Nieuwe plek, maar welke?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Nieuwe plek, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 12:14

Een halfjaar geleden ben ik met mijn paardje verhuisd naar een paddock paradise in opbouw,
waar ik veel verwachtingen van had. Helaas is het door allerlei omstandigheden heel anders uitgedraaid en moet ik nu weer op zoek naar een nieuwe plek.
De uitbaatster van de paddock paradise heeft op dit moment twee mogelijke opties voor mij, dus ik moet nu een keuze maken tussen één van deze twee (of eventueel nog iets anders als ik wat vind)
Ik zit alleen zelf heel erg in de knoop met het maken van deze keuze, dus vroeg ik mij af wat andere eigenaars in mijn positie zouden doen en waarom, om de verschillende argumenten naast elkaar te leggen.

Even de situatie waar ik momenteel in zit met mijn paard, ze heeft begin juli anaplasmose gehad, een bacteriële infectie die je kan oplopen door een tekenbeet, dit heeft haar héél zwaar verzwakt, met enorm vermageren en overhoop liggende lever en bijhorende huidproblemen tot gevolg. De dierenarts heeft haar afgelopen week nog gecontroleerd en ze is zeker aan het herstellen en genezen, maar het zal een lang proces zijn voor ze weer echt in conditie is. Mijn merrie is nu 5,5j en PRE, dus nog niet helemaal volgroeid. Ze weegt momenteel zo'n 150kg te weinig en heeft quasi geen bespiering meer. De DA vermoed dat het toch zeker 6 maanden kan duren voor ze weer fit is, dus ik ga er vanuit dat ik de komende 4-5 maanden niet zal kunnen rijden en we beginnen nu met wandelingetjes van 10min. Hier heb ik me ondertussen bij neergelegd (je kan ook niet veel anders natuurlijk)

Wat ik nu kan doen:

Optie 1:

Met 1/2 andere paarden van de huidige plek naar een kleinschalige pensionstal, 1,5km verderop. Hier zou ze terug gaan naar een ritme van overdag buiten en 's nachts op stal (op de plek voor de paddock paradise was ze dit ook gewoon) en hier doet ze het eigenlijk wel goed op. Ze is nogal onderdanig en laat zich veel wegjagen door andere paarden, dus op haar gemak kunnen eten in haar eigen stal is zeker niet slecht voor haar. Naar de winter toe zou de beschutting van een eigen stal ook goed kunnen zijn.
Kostprijs: 240€ per maand (ongeveer hetzelfde als ik nu betaalde)
hier zit dus de stal in, dagelijkse weidegang en een verlichte buitenpiste.
Voordeel is dus dat hier mensen en paarden gaan zijn die we kennen, en voor mij is sociaal contact op zich ook wel belangrijk. Nadeel is de kostprijs voor accommodatie die ik de komende maanden niet nodig heb. Kosten blijven gewoon doorlopen, ook al kan ik niet rijden of anders intensiever trainen, maar geld blijft wel allemaal naar het paard gaan, waardoor ik ook niet eens een weekendje weg kan met vriendlief of op vakantie.

Bijkomend voordeel, de afstand naar de huidige plek is klein, dus op termijn, als mijn paardje terug gezond is, kan ik wel met dezelfde groepen nog wandelingen gaan maken.

Optie 2:

Met 1/2 andere paarden van de uitbaatster naar een weide die we samen zouden huren. De weide heeft een ruime schuilstal en momenteel nog veel gras. Ze zou hier komen te staan met 1 of 2 andere rustige oudere paarden, die ze dus ook al kent. Hier kan ze natuurlijk wel van haar eten worden af gezet door de anderen. Hooi wordt natuurlijk op meerdere plekken gegeven, maar bijvoeren is dan wat lastiger.
Ze krijgt op aanraden DA zowieso dekens op deze winter om haar warm te houden, en normaal is de beschutting van de schuilstal wel voldoende.
Kostprijs: 130€ per maand in de wintermaanden, minder als er nog gras staat.
Eens ze terug aangesterkt is zou ik dan op zoek gaan naar terug een stal met rij-accommodatie (eventueel zelfs met binnenpiste). Nadeel is dat ik er telkens volledig alleen zal zijn, dus geen sociaal contact voor mij.
In het begin niet echt een probleem, aangezien ik toch maar hele korte wandelingetjes mag doen maar verder in het traject zal dit wel gaan doorwegen. Voordeel is de kostprijs, waardoor ik centen ga overhebben om eens iets anders te doen (zoals bv. weekendje weg met vriendlief) Zodra we dan terug mogen opbouwen met rijden, zit ik hier natuurlijk wel zonder piste, maar ik zou eventueel de piste van de uitbaatster kunnen gebruiken (kleine 2km verderop)

Optie 3:

Vragen of ik nog een maand op de huidige plek kan blijven en in de tussentijd nog andere accommodatie zoeken. Hetzelfde probleem blijft zich dan wel stellen: stal met faciliteiten en dus duurdere kostprijs, ook in de periode dat ik deze niet nodig hebt, ofwel goedkopere plek, maar waar ik na afloop revalidatie dan geen piste ter beschikking heb.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie en waarom?

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Nieuwe plek, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 12:37

Mijn excuses, had het centrale topic hierover niet gezien! Dit topic mag gesloten worden, ik zal mijn vraag in het centrale topic posten!

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 19:00

Maar als je niet maandelijks €240 kan betalen. Of je nu wel of geen gebruik van de accomodatie maakt zou ik eerder nadenken of het eerlijk is om je paard te behouden? Je weet dat je met dieren goed je geld moet inplannen wil je op vakantie gaan.

Ik vind een weiland en schuilstal voor een herstellend en vermagerd paard geen goede optie. Ik zou ervoor kiezen om de nachten op stal te bieden. Dat ze haar energie kan stoppen in aankomen ipv eten scharrelen. Daarnaast wordt een weiland met onze winters gauw een blubberboel.

Ik zou gaan voor optie 1.

hwn
Berichten: 4693
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Nieuwe plek, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 19:09

Eens met Saaams. Ik vind 240 euro ook best meevallen, vraag me af of je voor 130 euro per maand een mager paard weer kunt oppeppen. Hier zou het me niet lukken vrees ik.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Nieuwe plek, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 19:23

Eens met voorgangers.
Ik zou niet gaan bezuinigen op mijn paard, zeker niet als ze herstellende is.

Ik zou gaan voor een stal waar ze op kan knappen en dan voor langere tijd kan blijven, ook als ze weer opgeknapt is.
Elke keer verhuizen is ook erg stressvol voor een paard.

Ik zou dus voor stal 1 gaan.

Ballard_L

Berichten: 2491
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Nieuwe plek, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 19:30

Ik zou ook voor stal 1 gaan. Je paard kan er herstellen en ik denk dat het niet erg zou zijn als ze ‘s nachts op stal staat met een grote portie eten. Dat zal misschien juist bijdragen aan het herstel. Daarnaast zou je misschien na dat half jaarkunnen blijven op stal 1, waardoor ze niet nog een keer moet verhuizen

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Nieuwe plek, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:13

Als ik je situatie lees zou ik zeker voor optie 1 gaan. Omdat ze dan 's nachts alleen en binnen staat kan ze dan op haar gemak vreten. :j Ik denk dat buiten in een schuilstal teveel energie kost naast het herstel.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:38

Ook eens met Saams. Alleen omdat je paard nu revalideert is imo geen reden om dan maar te willen bezuinigen op de stalling. Waarbij, wat hwn ook al schrijft, een paard opknappen met maar 130 euro per maand geloof ik ook niet in. Daar ben je echt goed voer voor nodig, en zij moet de tijd krijgen om dat ook zelf op te eten, niet dat de anderen met haar voer aan de haal gaan.
Daarbij op een goede stal, zoals in optie 1, heb je echt wel kans dat ze sneller weer op de been is en gereden kan worden. En waar je dan ook de materialen hebt om het trainen weer op te pakken. Mijn ervaring leert, als die accommodatie er niet is, duurt het echt langer omdat je toch minder snel weer oppakt. Ze moeten even niet struikelen en de bak is niet zo goed. Ik moet langs de weg en ze is zon bommetje op het moment. Uitredes genoeg ;)
Ik zou daarom ook voor stalling 1 gaan.

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Nieuwe plek, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 21:00

Dankjewel voor jullie opinies!
Het is trouwens zeker niet zo dat ik geen 240€ per maand kan betalen hoor. Dan niet op reis gaan is dan ook een bewuste keuze geweest, maar het wordt wel zuur als het fun-deel van het paard houden wegvalt. Dat het erbij hoort, ben ik me natuurlijk van bewust!

Ik ben in ieder geval vandaag alvast eens gaan kijken op de pensionstal waar het over gaat en wat ik al vreesde is het geval, ik ben er niet echt van overtuigd. Op zich geen verkeerde plek, maar verouderde, kleine stallen, hele kleine postzegelpaddocks waar de paarden helemaal alleen op staan.. Een buitenpiste die in het winterseizoen niet echt bruikbaar gaat zijn want te nat.

Het is zeker niet dat ik persé wil bezuinigen op mijn paard, helemaal niet, maar zou het zonde vinden om een bedrag neer te tellen voor accommodatie die ik niet gekozen heb. Vergeet niet dat de pensionstal waar ze naartoe zou kunnen niet door mijzelf is uitgekozen. Vandaar ben ik ook bang, dat zelfs indien ik nu voor optie 1 ga, ik op termijn toch weer ga willen veranderen omdat ik niet achter de manier van houden sta + omdat er voor mij, als ik terug ga kunnen rijden, niets te beleven valt en geen deftige piste is tijdens de wintermaanden.

Wat de 130€ betreft, hiervoor zou ze hetzelfde voer blijven krijgen dat ze nu krijgt, waarmee ze ondertussen alweer goed op weg is om beter te worden.

Maar ik moet jullie wel bijtreden dat het binnen staan, zeker voor de winter, voor haar op dit moment wel echt beter zou zijn. Ook de rust die een eigen stal zou brengen... Ik vind het alleen een heel moeilijke beslissing omdat ik nu zie dat de voorgestelde pensionstal niet één is waar ik zal willen blijven op lange termijn.

Rizette
Berichten: 4350
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:11

Jenara schreef:
Dankjewel voor jullie opinies!
Het is trouwens zeker niet zo dat ik geen 240€ per maand kan betalen hoor. Dan niet op reis gaan is dan ook een bewuste keuze geweest, maar het wordt wel zuur als het fun-deel van het paard houden wegvalt. Dat het erbij hoort, ben ik me natuurlijk van bewust!

Ik ben in ieder geval vandaag alvast eens gaan kijken op de pensionstal waar het over gaat en wat ik al vreesde is het geval, ik ben er niet echt van overtuigd. Op zich geen verkeerde plek, maar verouderde, kleine stallen, hele kleine postzegelpaddocks waar de paarden helemaal alleen op staan.. Een buitenpiste die in het winterseizoen niet echt bruikbaar gaat zijn want te nat.

Het is zeker niet dat ik persé wil bezuinigen op mijn paard, helemaal niet, maar zou het zonde vinden om een bedrag neer te tellen voor accommodatie die ik niet gekozen heb. Vergeet niet dat de pensionstal waar ze naartoe zou kunnen niet door mijzelf is uitgekozen. Vandaar ben ik ook bang, dat zelfs indien ik nu voor optie 1 ga, ik op termijn toch weer ga willen veranderen omdat ik niet achter de manier van houden sta + omdat er voor mij, als ik terug ga kunnen rijden, niets te beleven valt en geen deftige piste is tijdens de wintermaanden.

Wat de 130€ betreft, hiervoor zou ze hetzelfde voer blijven krijgen dat ze nu krijgt, waarmee ze ondertussen alweer goed op weg is om beter te worden.

Maar ik moet jullie wel bijtreden dat het binnen staan, zeker voor de winter, voor haar op dit moment wel echt beter zou zijn. Ook de rust die een eigen stal zou brengen... Ik vind het alleen een heel moeilijke beslissing omdat ik nu zie dat de voorgestelde pensionstal niet één is waar ik zal willen blijven op lange termijn.
Voor 130 euro een stal waar ze zo voeren dat je paard kan aansterken en het goed heeft lijkt mijn een utopie.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:23

Het verbaasd mij eigenlijk dat er zoveel zijn die direct kiezen voor optie 1. Ik ben benieuwd hoe dat was geweest als er geen prijzen en motivatie voor lagere kostprijs genoemd zou zijn?

Ik zou ook voor een herstellend paard kiezen voor lekker 24/7 eigen keus om binnen of buiten staan. Echter wel op (heel wat) voorwaarden.. Het moet geen plek worden met alleen maar drek, er moeten voldoende voerplekken zijn zodat elk paard kan eten op gemak, er moet voldoende toezicht zijn (want: ongezond herstellend dier = risicovoller dat er wat gebeurt), er moet normaal bijgevoerd kunnen worden en de weidegenootjes moeten geen lastpakken zijn. Als dat allemaal in orde is kunnen ze juist ook op zo'n plekje rustig bijkomen, en juist ook voldoende bewegen. Beweging is ook bij een herstellend paard heel belangrijk.

Als dit op plek 2 niet in orde is, en plek 1 staat je niet aan, zou ik uitwijken naar een plek wat verder weg waar dit wel allemaal op orde is.

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 21:24

Rizette schreef:
Voor 130 euro een stal waar ze zo voeren dat je paard kan aansterken en het goed heeft lijkt mijn een utopie.


Het is dan ook geen stal, maar een weide met schuilhok. Onder dezelfde uitbaatster waar ik nu sta, dus exact hetzelfde voer, hetzelfde hooi en dezelfde hoeveelheden. Het is weinig geld, dat klopt, ik zou dan eigenlijk ook bijna alleen het voer betalen en de huur van de weide maar 1/3e. Ik begrijp dat het utopisch lijkt, het is dan ook wel een beetje een special situatie die de uitbaatster speciaal voor mij zou willen creëren.

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 21:29

MalaQ schreef:
Het verbaasd mij eigenlijk dat er zoveel zijn die direct kiezen voor optie 1. Ik ben benieuwd hoe dat was geweest als er geen prijzen en motivatie voor lagere kostprijs genoemd zou zijn?

Ik zou ook voor een herstellend paard kiezen voor lekker 24/7 eigen keus om binnen of buiten staan. Echter wel op (heel wat) voorwaarden.. Het moet geen plek worden met alleen maar drek, er moeten voldoende voerplekken zijn zodat elk paard kan eten op gemak, er moet voldoende toezicht zijn (want: ongezond herstellend dier = risicovoller dat er wat gebeurt), er moet normaal bijgevoerd kunnen worden en de weidegenootjes moeten geen lastpakken zijn. Als dat allemaal in orde is kunnen ze juist ook op zo'n plekje rustig bijkomen, en juist ook voldoende bewegen. Beweging is ook bij een herstellend paard heel belangrijk.

Als dit op plek 2 niet in orde is, en plek 1 staat je niet aan, zou ik uitwijken naar een plek wat verder weg waar dit wel allemaal op orde is.


Dankjewel voor deze input!
Dat is eigenlijk exact de reden waarom de uitbaatster de weide samen met mij zou bijhuren, omdat haar eigen plek met de teveel paarden drek zou worden. Het fijne is ook dat ik al lang een goed contact met de uitbaatster heb en dan ook veel inspraak heb in hoe alles geregeld wordt op de weide. Het fijne aan de weide zou zijn dat ze dus niet van kuddegenootjes moet wisselen, er kunnen er gewoon 1 of 2 van de huidige groep met haar mee, wat aanzienlijk minder stress bij het verhuizen zal veroorzaken (dit kan ook gewoon te voet door de afstand, nog minder stress), wat haar conditie op dit moment ook ten goede komt.
Zomaar op een weide gooien voor de goedkoop zou ik nooit doen, het is net omdat ik weet dat aan al deze basisvoorwaarden voldaan zouden zijn, dat ik het ook als een goede optie kan zien. Eén die me de tijd geeft om naar later toe een permanente stalling te vinden waar ik en mijn paard allebei blij kunnen zijn op langere termijn en niet de eerste de best ad hoc stalling die te vinden was.

Ballard_L

Berichten: 2491
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:36

MalaQ schreef:
Het verbaasd mij eigenlijk dat er zoveel zijn die direct kiezen voor optie 1. Ik ben benieuwd hoe dat was geweest als er geen prijzen en motivatie voor lagere kostprijs genoemd zou zijn?

Ik zou ook voor een herstellend paard kiezen voor lekker 24/7 eigen keus om binnen of buiten staan. Echter wel op (heel wat) voorwaarden.. Het moet geen plek worden met alleen maar drek, er moeten voldoende voerplekken zijn zodat elk paard kan eten op gemak, er moet voldoende toezicht zijn (want: ongezond herstellend dier = risicovoller dat er wat gebeurt), er moet normaal bijgevoerd kunnen worden en de weidegenootjes moeten geen lastpakken zijn. Als dat allemaal in orde is kunnen ze juist ook op zo'n plekje rustig bijkomen, en juist ook voldoende bewegen. Beweging is ook bij een herstellend paard heel belangrijk.

Als dit op plek 2 niet in orde is, en plek 1 staat je niet aan, zou ik uitwijken naar een plek wat verder weg waar dit wel allemaal op orde is.


Ik had nog steeds voor optie 1 gekozen als ik de prijzen niet had geweten. Maar nu ik TS haar bericht heb gelezen met hoe de locatie echt is zou ik toch kijken of ik iets anders zou kunnen vinden. Optie 2 zou ik echt alleen doen als je 100% weet dat ze niet in de drek staan in de winter. Wat bij de meeste plekken in NL toch al wel zo is...

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:36

Hier ervaring met een hond met anaplasmose en het is echt een heftige rotziekte :( Hond is uiteindelijk ingeslapen (had wel nog een ziekte) dus ik vraag me af hoe de vooruitzichten voor je paard zijn? Want de vooruitzichten zouden voor mij ook meetellen bij het soort stalling dat ik zoek.

SjonnieZ

Berichten: 2314
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Nieuwe plek, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:59

Los van de prijs (ik vind 240,- voor een stalling niet veel btw) zou ik voor optie 1 kiezen. Zo komt jouw paard het best tot haar rust. Omdat je schrijft dat zij onderdanig is.

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 22:00

Zonder naar de prijs te kijken, denk ik dat ik zou gaan voor de optie:
Overdag naar buiten en 's nachts op stal.
Paard kan overdag met andere paarden staan, en heeft 's avonds de mogelijkheid om in alle rust
haar voer op te eten. Daarbij door 's nachts op stal te staan en niet buiten,
al is het in de schuilstal en modder kan ze haar lichaam een stuk warmer houden en verliest ze daar minder energie aan.

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 22:03

Ballard_L schreef:
Ik had nog steeds voor optie 1 gekozen als ik de prijzen niet had geweten. Maar nu ik TS haar bericht heb gelezen met hoe de locatie echt is zou ik toch kijken of ik iets anders zou kunnen vinden. Optie 2 zou ik echt alleen doen als je 100% weet dat ze niet in de drek staan in de winter. Wat bij de meeste plekken in NL toch al wel zo is...


Ik had inderdaad misschien niet zo veel nadruk moeten leggen op de prijzen, die zijn uiteindelijk niet persé doorslaggevend, maar wel een factor. Met die vervelende ziekte ben ik de afgelopen maanden (met alle liefde trouwens) ook héél veel geld al kwijt (daarnaast ook gewoon financiëel een rotjaar gehad met veel pech).

Het liefst bleef ik gewoon op de plek waar ik nu sta, ze is hier duidelijk aan de betere hand en ligt goed in de groep, maar dat kan nu helaas niet. Ik ben vandaag ook naar de weide gaan kijken en die ligt wel echt vrij "hoog" voor onze lage landen en is ook nog eens best groot, dus als we het aantal paarden erop beperkt houden, denk ik dat het echt wel mogelijk moet zijn om droge stukken te houden. Er staat nu ook nog echt veel mooi kruidengras op, dus dat kan haar ook meteen maar deugd doen (andere stal had kaalgevreten paddocks en daar waren nu al stukken wat drassig)

Ik heb ondertussen ook de meeste stallen in de omgeving al gecontacteerd, helaas zitten daar dan ook weer veel 24/7 binnen stallen bij en dat wil ik ook zeker niet.

Ik heb nog een stal vlak in de buurt, die vorig jaar ook op mijn lijstje stond, mét binnenpiste, onbeperkt hooi etc. Maar ook daar zou ze 24/7 buiten staan in groep, dus naar 'omstandigheden" toe, is dat niet veel anders dan de weide die we zouden kunnen huren. Naar stress van de verhuis toe echter ... en dat zou ik haar nu graag besparen, als ze volgende lente weer sterker is, kan ik dan weer verder kijken.

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 22:10

estja schreef:
Hier ervaring met een hond met anaplasmose en het is echt een heftige rotziekte :( Hond is uiteindelijk ingeslapen (had wel nog een ziekte) dus ik vraag me af hoe de vooruitzichten voor je paard zijn? Want de vooruitzichten zouden voor mij ook meetellen bij het soort stalling dat ik zoek.


Gelukkig is ze uit zichzelf weer herstellende! ze is op een paar weken tijd al weer een stuk aangekomen en de huidproblemen die ze had zijn mooi aan het genezen. Het zal alleen een lang en traag proces zijn om haar weer helemaal in conditie te krijgen, maar de DA heeft er wel alle vertrouwen in dat ze weer de oude wordt.

SjonnieZ schreef:
Los van de prijs (ik vind 240,- voor een stalling niet veel btw) zou ik voor optie 1 kiezen. Zo komt jouw paard het best tot haar rust. Omdat je schrijft dat zij onderdanig is.


Op zich ben ik het met je eens, maar zoals ik in een eerder bericht aanhaalde, ben ik naar de stalling gaan kijken en zie ik het niet als een goede, langdurige plek. Dan zou ik het spijtig vinden om haar nu te verhuizen en dan later opnieuw te verhuizen, al die stress kan ook echt niet goed zijn in haar huidige conditie. Dat blijft het voordeel aan de weide, dezelfde kudde-genootjes en op wandelafstand te verhuizen.

ikkeniet schreef:
Zonder naar de prijs te kijken, denk ik dat ik zou gaan voor de optie:
Overdag naar buiten en 's nachts op stal.
Paard kan overdag met andere paarden staan, en heeft 's avonds de mogelijkheid om in alle rust
haar voer op te eten. Daarbij door 's nachts op stal te staan en niet buiten,
al is het in de schuilstal en modder kan ze haar lichaam een stuk warmer houden en verliest ze daar minder energie aan.


Helaas heb ik dus vandaag gezien dat op de stal in kwestie de paarden allemaal apart op postzegelstukjes stonden ... alvast kaalgevreten en wat drassig. Helaas kan ik mijn openingspost niet meer aanpassen met deze nieuwe informatie. Daarnaast zorgen we er nu ook altijd voor dat ze haar eten apart krijgt en dat zou op de weide niet anders zijn. Er is ook een droge schuilstal en ze krijgt winterdeken en regendeken op voor het winterseizoen. Het beste vind ik nog een andere stalling waar ze 's nachts op stal kan en overdag met andere paarden samen buiten met meteen fijne faciliteiten voor wanneer we wel weer mogen rijden ... maar die zijn nu eenmaal niet voor het oprapen en zeker niet op relatief korte termijn :(

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Nieuwe plek, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 22:21

Als je je paard op de wei zet met schuilstal. Zou je daar niet kunnen blijven staan? Ook als ze aangesterkt is? Misschien kun je dan en bak in de buurt gebruiken. Dan zou je niet meer hoeven verhuizen.

Temeraire

Berichten: 3527
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 22:50

Ik had ook al in het centrale topic gereageerd, maar op basis van de nieuwe informatie vind ik nu optie 2 beter klinken.
Het klinkt ook alsof je daar voorlopig het beste gevoel bij hebt.
Als die wei inderdaad vrij hoog ligt, er plaats genoeg is in de schuilstal, en ze goed overweg kan met de andere paarden die daar komen te staan, dan kan je dat misschien toch proberen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe plek, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 00:46

Ik zou een paard wat moet aansterken niet buiten laten staan, zeker niet aangezien ze onderdanig is. Dat kost allemaal energie, wat ze moet gebruiken om aan te sterken.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Nieuwe plek, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 03:11

Ik zou voor optie 3 gaan.

Wij hebben onze paarden van 13 tm 27 24/7 samen op onze pp en ik zie vooral voordelen van leven in een kuddeverband en vrije keuze om te bewegen.

Vergis je niet dat mensen nog erg vastgeroest zitten in ouderwetse ideeën en snel denken dat een stal een lekker, warm plekje is. Dat is deels waar, maar als je daar de hele avond en nacht een paard opsluit heeft dat echt nadelen voor het herstel. Een paard dat moet herstellen heeft een goede spijsvertering en bloedsomloop nodig die je juist krijgt door bewegen.

Ga naar de wei en de schuilstal kijken. Is de stal groot genoeg voor 3 paarden? Is het bestraat of kan dat overlegd worden dat het voor de stal bestraat wordt?

Als de stal gerund wordt door een kundig iemand kan er echt een oplossing gevonden worden om 3 paarden hun eigen voer apart aan te bieden. Ik geef er hier 5 hun eigen eten zonder stallen en dat gaat echt prima.

Normaal stonden ze zonder dekens, maar 1 heeft het daar moeilijk mee, dus krijgt een deken op en bij de andere kijk ik dat aan. Dat scheelt al behoorlijk in energie om warm te blijven bijv.

24/7 vrije keus en bewegen betekent echt niet dat ze de hele dag rond rennen als gekken. Dat gebeurt hier niet eens elke dag. Het is een beetje hier en een beetje daar.
Wij bieden met slechte dagen het hooi vooral in de grote schuilstal aan. Ze mogen kiezen, maar we dwingen ze dan niet om in de stort regen of wind buiten te staan omdat daar alleen eten zou zijn. En bij ons zijn het zandpaden, dus droge voeten.

Overigens kunnen paarden beter tegen kou dan warmte en wordt het in Nederland echt niet heel koud. Zeker de laatstw winters vrijwel niet.
Goede dekens kunnen dat echt ruim voldoende opvangen waar nodig. En je moet er gewoon genoeg ruwvoer in stoppen om de kachel draaiende te houden.
Ik heb quarters met dun velletje en zelfs mn merrie van 27 redt het zonder deken. Is dan niet ziek, maar even wat normaal is en waar men mee vergelijkt.....

Paarden die veel op stal staan, zie je vaker wat rennen op de wei wat ook energie kost, maar dan als piek en niet verdeelt over een etmaal.
En ook dan als ze samen staan, kan dat stress geven in een minder stabiele groep of als gras minder wordt. Ook zie je vaak dat weilanden vierkant zijn en paarden meer elkaar in ene hoek jagen.

De stal die je beschrijft voelt voor jou niet goed, dus dat is echt al een bel die gaat rinkelen. 240 euro is niet duur, maar als ze daar faciliteiten voor moeten bieden en goede zorg en voeding, vraag ik me ook sterk af of dat wel mogelijk is.
Daarnaast is een postzegel paddock echt helemaal niks. Ja, dan zeggen mensen; ze zijn buiten geweest.........Ja, zonder echte beweging en alleen. En als de buitenbak nu al nat is, zou ik er niet vanuit gaan dat ze de hele winter voldoende eruit komen.

Dat is normaal al een probleem, maar zolang je niks anders kan doen echt een groter probleem. Je paard moet het echt hebben van het vrije bewegen.

Grote kans dat in de kudde met oudere paarden wel rust is, dus ze ook voldoende gaan liggen en allemaal eten krijgen.

Mijn merrie van 13 is best wel een bitch, maar we hebben voldoende plekken waar hooi is en met regelmaat staan ze allemaal bij 1 plek en daarna weer bij een andere plek. Of 2 bij de ene bak en 3 bij de volgende bak etc.
Als ik echt alles vul heb ik nu wel 11 plekken inmiddels, dus ze hebben echt keus, maar samen is gezelliger denk ik.

Een ander belangrijk aspect is dat een stabiele kudde ook steun heeft aan elkaar. Als je kijkt naar gedrag bij slecht weer, onverwachte geluiden, oud en nieuw etc, zoeken ze echt steun en hebben veel aan elkaar.

Als je er echt niet uitkomt of het gaat niet zoals verwacht, kan je altijd nog kijken of je haar 's avonds met een uitloopje kan zetten.
Laatst was mn shet niet goed en echt op het randje. We hebben ene stuk van de schuilstal afgezet met een aantal meters paddock erbij. de eerste dagen daar gehouden en daarna een paar keer per dag rondlopen, toen alleen nog 's nachts daar en daarna weer weg, omdat het goed gaat.

Maar hij kon de rest zien en ruim bewegen zonder teveel bewegen. Maar ik vond het wel belangrijk dat hij de rest kon zien, dus tactische plek gekozen en hij stond daar heel relaxt met zijn eigen voer.

Weerstan is voor jouw paarden ook belangrijk en dat bouw je toch meer buiten op en met goed ruwvoer en bewegen.
Op stallen hangen ook meer bacteriën etc. Hij moet nu geen hoest bijvoorbeeld van een ander paard overnemen.

Gezelligheid snap ik. Hoewel........Ik geef daar niks om. Het kan gezellig zijn, maar vroeger als mn paarden niet naar mn wens stonden, ging ik toch echt weg. Plezier verdwijnt snel als je paard niet goed staat. ook als je vrienden om je heen hebt.

Als je paard weer opknapt kan je volgend jaar weer gaan kijken en hoef je eventueel maar 1x te verhuizen. Of niet als de huidige plek voldoende is om wat werk te doen.

Bedenk ook dat je niet vaak wil verhuizen. En je kan altijd nog gaan. Het is nu September, dus je kan haar verplaatsen naar de schuilstal en is het straks niks, pak je haar alsnog op en zet haar ergens waar ze 's avonds op stal gaan. Je hebt dan ook tijd om verder te kijken waar het wel goed geregeld is.

Nu gaan dan vrienden naar die ene stal, maar weet je hoe groot de kans is dat die verhuizen als het toch niet bevalt? Nooit van anderen uitgaan. Misschien zijn ze er heel tevreden, dan ga je 10x kijken en kan je alsnog gaan als het echt nodig is of als het beter gaat.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 08:23

Ik ging er in mijn reactie vanuit dat je de stal al had bezocht en dat het een fijne stal was.
Het gaat er mij om dat je iets zoekt waar je paard voor langere tijd kan staan zodat er niet teveel met haar gesleept wordt en je niet zodra je weer kan opbouwen niet weer hoeft te verhuizen.

Betalen voor faciliteiten die je niet nodig hebt op korte termijn maar op langere termijn wel vind ik geen probleem. Ik zou dan ook nooit mijn paard naar een goedkopere plek verhuizen puur voor de lagere stallingskosten tijdens een revalidatie om daarna weer te verhuizen.

Mijn optie zou zijn om verder te zoeken naar een stal waar je je wel fijn voelt en je paard goed staat.

En als je het sociale aspect belangrijk vind, hou daar dan ook rekening mee, leuk voor de portemonnee als je paard ergens om een weide staat waar je eentje in de winter elke dag in weer en wind loopt te rommelen maar als jij daar niet gelukkig van wordt gaat dat hem ook niet worden.

SjonnieZ

Berichten: 2314
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:42

SjonnieZ schreef:
Los van de prijs (ik vind 240,- voor een stalling niet veel btw) zou ik voor optie 1 kiezen. Zo komt jouw paard het best tot haar rust. Omdat je schrijft dat zij onderdanig is.


Op zich ben ik het met je eens, maar zoals ik in een eerder bericht aanhaalde, ben ik naar de stalling gaan kijken en zie ik het niet als een goede, langdurige plek. Dan zou ik het spijtig vinden om haar nu te verhuizen en dan later opnieuw te verhuizen, al die stress kan ook echt niet goed zijn in haar huidige conditie. Dat blijft het voordeel aan de weide, dezelfde kudde-genootjes en op wandelafstand te verhuizen.[\quote]

Dan moet je op zoek gaan naar een stal die wel goed is.
Je schrijft zelf dat jouw paard laag in rang staat en dat je bang bent dat ze onvoldoende eten binnen krijgt. [/quote