Fjordenproblemen wie heeft hier ervaring mee??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Fjordenproblemen wie heeft hier ervaring mee??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-02 16:51

Tja het zit zo.

Ik heb Pablo nu 2 maanden en eigenlijk gaat het nu veel minder goed dan in het begin. Toen ik hem net had kon ik qua rijden alles doen wat ik vroeg (voor wat hij kan dan).
Maar de laatste tijd wordt ik echt moe van hem.
Onder het rijden gaat hij de bak uit of naar een bepaalde hoek toe. Verder als er ook andere paarden rijden en ik ga draven gaat hij op een ander paard af. Hij zet zijn hoofd vast en gaat er doelbewust op af Extreme duivel . ik moet wel zeggen dat ik niet met sporen of zweep rijd. Hij is in ieder geval bang voor de zweep en sporen dat vind ik geen goed plan.
Op het moment dat hij uitbreekt heb ik dus niets te zeggen in stap kan ik hem redelijk corrigeren maar in draf heb ik er best problemen mee(ook met balans enzo). Ook het halthouden is een probleem dat doet hij ook niet meer.

Ik hoop dat er mensen zijn die tips voor me hebben want ik word er moedeloos van

Alvast bedankt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 17:25

Tja, 't zijn en blijven lompe drammers, die Fjorden Haha! Flink lessen lijkt me de enige en beste optie

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 17:34

Volgens mij heb jij een hele slimme fjord gekocht die jou aan het uitproberen is, en hierin nog slaagt ook! Vervelend probleempje!! Heb je niemand in je buurt die je ermee kan helpen als je aan het rijden bent??? Heel veel succes ermee!!!

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 17:40

Hij is je inderdaad flink aan het uitproberen. Als ik jou was zou ik een paar lessen gaan volgen. Een instructeur kan je op dingen wijzen die je zelf nooit had kunnen verzinnen. En die ziet ook andere dingen dan jij.

Veel succes met je dramFjord Haha!

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 17:45

Inderdaad ja..hulp zoeken in je buurt is de enige mogelijkheid. Dit is namelijk niet zo 1 2 3 opgelost, en ik vind het altijd moeilijk op zulke situaties advies te geven als je het niet in werkelijkheid gezien hebt..snorry.. Had je graag verder geholpen. Maar er is vast wel iemand in de buurt die je graag helpt.
Het probleem wat je omschrijft lijkt me trouwens ook niet zo prettig voor andere ruiters die in de bak aan het rijden zijn..als er zo'n fjord de hele tijd op je afstevent met rijden?..

Mer1980

Berichten: 18830
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 17:55

Ik ken precies zo'n Fjord. ga goed lessen pak hem goed en consequent aan. De Fjord die ik ken doet het na 2 1/2 jaar nog steeds en ze krijgen het er niet uit.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 19:06

mijn fjord wil ook altijd dr zin hebben.
babs ging ook altijd de bak uit precies aan een kant, ik kon ze gewoon niet tegen houden.
mn lesgeefster die dr in heeft gereden, neem dr afentoe eens flink onder handen,
en dan is het net een schaap..dan luistert ze wel.
lessen en consequent zijn is denk een goede oplossing.
en veel geduld, je vooral niet toegeven, gewoon lekker zo trug doen Haha!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 19:43

het is hier boven al genoemd neem lessen dat is de enige oplossing van dit probleem,want ze is je echt bezig uit te proberen tot hoever ze kan. Nou heel ver tot nu toe.

duikpaardje

Berichten: 1474
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 19:50

wij hebben in het begin ook heel veel problemen met ons gele monster gehad.
hij stond boven op de rem, ging zelfs liggen als je aan het rijden was,
als er iemand de bak in kwam kon hij mooi de bak uit en meer van dat soort fratsen.
wij zijn er via via achtergekomen dat hij dit dus bij zijn vorige eigenaren ook deed en dan op stal werd gezet...
wij zijn dus eerst een jaar bezig geweest om aan elkaar te wennen en niet te overvragen.
weet je wat over zijn achtergrond ?
inmiddels zijn we 3 jaar verder we rijden allebei met heel veel plezier op tommy, hij wil heel erg graag werken en kan super lopen, maar het blijft een fjord.
vanmiddag was ik aan het longeren toen er gevoerd werd, foute boel,
uitbreken en gewoon 5 minuten als een dolle stier door de bak heen.
wij hebben inmiddels geleerd hem even uit te laten dollen, dan roepen en hij komt braaf aanlopen en we kunnen alles met hem doen.
andere dagen rijdt het dochtertje van mijn vriendin, ze is 5 zonder zadel met een halstertje door de bak en zet geen fjordenpootje verkeerd.
succes en probeer eerst een goede band met je paardje op te bouwen en vergeet niet, een fjord verliest wel zijn haren maar niet zijn streken.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 20:06

Ik blijf bij mijn stelling dat fjorden spreciaal gefokt worden om mensen te plagen!!!!!!!!!!!!

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 20:13

gijsenkim schreef:
Ik blijf bij mijn stelling dat fjorden spreciaal gefokt worden om mensen te plagen!!!!!!!!!!!!


*LOL* *LOL* *LOL*

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 22:29

gijsenkim schreef:
Ik blijf bij mijn stelling dat fjorden spreciaal gefokt worden om mensen te plagen!!!!!!!!!!!!


Ja, en ze worden ook speciaal geselecteerd op koppigheid Haha!

Maar goed, over het probleem. Tasja (ook fjord) deed dit dus ook, maar die was dus net ingereden, maar na een paar maanden vond ik dat het wel eens over mocht zijn.
Het stuur zat erop, de rem, en de kop ook... Schijnheilig

Zodra mevrouw vond dat ze genoeg had gedaan vlogen we lekker richting hoek en dan wel zo dat zij er net niet doorheen vloog, en volgens mij wel met de bedoeling dat ik eroverheen vloog... Schijnheilig is gelukkig niet gelukt Haha!
Ben het dus gaan afstraffen met een tik(je) met de zweep, ja, zij was er ook nog bang voor, maar ja, ze wist ook dat ze niet naar die hoek mocht vliegen... (en jou paardje weet waarschijnlijk ook dondersgoed dat dat niet mag..)
Aan een tik was standaard een bok+rondje rennen verbonden, soms met als gevolg dat we weer in een hoek belanden Haha! , met dus weer een tik, totdat ze doorhad dat het zo niet ging...

De enige oplossing is dus je te gedragen als een fjord, vooral niet doen wat de ander wil, en door blijven drammen..

To ride a fjord, act like a fjord Knipoog

Succes }>

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 22:31

Lieve Pablo is jouw de baas geworden. Durf je hem niet te bestraffen voor zijn wangedrag dan wordt het alleen maar erger. hoe beroerd het ook klinkt: Heel streng (consequent) zijn en idd toch een goeie tik verkopen met de zweep. Daar heeft hij wel respect voor.
Als je dat niet wilt of durft; Pony een heropvoedingscursus laten geven.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 22:32

YEP

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-02 00:17

Ik ben vanavond tot de ontdekking gekomen dat Pablo het ook allemaal onwijs moeilijk vind. Ik heb hem samen met Lusitano(marit) vanavond aan de dubbele longe gezet. Hij komt op de buitenhand helemaal niet in de ontspanning daar gaat hij tegen in. In het begin reed ik hem gewoon zoals ik al jaren paarden reed, maar sinds Antoine bij ons op stal komt ben ik daar mee bezig en eigenlijk is het sinds die tijd fout. Hij is dus altijd op de binnenhand gereden en snapt waarschijnlijk de helft niet van wat ik bedoel.
Ik ga hem vaker aan de dubbele longe zetten om hem meer te laten wennen aan de druk op de buiten teugel en dan die trend voor zetten met rijden.

Ik heb trouwens een half uur per week prive les!

Uiteraard zijn en bljiven alle tips en ervaringen welkom!!!!!!!!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 08:42

Fjorden zijn heel eerlijk in hun gedrag en ook heel koppig (ik heb er maar drie!! Fjordverslaafd!! ) Hij had nu dus, zoals je zelf zegt een reden, maar slim als ze zijn kan hij ook dingen 'faken'
Veel succes en houdt hem in de gaten!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 09:10

Probeer eens een groepsles op de manege of een andere instructeur. Kan soms zeer verhelderend werken. Zeker als het probleem er al langere tijd is.
Viv