Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 23:50

Mag ik ook mee doen?
Wij hebben onlangs na 7 jaar huren ons huis gekocht, kunnen nu pas alles aanpassen naar eigen wensen, omdat we al die jaren in de veronderstelling waren dat we uit het buis zouden moeten.
Paarden stonden al aan huis, maar nu hebben we meer ruimte voor ze dus erg blij mee.
Ik zeg paarden, we hadden er 6 en nu ingekrompen naar 1 paard met shet en dat bevalt heel erg goed.
We hebben 2900m2 grond.

Nu heb ik een hele stomme vraag aan jullie, is bij jullie door het houden van paarden aan huis ook het waterverbruik fors hoger dan bij mensen die geen paarden aan huis hebben?
Wij zijn gezin van 4 personen, zonder vaatwasser en hebben een verbruik van 265M3 per jaar, hoe zit het bij jullie?


Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 09:37

Dankjewel allemaal, gelukkig is water niet duur, dus die rekening is geen probleem, en minder douchen niet aan de orde.
Maar volgens de Nibud verbruikt gezin van 4 163M3 dus komt het hier op neer dat de paarden 100m3 verbruiken per jaar, dat leek mij wat veel, spoelen ze hier thuis nooit af.

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 21:51

Greendragon dankjewel voor het nakijken, denk dat dat van ons dan wel zo’n beetje klopt.

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 01:12

Vandaag kwam ik onderstaand bericht tegen op facebook, ik wil het graag met jullie delen zodat jullie niet het zelfde overkomt als het voorkomen had kunnen worden, vooral als grondwater geeft aan de paarden graag lezen!!

Beste paardeneigenaren, let op!! ⚠️⚠️
Pas op met het geven van grondwater aan je paarden. Door de aanhoudende droogte is het ijzergehalte mogelijk veel hoger dan eerder en dus absoluut niet geschikt als drinkwater voor paarden.

Het begon deze zomer met onze pony Roosje; aanhoudende diarree die pas overging door het geven van leidingwater ipv grondwater.

Afgelopen zaterdag werd Tae Bo ziek, acuut leverfalen, wat veroorzaakt wordt door voeding/water. Het grondwater bevat zoveel ijzer dat er stapeling van ijzer plaats vindt wat de lever vervolgens teveel wordt. Tae Bo werd rond 16 uur in de middag ziek en om half 10 was hij er al niet meer.

Ik schrijf dit bericht om anderen te waarschuwen zodat er niet meer paarden overlijden door een ijzerstapeling. Voor Bo was het te laat maar ik hoop dat er niet meer paarden volgen.

Delen van dit bericht onder paardenmensen zou heel fijn zijn!!

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 15:49

xXutopiaXx schreef:
Gooiske schreef:
Vandaag kwam ik onderstaand bericht tegen op facebook, ik wil het graag met jullie delen zodat jullie niet het zelfde overkomt als het voorkomen had kunnen worden, vooral als grondwater geeft aan de paarden graag lezen!!

Beste paardeneigenaren, let op!! ⚠️⚠️
Pas op met het geven van grondwater aan je paarden. Door de aanhoudende droogte is het ijzergehalte mogelijk veel hoger dan eerder en dus absoluut niet geschikt als drinkwater voor paarden.

Het begon deze zomer met onze pony Roosje; aanhoudende diarree die pas overging door het geven van leidingwater ipv grondwater.

Afgelopen zaterdag werd Tae Bo ziek, acuut leverfalen, wat veroorzaakt wordt door voeding/water. Het grondwater bevat zoveel ijzer dat er stapeling van ijzer plaats vindt wat de lever vervolgens teveel wordt. Tae Bo werd rond 16 uur in de middag ziek en om half 10 was hij er al niet meer.

Ik schrijf dit bericht om anderen te waarschuwen zodat er niet meer paarden overlijden door een ijzerstapeling. Voor Bo was het te laat maar ik hoop dat er niet meer paarden volgen.

Delen van dit bericht onder paardenmensen zou heel fijn zijn!!


Weet jij wie dit bericht geschreven heeft Gooiske? Ik ken namelijk iemand die haar paard Tae Bo heeft weggegeven... durf het haar niet te vragen, uit angst dat ze het niet weet en er op een rot manier achter zou komen.. maar zou willen achterhalen of dit om hetzelfde paard gaat...


Je hebt pb

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 10:04

Antheman schreef:
Ja, bomen zijn behoorlijk onderhoudsgevoelig. Wij gaan de wilgen over 2 weken rooien. En voordat iedereen gilt, laat de paarden ze opeten, dat doen ze ook. Maar ze krijgen de 30 bomen niet kaal hoor. We gaan ze flink uitdunnen, zodat er ook gesloot kan worden en er op een normale manier wilgen gerecycled kunnen worden; voor de paarden, konijnen uit de buurt, dikke stammen voor de moestuin, dunne rechte om hekwerken mee te vlechten.

Diezelfde elzen waar de buurman nu bang voor is, zijn al 3 keer met storm op mijn omheining gevallen ( gemeente). Voordat dat dan opgeruimd is.... En gisteren kon ik geen geul graven voor al dat water om naar de sloot te leiden, omdat een andere buurman daar een afschuwelijke boom heeft staan met megadikke wortels.

Coniferen die maar doorgroeien en niet om willen vallen, laurierkers die maar doorgroeit.... boomonderhoud bezorgt mij geregeld hoofdpijn.


Gemeente een korte e-mail sturen en daarin zetten dat ze hun bomen moeten onderhouden en dat er bij storm telkens bomen op de omheining vallen, dat je ze aansprakelijk stelt voor alle schade aan de paarden zoals dierenartskosten en dergelijke en herstellen omheining op hun gaat verhalen.
Dat je er op vertrouwd dat ze het niet zover laten komen, dat er ongelukken gaan gebeuren.

Mijn ervaring is dat ze er dan wel rap staan om het op te lossen.


Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 23:29

superpony schreef:
Maar volgens mij maakt agradi ook fouten in voordeel van de klant. Mijn ariat's waren met 2 kortings dingen echt veel te goedkoop. Duurde wel even voor ik ze had.

Breekkracht zit ik ook wat mee. Onze shet is bijv 160kg en de zwaarste quarter zal 550kg zijn. De quarters zitten dicht bij elkaar, maar er is toch een verschil.

Maar we doen gaas aan de onderkant, dus als ze erdoor gaan, zijn ze sowieso wel beschadigd.

Mijn man zegt net dat hij er ook vanwege de honden en katten niet teveel stroom op wil zetten. En misschien heeft hij wel gelijk dat de katten er ook niet overheen en uit klimmen als je stroom aan de binnenkant, hebt, maar moet ik nog zien. Zou ideaal zijn als ze binnen het stroom blijven. Maar ze moeten de klap wel overleven......

Ons teefje is een keer bij een veldje door stroom gegaan en kreeg een tik, dus durfde niet terug. Maar die staat tegen wild daar. Bij de wei raken ze het net niet.

Mijn border collie vroeger sprong tussen de tikken door.


www.Solarfence.nl is goed met afrastering, en net even wat goedkoper!

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 01:47

superpony schreef:
Wij hebben een nog nieuwe bouwlamp gekregen, maar wel met een gewone lamp nog. Eens zien of daar wat anders in kan als we die gaan gebruiken.

Volgende week wordt de bodem gekeerd. Gevraagd aan de buren en die hebben ook alleen gekeerd en dat werkt hier prima. Gaan het meemaken en anders alsnog drainage of en of vlokken of iets.......

Wat vinden jullie een normale prijs voor keren eigenlijk? 20*40. En een paddock ernaast van 10*10. Die maat is alleen een stuk voor een stukje afdak waar het wel snel drassig wordt door veel lopen.

We hebben vd week de bijkeuken gesloopt. Dag ervoor met zoonlief ook al een vloer in een slaapkamer en vandaag een kleine schuur. En er moest nog veel zooi weg, dus dat is opgehaald en weg.

Morgen overdracht van ons oude huis :)


Wij hebben het zonder bon laten doen, 7 jaar geleden en toen 550 betaald voor ca 20x25 (we huurden ons huis toen nog)
Afgelopen zomer ons huis gekocht, en toen konden we breken en de bak groter maken de bak is nu 35x35x35x20 geworden, dus ongeveer een keer zo groot, hiervoor waren we nu 770 euro kwijt.
Beide keren was inclusief een clickkaart.

We hebben gekozen voor een ledlamp van 200watt geen idee hoeveel lumen dit zijn, is al wel in huis, nou nog ophangen, gaan eerst kijken of 1 voldoende is, anders kopen we er nog 1 bij.

Nou heb ik ook nog een vraag aan jullie, ik overweeg om een waterontharder te nemen, echter krijgen de paarden ook dit water, iemand hier ervaring mee?
Heb nl gelezen dat bij zacht water er onder andere minder koper in zit, en dat paarden er dan niet graag van drinken, hoe hebben jullie dit?

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 22:22

Ok, dankjewel allen voor wat betreft de watervoorziening, ik ga me denk ik maar eens inlezen over hoe en wat met grondwater.

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 02:17

superpony schreef:
Voor 20*40 en een stuk van 10*10 vragen ze e1475,- Ze hebben geboord en overal zit het wel goed. 2 buren hebben ook alleen omgekeerd en werkt goed hier.


Superpony, een Klick kost iets van 50 euro, ik zou het zekere voor het onzekere nemen, heb je wel zekerheid, wanneer de kraan wel een leiding raakt, zijn de kosten niet te overzien, en niet verzekerd is mij verteld. Maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, Jane808, monsera, Rijsa, Sintara en 56 bezoekers