Hoe temperatuur achterhalen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Hoe temperatuur achterhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-20 12:55

Oke, titel beetje vreemd verwoord. Maar hoe kan je achterhalen hoe warm het op de wei in de zon is en hoe warm het op stal is?

Na wat googlen is een thermometer in de zon niet representatief, maar hoe kun je dan wel een nuttige vergelijking maken?

Gezocht: iemand die wat natuurkundiger onderlegd is dan ik :D

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Hoe temperatuur achterhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 12:58

Als je hem in de schaduw hangt?

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe temperatuur achterhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 13:07


pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Hoe temperatuur achterhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-20 13:18

Thanks! Alleen in een weiland zonder schaduw is het dan geen goede vergelijking toch?

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 13:40

Jawel, want je moet de luchttemperatuur moeten, dat is de objectieve temperatuur. En daarom is zo'n kastje open voor de wind.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-20 13:52

Hmm ja als je het puur qua temperatuur neemt wel ja, alleen dat is dan denk ik niet hoe ik het bedoel.

Anders verwoord: Hoe kom ik er (objectief?) achter of mijn paard beter in de wei (in de zon) of op stal af is?

Daar houdt de thermometer in het kastje geen rekening mee dan toch? Of wel :o?

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hoe temperatuur achterhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 13:53

Gewoon uitproberen en kijken hoe het met hem gaat?

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 14:06

pumpina schreef:
Hmm ja als je het puur qua temperatuur neemt wel ja, alleen dat is dan denk ik niet hoe ik het bedoel.

Anders verwoord: Hoe kom ik er (objectief?) achter of mijn paard beter in de wei (in de zon) of op stal af is?

Daar houdt de thermometer in het kastje geen rekening mee dan toch? Of wel :o?


Wat je paard voelt aan temperatuur (en jijzelf trouwens ook) is echt gewoon alleen de luchttemperatuur.

Je kunt ook afgaan op de metingen van weerstations in jouw buurt, dat zal echt geen graden schelen bij jou op de wei en alleen in de stal meten. Thermometer vrijhangend in de stal uit de zon ophangen, dan meet je ook de luchttemperatuur wel objectief genoeg.

Is de temp in de stal identiek aan de wei, zou ik zeggen, zet in de wei als er tenminste ook schaduw is, want daar heb je nog wat wind.

Is de temp in de stal veel hoger, maar geen schaduw op de wei dan is het een moeilijker keuze.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 14:17

Citaat:
Is de temp in de stal veel hoger, maar geen schaduw op de wei dan is het een moeilijker keuze.

Naar mijn idee staat een paard dan niet op een plek waar hij hoort te staan.
En dit is niet de eerste warme dag de afgelopen jaren, dus dan had er iets verzonnen moeten worden.

Ik zie in een ander topic iemand die een heel mooi schaduwdoek heeft gemaakt.
Prima bezig.

Of je maakt een afdak aan de stal als je er voor langere tijd staat.
Maar nu ineens bedenken, gossie het is toch wel warm, is wel erg achter de feiten aan hobbelen.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe temperatuur achterhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 14:25

Tja, wat is "een plek waar je paard niet hoort te staan"? Je hebt niet altijd alle keus, en afgezien daarvan maken je paarden soms alsnog andere keuzes dan wat jij vindt dat goed is.

Als ik naar mijn paarden kijk: ze kunnen in een koele stal, of in de wei met bomen, en wat doen ze? Midden op de dag in de bloedhete zandpaddock gaan staan.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 14:27

Je hebt wel een keuze, je kan schaduw creëren, je kan een paard een andere stalling/weide aanbieden.
Het is niet zo dat ineens nu ploep het dit jaar/vandaag heet is.
En dat ze dan kiezen vol in de zon te gaan staan moeten ze lekker zelf weten.
Mijn vorige paard deed dat ook, maar de 2 die ik nu heb weer echt niet.
Ze horen te kunnen kiezen en wij mens kunnen dat realiseren.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 14:32

Als je op een pensionstal staat is het niet altijd mogelijk zelf schaduw te creeeren. En zó makkelijk gaat switchen van stal nou ook weer niet.
Als je de topics hier leest zijn mensen soms jaren aan het zoeken naar een stal. Afwezigheid van schaduw/een warme stal is uiteindelijk makkelijker op te lossen door je paard een paar keer per dag onder de slang te zetten dan een stal mét schaduw accepteren met slecht/te weinig ruwvoer of veel te beperkte weidegang, om maar eens een paar veel dringender issues te benoemen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Hoe temperatuur achterhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 14:39

Geen paarden houden bestaat ook nog....

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 14:49

Ibbel schreef:
Wat je paard voelt aan temperatuur (en jijzelf trouwens ook) is echt gewoon alleen de luchttemperatuur.

Lijkt me niet. Het maakt nogal uit of je in de schaduw staat en dus vrijwel alleen de luchttemp voelt of in de zon waarbij je ook nog (zeer veel) stralingswarmte hebt.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 14:54

_Penotti schreef:
Geen paarden houden bestaat ook nog....
Niet doordrammen ook.

TS doet haar best om uit te zoeken wat de beste plek is voor haar paard maar dat is dan toch niet goed genoeg.

Als het enigszins kan zet ik ze met dit weer overdag lekker op stal. Maar dan moet je wel een stal hebben die goed geïsoleerd is en een beetje doortocht. En dan in de avond weer naar buiten voor de nacht.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 14:55

Klopt, heb je gelijk in.

Maar het verbaasd me, we hebben al enkele heette zomers achter de rug, een hele winter en lente om te bedenken, hoe ga ik het aangenaam maken voor mijn paard.
En wanneer komt er een topic, als het 35 graden is.
Dat snapt mijn snappertje niet, gewoon niet.

Maar ik zal jullie zonder mij verder laten hebben over waar het nu het beste is.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoe temperatuur achterhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 16:18

Je kunt de gevoelstemperatuur aanhouden van het weerbericht. Deze houdt rekening met de windsnelheid en de windtemperatuur, de hoeveelheid zon en zonkracht en de luchtvochtigheid. Dat kan je vergelijken met de thermometer op stal

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 16:29

_Penotti schreef:
Citaat:
Is de temp in de stal veel hoger, maar geen schaduw op de wei dan is het een moeilijker keuze.

Naar mijn idee staat een paard dan niet op een plek waar hij hoort te staan.
En dit is niet de eerste warme dag de afgelopen jaren, dus dan had er iets verzonnen moeten worden.

Ik zie in een ander topic iemand die een heel mooi schaduwdoek heeft gemaakt.
Prima bezig.

Of je maakt een afdak aan de stal als je er voor langere tijd staat.
Maar nu ineens bedenken, gossie het is toch wel warm, is wel erg achter de feiten aan hobbelen.


Wie zegt dan dat dit paard daar al jaren zo staat?

Overigens staan mijn paarden met open stal en veel schaduw gewoon lekker in de volle zon met hun dikke IJslandse manen 8)7 :roll:

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-20 16:31

Ik snap je gedachten wel hoor @Penotti, maar ik sta nog geen maand op deze stal en ben met de hete dag van vorige week tot de ontdekking gekomen dat de schuurtje waar mijn paard staat dus precies heel warm is. Anders had ik haar 'gewoon' net zoals op mijn vorige stal binnen gezet en was het opgelost.

Gevoelstemperatuur is misschien wel een slimme om aan te houden ja..! In mijn stal was het trouwens net 36 graden en volgens Weeronline is het 31 graden, en de gevoelstemperatuur ook 31 graden.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 16:34

je kan ook gewoon uitproberen wat jouw paard het prettigst vind.
Mijn paarden staan in de wei, kunnen de sloot in lopen, er is niet veel schaduw (lees: 2 bomen), maar daar staan ze eigenlijk nooit. Ze staan hier echter wel rustiger en een stuk minder te zweten dan als ik ze op stal zet. Daar staan ze in principe koeler, maar ondanks dat ik beide deuren tegenover elkaar open heb, is het er benauwder en staan ze dus gelijk ontzettend t zweten.
Op het land is het heter, maar veel minder benauwd en dat vinden mijn paarden prettiger