ontsnapt paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

ontsnapt paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 08:39

Hallo,

Wij hebben bij ons een beetje een lastige kwestie. Op een week tijd is er ergens in de buurt tweemaal een paard ontsnapt en stond bij onze paarden aan de andere kant van de draad. Het gaat om een volwassen trekpaard hengst, vierkant beslagen. Dus echt geen beest dat je tussen je d ponies wil hebben.

Nu staat er op onze draad wel een klap stroom, maar verdere maatregelen zijn op korte termijn niet mogelijk van onze kant. Bvb volledig houten hek of weide over de Hele omtrek 2 m afspannen (toegangspad is maar 3 m breed en hij stond dus toevallig daar juist aan de draad, door de tuinen gegaan). Hier is wel toezicht, maar de vorige maal was rond 2u ‘s nachts...

Stel er gebeurt iets... bvb ze klauwen naar elkaar en trekken de omheining om. Mijn paarden gewond, schade door ontsnapte paarden, Hengst die slaat of dekt (met ijzers op een d pony...) etc etc...

Hoe zit het dan?

P.s. ik ken de eigenaar niet.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: ontsnapt paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 08:50

de eigenaar van de hengst is uiteraard aansprakelijk voor eventuele schade, maar het is natuurlijk beter om schade te voorkomen.

Ik zou eens uitzoeken waar die hengst vandaan komt en met de eigenaar gaan praten om een oplossing te zoeken.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: ontsnapt paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 08:52

Zorgen dat die klap stroom erop blijft. Evt. Nog een hogere draad spannen.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 08:52

Ik zou direct de politie bellen over een ontsnapte hengst. Zo'n kanon van een paard is levensgevaarlijk namelijk op de weg. Niet perse om dat ik denk dat hij mensen zal aanvallen maar je zal hem maar voor de auto krijgen of idd je merrie dekken. Dit zijn geen geintjes!

Weet je lokale paardencommunity niet wie de eigenaar is? Bijv een zoekertje zetten op lokale fb groepen kan vaak veel duidelijkheid brengen.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 08:53

juval schreef:
de eigenaar van de hengst is uiteraard aansprakelijk voor eventuele schade, maar het is natuurlijk beter om schade te voorkomen.

Ik zou eens uitzoeken waar die hengst vandaan komt en met de eigenaar gaan praten om een oplossing te zoeken.



Ook als de schade dan van mijn paarden komt? Als zij bvb ontsnappen door de vernielde omheining en tegen een auto lopen?

Stel dat ik de eigenaar vind... die mens kan toch ook bedenken om een betere omheining te maken? ‘T is niet de wei ernaast ofzo. En mee investeren in de omheining van de stallen in een straal van xxx km zie ik nu ook niet zitten.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 08:54

belle_boef schreef:
Zorgen dat die klap stroom erop blijft. Evt. Nog een hogere draad spannen.


Draad staat op 45 - 100 - 150 cm.
Hoogte is geen probleem, maar voor maaien met de voorbenen heb ik wel schrik.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 08:54

troi schreef:
Ik zou direct de politie bellen over een ontsnapte hengst. Zo'n kanon van een paard is levensgevaarlijk namelijk op de weg. Niet perse om dat ik denk dat hij mensen zal aanvallen maar je zal hem maar voor de auto krijgen of idd je merrie dekken. Dit zijn geen geintjes!

Weet je lokale paardencommunity niet wie de eigenaar is? Bijv een zoekertje zetten op lokale fb groepen kan vaak veel duidelijkheid brengen.


Politie is op de hoogte, die zijn hem al 2x moeten komen vangen deze week...

Maar dit zijn idd geen geintjes. Ben wel ongerust.

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 08:59

Tuurlijk moet jij ook niks aan je omheining hoeven doen als de paarden van jou er achter blijven staan. Die hengst breekt uit en is de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Ook ik zou echt gelijk de politie hebben gebeld, ik zou echt gek worden! Vooral in het donker waar je niks ziet en dat paard staat in principe niet binnen omheining (is door tuinen gegaan zelfs). De politie weet de eigenaar wel zo te achterhalen en inderdaad in de buurt informeren.

Edit: Heb je dus ook al gedaan. Voorkomen is beter dan genezen. Zo nodig misschien nog een 2e draadje er bij langs spannen eerst? Als hij een trap geeft naar een pony en hem lelijk raakt.. Maar dat paard is dus wel terug gegaan naar de eigenaar, dus de politie misschien vragen wie dit is?
Laatst bijgewerkt door Merexa op 01-09-20 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 09:01

Poekkie schreef:
belle_boef schreef:
Zorgen dat die klap stroom erop blijft. Evt. Nog een hogere draad spannen.


Draad staat op 45 - 100 - 150 cm.
Hoogte is geen probleem, maar voor maaien met de voorbenen heb ik wel schrik.



Met die hoogte tikt het neusje waarschijnlijk eerder de draad aan.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: ontsnapt paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 09:07

Ik ben bang dat het een welles niettes spelletje gaat worden wanneer jullie niet live zien dat de draden kapot getrokken worden en als het niet overduidelijk aan verwondingen te zien is welk dier in de draden gehangen heeft.

Als jullie pony's de draden kapot trekken bij "het zien" van een hengst kan mogelijk zomaar de verantwoording bij jullie liggen. Ik zou niet met zekerheid er vanuit gaan dat een verzekering van de eigenaar hengst de kosten dan zomaar vergoed.

Ik zou toch proberen te achterhalen wie de eigenaar van de hengst is en daar mee gaan babbelen.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 09:08

2de draad spannen is moeilijk aangezien hij juist naast onze doorgang stond en die is maar 3 m breed. Als ik die verklein naar 1,5 m ofzo heb ik wss bonje tussen mijn eigen paarden.

Belle_boef: ik begrijp je niet helemaal wat je bedoelt? Dat ze niet zouden maaien zo?

Het gaat mij vooral om hoe het qua aansprakelijkheid zit als er door toedoen van zo’n paard schade is, ook al is de schade dan secundair (bvb aangericht door mijn paarden die ontsnapt zijn door vernielde omheining ofzo) of op mijn terrein (hengst die hier in mijn wei komt). Ik ben verzekerd, maar in die clausule staat wel iets over ‘deugdelijke omheining’. Ja voor een trekpaard is die omheining met houten palen en draad natuurlijk niet ‘deugdelijk’?

Stel dat ik de eigenaar vind... wat kan ik daarmee? Die mens zal ondertussen ook wel weten dat zijn paard niet in zijn wei bleef staan?

Paardenfann4
Berichten: 1337
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 09:10

Ik snap het niet helemaal, die paarden zijn ontsnapt en toen naast jullie paarden gezet door iemand of door de eigenaar? Het is de bedoeling dat die paarden daar blijven staan of horen die ergens anders te lopen? In het laatste geval zou ik er alles aan doen om de eigenaar te vinden, zodat die de paarden op kan halen. Misschien een oproepje op facebook met foto's van de paarden erbij? Deze situatie is erg gevaarlijk, dit zou ik geen dag langer willen eerlijk gezegd.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 09:14

Paardenfann4 schreef:
Ik snap het niet helemaal, die paarden zijn ontsnapt en toen naast jullie paarden gezet door iemand of door de eigenaar? Het is de bedoeling dat die paarden daar blijven staan of horen die ergens anders te lopen? In het laatste geval zou ik er alles aan doen om de eigenaar te vinden, zodat die de paarden op kan halen. Misschien een oproepje op facebook met foto's van de paarden erbij? Deze situatie is erg gevaarlijk, dit zou ik geen dag langer willen eerlijk gezegd.


Nee. Trekpaard staat minstens een km verderop en is ontsnapt. Al de 2de maal in een week.

Trekpaard loopt dwars door weg/beek/tuinen en staat opeeNs langs mijn omheining. Zelf in een tuin, geen wei. In mijn wei staan d en e ponies, ook merries. Nu alles ok gegaan, geen ongelukken, maar idd een gevaarlijke situatie.

Politie was meteen gebeld en trekpaard is Meteen opgehaald.

Mijn vraag is wat als trekpaard de omheining stuk trekt met alle gevolgen van schade en eventuele ontsnappingen met schade vandien?

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 09:16

In Nederland ben je verantwoordelijk voor de schade die jouw paard aanricht, zie dat je in België woont, maar ga er vanuit dat het daar hetzelfde werkt. Lijkt mij dat die verantwoordelijkheid bij het uitbreken dan bij de eigenaar van het trekpaard ligt. Die breekt immers uit, die van jou staan netjes bij jou op de wei, daar kan jij ook geen maatregelen verder voor nemen, behalve de paardwaardige die je voor je eigen paarden al hebt genomen, dat zou voldoende moeten zijn. Vervelend ts, maar ben bang dat je niet zoveel kunt doen, mocht het nog een keer gebeuren, toch eens kijken wie de eigenaar is en je bezorgdheid daar aan gaan geven, omdat hij al tot 2 keer toe bij jou te vinden was. Maar kan ook zomaar zijn dat de eigenaar al heel erg geschrokken is van het verhaal en al maatregelen heeft genomen om de ontsnapper op zijn erf te houden.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: ontsnapt paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 09:31

Verzekering laat intussen weten dat aansprakelijkheid een straatje zonder eind wordt als niet bewezen kan worden dat de omheining door het trekpaard is vernield en niet door mijn paard (die reageert op het trekpaard...). Waardeloos geregeld dus. Hopelijk gaat verder alles goed.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 09:32

Poekkie schreef:
Mijn vraag is wat als trekpaard de omheining stuk trekt met alle gevolgen van schade en eventuele ontsnappingen met schade vandien?


Dan zal je dat aan moeten kunnen tonen dat de schade er eerst niet was en dus is ontstaan door die hengst, videobeelden kunnen je daar bij helpen om dat aan te tonen. Veel zal ook afhangen hoe een verzekering dit oppakt.

Voor 2 jaar terug heb ik daar met een agent over gesproken, stel mijn paarden breken uit omdat de buren gericht met vuurwerk aan het gooien zijn naar hun, kan dit aantonen d.m.v. videobeelden, dan nog was volgens de agent het mijn verantwoording dat de omheining dusdanig goed is dat ze niet uit kunnen breken.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 10:44

Poekkie schreef:
Verzekering laat intussen weten dat aansprakelijkheid een straatje zonder eind wordt als niet bewezen kan worden dat de omheining door het trekpaard is vernield en niet door mijn paard (die reageert op het trekpaard...). Waardeloos geregeld dus. Hopelijk gaat verder alles goed.

Hetgeen wat ik idd al vermoedde.

sarablack

Berichten: 97
Geregistreerd: 19-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 11:14

Poekkie schreef:
Verzekering laat intussen weten dat aansprakelijkheid een straatje zonder eind wordt als niet bewezen kan worden dat de omheining door het trekpaard is vernield en niet door mijn paard (die reageert op het trekpaard...). Waardeloos geregeld dus. Hopelijk gaat verder alles goed.

Maar dat maakt toch niet uit wie er betaald,als de schade maar betaald word.
Wij hebben thuis ooit twee bomen van de gemeente op onze omheining gehad,we hadden al lang gevraagd wat aan die bomen te doen.
Goed eerst volgende storm gingen ze om s'nachts en zijn onze paarden gaan lopen,ze zijn daarbij door een moestuin van de buren geweest en over hun gazon en zo de weg op gegaan. Gelukkig geen grote ongelukken gedaan. maar de schade aan de tuin van de buren was voor onze verzekering het hekwerk van de buren en van ons was voor de gemeente,maar daar kun je heel lang op wachten volgens mij is dat nog niet betaald.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 11:16

Als onverlaten jouw hek kapot maken of open zetten en jouw paarden ontsnappen daardoor en trappen een auto in elkaar ben jij ook verantwoordelijk en dekt jouw verzekering de schade.
Als een auto uit de bocht vliegt en in jouw weiland terecht komt waardoor het hek kapot gaat en jouw paarden op de loop gaan - idem. Dan is jouw omheining nog steeds 'deugdelijk'.
De schade die jouw paarden aanrichten wordt door jouw verzekering gedekt. Ook als jouw paarden door toedoen van een ander losgebroken zijn. Of die ander nou een kwajongen is of een paard maakt niet uit.
Verzekering gaat daarna wel kijken of ze hun kosten op die kwajongen of op de eigenaar van het paard of de bestuurder van de auto kunnen verhalen.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 11:23

sarablack schreef:
Poekkie schreef:
Verzekering laat intussen weten dat aansprakelijkheid een straatje zonder eind wordt als niet bewezen kan worden dat de omheining door het trekpaard is vernield en niet door mijn paard (die reageert op het trekpaard...). Waardeloos geregeld dus. Hopelijk gaat verder alles goed.

Maar dat maakt toch niet uit wie er betaald,als de schade maar betaald word.
Wij hebben thuis ooit twee bomen van de gemeente op onze omheining gehad,we hadden al lang gevraagd wat aan die bomen te doen.
Goed eerst volgende storm gingen ze om s'nachts en zijn onze paarden gaan lopen,ze zijn daarbij door een moestuin van de buren geweest en over hun gazon en zo de weg op gegaan. Gelukkig geen grote ongelukken gedaan. maar de schade aan de tuin van de buren was voor onze verzekering het hekwerk van de buren en van ons was voor de gemeente,maar daar kun je heel lang op wachten volgens mij is dat nog niet betaald.


Voor mij maakt dat wel uit of het verzekerd is en of dat dan de verzekering van mij, van de stal, van het trekpaard of van de andere eigenaars is. Niet alle paarden op de wei zijn van mij.

Volgens wat ik begrijp van de verzekering is het dus onduidelijk of er uberhaupt zelfs iets vergoed zou worden in geval van schade als niet op film stat wie de omheining eerst kapot deed.
Anders dan bij een boom of auto door de omheining, waar er een duidelijke schuldige kan aangewezen worden.

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 13:05

Verzekering zal toch wel uitkeren, of het wordt verhaald op de eigenaar van het trekpaard, of door jouw verzekering? Het is vervelend mocht het tot zoiets komen, voor de paarden en ts natuurlijk, maar ga er vanuit dat iedereen toch WA verzekerd is. Het is dan aan de verzekeraar om te onderzoeken welke verzekering uit zou moeten keren. Maar vooralsnog niets aan de hand toch? Laten we hopen dat het trekpaard klaar is met zijn uitstapjes :+

Marigold

Berichten: 12570
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: ontsnapt paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 22:03

De politie weet dan toch wie de eigenaar van het loslopende paard is? Bedoel, hij wordt toch weer ergens heen teruggebracht?
Willen ze niet zeggen waar het paard thuishoort?

Anders zelf rond touren door de omgeving, dan zie je hem neem ik aan vanzelf ergens staan.
En dan die mensen aanspreken.

Echt link een loslopend paard, al helemaal van dat formaat.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 22:06

Eigenaar is ondertussen al terecht. Vanavond even mee gepraat. Paard gaat dwars door de stroomdraad Daar en ze gaan hem nu even ‘s nachts binnen houden. Maar buiten dat de eigenaar nu gekend is, is er voor de rest ook niet veel te zeggen of te regelen behalve ‘hou dat dier in zijn wei aub’.

Was een weide die via de weg ook totaal niet te zien was, vandaar dat ik paard voordien ook nooit kende. Politie heeft ook lang gezocht naar de eigenaar.

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Re: ontsnapt paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 22:51

Misschien contact opnemen met de wijkagent? Die kan wellicht het gesprek aan gaan met de betreffende eigenaar van de hengst. Eigenaar lijkt me erg laks als ik dit zo hoor, misschien niet meer als de wijkagent op de stoep staat.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: ontsnapt paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 23:15

Ik weet eigelijk niet of we een wijkagent hebben hier.