Aanleggen klein Paddock Paradise, wie denkt er mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Aanleggen klein Paddock Paradise, wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 11:37

Op dit moment heb ik een grote paddock en dit wil ik graag veranderen naar een Paddock Paradise.
Wie wil er meedenken en heeft goede ideeën voor ons.

Ik heb een oppervlakte beschikbaar van 50x50 meter. Er loopt bijna over de hele lengte een asfaltpad van ruim 4 meter breed (grijs). De groene rij bomen staat op 10 meter afstand. Ze kunnen tussen de bomen door lopen.

Dit is een afbeelding van hoe het eruit ziet.
Afbeelding

Wat wil ik:
In de rechter onderhoek is de ingang, via het asfaltpad.
Er komen 4 pony's op te lopen. Vandaar dat ik minimaal 2 verharde voerplaatsen wil.
Ik wil een ruimte om te longeren.
Een track zodat ze meer gestimuleerd worden om te lopen dan nu.

Ik weet dat de ruimte niet heel groot is, hopelijk in de toekomst nog een extra weide erbij.

Verder zal het via een groeimodel aangelegd moeten kunnen worden ivm de financiële middelen.

Ik hoop op een aantal creatieve ideeën van jullie. Wij komen steeds op hetzelfde ontwerp, wat nog niet het yes gevoel geeft.

Alvast bedankt voor het meedenken!

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 11:38

50x50 meter? Is dat een typfout of serieus? :=

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Aanleggen klein Paddock Paradise, wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 11:56

Op een beperkte oppervlakte is het meestal het beste om alles zo simpel mogelijk te houden.
Hoe meer je het gaat opdelen, hoe 'opgeslotener' de paarden zijn.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Aanleggen klein Paddock Paradise, wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 13:42

Dat lijkt me veel te klein voor zoiets

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 13:46

BarbaLala schreef:
50x50 meter? Is dat een typfout of serieus? :=


Nee hoor, geen typefout. Zat paarden die het met minder moeten doen. Die hebben een paddock van 15 x 15 met zijn twee of drieën op de pensionstal. En het gaat niet om grote paarden, maar om (kleine)pony's daar zit ook nog een verschil in.

Ze staan er nu al een aantal jaar en dat gaat prima. Maar ik hoop door het meer Paddock Paradise achtig in te richten dat er meer bewogen gaat worden. Nu staan ze bij de voerplek, lopen een keer naar achter en dat is het dan wel.

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 13:48

Zeker mogelijk !
Wij hebben hier de track liggen op een 40x60 meter, gewoon rond het perceel, met aan de kop een voederplaats van 6 meter breed verhard, en hier lopen 9 paarden op

Let op, dit is alleen de track, verder hebben wij voor de zomer periode 2,5 HA natuurgebied waar ze lopen extra, en nog een volle Ha waar ze in de winter overdag een paar uur op afgezete gedeelte komen

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Aanleggen klein Paddock Paradise, wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 13:58

Wil je het asfalt pad meenemen in het pp?

Een longeerbakje afhankelijk van de grootte van de pony’s is ongeveer 15*15.

De verhardingen/voerplaatsen zou ik een stukje uit elkaar leggen. Zelf ben ik voorstander van aantal paarden + 1 voerplaats.

Je zou een pad rondom kunnen leggen en daar binnen de longeerring, speelpaddock (bijvoorbeeld rijbak formaat) en een tussen pad bijvoorbeeld.

Wil best een paar schetsjes maken voor je hoor :D

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 14:01

Begin in elk geval met het beschermen van je bomen, want kans is groot dat daar in de winter aan geknaagd gaat worden, wat snoeien is niet erg, maar als de stam geschild wordt is die boom rap dood. Je zou kunnen kijken naar een slingerpad tussen die bomen door, moeten ze wat inbuigen/gymnastieken daar.
Je kan kiezen om geheel rond te gaan of om juist aan het eind een paddock te maken en water op het ene eind en hooi op het andere te geven (enkel hek er tussen dus). Zo is het voor jouw minder ver lopen (poortje er tussen voor mens en kruiwagen) maar paarden moeten omlopen. Is het asfaltpad onderdeel van de track?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 14:25

50x50 is een mooie maat voor ponies en door de rondlopende PP kunnen ze eindeloos galopperen.
Afbeelding
Het asfaltpad zou ik wel iets overheen doen om uitglijders en te snel slijten van de hoeven te voorkomen.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Aanleggen klein Paddock Paradise, wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 14:59

Afbeelding

Ik zou zoiets doen denk ik. Zo kunnen ze ook goed rond zonder verplicht het asfalt te gebruiken. Ik zou de hoeken lekker ruim maken. En ik zou rechtsonder de doorgang naar het asfalt versmallen zodat ze niet in galop erop knallen.

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 15:02

EliseXJoelle schreef:
Wil je het asfalt pad meenemen in het pp?

Wil best een paar schetsjes maken voor je hoor :D


Het asfalt pad wil ik meenemen in het PP. Het moet alleen wel afsluitbaar zijn, gemiddeld twee keer per week zal het 1,5 uur afgesloten moeten worden. Dan moet er een vrachtwagen langs, om goederen te laden en lossen en de schuur die langs het asfalt pad staat.

Heel erg graag als je een paar schetsjes wil tekenen. daar ben ik naar opzoek!

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: Aanleggen klein Paddock Paradise, wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 15:05

Dank jullie wel voor de schetsen!

Ben ook blij dat er inmiddels berichten komen dat het wel mogelijk is met deze afmetingen.
Helaas zijn we niet allemaal in het bezit van heel veel grond.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Aanleggen klein Paddock Paradise, wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 15:40

En/of hebben paarden die daar nog behoefte aan hebben ;)

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 16:12

Oh wat leuk! Ik hou van plattegronden tekenen en ideeën bedenken, ben heel benieuwd wat hieruit komt. Misschien kan ik zo thuis nog even iets bedenken/tekenen.
Heb je zelf al iets uitgetekend of alleen minimale eisen bedacht?

Delphi schreef:
[ [url=m/ZHYi7n.png]Afbeelding[/url] ]

Ik zou zoiets doen denk ik. Zo kunnen ze ook goed rond zonder verplicht het asfalt te gebruiken. Ik zou de hoeken lekker ruim maken. En ik zou rechtsonder de doorgang naar het asfalt versmallen zodat ze niet in galop erop knallen.


Is die cirkel in het midden dan de longeercirkel of zie ik dat verkeerd? Als dat is om te longeren, is het volgens jouw plan dan afsluitbaar of blijft het open? :)

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Aanleggen klein Paddock Paradise, wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 16:18

Ik ben wel eens bij mensen geweest die ook een beperkte ruimte hadden voor hun paarden. Zij hadden een labyrint gemaakt in de paddock met verschillende soorten en plaatsen slowfeeders. Dit labyrint veranderden ze regelmatig een beetje. Ook plaatste ze de slowfeeders op verschillende plekken of vulde ze slowfeeders niet altijd (de ene dag de ene, de andere dag de andere, etc). Zo moesten de paarden blijven denken en zoeken en kwam er niet echt routine in het dagelijks leven van de paarden. Vraagt wel enige creativiteit van de eigenaar.

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 16:22

Ir111 schreef:
Ik ben wel eens bij mensen geweest die ook een beperkte ruimte hadden voor hun paarden. Zij hadden een labyrint gemaakt in de paddock met verschillende soorten en plaatsen slowfeeders. Dit labyrint veranderden ze regelmatig een beetje. Ook plaatste ze de slowfeeders op verschillende plekken of vulde ze slowfeeders niet altijd (de ene dag de ene, de andere dag de andere, etc). Zo moesten de paarden blijven denken en zoeken en kwam er niet echt routine in het dagelijks leven van de paarden. Vraagt wel enige creativiteit van de eigenaar.


Dat van verschillende voermanieren kende ik al, maar de opbouw veranderen en wisselen met waar je voert is zo leuk bedacht!
Als ze dat wilt, dan moet TS wel zorgen dat de indeling niet te vast staat.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:32

Ieder paard heeft behoefte aan ruimte zover ik weet. Behalve een dood paard. :+

In een tijd waar dierenwelzijn steeds belangrijker wordt gevonden dankzij alle kennis die we hebben tegenwoordig, vind ik het bizar dat een aantal mensen zo'n klein perceel als normaal beschouwt.
Als je er naast nog flink weidegang hebt is het een ander verhaal uiteraard, maar zo niet is 100m2 voor 4 ponies is echt te weinig wat mij betreft. Dat is letterlijk net iets groter dan een rijbak.
Als je dat dan ook nog op gaat delen wordt het nog kleiner. :=

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:39

BarbaLala schreef:
Als je er naast nog flink weidegang hebt is het een ander verhaal uiteraard, maar zo niet is 100m2 voor 4 ponies is echt te weinig wat mij betreft.


50x50 meter is niet 100 maar 2500 m2.

xmarritw

Berichten: 457
Geregistreerd: 22-04-19
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:41

cupido1996 schreef:
Op dit moment heb ik een grote paddock en dit wil ik graag veranderen naar een Paddock Paradise.
Wie wil er meedenken en heeft goede ideeën voor ons.

Ik heb een oppervlakte beschikbaar van 50x50 meter. Er loopt bijna over de hele lengte een asfaltpad van ruim 4 meter breed (grijs). De groene rij bomen staat op 10 meter afstand. Ze kunnen tussen de bomen door lopen.

Dit is een afbeelding van hoe het eruit ziet.
[ [url=m/rGGZJ3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat wil ik:
In de rechter onderhoek is de ingang, via het asfaltpad.
Er komen 4 pony's op te lopen. Vandaar dat ik minimaal 2 verharde voerplaatsen wil.
Ik wil een ruimte om te longeren.
Een track zodat ze meer gestimuleerd worden om te lopen dan nu.

Ik weet dat de ruimte niet heel groot is, hopelijk in de toekomst nog een extra weide erbij.

Verder zal het via een groeimodel aangelegd moeten kunnen worden ivm de financiële middelen.

Ik hoop op een aantal creatieve ideeën van jullie. Wij komen steeds op hetzelfde ontwerp, wat nog niet het yes gevoel geeft.

Alvast bedankt voor het meedenken!



BarbaLala schreef:
Ieder paard heeft behoefte aan ruimte zover ik weet. Behalve een dood paard. :+

In een tijd waar dierenwelzijn steeds belangrijker wordt gevonden dankzij alle kennis die we hebben tegenwoordig, vind ik het bizar dat een aantal mensen zo'n klein perceel als normaal beschouwt.
Als je er naast nog flink weidegang hebt is het een ander verhaal uiteraard, maar zo niet is 100m2 voor 4 ponies is echt te weinig wat mij betreft. Dat is letterlijk net iets groter dan een rijbak.
Als je dat dan ook nog op gaat delen wordt het nog kleiner. :=


Ik denk niet dat je de op goed gelezen hebt.
Voor zo ver ik weet is oppervlakte= lengte * breedte oftewel 50*50= 2500 m². Daarbij meegenomen dat een rijbak gemiddeld 20*40= 800 m² is klopt een deel van je bericht niet. Ook heeft niet elk paard behoefte aan even veel ruimte, wel aan beweging en juist door een pp kan je veel meer beweging aan je paarden geven. Natuurlijk is het niet ideaal, maar grond in Nederland is enorm duur en niet iedereen heeft dezelfde mogelijkheden.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:44

Omg. Wiskunde is niet mijn goeiste vak blijkt maar weer _O-

Dan is het een stukje realistischer om het op te delen, maar blijf ik het toch klein vinden om dat als enige ruimte voor 4 ponies te hebben.

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:52

BarbaLala schreef:
Ieder paard heeft behoefte aan ruimte zover ik weet. Behalve een dood paard. :+

In een tijd waar dierenwelzijn steeds belangrijker wordt gevonden dankzij alle kennis die we hebben tegenwoordig, vind ik het bizar dat een aantal mensen zo'n klein perceel als normaal beschouwt.
Als je er naast nog flink weidegang hebt is het een ander verhaal uiteraard, maar zo niet is 100m2 voor 4 ponies is echt te weinig wat mij betreft. Dat is letterlijk net iets groter dan een rijbak.
Als je dat dan ook nog op gaat delen wordt het nog kleiner. :=


50 x 50 is voor zover ik weet 2500m2 en dus een kwart hectare, een rijbak van 20 x 40 is maar 800m2. Dat is dus 3x zo groot. Het is nog steeds niet groot, ik heb ze hier met 3 pony’s op 100 x 100 meter lopen, maar als je geen/nauwelijks gras wilt overhouden kan je er echt wel iets leuks van maken denk ik voor pony’s.

Edit: Het is hierboven al uitgelegd :+

Ik denk dat je met de tekeningen die hier al gepost zijn, best iets leuks kan doen. En dan komende jaren eetbare struikjes langs de track planten enzo, hoe meer verschillende vegetatie, hoe meer stimulans om rond te scharrelen.

fojoe

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Roelselare

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 19:10

ooh, leuk, een PP inrichten *\o/*

als je het een beetje slim inricht, is 50x50 prima te doen.
het gaat hem niet om de totale oppervlakte die ze ter beschikking hebben, het gaat om hoeveel ze gestimuleerd worden om daarin rond te lopen.
en dat kan ook budgetvriendelijk - duurder uitbreiden kan altijd nog :D

wat ik nog mis: moet er plaats voorzien worden voor hooi- en mestopslag of kan dat elders?
is er watervoorziening? elektriciteit/verlichting?

wendyh

Berichten: 236
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 20:59

Wat wil je doen met de stukjes grond waar de paarden niet op lopen? Moet dat gras worden zodat je ze iedere dag ff een uurtje kan laten grazen? Is wel leuk voor de afwisseling.
Of wil je daar struiken planten zodat het er natuurlijker uit komt te zien?
En wil je dat de pony’s in de longeerbak lopen? Of wil je dat echt apart van de track houden?

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: Aanleggen klein Paddock Paradise, wie denkt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 22:48

Ik hoop dat ik iedereen beantwoord, mocht ik iemand vergeten, trek aan de bel!

Ik heb voor nu inderdaad in totaal 2500m² paddock + ongeveer 175m² van het asfalt dus 2675m². Het is niet groot, maar mijn inziens groot genoeg om in de winter overdag te staan en in de zomer dag en nacht.


Langs het asfaltpad ligt over de volle lengte een grote schuur. Hierdoor kunnen ze op het pad uit de wind staan. Maar zoals eerder gezegd het pad moet afgesloten kunnen worden voor twee keer in de week max 1,5 uur.

Stroomvoorzieningen komen uit die schuur. De wateraansluiting (automatische drinkbak) is op moment ergens halverwege langs het asfalt. Maar die kan uiteraard verplaatst.
Voeropslag, mesthoop en dergelijk hoeven allemaal niet op dit stuk. Deze heb elders op het erf. Net als de stallen.

Gelet op de drassige ondergrond en de ervaringen die ik nu heb met de paddock. De ene helft is nu rijbak/paddock de andere helft weide. Wil ik alle tracks gaan aanleggen met paddockroosters en daarboven een (dun)laagje zand.
Alles wat geen track of longeerbak wordt, wil ik inderdaad gras hebben.
De longeerbak wil ik echt alleen als longeerbak. 1 van de pony's graaft, dus niet verstandig als ze daar in staan. Ik wil dus elders nog een stuk(je) met zand waar ze kunnen rollen en dergelijke. De voerplekken wil ik op een verharde ondergrond ivm angst voor zand eten en makkelijker schoonhouden. Ik zit aan het IJsselmeer, dus altijd veel wind en weggewaaid eten.

Gras is voor mij minder belangrijk 1 pony mag daar echt niet op ivm eczeem en insuline resistentie. Zonder gras wordt er een stuk minder geschuurd.

Iemand vroeg of ik zelf ook al wat schetsen heb. Die heb ik zeker en zal ik ook zeker tonen, maar nu nog even niet. Ik ben zo benieuwd of andere namelijk betere ideeën hebben. Al staat mijn idee al redelijk genoemd hier boven.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:25

BriPi schreef:
Delphi schreef:
[ [url=m/ZHYi7n.png]Afbeelding[/url] ]

Ik zou zoiets doen denk ik. Zo kunnen ze ook goed rond zonder verplicht het asfalt te gebruiken. Ik zou de hoeken lekker ruim maken. En ik zou rechtsonder de doorgang naar het asfalt versmallen zodat ze niet in galop erop knallen.


Is die cirkel in het midden dan de longeercirkel of zie ik dat verkeerd? Als dat is om te longeren, is het volgens jouw plan dan afsluitbaar of blijft het open? :)


Klopt en die zou dan inderdaad permanent open zijn.