Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 14:43

Hier geen last van ratten! Wel van zwerfkatten.
Maar geef mij die laatste maar hoor :+

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 15:20

Ik heb zelfs rattengangen in mijn stal en onder mijn zadelkamer ,mijn bodem is daar zelfs verzakt.Ik laat nu iedere keer de gangen met mijn tuinslang onderlopen.
Ik heb ook wilde katten hier zitten,en zelfs bunzingen,maar helaas niet genoeg om de ratten buiten te houden.
Wij hebben ook al vallen staan,maar daar vangen we niks mee.Mijn man schiet er soms s'avonds een aantal dat helpt nog het beste.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 16:12

Schieten deden ze op mijn oude pensionstal ook. Daar kwamen eens 3 zwarte ratten de voerbak uit, bleven ook heel brutaal op de bovenste rand van de stal zitten brrrr. Schieten werkte wel goed ik heb er daarna geen meer gezien. Gelukkig zie ik hier alleen af en toe een klein muisje in de stal. Het heeft hier lang leeggestaan dus was er ook niks te halen. Ik hoop maar door al het voer in tonnen te doen dat ze ook niet komen.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 17:10

Bij ons valt ook niks te halen, behalve bij de kippen dan als ze geluk hebben wat voerresten, maar dat is eigenlijk alleen als het regent. Daar hebben mijn kippen en hekel aan en dus komen ze zo min mogelijk buiten (voerbak is buiten).
De ratten hier hebben slaapplekken gemaakt onder mijn hooi en brandhout. Je vindt daar altijd afgekloven maïskolven terug en soms ook restanten van een klein vogeltje zoals een mus.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 17:24

Hier ook rattengangen onder en achter de paardenstallen, daar heb ik een "mannetje" voor die met ouderwets gif werkt. Dat wil ik bij de kippen uiteraard niet..... Ook hier zitten ze onder het brandhout. Zolang ze niet binnen komen en de aantallen een beetje binnen de perken blijven, dan vind ik het goed. Ik zorg ook dat al het voer goed verpakt zit, maar paarden morsen weleens een korreltje...…

Het zijn inderdaad krieltjes JudithO, het lijken hele vogels als je ze ziet, maar er zit inderdaad weinig vlees aan. Daarbij waren de haantjes nog maar 5 maanden oud.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 18:26

Schrik van jullie over ratten schieten, zijn er dan wel katten om de boel in toom te houden?

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 18:52

Ik heb ook een buks staan om ze te schieten... wij hebben 3 katten en een hond

Maartje_M

Berichten: 9364
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:04

Ik zie hier nooit ratten.. dus of de kat en hond houden ze in toom of ze zitten er niet

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-19 19:10

Hoorde wel dat er dit jaar een rattentoename was

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:10

Ik mis op bokt geregeld de "like" functie, dat je kunt laten merken dat je iets een goed antwoordt vind, het er mee eens bent of iets mooi vind zonder dat je hoeft te quoten en typen. Denk dat topics dan ook minder hard gaan

Hier loopt af en toe een bruine rat en volgens mij heeft die sinds kort de stal van mijn oudje ontdekt. Die krijgt bijgevoerd en eet zijn bak niet schoon leeg. Laatst had ik hem een stuk bloemkool stronk gegeven en die vond ik de volgende ochtend klem in de hoek waar een gangetje onder het tussenschot door gaat

Eerder hadden we meer muizen, gingen nestje maken onder de pallet met "werkvoorraad" hooi/voordroog in de stal. maar die zie ik het afgelopen jaar veel minder vaak.

Ik wil ook geen gif neerleggen. Mij te veel risico. Mijn man heeft wel een buks, maar zo lang het er maar 1 is die eraf en toe zien lopen laat ik het. Worden het er meer dan misschien maar nadenken over oplossing. Er loopt wel af en toe een kat van de achterburen bij ons rond. Helaas poept hij ook in mijn schone wei.

Ik heb dit jaar ook erg veel last van mollen. Ze mollen en ondergraven mijn hele weiland en ook onze tuin. Echt heel veel hopen en rillen/gangen

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:19

Antheman schreef:
Schrik van jullie over ratten schieten, zijn er dan wel katten om de boel in toom te houden?

8 katten aanwezig waarvan 2 wilde uitzet katten van het asiel.En 4 komen met deze temperaturen niet buiten. Alle katten voer ik wel bij,ze geen eten geven kan ik niet over mijn hart krijgen,dus ik vrees dat ze mijn hapjes lekkerder vinden als een rat vangen.
Onze malamute heeft nog wel eens een rat te pakken en onze grootste rattenvanger was een york,maar die is overleden.Di schoot tussen de hooibalen en al achter de ratten aan.Vergiftigen wil ik niet, we hebben uilen zitten en roofvogels.Ik zou niet willen dat er 1 vergiftigd word.
Mollen hebben we amper last van.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:25

Hier ook heel veel mollen, vind doodmaken zielig maar het is wel irritant. Achter onze wei ligt een golfbaan en ik vermoed dat ze daar vandaan worden gejaagd. Volgens de buurvrouw die er al haar hele leven woont zijn de mollen tegelijk met de golfbaan gekomen.
Ze verwachten geloof ik hele plagen ratten en muizen omdat het gif straks niet meer mag. Ik zou gif ook niet durven, te bang dat de hond het te pakken krijgt of dat de uil er ziek van wordt. Die uil schijnt echt heel veel muizen te vangen en woont op de hooizolder, heb daar ook nog nooit een muis gezien.

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:34

Ik vond dit nog een paar dagen terug:
Afbeelding
Duidelijk z'n zwemdiploma niet gehaald. Hier lopen 2 buitenkatten rond, maar ik voer ze ook wel, want anders vind ik dat zielig, dus denk dat ze het teveel werk vinden om achter een rat aan te rennen :')

Mollen heb ik ook veel in het weiland -O-

Maartje_M

Berichten: 9364
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:37

Onze huiskat eet nauwelijks nog brokjes omdat hij buiten zo veel vangt :')

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 20:12

Fangio schreef:
Ik vond dit nog een paar dagen terug:
[ [url=m/P7NktE.jpg]Afbeelding[/url] ]
Duidelijk z'n zwemdiploma niet gehaald. Hier lopen 2 buitenkatten rond, maar ik voer ze ook wel, want anders vind ik dat zielig, dus denk dat ze het teveel werk vinden om achter een rat aan te rennen :')

Mollen heb ik ook veel in het weiland -O-



getttt %)

Wij krijgen er een muizenvanger bij, maar als ik dit lees mag ik er nog wel 1 :roll: :wow:

wij hebben het gezelschap voor mijn kwpn ruin inmiddels geregeld... verder heel veel aan het uitzoeken en regelen, ik lees ook lekker mee voor tips en trics :D

zoefie

Berichten: 1168
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 22:04

Ik meld me ook maar weer eens....af en toe lees ik nog wel mee maar ik reageer vrij weinig :o
Een vraagje voor degene die een kieper gebruiken om de mest weg te brengen....
Ik ben aan het uitzoeken welke we willen nemen. Maar we moeten de volle aanhanger een stukje wegduwen voordat we hem achter een auto kunnen hangen. Nu wilde ik een enkelasser handkieper, maar de verkoopmeneer adviseerde me om een dubbelasser te nemen. Hij vertelde dat een enkelasser gewoon niets is. (ik heb nu ook een enkelasser maar zonder kiepfunctie en de mest er vanaf scheppen is gewoon heel zwaar)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 22:10

Dubbelasser is wel stabieler. Vriendin heeft een enkelassertje, die kiept niet, maar wel als je ‘m wil duwen :+
Waar je naar zou kunnen informeren, geen idee of het kan / bestaat op een gewone aanhanger, is een mover, net als bij caravans. Ik wil er bij de trailerboer ook naar vragen, voornamelijk ook naar het gewicht en de kracht van zo’n ding. Mijn trailer moet vooruit de schuur in (andersom zetten betekent dat de auto niet meer binnen past), maar in je eentje is dat niet te doen en met z’n tweeën alleen als beiden wat gewicht en kracht in de strijd hebben te gooien.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 22:16

Fangio schreef:
Ik vond dit nog een paar dagen terug:
[ [url=m/P7NktE.jpg]Afbeelding[/url] ]
Duidelijk z'n zwemdiploma niet gehaald. Hier lopen 2 buitenkatten rond, maar ik voer ze ook wel, want anders vind ik dat zielig, dus denk dat ze het teveel werk vinden om achter een rat aan te rennen :')

Mollen heb ik ook veel in het weiland -O-


Dit vind ik formaat tamme rat, daar heb ik geen problemen mee (die had ik vroeger als huisdier, geweldige beesten) ik vind bruine ratten wel heel smerig (en "eng").

Hier twee katten (waarvan een jonkie die liever binnen ligt te slapen, de andere vangt heel veel muizen) en een uil die op de hooizolder woont volgens mij.
In de wei ook roofvogels.

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 22:18

ah [***], een Marieke-update. Leuk stel zo!

Hier vooral een muizenplaag... in het ' gazon' , overal gaten, gangen, niet leuk meer. Dus we hebben continu vallen gezet, emmer er over. ik ben de tel kwijt, maar we gaan richting de 100 dode muisjes inmiddels, soms wel 6 op een dag.

Laatst ook 'in' huis. Lig je in bed en hoor je ze achter het knieschot knagen. jakkes..
Met een paar vallen daar ook gelukkig weer alles onder controle geloof ik...


Ratten hele zomer niet gezien, maar nu dus een actieve gang onder de kippenren. Hier geen hond of eigen buitenkatten, dus we moeten het met vallen doen. Morgen maar even aan de slag..

Mijn ouders hadden vroeger op de boerderij altijd katten en honden, en die deden hun werk wel. Wij zijn helaas 4 dagen per week lang van huis, dus een hond kan dan eigenlijk niet, anders had er hier allang een rattenvangertje rondgelopen. En met een vrij drukke weg langs het huis, durf ik geen buitenkatten aan...

Mollen hebben we nu niet echt dit jaar. Ik denk dat ze weggaan door de muizen? Ook wel eens in vallen gehad en ik vind ze echt prachtig dus zooo zonde, maar soms kan het echt niet anders. Zoveel schade die ze aanrichten...

zoefie

Berichten: 1168
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Duitsland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 22:43

Hier gelukkig geen (zichtbare) ratten....en ook geen katten. Af ten toe een muis and that's it.
Hilary, ja, ze zijn er de movers voor onder aanhangers in ieder geval dus ik ga er vanuit ook voor trailers. Tenminste de aanhangerman van vandaag was er over aan het vertellen. Dat het wel duur was (en dat het niet zo goed ging op gras/grind) maar dat hij er heel blij mee was.

BoRo

Berichten: 285
Geregistreerd: 27-08-06
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 22:50

Ik ben opzoek naar een bedrijf die binnenboxen op maat kan leveren en plaatsen, schuilstal voorzien van wanden. Het zou mooi zijn als ze ook de waterleiding en elektriciteit kunnen doortrekken. En de watervoorziening volledig vorstbestendig kunnen maken. Heeft iemand positieve ervaring met een bedrijf die dit kan? Daarnaast zoek ik een bedrijf die 2 hectare kan voorzien van palen en lint. Iemand suggesties?

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 23:55

Wij hebben een mover onder de caravan en die werkt echt prima op gras en grind (wat heb je er anders aan op de camping waar die dingen voor zijn bedoeld). Er komt gewoon een rol op de wielen en die drijft de band aan dus wat dat betreft snap ik ook niet zo goed wat het probleem van wisselende ondergronden moet zijn. Nooit zelf gemerkt. Zal misschien ook van het type mover afhangen. Uiteraard heeft de mover wel stroom nodig en heb je een goede accu nodig.

Ze zijn er voor verschillende gewichten en met verschillende vermogens. Maar aangezien de caravan 1600kg+ weegt zal een lege trailer ook wel kunnen. Prijzig zijn ze idd wel.

Ik heb een dubbelasser kiepkar voor mijn mest maar als ik die vol van zijn plaats moet krijgen met de hand gaat dat wel een dingetje zijn, maar dat hangt uiteraard ook van de grootte af. Maar heel eerlijk? Denk dat dat ding al gauw 1000 kg weegt en zeker als het heeft geregend. Leeg verplaatsen is echt geen probleem. Maar vol is hij vaak ook vies met mestwater en dan ben ik toch gewoon blij dat ik hem kan aankoppelen en wegrijden.

Vorig jaar hadden wij een rattenplaag, gelukkig inmiddels onder controle. Nu hebben we flink wat konijnen, maar goed daar hebben wij niet zoveel last van.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 00:11

Hoi!

Ik ben al een tijdje een stille meelezer, maar wilde nu wel even inbreken. Ik had vroeger bij mijn ouders de paarden aan huis en sinds 2,5jaar samen met mijn man ook weer.

Ik vroeg me af hoe (of?) jullie een soort van 'schone' grens houden tussen de stallen en de rest van het terrein en jullie huis. Wij hebben een erf van plm 4000m2 en daarachter/naast ruim een hectare weiland. Maar ik merk dat ik het vooral in deze tijd vh jaar moeilijk vind om alles een beetje fris te houden. Ik loop natuurlijk niet mer de strontlaarzen naar binnen, maar de honden lopen wel van de stal naar de keuken en ook t erf 'verwildert' heel snel.

Deels heb ik geleerd dat t erbij hoort, maar soms wordt ik er een beetje moedeloos van. Hoe is dat bij jullie?

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 08:07

BoRo schreef:
Ik ben opzoek naar een bedrijf die binnenboxen op maat kan leveren en plaatsen, schuilstal voorzien van wanden. Het zou mooi zijn als ze ook de waterleiding en elektriciteit kunnen doortrekken. En de watervoorziening volledig vorstbestendig kunnen maken. Heeft iemand positieve ervaring met een bedrijf die dit kan? Daarnaast zoek ik een bedrijf die 2 hectare kan voorzien van palen en lint. Iemand suggesties?


Maatwerk stallen kan bijna overal.. zo ook omheining. waar zit je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 09:09

KPet schreef:
Hoi!

Ik ben al een tijdje een stille meelezer, maar wilde nu wel even inbreken. Ik had vroeger bij mijn ouders de paarden aan huis en sinds 2,5jaar samen met mijn man ook weer.

Ik vroeg me af hoe (of?) jullie een soort van 'schone' grens houden tussen de stallen en de rest van het terrein en jullie huis. Wij hebben een erf van plm 4000m2 en daarachter/naast ruim een hectare weiland. Maar ik merk dat ik het vooral in deze tijd vh jaar moeilijk vind om alles een beetje fris te houden. Ik loop natuurlijk niet mer de strontlaarzen naar binnen, maar de honden lopen wel van de stal naar de keuken en ook t erf 'verwildert' heel snel.

Deels heb ik geleerd dat t erbij hoort, maar soms wordt ik er een beetje moedeloos van. Hoe is dat bij jullie?

Vegen, stofzuigen en dweilen tot ik een ons weeg :D :D :D ......

Hier is het ook een drama, hond loopt in en uit en ook de katten kunnen behoorlijk wat rotzooi mee naar binnen nemen. Erf blijft netjes door vegen en een goede bladblazer.

Verder heb ik geaccepteerd dat nadat ik gedweild heb, ik ongeveer 3 minuten kan genieten van een mooie schone vloer.