik heb ook nooit iets met het solarium gedaan en op mijn stageplaatsen werden ze ook nooit gebruikt. Ik ken wel iemand die hem in de winter gebruikt na het wassen van zijn paard, maar ik gooi er liever een wollen deken op en stap dan aan de hand.

MyWishMax

Berichten: 25291
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 15:44

Op de stal waar we ook gratis warm water hadden en je hem in de hoogte ook in kon stellen gebruikte ik hem eigenlijk bijna altijd na het rijden in de koudere maanden. Na het rijden uitstappen, dan het zweet er af spuiten met warm water en vervolgens onder het solarium. Of invlechten eronder, lekker warm voor allebei.

Op huidige stal betalen we voor warm water en het solarium, plus dat die niet omlaag kan, dus daar gebruik ik hem alleen als ik haar helemaal heb gewassen of ze op een andere manier zo nat is. Misschien 1 of 2 keer in een koude periode.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 15:49

Ik zou niet willen zeggen dat ik een solarium echt een must have vind.
Al moet ik wel bekennen dat ik het bij ons op stal toch regelmatig gebruik. Zeker na het volledig wassen en soms ook als opwarming voor het rijden of bij gewoon poetsen wanneer ik het zelf ook koud heb. Heerlijk is dat. Kan toch de hele deken af en krijgt hij het niet koud.

Moet ik er ook wel bij vermelden dat onze stal aan de bakrand van de binnenbak een volledige wand met windgaas heeft en het dus echt even koud is als buiten aangezien we een lage bakrand en stalgang met dus de poetsplaatsen naast de binnenbak hebben.

Zou ik zonder kunnen? Uiteraard wel. Maar het is toch wel lekker als je er eentje ter beschikking hebt.

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 15:53

Heerlijk maar geen must have vind ik

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Solarium: een must have?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 15:59


upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Solarium: een must have?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 16:03

Wij hebben er een op de huidige stal en gebruiken hem zelden.

Pas wel nog omdat paard bibberend uit de wei kwam na een fikse onverwachtse regenbui. Dan is het wel heel fijn om te hebben!

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Solarium: een must have?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 16:06

Soms lijkt het me wel lekker om er met mijn oude botten onder te staan....

Maar dat bedoel je vast niet :+
Ja daar hetzelfde, zal vast wel eens prettig kunnen zijn.
Maar juist aan huis waar je makkelijk even een zweetdekentje kunt wisselen vind ik het niet nodig.

Rendiertje
Berichten: 81
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: Nieuwe Pekela

Re: Solarium: een must have?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 16:15

Bij ons op stal wordt het solarium zeer veel gebruikt in de wintermaanden. Ik ben heel blij dat wij hem hebben. In de winter poetsen en opzadelen onder het solarium. En mijn geschoren paard zet ik na goed uitstappen ook nog even onder het solarium als het echt heel koud is.

Ik zou het solarium echt missen als ik er geen gebruik meer van kan maken.

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Solarium: een must have?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 16:09

Ir11@ Dat is inderdaad 1 van mijn grootste twijfelpunten, doe ik er wel echt goed aan om mijn paard eronder te zetten?
Ik denk daarom ook niet dat ik het solarium veel zou gebruiken na het rijden.

Hartstikke bedankt voor alle reacties, ik kan er zeker wat mee! :)

mavantos

Berichten: 3591
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:21

Ik zou zeker gaan voor een solarium als dat financieel kan.

Als je 'm niet hebt zal je het solarium echt niet heel erg missen, maar als je er eentje hebt is het wel echt heel fijn. Vooral in de winter kan je dan poetsen en opzadelen onder het solarium als ze de dekens af hebben. Ik vind het ook fijn als ze erg gezweet hebben om dan (als ze goed zijn uitgestapt!) af te spuiten met lauw water (water waar net de ergste kou vanaf is) en dan op te laten drogen onder het solarium. Ze kunnen dan mooi drogen zonder deken, zonder dat ze het koud krijgen. Daarnaast is het ook fijn als ze een beetje spierpijn hebben.

Ik zou het solarium niet gebruiken als je paard nog warm is van het rijden. Alleen als het bij wijze van spreken een graad of 5-10 buiten is en je goed hebt uitgestapt zonder deken dan zijn ze na het afzadelen en afspuiten echt wel aardig op temperatuur terug gekomen.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:30

mavantos schreef:
Als je 'm niet hebt zal je het solarium echt niet heel erg missen, maar als je er eentje hebt is het wel echt heel fijn.


Nou nee hoor. Ik had bij mijn oude huis een solarium hangen maar gebruikte hem maar zelden. De laatste jaren zelfs nooit meer.

Dus nee voor mij geen must have. Het was leuk toen hij er hing, maar missen doe ik hem zeker niet. Ik heb hem dan ook voor de kopers van ons huis laten hangen.

mavantos

Berichten: 3591
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:33

rina schreef:
mavantos schreef:
Als je 'm niet hebt zal je het solarium echt niet heel erg missen, maar als je er eentje hebt is het wel echt heel fijn.


Nou nee hoor. Ik had bij mijn oude huis een solarium hangen maar gebruikte hem maar zelden. De laatste jaren zelfs nooit meer.

Dus nee voor mij geen must have. Het was leuk toen hij er hing, maar missen doe ik hem zeker niet. Ik heb hem dan ook voor de kopers van ons huis laten hangen.


Ik zeg toch ook dat als je 'm niet hebt, je het solarium ook niet echt zal missen. Als je 'm wel hebt vind ik het erg handig.

Zal er vast ook aan liggen wat je doet met je paarden.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:36


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:36

Mocht ik ooit paarden aan huis krijgen dan denk ik dat ik wel voor een solarium ga. Heb die bij mij op stal wel eens gebruikt (ik wist toen niet dat het niet de bedoeling was en alleen voor hun privé was). Ideaal. Maar mis hem nu ook niet. Als ik m'n paard in de winter was, zitten alle deuren dicht en krijgt ie 2 zweetdrkens op (en eerst lichaam deken op, staart en dan benen)

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:37

Absoluut geen must have. Ik vind het wel handig om te hebben om iets sneller te kunnen wassen als het koud is.

Heb het jaaaaren tot mijn beschikking gehad, nu 2 jaar niet en ik mis het ook niet.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:41

Het is zeker geen must-have, maar hij word op mijn werk ontzettend veel gebruikt. Na het rijden veel zweet? Lekker onder het solarium. Afgespoeld? Lekker onder het solarium. Koud en even moeten wachten op de poetsplaats? Onder het solarium. Zelf koud? Onder het solarium :+

Hij staat hier in de koudere maanden echt meerdere keren per dag aan, maar vrijwel elk paard gaat er na de training onder, en op een sportstal zijn dat er nog al wat :P

Waar mijn eigen paard staat heb ik er geen, maar daar mis ik hem ook echt niet hoor. Zweet? Dan maar een zweet deken om. Gewassen in de winter? Dan maar 2 zweet dekens om.

Het is leuk om te hebben, maar zeker geen must.

Arethe
Berichten: 2561
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Solarium: een must have?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:44

Wij hebben er eentje op stal en gebruik hem graag als paard nat en koud uit de wei komt om hem even op te warmen/drogen.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 17:35

Voor mij was ook mijn eerste reactie: "Lekker als het in de winter koud is!". Maar ik lees nu in die linkjes dus dat het wel zin heeft vóór het rijden, maar dat het ná het rijden eigenlijk helemaal niet goed is omdat de warme spieren dan niet kunnen afkoelen (wat dus wel moet). Daar was ik helemaal niet van op de hoogte! :oo

Ergens heel logisch natuurlijk, want daarom koelen we de spieren en pezen met water, en doen we een cool-down. Maar ergens zit er toch de reflex in om de spieren warm te houden om stijfheid te voorkomen.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Solarium: een must have?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 17:39

Oe, ik zou er wel 1 willen en er dan zelf onder staan. In de winter. Is dat even genieten.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 18:02

Als het kan zou ik het doen,zou hem niet dagelijks gebruiken maar wel handig bij "even gauw" opdrogen na het wassen of rijden, opwarmen voordat de masseur komt.

Heiberg
Berichten: 56
Geregistreerd: 04-09-20

Re: Solarium: een must have?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:16

Ik vind het geen must have. Ik stap mijn paard wat langer uit als hij bezweet is en gebruik zweet dekens. Een solarium vind ik niet van toegevoegde waarde.