Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 09:39

LdJ schreef:
Jullie gaan zo hard, ik denk steeds "o nu kan ik wel een vraag stellen over de verharding", maar dan moet ik eerst 3 pagina's (en nieuw topic nu zelfs, haha) bijlezen en gaat het alweer over iets anders :')
Dus nu toch de vraag, ik hoor vele van jullie over verharding aanleggen tegen de modder. Krijgen jullie geen problemen met gemeentes dat de verharding niet toegestaan is icm een bestemmingsplan/grond doeleinden (agrarisch/woon/tuin/verkeer) ?
Wij hebben vanaf dat we hier wonen (na ruim 3,5 jaar klussen) alleen maar gedonder met de gemeente, wat eigenlijk zorgt dat ik vrij weinig meer wil proberen wat buiten het bestemmingsplan ligt. Dus ons idee van wat ruimte en straten zodat we op ons eigen erf kunnen parkeren is helaas opgegaan in lucht. :+ Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Wij hebben er wel last mee.Ons paarden stuk is beschermd agrarisch gebied,Dus de schuilstal van 200m2 mag,maar bestraten mag niet.We hebben een deel opgelost door rubbertegels van 1m2 de poetsplaats te verharden en het deel voor de zadelkamer.Maar voor de schuilstal waarnaast de ingang ook zit daar heb ik een grote modderplek ik schat ook zeker wel 200m2 meter.Dat is natuurlijk de plek waar ze het hele jaar het meest komen waar ze staan te dralen als er gevoerd word.
We hebben ook aan oplossingen zitten denken maar verharden mag niet .Maar aan de andere kant hebben ze 4 ha waar het tot nu toe droog is op de plek voor de stal na en dan denk ik er zijn ergere plekken.En de stal zelf is ook droog.Bovendien loop ik op klompen door de modder heen dus echt diep is hij ook nog niet.
Maar als ik ooit nog een partij van die grote rubber tegels op de kop kan tikken doe ik dat wel.Mochten ze gaan zeuren is het rap verwijdert.
Onze bak is gewoon een zand bak van donker zand,we hebben het geluk op vrij droge grond te zitten,dus die is hier nu ook nog altijd droog.We hebben hem afgezet met donkerbruin breed lint.
Ik moet wel zeggen als we zo drastisch bomen zouden kappen als bij Robijntje zouden we hier echt falliet zijn aan bekeuringen,daar betaal je goud geld voor.Rooien zonder vergunning is iets wat we echt niet durven.Boete is hier van 1200 tot 2000 per boom zonder kapvergunning.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 10:01

Robijntjah schreef:
Wij hebben hier geen vergunning nodig gelukkig. Rubberen tegels op zand, werkt dat goed ja?

Ja die grote wel ,die leggen zich vast op den duur.We hebben eerst alles gelijk getrokken dan de tegels er opgelegd. Ze zijn gewoon veel makkelijker te verwijderen als het moet en lichter in gebruik.Ik zal ze nu een jaar of 8 hebben liggen denk ik.Als ik nog zo'n partij kan kopen doe ik dat zeker.

beatje

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 14:20

Ik heb zelfs rattengangen in mijn stal en onder mijn zadelkamer ,mijn bodem is daar zelfs verzakt.Ik laat nu iedere keer de gangen met mijn tuinslang onderlopen.
Ik heb ook wilde katten hier zitten,en zelfs bunzingen,maar helaas niet genoeg om de ratten buiten te houden.
Wij hebben ook al vallen staan,maar daar vangen we niks mee.Mijn man schiet er soms s'avonds een aantal dat helpt nog het beste.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 18:19

Antheman schreef:
Schrik van jullie over ratten schieten, zijn er dan wel katten om de boel in toom te houden?

8 katten aanwezig waarvan 2 wilde uitzet katten van het asiel.En 4 komen met deze temperaturen niet buiten. Alle katten voer ik wel bij,ze geen eten geven kan ik niet over mijn hart krijgen,dus ik vrees dat ze mijn hapjes lekkerder vinden als een rat vangen.
Onze malamute heeft nog wel eens een rat te pakken en onze grootste rattenvanger was een york,maar die is overleden.Di schoot tussen de hooibalen en al achter de ratten aan.Vergiftigen wil ik niet, we hebben uilen zitten en roofvogels.Ik zou niet willen dat er 1 vergiftigd word.
Mollen hebben we amper last van.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 09:21

En je krijgt ze dan weer schoon mee naar school ? Dat vind ik al knap dat had bij mij geheid op een volgende verkleed partij gekomen.Mijn kids waren nooit zo van het schoon blijven.Aan kleden deden we dan ook vlak voor vertrek.
De paarden deed ik meestal om 6.00 smorgens dan sliepen de kinderen nog, en s'avonds als mijn man thuis kwam ik had het geluk dat die graag kookt,dus hij maakte het eten terwijl ik voerde en meste en ze toen nog binnen zette.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 08:16

vreselijk Lynn zo'n verhaal. hoop dat het veulen het red.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 13:04

Lynn_Nikita schreef:
neile schreef:
Lynnikita wat voor werk doe je? Wat een vreselijk verhaal. Ik duim voor het kleintje.

Ik werk in Belgie op een grote fokkerij waar zowel eigen paarden als paarden van klanten staan vooral van grote internationale springstallen. Ik werk daar vooral als dierenarts assistent maar nu het rustig is vervoer ik er ook veel. Gisteren mijn eerste deuk gereden in de baas zijn pick up, op vrijdag de 13e) Er stond een boom achter die ik niet gezien had,. was een gevallletje, boem is ho

veulen leefde nog, is gisteren ook niet meer gaan liggen, denk te stijf ivm alle kneuzingen en schaafwonden. Als die gaat liggen kan die niet meer omhoog komen en moet ie dus getakeld worde. Ik ben nu vrij al heb ik de neiging om "even "erheen te rijden om te kijken.
Arts komt meerdere keren per dag en anders dien ik de medicatie toe. is nog steeds erg spannend, ondertemperatuur ( 33 graden) is gelukkig nu normale temperatuur geworden maar hij is echt vel over been, ogen zitten dichtgeplakt door de pus en zwelling, overal schaafplekken en je weet niet wat voor schade die inwendig heeft opgelopen ( bloedworm)
1 van de ergste gevallen die ik ooit heb gezien en gewoon niet te bevatten.

Voor zulke dingen is mijn verstand te klein.Vind het fantastisch wat julie voor het veulen doen.Kan me voorstellen dat je iedere keer even wilt kijken.
Lastig die bomen die iedere keer achter een auto gaan staan.Zaten er geen piepers op?
Ik zit regelmatig dik onder de modder.We hebben 1 grote plas en daar stampen ze altijd in als ik passeer.Gelukkig zag ik gisteren net voor ik naar mijn werk vertrok de grote moddervlek op mijn voorhoofd.Collega's trekken regelmatig hooi uit mijn haar en toch haal ik er altijd een borstel door voor ik thuis vertrek.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:43

Ik gok op een das.Maar bij de aldi of lidl kan je vrij goedkope wildcameras kopen die ook wel goed werken. Dan weet je het meteen.
Ik moet zeggen dat er hier geen paard opkijkt van een vos in de wei,de stalkatten wel die vinden het nodig om in de bladeren te spelen en dat is dood eng. Vooral als je in de bak aan het rijden bent dan cross je vanuit de bladeren de bak in en vervolgens sta je achterste voren met het paard wat nooit die kant vd bak meer langs wild.Dus als ik de katten zie dan jaag ik ze al weg bij de bakrand.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 14:12

Hier is het over het algemeen qua nat mee gevallen de winter, twee winters terug was veel dramatischer hier. Ik heb het water wel eens zo hoog op de wei gehad dat de helft van mijn 4 ha onder water stond,zelfs mijn bak,daar zwommen eenden in.
We zijn toen gaan rond bellen om de paarden ergens anders onder dak te krijgen,maar toen werd het bij wonder droog. Bij mij staat enkel voor de stal en ingang flinke modder dat is nu een plas geworden, ik moet wel lachen om hoe ze naar stal komen over een smalle strook die wat hoger ligt lopen ze op een rijtje de schuilstal in.Net over er krokedillen in die plas zitten.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 08:52

Vuurwerk is hier verboden,dus normaal gezien lekker rustig.Wel ga ik vlak voor 24.00 de paarden extra hooi geven en wacht op wat er toch afgestoken word.Meestal is dat in de verte wat en kunnen we het gemeente vuurwerk wat volgen.De paarden kijken dan wat en zijn dan niet bang,eten is belangrijker.
Maar gisteren avond mijn honden liepen buiten en ineens ging er een boel vuurwerk af. Vlak in de buurt. De honden sloegen aan.Maar voor je van je bank gehesen heb wat aan je voeten en buiten bent...Gelukkig zijn mijn honden niet bang en hebben we een goed hekwerk. Maar zeker als je het niet verwacht is het gevaarlijk. De paarden waren verschoten maar na een galop ronde ook weer gekalmeerd. Ik vind dat tussen door vuurwerk gooien erger als dat om 24.00 alles afgaat ,dan heb je het gewoon met een uur gehad.
Een buurman verder op heeft de jongens trouwens vast gehad,dus hoop dat het nu gedaan is met die grapjes.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie