Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 09:58

Meelezer meldt zich weer in nieuwe topic :)


laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 14:13

Afbeelding

In het kader van hoe houdt je je huis een beetje schoon misschien een tip voor de verbouwers. Ik heb de beneden verdieping van mijn huis 4 jaar geleden volledig verbouwd en ik wilde absoluut tegels ivm binnenlopen van al het hooi en zand. Maar ik wilde ook heel graag hout. Dit is het geworden: houtlook tegels. Ziet er uit als hout maar kan er gewoon een bak water over heen gooien.

*kruipt weer onder meelees steen*

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 16:03

Ik zet de advertentie ook maar even in deze groep, misschien weten jullie nog iemand:

https://www.bokt.nl/markt/ad/497022/pen ... nabij-norg

Ik moet helaas een van mijn paarden laten inslapen vanwege astma . Ik wil niet dat mijn merrie alleen komt te staan dus ben nu op zoek naar een oplossing. Bien staat nu nog op prednisolon, maar ik vind dat niet lang meer verantwoord naar hem toe.

Ik heb nu drie opties: paard er bij kopen ( maar lastig want kort dag en beperkt budget doordat dit onverwacht is), iemand hier laten staan ( maar heb geen behoefte aan dagelijks mensen over de vloer) of paard van een kennis lenen.

Dit wordt het 3e paard dat ik in 2.5 jaar tijd moet laten inslapen. Soms wou ik dat ik schaken als hobby had...

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 16:10

Ach dat klinkt niet goed :(:) . Heel veel sterkte en het is een dooddoener maar ik hoop dat het lukt om goed voor jezelf te gaan zorgen

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 19:42

rover_ schreef:
Sterkte Laurae en Azmay.
Nette advertentie hoop dat je een maatje vindt. Ga je met je merrie van het terrein af? Misschien handig om erbij te zetten of paard alleen achter moet blijven of dat dat niet aan de orde is.


Dat is een goede inderdaad! Zal ik er nog even bij zetten.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 16:30

Lynn_Nikita schreef:
Het veulen heeft het ondanks alles gisteren niet gered. Echt triest. Zoveel mensen hebben zich ingezet en ik heb voor een aantal diep respect gekregen


Wat ontzettend sneu om te horen :(

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:57

Lisan89 schreef:
Kan eigenlijk ook nog wel wat advies gebruiken:
Voeren jullie hooi? voordroog? kuil? En waarom. Ik heb er al zoveel over gelezen, maar ik kom er niet uit wat wijsheid is. Het gaat om 4 fjorden in de leeftijd van 2 tot 25. De oudste is dit voorjaar bevangen geweest dus wil ik niet te rijk voeren.

Tips voor leveranciers (in de kop van Drenthe) zijn ook heel erg welkom, ook voor stro!


Is Vries ok voor locatie van leverancier? Ik heb daar een hele fijne voor kleine pakjes hooi. Inclusief test want die heb ik zelf gedaan . Hun eerste snede van dit jaar is super voor hb gevoelige paarden.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 15:22

Afbeelding


Nog even een leuk plaatje tussendoor: mijn oplossing voor mijn paardenprobleem: een 21 jarige merrie die haar hele leven hard gewerkt heeft op de manege. Mag ze hier in alle rust en aandacht haar laatste jaren doorbrengen als gezelschap voor mijn merrie.

Mijn zieke paard is de witte, oma de bonte. Zo stonden ze na 30 seconden samen bij elkaar en sindsdien aan elkaar vast geplakt. Bien heeft nu een extra hoge dosis pred en dat gaat vooralsnog redelijk goed. Voor zolang als het duurt maar zo heeft hij in elk geval een heel fijn vriendinnetje.

Afbeelding

Mijn merrie is merrie aan het spelen dus die introductie duurt nog wat langer :P


Afbeelding

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:21

Ik merk dat ik hier een heel eind kom met overdag alleen arm hooi en da savonds apart voeren met de 1 arm en de ander rijk hooi met aanvullingen. Maar het verschil is hier niet zo groot als bij jou, weet niet of je dat dan redt als hij 25 kilo voordroog eet

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 20:16

Faitherr schreef:
niemand een idee/oplossing voor de modder? Hoe doen jullie dat allemaal?


Ik zit in de luxe positie dat ik daar geen ervaring mee heb. Ik zit op hoge droge Drentse zandgrond en het omkeren van de grond is voldoende geweest om de grootste regenbuien aan te kunnen. Ik heb 1 stuk waar ze lopen dat niet gekeerd is dat modderig is en daar ga ik kunststof grastegels leggen. Een goede kennis van mij heeft dat op een groot stuk klei of leemgrond gedaan voor de paarden en dat werkt perfect.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 14:46

Gelukkig nieuw jaar iedereen!

Ook hier alles rustig door oud en nieuw gekomen, die mist mogen ze vaker bestellen :j

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 20:29

Wat fijn om te zien dat er weer wat leven in zit . Komt vast goed met jouw goede zorgen!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 16:09

Zand eten heb ik hier opgelost door de juiste balancer te vinden. Was even zoeken maar sinds ze dit voer krijgen eten ze geen zand meer. Kuilen graven heb ik nog geen oplossing voor :p

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 10:37

Hier een dampig paard. Die is afgelopen maanden door het oog van de naald gegaan zo slecht was hij. Nat hooi is hier niet voldoende, ik heb nu sinds een aantal maanden een hooistomer. Anders had hij het niet gered. Voor de rest 24/7 buiten en vlas in de stallen.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 23:45

Hooistomer kost vooral veel extra tijd. Maar voor de rest heel makkelijk, ik stop drie keer per dag een half pak er in. Dat bind ik dan vast met een stro touwtje, kun je het makkelijk in en uit de stomer halen.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 18:04

Azmay schreef:
Hier even helemaal mee in de storm, gisteren is ons bod op een huis aangenomen en zojuist hebben we een bod op ons huis geaccepteerd :oo *\%/*


Gefeliciteerd!

Hier de opbrengst van de storm tot nu toe:


Afbeelding

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 20:16

belle_boef schreef:
Oh dat is niet tof. Eigen boom of van de buren?


Eigen, deze staat tussen de grote en kleine paddock in. Gelukkig verder niets kapot en paardjes ok. En vriend lief blij dat hij weer haardhout mag maken

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 09:14

Akshay schreef:
Gaat snel hier :)
Ik heb misschien een hooischudder gekocht. De maaier hadden we al (vriendlief gekocht), nu de halve hectare van t voorjaar inzaaien en dan zijn we los! :')


Ik heb vorig jaar ook in het voorjaar ingezaaid en dat werd een groot fiasco: door de droogte kreeg ik enorm veel onkruid en geen gras. Ik begreep later dat er daarom ook echt wordt aangeraden om in het najaar te zaaien. Weet niet of je er wat mee kunt maar wou het even mee geven :)

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 09:45

Inderdaad op zand. Nu een enorm voordeel overigens met die regen :P

De wei lijkt nu weer goed te zijn maar even afwachten hoe hij het dit voorjaar doet. Ik had de melde 1.5 meter hoog staan maar wat veel vervelender was: echt overal nachtschade. Uiteindelijk platgespoten, gemaaid, afgevoerd en nu vanaf komend voorjaar regelmatig maaien. Fingers crossed...

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 10:27

Oh dat ziet er super uit, zeker op kleigrond! Ik heb dat uiteindelijk niet aangedurfd. Destijds wel een leuke woning met 2ha kleigrond gezien, maar dat was zo ontzettend nat. Zal ook een kwestie van de juiste voorzieningen zijn

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:18

Hier bedaf stallen en omheining: goede kwaliteit en inderdaad erg vriendelijke en mee denkende mensen

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 09:45

Wat een prachtige stallen lorette!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 08:00

Wat een prachtige keuken!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:13

Hier staan ze al sinds januari weer een paar uur per dag op de wei en dat heb ik rustig uitgebouwd. Sinds deze maand weer van 11:00 tot 20:00 met strookbegrazing. Ik wacht sochtends tot 11 uur ivm de nachtvorst en dat gaat hier goed.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:37

_Penotti schreef:
Heet iemand ervaring met hoek hooibakken?
Mooi afgerond, zoals deze?

https://www.rwdh.nl/hay-bar/

Andere goedkopere versies zijn ook welkom :D


Ja ik! Ik heb ze tweedehands kunnen krijgen. Ik vind ze prima werken, ze morsen echt veel minder dan wanneer het op grond ligt. Ik heb ze aangeschaft omdat ik er 1 heb met een stofallergie en die krijgt last van stof als hij hooi uit een net eet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: roosjenat, shannen6 en 132 bezoekers