Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:48

In de winter kom ik daardoor ook veel minder aan rijden toe. Ik ben dan al blij als ik voor het donker alles aan kant hebt en de paarden lekker te eten hebben. Ben niet zo'n held in het donker...

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 12:03

Leuk om jullie routines te lezen!

Ik geef bij aankomst eerst hooi in de slowfeeder/ netten, anders blijven ze me achtervolgen :') .
In de winter geef ik ook gelijk seniores priores aan de oudste, behalve als ik wat met haar ga doen, dan krijgt ze het na het "werk".
Daarna zet ik ze op de wei en ga ik mesten, komt nooit meer dan een halve krui uit met 2 ponies. (Heb wel een gekke gewoonte; Ik tel hoe vaak ze gemest hebben :+ ) en ik strooi de stallen op/ leg het recht, veeg de poetsplaats en stenen aan.
Drink ff wat terwijl ik geniet van het uitzicht :D en vervolgens doe ik nog wat poetsen en eventueel wandelen of longeren etc.
In de avond zet ik ze dan terug op de paddock en eventueel wederom voeren.
In het weekend doe dan echt uitmesten als het nodig is en eventueel klusjes als snoeien.
In de zomer staan ze echt 24/7 op het gras dus dan vervalt het voeren.

Los van beweging geven, tutten etc. kost de verzorging an sich me een half uurtje tot 45 min. per dag ongeveer. En als ik een keer maar 1x per dag ga dan mis ik ze ook daadwerkelijk :o
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 23-09-19 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 12:05

Mag ik meekletsen?
Ik huur een kleine stal vlak bij mijn huis ( 10 min) alles in eigen beheer.

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 12:05

Leuk, welkom!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 12:37

Dank je!

Ik ben tussen 8 en half 9 op stal. Dan krijgen ze hun krachtvoer. Als ze dat op hebben gaan ze naar buiten. Ik heb 4 flinke stukken waar ook goed gras staat. Ze lopen per twee. Ik mest dan 3 boxen ( 1 vriendin staat er op doe het zelf basis) ze staan op vlas en vul de slowfeeders bij ( onbeperkt ruwvoer) in hun stallen bij.
Voor het donker gaan ze weer op stal met krachtvoer.
Straks in de winter hebben we ook slowfeeders in de paddocks al staan die wel open zodat ze het land op kunnen. Twee stukken zijn mooi droog gelukkig.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 13:12

Is er een specifieke reden dat ze bij jou per 2 staan?

Ikzelf heb drie paarden, bedoeling was dan ook om ze samen te zetten, maar na het ongelukje (pre heeft trap gehad van trekpaard met een diepe open wonde als gevolg) heb ik er stiekem een beetje schrik voor om ze weer samen te zetten.
Er is mss nog een extra stukje land vrijgekomen, waardoor ik mss overweeg om te vragen of er nog een huurder met een gewoon paard mag bijkomen. Dan zou ik ook 2 X 2 kunnen houden (en nu en dan beetje hulp met onderhoud is uiteraard goed meegenomen.).
Maar 2 aparte groepen geeft uiteraard wel meer planning van de grond en toch wel meer werk (en minder gras. Ik heb nu 4 stukjes gras waar het de bedoeling was dat er een stuk per week met strookbegrazing mogen eten zodat ieder stuk tussendoor kan rusten. Sowieso niet voldoende om als hoofdvoer, maar een mooie extra. Met 2 groepen zijn er uiteraard telkens 2 stukken in gebruik die dus ook maar telkens een week kan rusten. Dat is in een maand tijd volledig kaal gegeten...)
(los van het feit dat als mijn oude merrie valt te overlijden mijn jongste trekpaard dan alsnog alleen staat. En ik mag geen veulens meer fokken van mijn vriend :+ )

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 14:08

haai :wave:

Ik kom even meelezen, wij zijn sinds kort landelijk gaan wonen en zijn nu druk bezig alles klaar te maken zodat de paarden tzt bij huis kunnen komen te staan.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 14:15

Hoi

Hier voornamelijk nog een meelezer. Maat binnenkort kan ik bij de paarden wonen :D

Onze routine is met 4 paarden nu nog 24/7 buiten. 1 speciekuip hooi en 1 strook gras. Als we 's middags rijden krijgen ze na het rijden nog een stukje gras. 'S avonds krijgen ze weer een speciekuip hooi en kwart van een baaltje hooi in slowfeeder.

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 15:24

Ik lees al een tijdje mee en heb al eens wat geplaatst, maar mijn paarden staan 24/7 buiten met de staldeuren open. Mijn 'ritueel' is dat ik eerst de kids naar school en de opvang breng en dan rond 8:45 uur op stal kom, dan geef ik alle 3 de paarden voer( Haflinger die HB is een handje vitamine brok, shet een handje pavo 18+ en warmbloed 1/4 muesli mix pavo) als ze eten in hun eigen box (die van de haflinger gaat dan even dicht anders gaat deze op rooftocht bij de rest) dan ga ik de kippen voeren en buiten laten. Dan zijn de paarden klaar en gaan mijn rijpaard en de shet (die laatste met graasmasker de weide op). dan vul ik het hooinet van de haflinger die mag niet meer op gras. Daarna ga ik de paddock mesten en de stallen, water bijvullen en vegen. Als ik ga rijden doe ik dat eerst. De haflinger is niet van mij, die is van mijn medehuurder een man van 73. Bovenstaande zonder rijden kost mij iig 45 min tot een uur... afhankelijk op welke weide ze staan en hoeveel verspreid ze hun drollen hebben gemikt.

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 18:51

Wauw we zijn verhuisd en wat is het daar mooi.
Nog een beetje wennen aan de routine, nu 10 ipv 6. Maar wat een rust, ze staan vanaf moment een zo rustig, zo heerlijk.

Ze staan 3 aan 3 omdat een van de tinkers echt gruwelijk doet naar andere. Ze heeft een van de andere gebeten in haar buik... :(
Hele dag lekker buiten en snachts op stal. Ze komen nu volledig tot rust.
Afbeelding

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 21:16

Als ze op de weides staan is het eigenlijk vooral water aanvullen (dus vaak tonnetjes slepen, heb slechts op 1 plek water) en dan in de gaten houden dat er niet teveel ruzie is terwijl de ene krachtvoer krijgt. Waar de rest af moet blijven :+
Aangezien ik ook elke keer redelijk wat reistijd heb lukt het niet elke keer om ook te rijden of wat te doen. Meestal plan ik dat echt bewust en hou daar dan ook tijd voor vrij.

In de winter is het deels hetzelfde: water aanvullen en de slowfeeders vullen, er blijven er 2 namelijk 24/7 op de weide.
Bij de andere 2 was het vorig jaar de slobber maken/voeren en krachtvoer geven. Intussen hooi en indien nodig water voorzien op de dagpaddock. Als hun ontbijt op is naar de paddock brengen.
Dan drollen scheppen, hooinetten vullen voor de avond en krachtvoer klaarzetten.
Nu werk ik in wisselende diensten, dus wanneer ik ermee werk hangt daar vanaf.
Ik denk erover om nu telkens na werk te gaan en dan zelf de avondshift te doen en gewoon voer/hooi te voorzien voor de ochtend. Nadeel is dan wel dat er weken gaan zijn waarop ze veel meer op stal gaan moeten blijven -O-

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 23:15

Hier is het dagelijks minimaal half uur werk. Het geluk dat mijn weide op de terug weg van mijn werk, maar ook van mijn man :j Daarbij is het max 5 minuten met de auto/scooter. Nu staan ze nog een paar uurtje op de wei en de rest op de kale winterwei met verharding. Als ik aan kom mest ik de boel uit, geef ik water indien nodig, ook regenwater opvang, vul ik de slowfeeder met een halve baal hooi en krachtvoer en soms doe ik nog wat zoals rijden of longeren. Mijn mini probeer ik 3x per week te logeren en mijn tinker probeer ik 1x te lessen, 1x te logeren en 2 buitenrijden. Op sommige dagen kan ik pas in de avond en zet mijn man de paarden alvast op de wei dmv poortjes open en soms mest hij alles voor me uit. Weideonderhoud doe ik meestal in het weekend, dan helpt mijn man een handje, gaat mijn zoontje mee en soms ook de de honden. Hooi halen gebeurd 1x per maand buiten het weideseizoen wat circa 4 maanden duurt. Meestal ben ik er 1x per dag, zelden 2x

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 07:10

Helemaal vergeten 's ochtends mesten we uit en 's avonds krijgen ze krachtvoer.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 07:24

Hiwr ligt aan aantal maar gemiddeld half uurtje.

Mesten water check 2/3 keer per dag en of draad verzetten of hooi voeren ligt aan of ik vold gras heb.

Daarna doe ik ij zomer gelijk kort maaien wat ze die strook niet opgegeten hebben.

Onderhoud doe ik tussendoor.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 07:56

Ik heb gemiddeld een half uur reistijd enkele rit. Hangt er vanaf welk weiland, tijdstip van de dag ivm drukte/verkeer. Maakt niet uit of ik vanaf huis kom of werk. Winterpension is ook half uurtje tot 45min als ik echt pech heb.

"Even paardjes doen" is het dus niet echt, aangezien ik sowieso al bijna standaard een uur in de auto zit... wil ik ook wat doen met mijn paard, dan telt dat heel snel op. Mijn vriend heeft er niks mee, helpt met niks dus tjah.
Paarden aan huis of dichterbij (5min auto) zou gigantisch veel tijdwinst geven.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 08:29

Varekaj: vind je niks dichter aan huis?
Ik had ze voorheen ook zo ver staan (stonden eerst op 15 minuten van mijn huis, maar dan ben ikzelf verhuisd. Ging wel meevallen, maar viel vies tegen.)
Ik deed 30-45 minuten over 22 km, en dan stonden er 2 op de verste locatie en 1 met een kleine omweg ergens halverwege, ik moest gelukkig maar 4 keer per week, maar had dan wel alles van mest en voeren voor 7 paarden. (met als gevolg 3-4 uur onderweg om enkel uit te mesten en te voeren, 4 keer per week).
Nu dichterbij heb ik per week evenveel uur werk, maar meer verspreid waardoor ik nog energie heb om iets te doen ermee.

Maar stalling zoals je het zelf wil aan een betaalbare prijs is niet gemakkelijk te vinden, dus dat is niet zo evident.
Maar moest je bv en winterplekje dichtbij kunnen vinden (enkele stallen met een paddock bij bv) dan zou je wel gered zijn, in de zomer kun je ze makkelijker 24/7 buiten laten zonder dat je nog veel werkzaamheden hebt en zou je je verdere weides wel kunnen gebruiken.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 11:44

Winterstalling ga ik echt niets wisselen. Die is prima betaalbaar, half pension en vrije keuze in alles behalve de stalbedekking. Dichterbij met zelfde mogelijkheden is er niet. Ik zoek ook enkel winterpension en alle andere locaties geven (geheel logisch) voorrang aan mensen die er jaarrond willen blijven.

Ik woonde vroeger dichterbij mijn ene weiland maarja, verhuisd voor de liefde en idd ook het idee "zal wel meevallen". Voor mezelf is het op zich doenbaar maar vriend heeft er vooral problemen mee dat "even" gelijk een aantal uren is.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 12:09

ja, dat was het hier ook zo. Moest ik alleen zijn ,geen probleem, ik vind het niet erg om lang weg te zijn. Maarja, vriend zit alleen thuis, er moet ook nog gekookt worden en huishouden, dat wordt al wat moeilijker na een werkdag van 8 uur en 4 uur bij de paarden :+

SammyFloor

Berichten: 1196
Geregistreerd: 19-12-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 12:12

Hier in de zomer ook weinig werk. Krachtvoer geven is het enige alledaagse werk, af en toe wat tonnetjes water sleuren en sinds vandaag netjes hooi vullen en omhoog hangen. In de winter gaan ze normaal gezien op stal bij de buren.
Mijn weide is 2 min met de auto, daar heb ik echt veel geluk mee. Ik wou graag nog een extra weide in de buurt, maar veel geluk heb ik daar niet mee. Het is niet noodzakelijk, maar wel welkom.

Hier ook een huishouden en een vriend die op me wacht, dus ik merk dat rijden (mennen in mijn geval) er vaak tussenuit valt.

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 15:33

Ik zocht een mest idee, ik wil niet betalen voor het op halen. Dus maak ik er nu biologische haard blokken van, het is zwaar werk maar wel leuk om te doen.Ze hebben wel lang nodig om te drogen, dus moet ik iedere dag mijn voorraad aan vullen, ik ben namelijk begonnen met ze te verkopen. De reacties waren zo leuk dat ik veel vragen kreeg van mensen die vroegen of ik ze ook verkoop?.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 16:13

Moest ik een open haard hebben ik zou bekijken of het ook werkt met mest gemengd met gehakseld stro. Dat gebruiken we op pension namelijk :+ Met wat die van mij alle dagen schijt...

De verplaatsing breekt me vooral op wanneer ik met een "late" shift sta. Dan werk ik 3 dagen/week 8-17 en kan ik ten vroegste om 18u op de weide/pension zijn. Tegenwoordig is het om half 8 al zo goed als donker, om dan nog een rondje te maken is het dus snel zijn.
Ik werk die week ook 2 dagen aan 13-17, voormiddag is dan ook een optie. Ware het niet dat vriend wel graag wil dat ik ook nog het huishouden doe, de grote boodschappen (kleine doet hij te voet), wat helpen in huis...
De andere week werk ik "vroeg". Dat is 2 dagen 9-16, 2 dagen 9-13 en 1 dag 8-17. Zit ik meestal gewoon gebonden aan de paarden doen na 19u, anders is er geen doorkomen aan qua avondspits ^) De enige handige dagen zijn dan die van 9-13, dan kan ik in de namiddag de boel gaan onveilig maken.

Heel handig als je weet dat ik dit najaar en komend voorjaar graag de eventings wil proberen meedoen :+

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 16:18

ik had zoiets ook al eens ergens zien passeren. Maar lijkt me idd behoorlijk arbeidsintensief. Hoeveel mest heb je nodig voor hoeveel kilo blok? pure mest of met strooisel erbij? of is het uit compostmest?

Ik werk nu met compostbakken, doe ong 3 weken voor een bak vol is. idee is dat het composteert en het kan opgehaald worden door mensen of het terug over eigen land kan. ik heb nu al 2 keer omgeschept (veel te vroeg, maar mijn eerste bak was na het uitmesten van de landjes van 6 weken ver al vol, en de tweede bak is na 3 weken ook helemaal vol). Maar als je een jaar composteert heb ik 17 bakken nodig om alle mest van 3 paarden (de trekpaarden schijten voor 2) op te slaan... Ik hoop dat het met 6 maand ook al klaar is...

Oef, geen handig uurschema Varekaj, zeker niet als je meer dan 1 locatie moet doen.
Betreft boodschappen: wij hebben bij de colruyt bv collect en go. je bestelt online, en je gaat het in een gekozen tijdsvak gaan ophalen. Boodschappen doen duurt zo nog een halfuurtje ipv 3 (en kan je ook klaarzetten om om 17.15 op te halen bv.)
Ik heb iemand die drie uur per week komt poetsen, scheelt een hele hoop! "Enige" dat we zelf moeten doen is alles opgeruimd houden, koken, de was en de huisdieren, maar afstoffen, dweilen, badkamer en keuken poetsen valt zo helemaal weg.
En we doen aan hello fresh een twee tal weken per maand. Iets duurder, maar scheelt een hoop in kijken wat we nu weer gaan eten, we leren meerdere dingen kennen en we hoeven die week amper boodschappen te doen :D

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 16:26

Mijn vriend is telkens 6 weken weg naar het buitenland voor zijn job, dan heb ik het rijk voor mij alleen. Aansluitend is hij dan 6 weken thuis. En met thuis bedoel ik ook echt 24/7 vrij.
Me dunkt dat hij toch echt wel zelf ook wat kan doen in die periode... Uiteraard help ik dan wel steeds nog mee. Geen zin in brandgaten in onze kleding namelijk :P

Boodschappen is afwisselend. Kleine dingen gaat hij te voet halen, het is nog geen kilometer verderop. Bij grotere hoeveelheden of grote zaken ga ik met de auto, of we gaan samen. Collect&Go is bij ons niet in de buurt. De tijd die het me kost om daarheen te rijden is dezelfde om zelf snel door de winkel heen te racen.

Koken doet hij als hij thuis is. Ga ik niet over klagen, hij kan zijn mannetje staan achter het fornuis :D

De huishoudelijke taken, tjah. Hij wil gewoon graag veel dingen samen doen, met ons tweetjes. En dat is dan wel best lastig te combineren soms. Tot begin juli werkte ik minder uren, dat waren telkens halve dagen. Nu ben ik dus sinds kort 10u/week meer gaan werken omdat dat financieel toch wel een flink stuk prettiger is én omdat we rustig aan rondkijken om samen een huis te kopen. Liefst dus iets ofwel met wat grond aan, ofwel in de buurt van mijn weides. Lijkt me heerlijk om gewoon 5 minuten te fietsen of zelfs de eigen tuin maar in te lopen om alles te kunnen doen ipv de eindeloze uren in de auto.

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 16:33

Ik heb verse mest met een beetje vlas er door, ik probeer een specikuip per dag weg te werken. Dat is wat ik per dag aan mest heb.Oude gedroogde mest kan je ook gebruiken

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-19 09:16

Als ik het zo lees ben ik blij dat ik geen partner heb _O-
Scheelt een hoop rekening houden en stress O:)
Het begint hier nu echt herfst te worden ondanks dat het nog tegen de 20 graden is komt het wel met bakken uit de lucht vallen afgelopen dagen.

Ben wel benieuwd hoe jullie ontwormen?

Mestonderzoek vind ik persoonlijk onzin, je ziet niet elke besmetting dus ik zie er geen meerwaarde van in.
Aangezien ik de mest weghaal en maar 2 ponies heb acht ik de kans op een grote besmetting niet heel hoog maar ze krijgen hier wel preventief 2x per jaar een breedspectrum ontworming (1x voorjaar 1x najaar).