paarden grondwater geven? Waarom wel/niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

paarden grondwater geven? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 14:56

Wij zijn bezig om een stukje grond voor de paarden te kopen.
Zoals het er nu uit ziet kunnen we eerst gewoon regenwater blijven gebruiken. Er zit ook een bron in de grond dus grondwater geven zou evt ook kunnen.

Nu mijn vraag heeft iemand ervaring met paarden grondwater geven?
Kun je het water op een of ander manier laten zuiveren?
Is het ijzer in het grondwater schadelijk voor paarden?

Lindor92
Berichten: 6998
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: paarden grondwater geven? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 15:01

Heb de paarden jaren bij huis gehad en daar kregen ze grondwater vanuit de bron. Nooit problemen mee gehad. Volgens mij krijgen ze op pensionstalling ook wel bronwater.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: paarden grondwater geven? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 15:02

Niet, teveel ijzer.
Daarom doe ik het niet, ook al hebben we wel een grondwaterpomp.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 15:02

Mijn overburen geven de paarden grondwater. Ook de showpony's van iemand daar krijgen in de weides grondwater, in de stallen leidingwater. Heb er nog geen problemen over gehoord. Maar met deze dieren wordt dan ook niet gereden o.d.

Ik geef zelf geen grondwater ivm het ijzer e.d. wat er in zit. Heb wel gehoord dat dit schadelijk kan zijn.
Dat lijkt me ook logisch, op langere termijn krijgen ze te veel van iets binnen. Alles waar te voor staat is niet goed zeiden ze vroeger altijd.
We hebben wel een grondwaterpomp.

In regenwater zitten overigens ook veel dingen verscholen, maargoed, dat is in leidingwater ook.
Laatst bijgewerkt door Pattypaard op 04-08-20 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 15:03

Ja kan het altijd laten testen. :)

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 15:03

Wij ook al jaren. Je kan het water gewoon laten testen en dan kijken of het geschikt is. Zo hadden wij bvb juist zeer weinig ijzer, maar wel redelijk veel calcium. Paarden doen het er in elk geval goed op.

Edit: op mijn vorige stallen was het ook altijd grondwater in de drinkbakken, is allemaal dezelfde streek en zal wel ongeveer dezelfde samenstelling zijn.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 04-08-20 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 15:03

Het ligt er helemaal aan hoe diep de bron is en wat de samenstelling van het water is.
Mijn schoonvader had een filter ertussen omdat het teveel aan (oa?) ijzer eruit te filteren.

herr_balou
Berichten: 1442
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 15:09

Mij zou het verstandig lijken om het water te testen. IJzer hoeft geen problemen op te leveren maar teveel kan schade aan de lever veroorzaken.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: paarden grondwater geven? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 15:14

Waar kan je het water laten testen? Hoevaak zou je dat daarna nog moeten testen? jaarlijks?
Kan het invloed hebben op het ijzer gehalte hoevaak je de bron gerbruikt?

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 15:26

Dit gebeurde er met mijn zwarte (!!) Appaloosa toen hij een half jaar bronwater te drinken kreeg toen hij nog in pension stond:
Afbeelding
Afbeelding
Hij werd echt mega oranje :(:), het water zou getest zijn en goed genoeg zijn voor paarden, maar de kleur die mijn paard kreeg gaf toch duidelijk aan dat het niet oké was :+

Je hebt bijv. wel ijzerfilters, maar daar weet ik het fijne niet van. Ons bronwater stinkt dus wil ik sowieso niet aan ze geven en ben ook wel redelijk genezen door wat er toen gebeurde.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: paarden grondwater geven? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 14:00

Wij geven de paarden bronwater maar hebben het wel laten testen.

JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 01:06

Mijn 3 pony's en de dieren van mijn weidebuurman (schapen, geiten, kippen, loopeenden, ganzen) krijgen al grondwater vanaf het begin, jááren dus. Vinden het erg smakelijk. Toen paar jaar geleden onze oude pomp kapot ging in de winter, heb ik een tijd lang kraanwater bij de overburen mogen aftappen. Dat dronken ze ook prima, maar in het begin was het wennen voor ze, echt kraanwater.
We hebben een hydrofoorpomp, dit type:
Afbeelding

De waterput/bron is geslagen op zo ongeveer 12m. diepte. Je moet ook wel echt diep genoeg zitten, eerder hadden we wel eens problemen en toen zat het op 7m. diepte; was niet diep genoeg.

We hebben nooit gezondheidsproblemen ondervonden. Er zit wel een filter in de pomp, maar die is er meer voor om het zand etc. er uit te filteren. We hadden destijds ook nog een extra filter kunnen aanschaffen die nog meer zou filteren zodat het evt. geschikt zou kunnen zijn als drinkwater voor "mensen", al ben ik daar nog niet happig op, bovendien vinden we dat onnodig.

Vwb. het ijzergehalte; dit weten we niet, hebben we niet getest, maar als ze teveel ijzer binnen krijgen dan moeten er toch ook duidelijke gezondheidsproblemen merkbaar zijn, lijkt mij?

We hebben laatst wel de nitraatwaarde gemeten met een speciale strip. Van het weinige (grond) water direct uit de sloot was de waarde 10 (schijnt niet hoog te zijn), van het water uit de pomp was de nitraatwaarde 0.

Misschien eens kijken voor strips om het ijzergehalte te meten, moet niet duur zijn.

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 06:14

Mijn paarden krijgen al jaren grondwater. Niet gefilterd voor zover ik weet. Nog nooit problemen mee gehad. Momenteel durf ik alleen niet gaan kijken hoe hoog/laag de put nog staat met de droogte :')

kinel
Berichten: 2185
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: paarden grondwater geven? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 06:24

Zou niet weten waarom niet. Krijgen ze hier al jaren. Eerst altijd via watertank en sinds deze zomer hebben we zelf een put. Hier is het zo zuiver dat we het zelf ook durven te drinken.
Nooit geen problemen mee gehad.

Buxy

Berichten: 2308
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re: paarden grondwater geven? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 06:35

Hier krijgen ze ook grondwater en ook geen problemen. Water is ook wel zo mooi helder dat ik er zelf ook wel is van drink.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: paarden grondwater geven? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 06:43

Hier krijgen ze ook grondwater maar ik zit recht onder de duinen, dus dit is sowieso stromend en heel vers water

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 06:45

Mijn paarden hebben het ook echt al jaren even als de kippen, geiten, schapen en div knagers.
de ponys en paarden vinden het heerlijk en drinkt ook altijd uit plassen etc Maar de falabella van mijn schoonzus had teveel koper in haar bloed... dus ze mocht uitsluitend kraanwater van haar, ik voor de gein onze shet konik en trekpaarden ook laten testen incl het water maar geen van de 4 hadden verhoogd koper en ook het waterstaaltje was gewoon binnen alle normen,en het kwam echt uit diezelfde bron!
Ook over het oranje worden van de apploosa hier boven de konik is overleden en er kwam een grote C pony zwart uit pension met leiding water en die verkleurt ook veel lichter in de zomer bij ons , maar dat heeft niets met zijn drinkwater te maken maar met het feit dat hij 24/7 buiten staat en zijn genetische kleur na test niet zwart bleek maar bay.

karin30
Berichten: 162
Geregistreerd: 21-05-15

Re: paarden grondwater geven? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 07:13

Bij ons ook gewoon grondwater wij rijden ook gewoon niks aan de hand. Denk dat ze al wel zeker 50 jaar dit zo doen incl varkens lama s en koeien

BubblesStar

Berichten: 21
Geregistreerd: 25-04-20
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 07:14

Bij ons op stal hebben ze de keuze, grondwater of leidingwater dmv automatische drinkbakken.
Mijn paarden drinken graag uit de waterput, terwijl een andere pony die bij ze staat altijd naar de automatische waterbak loopt om te gaan drinken, ook al staat hij naast de waterput.
De mijne wisselen het een beetje af heb ik het idee. Nu met het warme weer drinken ze wat meer van het leidingwater, maar als het wat koeler is vind ik ze altijd in de waterput..

De waterput wordt wel getest op kwaliteit trouwens :)

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 07:15

We hebben het water uit onze bron laten testen en het blijkt ongeschikt te zijn voor paarden(en andere landbouwhuisdieren), ook na ontijzering. Ze krijgen dus leidingwater.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: paarden grondwater geven? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 07:48

Op onze manege hadden we vroeger 'n put in de wei en daar hengelden we emmertjes water naar boven voor de paarden. De paarden stonden niet 24/7 buiten alleen de drachtige merries en hun veulens stonden er semi fulltime in de zomermaanden. Nu is dat wel 35-25 jaar geleden toen Nederland nog een zeiknat land was, dus toen was het water vast schoner dan nu. Geen idee of ze daar nu op 'n andere manier water geven.

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Re: paarden grondwater geven? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 08:05

Mijn grondwater (10 m diep)is perfect helder bij het oppompen, maar wordt roest na een dag stilstaan en er komt ook een olieachtig laagje op, soms zelfs met een heel licht geurtje.
Ik gebruik het enkel om de planten water te geven.

Mijn paarden krijgen regenwater.
Als ze de kans krijgen verkiezen ze regenwater dat al een tijdje in een drinkton staat ( en lichtjes vuil lijkt door een beetje algen, dode insecten en stof.) Ze houden niet van vers leidingwater.

Ik heb zo mijn twijfels of paarden altijd kiezen voor het gezondste.

kinel
Berichten: 2185
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: paarden grondwater geven? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:02

Hier zit de pomp op 22 meter diep. Zitten hogerop en in waterwingebied.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:05

Bij ons op stal is alleen grondwater, dat krijgen ze ook via de automatische waterbakken en dat komt ook uit de kraan.
Zou ik leidingwater willen geven zou ik dat van thuis mee moeten nemen...

AvHdG
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-08-17

Re: paarden grondwater geven? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:10

Onze paarden willen het echt niet drinken. Dat zegt voor mij voldoende. Gebruiken het grondwater alleen voor de tuin