Hoe richt ik mijn schuilstal in?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyrtheJoepie
Berichten: 43
Geregistreerd: 11-12-11

Hoe richt ik mijn schuilstal in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 22:07

Hoi allemaal!

Mijn lieve pony staat sinds april dit jaar 24/7 buiten i.v.m. luchtweg problemen (door stofallergie).
Hij staat nu in een zandpaddock, maar gaat over een maand naar een ander plekje op de pension stal. Er staat namelijk al een schuilstal, maar die moet nog in orde gemaakt worden. Natuurlijk super super fijn dat ze zo meedenken op de pensionstalling, aangezien hij eerder overdag buiten stond en in de nacht op stal. Ook top dat hij nu lekker droog kan staan. (Met de hitte hadden we een stuk afgezet bij bomen, dus schaduw)
De schuilstal met ruime uitloop staat achter een schuur waar nog geen dakgoot aan zit. Die komt nog, maar de uitloop moet echt bestraat worden. Het wordt anders echt enorm nat. Dan zou wel alles bestraat worden.. Nu is de vraag, wat als bodembedekking in de schuilstal? Stro heeft niet mijn voorkeur door zijn stof allergie (die nu stabiel is). Ik dacht aan zand, maar wordt dat niet heel nat als dat als wc wordt gebruikt? Hij is een moeilijke plasser en zal denk ik niet op stenen plassen... daarnaast wil ik wel graag dat hij kan liggen. Vlas/zaagsel is erg lastig afvoeren hier. Hebben jullie tips wat praktisch is maar hij ook op kan liggen (en waarschijnlijk ook plassen)?
Alvast dank!!!

Verara
Berichten: 145
Geregistreerd: 09-12-13

Re: Hoe richt ik mijn schuilstal in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 22:18

Rubber matten? Mijn ruin komt speciaal uit de paddock om op de rubber matten voor de schuilstal te plassen.
Ze liggen er ‘s winters ook graag op.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 22:19

Als je bestraat kun je direct ook tegels in de schuilstal leggen.
Wij hebben een kale stal, waar ze zelf wel zand in lopen.
Je zou ook zelf een kaag zand aan kunnen brengen .
Of rubbermatten neerleggen.
In jouw geval zou ik geen strooisel doen.
En waarschijnlijk zal het je verbazen.....maar met regen staan ze net zo lief buiten.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hoe richt ik mijn schuilstal in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 08:19

Ik zou geen strooisel doen. Het is ontzettend onhandig als je binnen plassen en poepen, veel werk en het wordt smerig. Liggen doet mijn paard toch niet in de schuilstal maar buiten. Ik denk dat hij zich daar te opgesloten voelt, te weinig kan zien. Ik zou er wel een hooizak in hangen om ze nog een beetje naar binnen te lokken. In de praktijk maakt mijn paard (en zijn kuddegenoten) trouwens erg weinig gebruik van de schuilstal. Het ding staat er denk ik meer voor mijn gevoel als eigenaar dat ik er alles aan gedaan heb om ze te beschermen, het kan de paarden redelijk gestolen worden :))

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hoe richt ik mijn schuilstal in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 08:25

ik zou in en voor de stal bestraten, en buiten de stal een berg zand storten (die wat hoger ligt dan de rest.)
hooi kan je dan in een hooinet in de stal hangen, zo staat hij het grootste deel van de dag met droge voeten en droge rug, en kan die buiten op de berg zand gaan liggen slapen.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 08:29

Zoals ik het begrijp zou dan zijn hele uitloop ook bestraat worden, dus nergens gras of zand? Als dat zo is dan zou ik idd wel wat als bodembedekking in de schuilstal doen, wel idd met het risico dat hij dit zeker als toilet gaat gebruiken...misschien is gehakseld stro een optie? Dat is vaak minder stoffig...
Of iets van koeienatras of idd rubbermat..

Misschien anders een stuk steen afzetten met balkjes en vullen met zand zodat er wel fijne zachte ligplaats is buiten ook..

Mocht ik het verkeerd begrijpen en er is wel gras/ zand dan gewoon fijn tegels in schuilstal

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoe richt ik mijn schuilstal in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 08:36

Strokorrel lijkt me handig in jouw geval, ik zou een kleine drempel (3-5cm, kan je nog goed met de kruiwagen overheen) erbij doen om het strooisel wat meer binnen te houden. Ik vind zand of rubber tegels noch binnen noch buiten een alternatief voor een dikke laag strooisel. Paarden slapen meer en dieper als ze een zacht droog ligbed hebben en de meeste plassen ook beter uit. 1x kokerproblemen was voor mij wel voldoende door een onvoldoende goede plasplek.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 08:42

Mizora schreef:
Strokorrel lijkt me handig in jouw geval, ik zou een kleine drempel (3-5cm, kan je nog goed met de kruiwagen overheen) erbij doen om het strooisel wat meer binnen te houden. Ik vind zand of rubber tegels noch binnen noch buiten een alternatief voor een dikke laag strooisel. Paarden slapen meer en dieper als ze een zacht droog ligbed hebben en de meeste plassen ook beter uit. 1x kokerproblemen was voor mij wel voldoende door een onvoldoende goede plasplek.


Volledig mee eens.

Argument van vies en veel werk gaat niet op. Paard heeft gewoon recht op een knappe ligplek in de winter bij regen hagel sneeuw etc

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 12:35

MyrtheJoepie schreef:
Dan zou wel alles bestraat worden.. Nu is de vraag, wat als bodembedekking in de schuilstal? Stro heeft niet mijn voorkeur door zijn stof allergie (die nu stabiel is). Ik dacht aan zand, maar wordt dat niet heel nat als dat als wc wordt gebruikt? Hij is een moeilijke plasser en zal denk ik niet op stenen plassen... daarnaast wil ik wel graag dat hij kan liggen. Vlas/zaagsel is erg lastig afvoeren hier. Hebben jullie tips wat praktisch is maar hij ook op kan liggen (en waarschijnlijk ook plassen)?
Alvast dank!!!

Begrijp ik goed dat je paard nergens gras / zand ter beschikking heeft, alleen tegels?

Dan zou ik zeker in de schuilstal iets van strokorrels leggen. Ook al heb je grote kans dat het als toilet gebruikt wordt. Je paard moet droog en redelijk zacht kunnen liggen. Verder zou ik dan ook nadenken over rubbermatten rond minimaal 1 voerpunt. Omdat ee n rubbermat een beetje zacht is stimuleert dat de bloedsomloop in hoef (die minimaal is als ze stilstaan op harde bodem). Gezond voor de voeten dus.

Als je paard nu niet op verharde bodem staat goed de hoeven in de gaten houden. Vaak slijten voeten enorm als ze alleen op verharding staan. Dat gaat beter worden in de loop vd tijd maar kan zeker in het begin gevoelige voeten opleveren. Alert zijn dus!

MyrtheJoepie
Berichten: 43
Geregistreerd: 11-12-11

Re: Hoe richt ik mijn schuilstal in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 12:09

Allemaal heel erg bedankt voor jullie tips!
Het klopt dat alles bestraat zou worden. In de schuilstal moet dan inderdaad een fijne, zachte bodem komen.
Even ter toevoeging, overdag staat hij in de zand paddock met de andere paarden. Daar zie ik hem nu alleen maar rollen/staand slapen, niet liggen helaas.
Hij staat nu nog op ijzers, maar tegen de winter waarschijnlijk niet meer. Super fijn dat jullie zo mee denken!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:36

Wij hebben zomers enkel rubber matten en hebben hier in de winter een laag stro op gedaan, zo heb je het beste van beide zonder de nadelen. In jouw geval zou je inderdaad misschien beter voor een strokorrel kan gaan. Geen idee wat de afmetingen zijn, maar als het een rechthoekige vorm heeft zou ik overal matten leggen, aan de ene kant een hooinet en aan de andere kant een bodembedekker om te slapen.
Door de matten is de basis al veel minder koud en hard en heb je minder bodembedekking nodig om het paard comfortabel te maken.

Wij hebben op onze huidige plek de mogelijkheid tot een loopstal met een betonnen vloer waar ze ook gevoerd worden en gaan binnenkort buiten nog een slaap schuil creëren met een dikke laag zand, de gedachte is dat ze eerder op de matten binnen in de grote loopstal of in de paddock buiten gaan plassen dan op hun slaapplek (laten we hopen dat de paarden daar ook zo over denken :+ )

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Hoe richt ik mijn schuilstal in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:44

Hoe groot wordt je schuilstal?
Wij hebben alles binnenin met tegels (gratis via marktplaats) bestraat. Daar voeren we hooi. Als ik er strooisel in doe dan gebruiken ze het alleen als wc en gaan ze er toch nog niet in liggen.
Verder vind ik het belangrijker dat ze droog hooi en voldoende (onbeperkt) dat kunnen eten. Als hooi buiten ligt in de winter dan wordt het nat en gaat het schimmelen. Dus de keuze was snel gemaakt.

Belangrijkste is dat de paddock droog is en voldoende gedraineerd zodat ze daar ten allen tijde kunnen slapen/liggen/rollen. Je kan zien aan je deken of er zand op zit en of ze liggend slapen.

Als je stal groot genoeg is kan je wel een gedeelte inrichten als slaapplek en dan de andere kant als hooiplek. Maar 9 van de 10 gaan dan jouw idee van slaapplek toch als WC gebruiken..

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe richt ik mijn schuilstal in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 13:02

Wij hebben een grote L vormige schuilstal die bestraat is. 1 deel liggen nog gladde tegels en hebben wij rubberen matten op gelegd tijdelijk.

Aan de ene kant sluit het aan op de zandpaddock, bak en een pad. Aan de andere kant op een stuk bestraat en daarna het pad.

Wij kunnen in de schuilstal 5 netten hangen en dat doe ik met regenachtig weer ook. Deels oudere paarden, dus staan ze droog en deels zodat ze het hooi niet laten liggen.

Als het regent mesten ze er best veel. En een enkeling plasy er ook als ze er echt niet weg willen.

Periodes dat ze er weinig staan doen ze gewoon alles buiten.

Slapen, liggem rollen doen ze meestal buiten op het zand. Ga ik zand in de schuilstal doen, wordt dat een toilet, dus doen we niet.
Ze lopen sowieso wel veel zand mee.

Onze bak staat met slecht weer open en is altijd droog, dus kunnen ze liggen en rollen. Bij 1 regenachtige dag doe ik verder niks. Houdt het dagen aan, gooi ik wel zaagsel in een grote hoek zodat ze kunnen liggen. De oudste is 27 en ze moeten gewoon droog kunnen liggen. Maar ik hou in de gaten of ze niet meer buiten gaan liggen.
Bij een beetje regen en zelfs vorst blijven ze voor buiten liggen kiezen.

Ik heb 1 met chronische luchtwegproblemen en hij had geen last van dat grove zaagsel. Komt hier uit de houtzagerij bij ons in de buurt en is vrijwel niet stoffig en best grof. Neemt wel goed vocht op en stinkt niet. Gooi dat beetje wel door de compos/mesthoop.

Naast het hooi, heb ik ook meerdere likstenen en een schuur mat op de hoek van de stal. Gewoon 2 Ikea matten boven elkaar. Water en dat is het.

Als je toch gaat investeren zou ik voor de stal bestraten en op het einde wat extra zand storten dat het laatste stuk uitloop een rolplek kan zijn.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Hoe richt ik mijn schuilstal in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 13:34