Schaduw creeeren op het weiland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Schaduw creeeren op het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 22:36

Met de hittegolf op komst wil ik schaduw creeeren op het weiland. Maar wat is een slimme en veilige manier?
Ik heb een flink stuk grond (1,5 hectare) en 2 grote paarden (1.68 en 1.74m).

Ik overweeg 4 palen vast te maken aan de omheining palen en er een schaduwdoek tussen te hangen. Maar misschien hebben jullie veel betere tips :D

Daisyyxx
Berichten: 108
Geregistreerd: 25-01-16

Re: Schaduw creeeren op het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 23:13

Ik volg dit even. Ben erg benieuwd wat voor ideeën er komen

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Schaduw creeeren op het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 23:15

Dat lijkt mij persoonlijk ook de beste manier. Gewoon 3 of 4 lange palen de grond in jassen en dan een groot schaduwdoek ertussen. Anders zit je weer met bouwstructuren en constructies die moeten kloppen.

Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 09:34

Ik hoor ook veel berichten over partytenten maar mijn paarden zijn te groot en ik ben bang dat de tent met er tegenaan schuren in no time stuk is.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: Schaduw creeeren op het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 09:39

Schaduwdoek idd of gewoon stro of hooi stapelen als muur..

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Schaduw creeeren op het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 10:22


_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 10:23


beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 10:39

Hutcherson schreef:
Dat lijkt mij persoonlijk ook de beste manier. Gewoon 3 of 4 lange palen de grond in jassen en dan een groot schaduwdoek ertussen. Anders zit je weer met bouwstructuren en constructies die moeten kloppen.

Ik denk dat dit de goedkoopste en snelste optie is desnoods nog een rechte doek er tussen zodat ze er achter kunnen staan.
Ben altijd zo blij met de bosrand om onze wei met dit weer.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Schaduw creeeren op het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 11:22

Ik zat een set zonnepanelen op hoge palen te overwegen :D Dat mag vast wat sneller dan andere (semi)vaste opstellingen voor schaduw.

Wat sowieso mag, en waar mijn paard dankbaar gebruik van maakt: een boom.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Schaduw creeeren op het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 11:24

Fout: een boom heb je ook een vergunning voor nodig. Raar maar waar.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 11:30

beatje schreef:
Hutcherson schreef:
Dat lijkt mij persoonlijk ook de beste manier. Gewoon 3 of 4 lange palen de grond in jassen en dan een groot schaduwdoek ertussen. Anders zit je weer met bouwstructuren en constructies die moeten kloppen.

Ik denk dat dit de goedkoopste en snelste optie is desnoods nog een rechte doek er tussen zodat ze er achter kunnen staan.
Ben altijd zo blij met de bosrand om onze wei met dit weer.


Inderdaad dit. Ik zou vier palen stevig in de grond zetten. Schaduwdoek erboven en in een U-vorm rondom schaduwdoek tegen de palen maken.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 11:32

_Penotti schreef:
Fout: een boom heb je ook een vergunning voor nodig. Raar maar waar.


Niet altijd. Ligt aan de bestemming die op de grond rust. Bij ons (5000m2 wei) is het agrarisch met als aanmerking o.a. tuin. Wij mogen bijv. wel boven planten.

Nu moet ik zeggen dat ik zelf makkelijk ben van het gewoon doen zolang het niet te opzichtig is :')

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 11:40

ja maar alleen agrarisch mag het niet. Wat veel weilanden zonder schuilstal toch wel zijn.

Nu verwacht ik ook dat ze zo streng niet zullen handhaven op een boom.
Zeker niet als je het ver genoeg van de erfgrens houd en er geen buur gaat klagen.
En handhaven ze wel doe je of je neus bloed en zaag er in. En zal het ook wel met een sisser aflopen.
Maar het is niet zo dat je zomaar overal bomen mag planten in de veronderstelling dat is toch groen en natuur. Meerwaarde voor van alles. Helaas.

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 11:40

In heb een partytent voor dit soort dagen. Het liefst in de hoek van de weide dan kan hij aan 2 kanten vast. Helaas kan dat nu even niet dus staat 1 kant (2 palen van de tent) aan de weide palen vast. Ik heb de pootjes wat in de grond geduwd, met strotouwtjes vast gezet zodat het niet omhoog kan gaan. De andere 2 poten die los staan hebben zandzakken voor tenten, en 2 poot staat nog vast aan een speciekuip met daarin bakstenen.

Bij noodweer of meer wind haal ik het doek eraf maar blijft het geraamte staan.

Verder een uv deken op. En ze komt soms wat uren op de dag binnen. Want ze gaan niet altijd in de schaduw staan en staan toch veel in de volle zon ivm grazen. Vind ik geen prettig idee.

Anomien

Berichten: 7379
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 11:45

Delphi schreef:
_Penotti schreef:
Fout: een boom heb je ook een vergunning voor nodig. Raar maar waar.


Niet altijd. Ligt aan de bestemming die op de grond rust. Bij ons (5000m2 wei) is het agrarisch met als aanmerking o.a. tuin. Wij mogen bijv. wel boven planten.

Nu moet ik zeggen dat ik zelf makkelijk ben van het gewoon doen zolang het niet te opzichtig is :')



Precies.. is die boom geplant. Of zelf gegroeid?

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 12:17

Knert schreef:
Precies.. is die boom geplant. Of zelf gegroeid?

Dat is met iets als vlier een stuk geloofwaardiger en die groeien nog eens een stuk sneller ook. Daarnaast anti-vlieg en een struik ipv boom.

Anomien

Berichten: 7379
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 13:01

tamary schreef:
Knert schreef:
Precies.. is die boom geplant. Of zelf gegroeid?

Dat is met iets als vlier een stuk geloofwaardiger en die groeien nog eens een stuk sneller ook. Daarnaast anti-vlieg en een struik ipv boom.



Nice... maar is ie giftig?

En hier groeien nog we eens kleine eikenboompjes. Die trek ik eruit. Voordat ie groot wordt ben je ook al wel lang onder de panne

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schaduw creeeren op het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 13:25

Mijn pony's blijven er af, de schapen nemen er soms een hapje van.
Wikipedia zegt er dit over : "De gewone vlier wordt door het edelhert gegeten omdat zij de plantendelen kunnen verteren. Voor veel andere dieren is de soort giftig vanwege cyaanverbindingen in het blad."
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gewone_vlier
Vlier wordt al eeuwen juist bij stallen geplant, hazelaar ook (beide ivm vliegen afweer), maar hazelaar zal opgegeten worden (veilig en lekker).
Er is er hier spontaan 1 opgekomen voor de schuilstal en daar zijn ze altijd vanaf gebleven. Vorige plek ook aantal geplant voor beschutting, graag gebruikt daarvoor, maar nooit aan gegeten.
Ik maak mij qua vlier en snackende pony's eigenlijk geen zorgen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Schaduw creeeren op het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:40

Hier ook een grote vlier die zelf opgekomen is. In het begin maakte ik me nog een beetje zorgen toen ik erachter kwam dat het giftig is maar waar ze van allerlei ander opkomend spul aardig snacken nemen ze hier nooit een hapje van. Daarom is het binnen een paar jaar ook een heerlijk grote struik geworden en heb ik hem ook durven laten staan.

Ze zijn er bij mij niet afhankelijk van voor schaduw maar ik vind het wel een heel leuke aanwinst voor in de wei en wie weet gaan ze er nog weleens bij schuilen als hij nog veel groter is. Maar als ik bewust iets zou willen aanplanten voor schaduw zou ik kiezen voor wilgen en die zo knotten en leiden dat het een mooi schaduwscherm biedt (soort megaparasol) alleen moet je dat natuurlijk wel goed afschermen ivm vraat.

Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Re: Schaduw creeeren op het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 23:51

Afbeelding

Avondje klussen maar ik ben er erg blij mee.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Schaduw creeeren op het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 08:50

Dat ziet er fijn uit :j

Orezriver
Berichten: 31
Geregistreerd: 09-08-20

Re: Schaduw creeeren op het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 01:24

Ik volg even, ben ook het eea aan het uitvogelen.