Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 00:01

En het verschilt ook enorm per paard.

Wij hadden de laatste jaren; 1 shet, 1 Nf en 2 quarters. Die aten hun hooi, 3 balen in 2 dagen gemiddeld en ik mestte 1 soms 2 kleine kruiwagens uit.

Toen kwam er een quarter bij en hadden we opeens dubbel zoveel hooi erdoor en ook 2x zoveel kruiwagens. Hij vreet enorm veel en heeft het ook echt nodig.

Met nr 6 erbij, ook een quarter verbruiken we ook echt veel hooi. Er gaan toch echt wel 4 balen hooi per dag doorheen en nu hebben we zwaardere pakjes dan de eerste week hier. Nog steeds geen 20kg, maar komt dichterbij.

Bekappen doen we zelf, maar 4 bijhouden was al pittig en 6 helemaal. Da moet aan huis straks makkelijker worden, maar nu met opruimen en verbouwen is het nog pittig. En we willen er een mooiere plek voor.

Wij hebben ze van 10 tm 26jr en leeftijd zegt ook al niks. De jongste hebben we het kortst en die heeft in korte tijd al de hoogste veearts rekeningen.

Bij ons lopen ze 24/7 rond en als alles naar onze wens af is, wordt het wel makkelijker om de dagelijkse routine te doen. Maar nu is het wel 6 paarden naast het verbouwen en alles aanleggen etc.

Als het goed is hebben we nu binnen 2 weken een bak en gaan we wel tijd vrijmaken om ze weer wat op te pakken. En de buren gaan ons wat wegwijs maken in de omgeving. Dan maar een dagje minder/niet klussen.

miepmier26
Berichten: 154
Geregistreerd: 06-05-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:59

Bedankt voor jullie input!!
We hebben nu staan een b-pony (hier krijgt ze nog les op, maar ze is wel een beetje te lang aan het worden) van mijn dochter en ze heeft er vorige week een veulen bijgekocht. Daar hoeven we dus niet veel aan te doen. Ik heb zelf een 3 1/2 jarige, die gaan we dus volgend jaar inrijden. Morgen ga ik bij het betreffende paard kijken en dan weten we wat we gaan doen.

Fangio

Berichten: 2559
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 11:08

Ik denk dat het er ook vanaf hangt welke faciliteiten je zelf hebt. Ik heb een haflinger en mini, maar zeker in de winter is het al een struggle om alleen mn haflinger een beetje regelmatig beweging te geven (mini is nog maar 2). Ik heb zelf geen bak, dus moet of op buitenrit, of met de trailer naar de stal waar ik train (=20min enkele reis) en dat is niet altijd even makkelijk met al het andere werk erbij als het zo vroeg donker wordt. Heb je natuurlijk een bak aan huis dan is het al een stuk simpeler om even snel wat te doen, al is het maar even 20 minuutjes longeren.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 11:52

Hier 3 paarden, een met pensioen en twee paarden die mee op wedstrijd gaan, nou rijdt mijn man ook dus we verdelen het aardig.
Bak aan huis en verder weinig gedoe rondom de paarden, ze staan 24/7 buiten op de wei met inloopstal en onbeperkt ruwvoer in de koudere maanden (gewoon een grote 250kg baal in de stal) ik hoop dat we binnenkort ook een automatische drinkbak hebben.
Qua rijden en poetsen/naverzorgen ben ik ongeveer 1,5 uur per paard bezig.

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 12:50

Ik heb zelf 2 rijpaarden aan huis, rijd ze beide maar moet daarvoor wel naar de bak gaan met de trailer.
Hoeveel tijd ze kosten wisselt, maar ik ga toch minimaal 3x pw rijden maar dit kost wel de nodige planning. De gewone dagelijkse verzorging kost mij ongeveer 1-1.5 u per dag.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 14:02

Wij zijn de baklampen aan t vervangen.

Hoeveel lux of watt is gebruikelijk voor recreatief gebruik?

Karin_deB

Berichten: 8247
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 14:14

Ik heb 2x 150 watt in mn bak hangen.
Dat geeft dit licht:
Afbeelding

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 14:18

Karin_deB schreef:
Ik heb 2x 150 watt in mn bak hangen.
Dat geeft dit licht:
[ [url=m/ymYpWu.jpg]Afbeelding[/url] ]


Is dat 150w in LED?
Ik ben ook aan het bedenken wat er hier moet komen. Heb nu een 60W LED bouwlamp opgehangen voor tijdelijk en dat is echt net voldoende voor tijdelijk om te zien waar de bak eindigt :=

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 15:48

Mijn man zegt dat ik de lumen moet vragen, dat watt nu niets meer zegt.

Karin_deB

Berichten: 8247
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 16:09

Ze zijn LED inderdaad. 12000lumen.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 16:20

Karin_deB schreef:
Ze zijn LED inderdaad. 12000lumen.
dank je wel voor je snelle antwoord.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 18:06

Oh ik heb 100 watt. Flinke bak licht. Heb ze online besteld bij een fijne shop. Zal de link straks even zoeken

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 20:51

Mijn led bouwlamp is om uit te mesten maar ik denk dat rijden ook gaat. Hij is van Cranenbroek en was nog geen 20 euro, ze hadden ook lampen die nog veel meer licht gaven. Hij hangt tegen de schuur op een meter of 4 hoog, zo’n 8 meter van de bak af. De lelijke lantaarnpaal waarvan ik ook niet zou weten hoe ik erbij kom kan eigenlijk wel weg.

Specs van de lamp (sorry even hoofd draaien)
Afbeelding

Zoveel licht geeft hij:
Afbeelding

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 21:05

belle_boef schreef:
Oh ik heb 100 watt. Flinke bak licht. Heb ze online besteld bij een fijne shop. Zal de link straks even zoeken

Graag :)

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 21:06

Veel licht Fleur!

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 21:19


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 23:31

Wij hebben een nog nieuwe bouwlamp gekregen, maar wel met een gewone lamp nog. Eens zien of daar wat anders in kan als we die gaan gebruiken.

Volgende week wordt de bodem gekeerd. Gevraagd aan de buren en die hebben ook alleen gekeerd en dat werkt hier prima. Gaan het meemaken en anders alsnog drainage of en of vlokken of iets.......

Wat vinden jullie een normale prijs voor keren eigenlijk? 20*40. En een paddock ernaast van 10*10. Die maat is alleen een stuk voor een stukje afdak waar het wel snel drassig wordt door veel lopen.

We hebben vd week de bijkeuken gesloopt. Dag ervoor met zoonlief ook al een vloer in een slaapkamer en vandaag een kleine schuur. En er moest nog veel zooi weg, dus dat is opgehaald en weg.

Morgen overdracht van ons oude huis :)

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 23:50

Dat zal veel rust geven SP als het oude huis overgedragen is.

Ik ga mij eens verdiepen in houtsnippers in de paddock en op het pad naar de wei. Begint toch wel blubberig te worden nu en het ergste moet nog komen.
De wei zelf is wel top.

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 02:47

superpony schreef:
Wij hebben een nog nieuwe bouwlamp gekregen, maar wel met een gewone lamp nog. Eens zien of daar wat anders in kan als we die gaan gebruiken.

Volgende week wordt de bodem gekeerd. Gevraagd aan de buren en die hebben ook alleen gekeerd en dat werkt hier prima. Gaan het meemaken en anders alsnog drainage of en of vlokken of iets.......

Wat vinden jullie een normale prijs voor keren eigenlijk? 20*40. En een paddock ernaast van 10*10. Die maat is alleen een stuk voor een stukje afdak waar het wel snel drassig wordt door veel lopen.

We hebben vd week de bijkeuken gesloopt. Dag ervoor met zoonlief ook al een vloer in een slaapkamer en vandaag een kleine schuur. En er moest nog veel zooi weg, dus dat is opgehaald en weg.

Morgen overdracht van ons oude huis :)


Wij hebben het zonder bon laten doen, 7 jaar geleden en toen 550 betaald voor ca 20x25 (we huurden ons huis toen nog)
Afgelopen zomer ons huis gekocht, en toen konden we breken en de bak groter maken de bak is nu 35x35x35x20 geworden, dus ongeveer een keer zo groot, hiervoor waren we nu 770 euro kwijt.
Beide keren was inclusief een clickkaart.

We hebben gekozen voor een ledlamp van 200watt geen idee hoeveel lumen dit zijn, is al wel in huis, nou nog ophangen, gaan eerst kijken of 1 voldoende is, anders kopen we er nog 1 bij.

Nou heb ik ook nog een vraag aan jullie, ik overweeg om een waterontharder te nemen, echter krijgen de paarden ook dit water, iemand hier ervaring mee?
Heb nl gelezen dat bij zacht water er onder andere minder koper in zit, en dat paarden er dan niet graag van drinken, hoe hebben jullie dit?

Libera

Berichten: 3974
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 04:55

Jes, ik heb ook gekeken naar houtsnippers, maar mijn hoefsmid raadde dat af. Omdat het hout gaat rotten en de pH te laag word (acidic) en daar kunnen de hoeven heel erg onder lijden blijkbaar... verder helpt het wel even tegen de blubber, maar wordt het daarna dubbel zo erg omdat het hout ook verrot en blubber word zeg maar. Heb hier nu gravel liggen en dat werkt echt perfect! Heb er wel iets onder dat het niet zo in de modder zakt, daar kun je ook gewoon oud tapijt voor gebruiken. Of van dat worteldoek spul, werkt ook prima!

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 06:27

Ik twijfel ook of ik zal snipperen, maar ben er wat huiverig voor ivm t verrotten. Er moeten bij ons zoveel bomen af. Willen mensen gratis weg halen maar dan alleen de stammen houden ... maar waar moet ik met die takken heen haha

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 06:43

Takkenwallen! Ideaal voor de fauna en je hebt een natuurlijke afscheiding!

Wij kunnen er ook nergens anders mee heen en het ziet er prima uit en breekt de wind!

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 06:54

Je hebt pb, ivm de takken

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 06:54

Groenafval kunnen wij gratis bij de gemeente afvoeren.

Wij hebben al karren vol gebracht.
Ik moet ook nog 40 wilgen een keer knotten. Maar dat gaan we denk ik hakselen en uitrijden.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 07:25

wilgentakken komen mensen dan weer graag ophalen. Ik kon ze via een kennis overnemen en werd zelfs dit jaar nu ik er geen heb meerdere keren gebeld of ik er nog aan kon komen. Andere takken naar stort brengen, veel werk maar we gratis