Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:52

Ben er ook weer! Hier zijn er ook dagen bij dat er 20 kilo hooi per dag doorgaat met een kwpn-er en mini. Gras hebben ze als het droog is 2 uurtjes ofzo, maar daar halen ze echt niet meer zoveel uit. Gisteren hebben ze paar uur op stuk met veel onkruid op mogen eten, ideaal na vorst blijken ze melde wel lekker te vinden, maar dat merk ik niet in hoeveel hooi ze eten.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 07:31

Hier is de gemeente ook niet makkelijk. Het schijnt dat ze veel te weinig handhavers hebben dus de meeste mensen doen gewoon en dat gaat bijna altijd goed. Maar ik vind dat toch wel een risico als je investeert in dingen. Nadeel van netjes toestemming vragen is wel dat je achter de meest bizarre achterhaalde regels komt, dat je denkt dit huis en deze grond was toch van mij? Wij hebben de bestemming deels omgezet met een planoloog die daarin meteen wat zaken voor ons geregeld heeft. Ik vermoed bv. dat onze rijbak ooit illegaal is aangelegd maar nu staat hij ingetekend :). Dat is hier volgens mij de enige oplossing, iemand inhuren die de weg bij de gemeente kent, de regels en wel in oplossingen denkt ipv alleen maar nee zegt.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 19:31

Van die kunststof grastegels zoals op de Nedlandic site hebben mijn ouders ook jaren in de voortuin gehad met gras. Het lijkt gewoon gras en toch konden ze er probleemloos dagelijks de auto erop parkeren. Wij gaat dat ook op een stuk doen naast de oprit en in de achtertuin bij de schuur. Zo kunnen we altijd extra auto's kwijt met bezoek en makkelijk en een auto bij de schuur komen. Ik denk dat dit voor paarden minder geschikt is met gras maar dat het met zand wel goed kan. En met gras is misschien wel wat voor een 'verborgen oprit' zeker als je die tegels tweedehands op de kop kan tikken.

Wel heel zuur LdJ! Eigenlijk is het wel raar als je kijkt naar het landelijk beleid, wij zijn van een intensieve veeteelt naar woonbestemming gegaan en dat duurde een jaar + koste flink wat geld. Ook was het heel lastig te financieren als niet agrarier. Niet echt heel handig om het zo ingewikkeld te maken als je een veestapel wil verkleinen.

Heb jij dit soort tegels liggen Belleboef? https://www.ecowell.be/kunststof-grastegels/ want die heb ik dus ook klaar liggen voor de paddock en volgens de stratenmaker kunnen die gewoon op zwart zand (heel klein beetje afgraven, mooi gelijk maken, tegels leggen en zand weer terug zodat ze gevuld zijn).

Fijn dat de poes een huisje heeft, was ook wel een erg leuke!

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 17:15

Hier eten ze de bladeren niet, eikels ook niet, ze lopen alleen op de wei als er gras is, wat betekent dat ze er nu 1-2 uurtjes op gaan als het niet nat is, en ze hebben altijd onbeperkt hooi. De blaadjes die van de lindeboom afvallen eten ze trouwens ook niet terwijl dat een 'voederboom' zou moeten zijn. Ze eten wel populier, berk en wilg, dat sprokkel en knip ik geregeld voor ze.
Ik haal de blaadjes wel weg. De boel heeft hier een paar jaar leeggestaan en onder alle oude eikenbladeren kwamen veel kale plekken en zelfs mos tevoorschijn. Als je echt veel bladval hebt is het voor je gras beter om het eraf te halen.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 18:05

Wij hebben een 2ehands Stihl. Zowel bladblazer als bosmaaier zo ongeveer voor de helft van de nieuwprijs gekocht.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 15:12

Schieten deden ze op mijn oude pensionstal ook. Daar kwamen eens 3 zwarte ratten de voerbak uit, bleven ook heel brutaal op de bovenste rand van de stal zitten brrrr. Schieten werkte wel goed ik heb er daarna geen meer gezien. Gelukkig zie ik hier alleen af en toe een klein muisje in de stal. Het heeft hier lang leeggestaan dus was er ook niks te halen. Ik hoop maar door al het voer in tonnen te doen dat ze ook niet komen.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 18:25

Hier ook heel veel mollen, vind doodmaken zielig maar het is wel irritant. Achter onze wei ligt een golfbaan en ik vermoed dat ze daar vandaan worden gejaagd. Volgens de buurvrouw die er al haar hele leven woont zijn de mollen tegelijk met de golfbaan gekomen.
Ze verwachten geloof ik hele plagen ratten en muizen omdat het gif straks niet meer mag. Ik zou gif ook niet durven, te bang dat de hond het te pakken krijgt of dat de uil er ziek van wordt. Die uil schijnt echt heel veel muizen te vangen en woont op de hooizolder, heb daar ook nog nooit een muis gezien.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 08:49

Omdat ons huis nog verbouwd moet worden wonen wij in een tijdelijk stuk wat al opgeknapt is. Opzich is het prima maar we hebben geen hal oid. Dus binnen staan 4 paar laarzen in de woonkamer en als ik niet uitkijk springt de hond vanuit de achterdeur de bank op met modderpoten. De bak ligt dus vol met plaids wat vrij rommelig oogt en dan is er nog al het zand wat dagelijks naar binnen komt. Ik heb het maar geaccepteerd, gelukkig hebben we tegels. Het terrein valt eigenlijk alles mee op het stuk waar geen verbouwzooi ligt. Hooi ligt bv. op zolder en gooi ik via een luik de stal in waardoor dat zich eigenlijk niet verspreid. Ik denk dat als we straks klaar zijn met verbouwen en een bijkeuken hebben met hondendouche het een stuk beter wordt.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:04

Met een langharige hond is trouwens een waterblazer echt een uitkomst. Onze hond sjeest graag door plassen en modder en wordt op een dag als dit na iedere wandeling in 5-10 minuten drooggeblazen in de schuur. In het begin vond hij dat ding vreselijk en kreeg hij een koptelefoon op voor het geluid. Maar nu lijkt hij de warme lucht langzaam te gaan waarderen en is hij aan het geluid gewend. Ik heb hem verteld dat het of die blazer is of hij loopt er voortaan zo bij: https://pnws.be/nooit-meer-natte-honden ... sjes-foto/

De robotstofzuiger donderde hier twee keer van de trap af (terwijl hij daar sensoren voor zou moeten hebben) en toen was hij kapot. Ik overweeg soms weleens zo'n stofzuig-dweil-combinatie. Ik ben al zo trots als ik alles opgeruimd en gezogen heb dat ik dan geen zin meer heb om te dweilen.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 21:16

Gave plek Martine! En leuk versierd Robijn. Hier staat de boom al 2 dagen in de schuur te acclimatiseren... ben er niet aan toegekomen hem in een standaard binnen te zetten, misschien dat ik zo nog een poging waag.

Sta hier bijna iedere ochtend in een panty met kaplaarzen en lange jas te voeren. Heb ook korte sportbroekjes om even onder rok/jurk aan te trekken als het heel koud is. In de zomer deed ik vaak om half 7 opstaan, eerst paarden doen en dan om kwart over 7/ half 8 onder de douche. Dan had ik sochtends al uitgemest. Nu vind ik dat veeel te koud en te donker en voer ik alleen even snel.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 20:38

Jeetje wat gaat het weer hard hier! Wij hebben ook een led bouwlamp van 70 watt aan de stal hangen, denk wel dat de goot een meter of 4,5/5 is. Verlicht bijna de hele bak, ik kom er ook prima mee bij de mesthoop die achter de bak ligt. Zelfs met de blub nu. Hier was het vanmiddag heel slecht maar het leek net al wel weer op te drogen, morgen gelukkig droog maar vrijdag weer 15 mm.

Ik heb ook geen idee hoe mensen met kinderen het allemaal doen, onze hond gaat naar een dagopvang en moet dus gebracht en gehaald worden wat twee keer per dag ruim 10 minuten extra kost en dat vind ik nu er zoveel files zijn al een heel gedoe. Scheelt wel dat wij beide vrij goed tegen rommel kunnen, ik probeer het heus een beetje aan kant te houden en ik vind een opgeruimd huis best fijn, maar als ik moet kiezen tussen schoonmaken/opruimen in huis of iets leuks doen kies ik heel makkelijk voor het laatste :Y). Ik besteed denk ik ook meer tijd aan het uitmesten van de stal en paddock dan het huis.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie