Bomen planten, welke zijn geschikt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rdk1995
Berichten: 7
Geregistreerd: 28-03-13

Bomen planten, welke zijn geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 10:15

Hoi allemaal,

Op de stal waar ik sta willen we graag 3 a 4 bomen op het landje plaatsen (1500m2). Deze moeten gaan zorgen voor schaduw plekken in de wei.

Nu lees ik overal verschillende dingen en wil ik graag eens hier om advies komen vragen.
Natuurlijk mogen deze niet giftig zijn voor paarden en ook is het fijn als ze niet al teveel onderhoud nodig hebben.

Wat hebben jullie op de wei staan of raden jullie ons aan?

Alvast bedankt!

moonsparkle
Berichten: 21710
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:21

Hazelaar? Duurt wel tien jaar ongeveer voor ze hazelnoten geven, maar volgens mij is blad en noot niet schadelijk, maar ik twijfel wel omdat paarden het echt lekker schijnen te vinden, misschien zouden de takken er aan gaan?

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:28

moonsparkle schreef:
Hazelaar? Duurt wel tien jaar ongeveer voor ze hazelnoten geven, maar volgens mij is blad en noot niet schadelijk, maar ik twijfel wel omdat paarden het echt lekker schijnen te vinden, misschien zouden de takken er aan gaan?


Hazelaar vinden ze hier geweldig ja, die overleeft niet zonder een stevige omheining er ruim omheen :') .
Wij hebben een stukje tuin dat moet worden heraangelegd, waar ik soms de paarden even laat grazen. In no-time is de hazelaar die daar staat dan bijna volledig kaal gegeten en moet ik mezelf er weer aan herinneren dat ik die moet beschermen voor mijn veelvraten _O- Hij leeft nog, maar dat is ook alleen maar omdat ze er maar een paar dagdelen op een jaar mogen grazen. Ik geef hem geen week, mocht hij gewoon mee op de weide staan.

Wij hebben verschillende soorten wilg: knotwilgen, een treurwilg en boswilgen. Groeien snel, voordeel is dus dat je na een paar jaar al schaduw hebt van zo’n boom. ‘Nadeel’ is dat je ze om de paar jaar moet knotten. Al is dat niet perse noodzakelijk, ik heb ook een paar knotwilgen staan die nooit geknot zijn. Dan worden ze enorm hoog, maar die gaan we ook laten snoeien omdat ze té hoog en groot worden. Op knothoogte kan je altijd zelf bijwerken.

Daarnaast heb ik een jonge populier, maar die groeit echt heel traag tov de wilgen. Je kan ook een heleboel andere bomen zetten zoals iep, linde, els, ... Bij ‘paard en plant’ hebben ze geschikte planten/bomen/struiken in de webshop die je in de paardenweide kan zetten. Voor elke boom telt wel: zet er omheining rond, of de boom leeft niet lang :+

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:30

Wilg? Daar kun je ook nog de wilgentakken van voeren.

Of berk, die vind ik altijd zo mooi, en groeien vrij snel.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Bomen planten, welke zijn geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 23:23

Vlier groeit snel, zou antivlieg zijn en ze blijven er af. Berk groeit ook snel, maar is lekker. Op een klein oppervlak telt elke meter en dan is ruim (+hoog) moeten afrasteren om je schaduwboom te beschermen niet handig.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 00:12

tamary schreef:
Vlier groeit snel, zou antivlieg zijn en ze blijven er af. Berk groeit ook snel, maar is lekker. Op een klein oppervlak telt elke meter en dan is ruim (+hoog) moeten afrasteren om je schaduwboom te beschermen niet handig.


Denk er bij Vlier wel om dat als je er 1 hebt, er na een paar jaar een heleboel staan. Vlier woekert enorm en komt overal op. Anti vlieg heb ik nog niet gemerkt. Heb woekerende vlier staan, huis heeft 2 jaar leeggestaan ;) maar merk nou niet echt dat er minder vliegen in de buurt zitten.

Berk is hardstikke mooi, maar heeft an sich niet zon heel lang leven. Met een jaar of 25 zijn die eigenlijk wel op. Waarbij hij ook geen diepe wortels heeft, en dus op leeftijd met storm makkelijker omvallen dan bv een Eik. (Tijdens de bezichtiging van het huis lagen er al zeker 4 om en geen kleintjes).

Persoonlijk, ik zou voor kastanje gaan. Ja het duurt even voor je schaduw hebt, maar als groot genoeg geven ze in de zomer ook echt schaduw (als in veel blad, wat je bv. van een Berk niet hoeft te verwachten)
Ja in het voorjaar 1 keer werk van de bloesems, en in het najaar 1 keer werk van het blad en de kastanjes, maar voor mij staat dat in het niet tegenover het genot in de zomer. En het blad is groot dus veel makkelijker weg te harken dan dat fijne spul. Mijn paarden waren ook erg blij met de kastanje die bij toeval op de hoek van de paddock staat bij het nieuwe huis. Daar hebben ze met het warme weer een hoop uurtjes onder gestaan. En Kastanje wordt vrijwel niet gegeten.

Hazelaar lusten veel paarden, de mijne dus niet, maar vind ik meer een struik. Die wel hoog kan worden (meter of 4). Maar als ze hazelnoten gaan dragen krijg je ook steeds meer hazelaars op je stuk. Iets met eekhoorntjes die overal en nergens hazelnoten verstoppen :+ Toen wij in Duitsland gingen wonen hadden we er 2 grote. Na 16 jaar stonden er al zeker 6 grote :D En aanwas moet je echt compleet met wortel en al verwijderen anders laat hij zich niet uitroeien.

Als je er meer dan 1 wilt planten zou ik 1 of 2 snelgroeiers nemen, Berk/Beuk oid. en er ook 1 of 2 kastanjes neerzetten. Tegen de tijd dat die snelgroeiers dan op zijn zijn de Kastanjes zover dat die het overnemen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bomen planten, welke zijn geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 02:18

Ik zou als je er schaduw van wilt voor een Linde gaan. Wij hadden op onze vorige plek een Linde die echt als een parasol diende. Paarden snoeide van onderaf, maar bleef verder dus erg mooi wijd en groen.

Wij wilden er hier ook een paar, maar waren te laat. Nu komen ze in November.

Wij hebben hier wel Vlier staan, maar woekert niet. Zou het verder niet erg vinden. Wat teveel is, kan je weghalen of elders plaatsen. Paarden blijven er vanaf, dus dat is wel fijn.
Mijn pony brak er eentje, dat takje heb ik in de grond gezet en komt ook weer goed op.

Wij hebben zelf wilgen geplant, els, lijsterbes en walnoot. De wilgen hebben we vrij jong geplant en heb eerst wel achter de paarden aan gerend die er vandoor gingen met een tak.....Maar meesten hebben het overleefd. Heb er iets van 18 geplant rond de bak en voor.
Lijsterbes vinden ze lekker. Walnoot hebben we wat groter gekocht en blijven ze vanaf. groeit wel snel vol. Maar over een tijdje wel walnoten rapen.

Verder kornoelje als bos en heb nu net een flinke rij framboos. Dat lusten ze dus ook graag :(

Verder veel zaailingen van Beuk en die groeien ook mooi. Er was hier een en ander verwijdert, dus moest op plekken even afwachten hoe en wat.

Je kan op paard en plant kijken. Een mooie site waar je alles kan lezen over planten, struiken en bomen die bij paarden kunnen.

Britta31

Berichten: 13134
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Bomen planten, welke zijn geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:09

Rode beuk.Wij hebben er 2 in de wei staan.Het zijn ook de geboortebomen van onze dochters.
Afbeelding

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 13:33

rina schreef:
Denk er bij Vlier wel om dat als je er 1 hebt, er na een paar jaar een heleboel staan. Vlier woekert enorm en komt overal op. Anti vlieg heb ik nog niet gemerkt. Heb woekerende vlier staan, huis heeft 2 jaar leeggestaan ;) maar merk nou niet echt dat er minder vliegen in de buurt zitten.

Hier sinds een jaar of zeven een vlier in de wei maar helaas nog steeds niet uitgezaaid of gewoekerd, had van mij weg gemogen. Maar dat komt dan misschien nog? En dan baal ik er misschien wel van als het echt zo sterk uitbreidt.



rina schreef:
Persoonlijk, ik zou voor kastanje gaan. Ja het duurt even voor je schaduw hebt, maar als groot genoeg geven ze in de zomer ook echt schaduw (als in veel blad, wat je bv. van een Berk niet hoeft te verwachten)
Ja in het voorjaar 1 keer werk van de bloesems, en in het najaar 1 keer werk van het blad en de kastanjes, maar voor mij staat dat in het niet tegenover het genot in de zomer. En het blad is groot dus veel makkelijker weg te harken dan dat fijne spul. Mijn paarden waren ook erg blij met de kastanje die bij toeval op de hoek van de paddock staat bij het nieuwe huis. Daar hebben ze met het warme weer een hoop uurtjes onder gestaan. En Kastanje wordt vrijwel niet gegeten.

Tamme of wilde? Wilde zou ik zelf niet doen ivm het giftige van blad, vrucht en tak. Aan de andere kant, die vlier die ik heb staan is ook giftig en staat zonder bescherming in de wei en zitten ze echt niet aan. Maar als ik iets nieuw aan zou planten wat ook niet zo heel snel groeit zou ik liever kiezen voor iets wat niet giftig is, want stel je hebt er wel een bij die het eet dan ben je je tijdsinvestering wel kwijt.
Ik zou dan dus voor een tamme kastanje gaan.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Bomen planten, welke zijn geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 13:58

Tamme kastanje is eetbaar, paardenkastanje geeft een milde antiseptische zeep. Voor beide valt wat te zeggen.

Century

Berichten: 5951
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Bomen planten, welke zijn geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 14:03

Niet om roet in het eten te gooien, maar mag je bomen planten op je wei? Dat mag niet altijd zomaar, hangt van de bestemming af :)

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 14:45

GDG schreef:
Tamme of wilde? Wilde zou ik zelf niet doen ivm het giftige van blad, vrucht en tak. Aan de andere kant, die vlier die ik heb staan is ook giftig en staat zonder bescherming in de wei en zitten ze echt niet aan. Maar als ik iets nieuw aan zou planten wat ook niet zo heel snel groeit zou ik liever kiezen voor iets wat niet giftig is, want stel je hebt er wel een bij die het eet dan ben je je tijdsinvestering wel kwijt.
Ik zou dan dus voor een tamme kastanje gaan.


Wat je maar wilt, tam of wild :D Hier staan de wilde kastanjes. En wat je al zegt Vlier is eigenlijk ook giftig, maar komen ze niet aan. En dr is nog 1, waarvan ik niet op de naam kan komen, blad lijkt een beetje op laurier, rooie bessen in de herfst, die is voor de paarden eigenlijk ook niet goed. Maar daar komen ze ook niet aan. Als het weer droog is zal ik even via de plantenapp opzoeken hoe die ook alweer heet.

Ik had bij ons vorige huis ook kastanjes staan (wilde) hele rij van 6 stuks langs de bak. Geen paard die ervan at of ook maar aan de schors liep te knagen. En ook hier heb ik ze nog niet aan de kastanje gezien. Wel aan de dennen waar ze bij kunnen, en de pruimeboom, en de bramen, distel, oja en ik heb er 1 die gek is op zevenblad (die spoort echt niet) maar het spul wat giftig is blijven ze vanaf. Ben met name met kastanje dus niet zo bang dat ze eraan zouden komen.
Bij vorige huis was de rijbak aan 1 kant dus kastanje en de andere kant stonden 5 eiken. Ik moest een heel stuk meer moeite doen om ze daar weg te houden.

En ondertussen zie ik uit het raam het eekhoorntje weer de hazelaar in huppelen. Die gaat me nog maar een paar meer aanplanten :D

Je bent welkom om Vlier te komen halen. Ik kom er in om :+ :D

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 16:32

Ik zou ook kijken naar wat een boom verliest. Ze kunnen wel of niet giftig zijn, maar soms wordt er toch wel van vallend blad gegeten. En dan de vruchten.

Hier staan naast ons huis eiken aan bosrand, maar in het bos veel kastanjes. Die verliezen ook de kastanjes natuurlijk.
En wij hebben een jonge walnoot, die straks walnoten gaat verliezen........ooit.


GDG schreef:
Hier sinds een jaar of zeven een vlier in de wei maar helaas nog steeds niet uitgezaaid of gewoekerd, had van mij weg gemogen. Maar dat komt dan misschien nog? En dan baal ik er misschien wel van als het echt zo sterk uitbreidt.


Vlier is wel heel makkelijk zelf te vermeerderen. Wij hadden 2 grotere en 1 kleine tak. De ene iets grotere brak en ik heb die in de grond gezet en slaat goed aan.
daarna nog 2 andere takjes afgebroken en die ook in de grond en doen het ook.

Paarden blijven eraf, maar het gaat niet zoveel schaduw geven als een Linde die ik als voorbeeld gaf.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Bomen planten, welke zijn geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 16:40

Ter overweging, berk kan niet goed tegen droogte. Hier op de zuidelijke zandgronden zijn er al 2 dood helaas. Linde kan hier wel goed tegen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bomen planten, welke zijn geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 16:56

En denk bij een hazelaar ook goed na. Hier was voor wij kwamen een hele rij weggehaald vanwege luchtwegproblemen.

Niffum
Berichten: 54
Geregistreerd: 20-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:32

Wij hebben gekozen voor Wilgenbomen langs de weide. Ik moet alleen nog bepalen om wilg in de omheining komt, of de omheining langs de wilg. Ik heb wel slopers dus ik gok dat optie 2 verstandiger is.