Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:30

Martje80 schreef:
Ben je gevallen?

Nee, daar is wel iets meer voor nodig dan een huppeltje :) Maar ik hou niet van dat soort dingen, een beetje humor mag, maar niet te gek.
Voor 'straf' mocht ze 5 minuten in stap achter het ding aanlopen (op gepaste afstand) en toen ging hij naar rechts en ik naar links.

Het was vannacht minder koud dan verwacht gelukkig.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:18

Dije is ook een rare hoor _O- Is het eindelijk droog, eindelijk geen modder meer..... doet ie dit:

Afbeelding

Afbeelding

:') Apekop

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:19

Haha _O-

Is het daar deze dagen warm genoeg om dekenloos te staan? Hier staat nog een aardig fris windje...

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:24

Overdag een paar uurtjes wel ja! Maar niet te vroeg, dan is het inderdaad nog erg koud. Met deze oostenwind zitten wij hier precies goed! +:)+ Ging gisteren een stukje rijden en aan de andere kant van het bos kreeg ik die wind vol in m'n giechel... dat was KOUD!! :=

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:26

Van de week vroren mijn handen er gewoon bijna af met rijden joh. BRRRRRR!

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:46

Ik ging vandaag met fleecevest en bodywarmer naar buiten, maar ben snel weer het huis in gegaan om het om te ruilen voor de winterjas :)

Overigens is rollen in de modder niet zó vreemd. Het legt een (modder)beschermlaag tegen stekende vliegen en misschien koelt het ook iets af.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:53

Vind het ook helemaal niet vreemd :P Maar wel grappig en ironisch :=

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:59

Hier staan ze de afgelopen dagen standaard overdag zonder deken. Vinden ze heerlijk. Ik las dat het in het weekend wat frisser wordt, wellicht blijven dan de dekens op.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:33

Hier krijgen ze alleen een deken op als het <-1 wordt of als het regent. Zelf opdrogen vergt teveel 'kracht' van mijn oudje en mijn 'jonkie' gaat op een varken lijken in nat zand.
Nu lopen ze lekker bloot :)

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:10

Ik heb ze overdag vanaf 10:00 uur zonder deken ongeveer, gaat prima wij zitten in het bos, ofwel redelijk beschut om ons heen qua wind.

Hoe lang staan die van jullie op de wei nu, de mijne ben ik nu bijna 2 weken aan het opbouwen en zit nu op 5/6 uur overdag, de rest met onbeperkt hooi op de paddock.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:16

Niet, vanwege nachtvorst i.c.m. zon. Zonder vorst en met wat meer bewolking mogen ze er weer op.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:16

Als het goed is gaat er straks kunstmest op mijn nieuwe gras. Met de tank kunnen we er nog niet op. Die combinatie rijdt het stuk. Mijn paarden zijn kennelijk niet gevoelig. Ze staan tot dusver ook het hele jaar door op het gras. Zet ze ook gerust zo over op een vet stuk gras. Ze staan nu van licht tot donker. Mijn 36 jarige ziet niet/slecht in het donker.

Mijn ouwe staat onder een deken. Mijn fokmerrie ook, die houdt niet van regen en kou, voor het veulen er is half mei is de deken toch weer af.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:25

Hier komen ze nu ook niet op de wei. Niet dat er veel te halen valt van die postzegel, maar met de nachtvorst en HB-gevoelig doen we dat meer even niet.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:25

Hier mogen ze ook nog niet op het gras ivm de nachtvorst. Als de nachtvorst weer voorbij is ga ik de fructaanmeters in de gaten houden (heb er een app voor op mijn telefoon). Maar met die van mij bouw is sowieso naar maximaal een uur of 4 op uiteindelijk, anders worden ze echt moddervet.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:31

Die van mij mogen om de dag een minuut of 10 op het gazon, gewoon omdat ze dat zo leuk vinden. De wei thuis heeft weinig gras en daar gaat eerst nog compost over. De huurwei heeft heel veel gras, maar daar moet eerst nog wat onderhoud aan gedaan worden. Als dat geregeld is ga ik opbouwen, maar ze staan eigenlijk nooit langer dan 3 uur per dag op het gras. Niet omdat ze anders te dik of HB worden, maar zo kan ik ze in elk geval zes maanden dagelijks gras bieden en dat vind ik wel zo leuk voor ze.

Maartje_M

Berichten: 9364
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:41

Hier krijgen ze met heel mooi weer een strookje gras overdag. Dat trekt de PPID/HB-er net. Weide mogen ze nog even niet opivm bemesten, maar als de nachtvorst verdwijnt, ga ik over een week of 2 opbouwen

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:43

Hier staan ze 365 dagen per jaar op het land.
Wel met masker op.
1 van hen gaat anders in de bak zand eten uit verveling.
Zo kunnen ze ook de bak in, rollen er ook, gaan hooi eten. En dan eet ze geen zand.
Maar ohwee als ik ze er echt neer zet. :roll:

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:51

Hier staan ze ook 365 dagen per dag op de wei. Stuk waar ze nu staan is heel kaal.

Mijn warmbloed gaat zomers wel met graasmasker op omdat hij anders wat te rond wordt. Mijn IJslander houd zelf redelijk goed maat. Vroeger toen mijn warmbloed op de paddock stond deed ik met kwartier per keer opbouwen en dan soms weer een aantal dagen hetzelfde en dan weer een kwartier verder.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:59

3 uurtjes nu. Vorige week langer,toen het bewolkt was en niet vroor.
Heb er 1die hb gevoelig is en dat gaat goed zo

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:05

DubbelDun schreef:
Martje80 schreef:
Ben je gevallen?

Nee, daar is wel iets meer voor nodig dan een huppeltje :) Maar ik hou niet van dat soort dingen, een beetje humor mag, maar niet te gek.
Voor 'straf' mocht ze 5 minuten in stap achter het ding aanlopen (op gepaste afstand) en toen ging hij naar rechts en ik naar links.

Het was vannacht minder koud dan verwacht gelukkig.


Dacht dat jij een buikschuiver tegen kwam, Alsin gevallen :)

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:58

Die van mij staan ook lekker zonder deken. Mijn tinker heeft deze winter geen deken op gehad, beviel prima. Mijn shetje wel omdat die ivm cushing geschoren is, maar ik heb haar een paar maand geleden voor het laatst geschoren dus ze heeft nu genoeg vacht om zonder te staan. Ze geniet heerlijk van het zonnetje, dit is echt haar weer. Ze staan nog niet op de wei, met nachtvorst en een HB'er durf ik het niet aan. Zodra het niet meer vriest mogen ze wel weer lekker de wei in :)

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:17

Die grap die Dije daar uithaalt komt mij bekend voor... :+ Dan ben ik vooral heel pissig dat ik weer met water kan gaan slepen :o

Ik heb de deken tijdens de zonnige uurtjes van de dag af, maar in de nacht nog lekker op. Met mijn oudje loop ik liever geen risico.
Zij staat dan ook nog niet op de wei, maar nog op de paddock. De shetlanders staan wel op de wei, die hebben hun kleine stukje in de afgelopen 2 weken kaal gegeten toen het nog niet zo zonnig met vrieskou was. Nu krijgen ze hooi en staan ze dat lekker heel de dag te eten en te slapen.
Dit jaar staan ze voor het eerst weer op de wei, na zo'n 5 jaar bijna alleen maar op paddock te hebben gestaan en het gaat verrassend goed. Geen last van HB en ook niet dikker geworden, al lopen ze hier ook wel veel aan de longe en slepen ze de bak.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:57

Hier ook geen gras zolang het dit weer is. Zowel Jolly als Punette hebben PPID dus daar moet ik heel voorzichtig mee zijn.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:26

Hier ook nog geen gras. Als we wel gaan opbouwen, mag mijn PPID’er nog een maandje langer wachten. Ze krijgt wel elke dag wat kruiden die ik dan voor haar pluk, heeft ze toch het idee dat ze er een beetje bij hoort :')
Wij hebben overdag de dekens af en ‘s nachts nog op. Geloof dat het volgende week overdag ook koud gaat waaien, dus dan laat ik waarschijnlijk bij mijn merrie de deken weer op.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:43

Hier gaan ze 2 uur het gras op, in de middag, na beweging. Ook mij IR pony en mijn IR verdachte pony. Mijn weide gaat heel goed, ik bemest alleen met eigen compost. We hebben bijv 3 jaar driftig zuring uit staan steken, werden er echt wanhopig van! Maar nu is t onder controle, weinig tot geen zuring meer. Dat zegt ook iets over bodembeheer. Veel werk momenteel op t land, maar ik weet waar we t voor doen. Veel bloemen/kruiden en fijn gras waar mijn koudbloeden het goed op doen.