Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 14:40

Irine, dat gaan we ook eerst doen. En we horen het vast ook van de buren. Meerdere mensen met een bak, dus kijken wat we willen.

We twijfelden meer in simpel,goedkoop en duo gebruik, of een dure, goede bak. Ik vind drainage en granulight mooi en weet dan dat ik die altijd kan gebruiken.

Lynn, en die takken waren allemaal heel hoog, toch?

De bak die we nu hebben is ook waardeloos. Staan aan 2 kanten bomen en aan de andere lange kant staat op de hoek van de oprit een eik, die ook nog eikels de bak in werpt. Die andere 2 rijen zijn dennen en daar komen echt bergen dennenappels uit en soms groot ook.
Deels is van de gemeente die er nooit iets aan doet en deels van de buurman en onze verhuurder. Die dus ook beiden niet veel doen, want rijbak, dus niet hun belang.
Ik moet letterlijk vanaf het paard snoeien, omdat alles over de bak hangt en ik er dan met mijn hoofd in rij, ondanks dat ik en paarden klein zijn.

Het voordeel van op stallen gewerkt te hebben en plekjes gehuurd, nu we kopen, kunnen we veel ervaring meenemen.
Hoewel dat ook weer veel twijfels mee brengt en je weet van een nieuwe plek nog niet alles.

Maar nu verhuizen en maanden niet rijden omdat er niks is, wordt hem ook niet.

Stenen, glas, afval, er kom bij ons ook van alles naar voren. En heb je gesleept en alles gepakt, rennen ze er een keer doorheen en vind ik weer mega stukken van alles......

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 14:50

Afbeelding

Dit is ons bos momenteel. Van het eerste gedeelte gaat er een stukje af, de 'wildgroei' zeg maar.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 14:52

Afbeelding
de bomen langs het pad en naast de rijbak. Staan nog geen have meter naast de grens afscheiding. Paard loopt eronder zo kun je zien hoe groot en breed ze zijn Pad is 4 meter breed

De boom bij de paddock en tuin, 1 kat is kaal, er groeide eerst een andere boom tegenaan die bijna omgevallen en gekapt is de resten liggen er nog voor
Afbeelding

en een conifeer waar ik de minste moeite mee heb maar laat wel zien hoe hoog alles is, loods is 5 meter in het midden geloof ik

Afbeelding

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 14:58

kojack schreef:
[ [url=m/kd1u54.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is ons bos momenteel. Van het eerste gedeelte gaat er een stukje af, de 'wildgroei' zeg maar.



Ik weet welkhuis je hebt gekocht, mooie plek wel!!

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 15:10

Lynn, wat ziet jouw plekje er al prachtig uit :oo

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 15:10

Kojack daar kan je veel mee doen. Leuke plek

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 15:12

Kojack, is vast een heel leuk stuk. Ik vond het iig super leuk hoe de paarden in een bos rondlopen en keuzes maken.

Lynn, dat zijn flinke bomen. Bij ons loopt naast ons eerst een pad en dan de grote eiken van de gemeente. Heb dus alles afgezet vanwege de eikels. Achterin wat kleinere bomen en die geven weinig rotzooi gelukkig.

Maar bij de bak een beetje hetzelfde. En als niemand wat doet, wordt het echt wildgroei.

Heb jij windbreek gaas gekozen ipv gaas??

Je bent wel al ver, mooi, zandpad zo!!

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 15:21

Wel echt een prachtig gezicht zo dat zandpad met die bomen er langs en er over heen hangend <3


Kojack, leuk stuk! Mijn hoofd tekent er al allemaal paadjes in :D

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 17:22

Ir1ne schreef:
kojack schreef:
[ [url=m/kd1u54.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is ons bos momenteel. Van het eerste gedeelte gaat er een stukje af, de 'wildgroei' zeg maar.



Ik weet welkhuis je hebt gekocht, mooie plek wel!!


Ik ook, je woont hier om de hoek. :')

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 17:33

Ow, ik heb geen idee, maar had al even niet meer op Funda gekeken ook.

Om de hoeveel meter hebben jullie palen??

Wij hebben dus buitenom hekwerk. Aan de rand van de bomen en tussen de tuin en onze stuk stond alles al. Heb ik niet nagemeten stom genoeg.

Maar wij hebben het pad gemaakt en wei opnieuw afgezet met palen om de 4 meter. Met 3 rijen lint. Palen, lint en geleiders van de verhuurder.
Op zich prima, maar als we planken willen, komt dat niet lekker uit. Meeste planken zijn 2,5meter en 4 meter lijkt me ook wel wat te zwak worden.
Dan denk ik, toch maar gewoon palen, half gaas aan buitenkant en koord aan binnenkant.

En wat zouden jullie doen met bramen die ontzettend overwoekeren? Het is lastig om de palen en alles te plaatsen, maar ik vind het ook zo zonde om alles weg te halen. Het is natuurlijk wel naar spul ook voor de dieren als ze er langs gaan.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 18:05

Ik heb om de 4 meter palen
Bramen alles eruit, die rommel raak je nooit meer kwijt

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 18:11

Oh dat is fijn een rijvereniging in de buurt. Ik heb dat ook op een pensionstal gehad, rijvereniging waar amper lessen waren met binnenbak, goede buitenbak en nog geen 10 minuten stappen. Echt ideaal!

Ons plekje is een pensionstal geweest, maar dat zegt niet alles. De bak vind ik zelfs als paddock aan de zware kant, hopelijk wordt het nog wel iets beter (onkruid eruit laten frezen dus dat kan nog wat inzakken). Ze hebben het gedraineerd dus ik denk dat er ooit ook plassen in stonden? Ook hier puin dat iedere keer naar boven komt, omdat het zand zo los is zullen de paarden zich er niet snel aan beschadigen denk ik dan maar en ooit heb ik vast alles opgeruimd. Nu heb ik toch een gepensioneerd paard maar ooit zal een bak het toch wel handig zijn. Gelukkig kan ik sowieso eindeloos door het bos, hei en duinen rijden en op stapafstand is een een goede rijbak die verhuurd wordt (ik denk als ik even navraag doe zelfs meerdere), ik denk dat je dan wel altijd een betere bak hebt en het snel goedkoper is dan zelf iets aanleggen, losstappen moet je toch. Onze omheining die er stond was ook echt niet oke, 10 rijen prikkeldraad, uitstekende roestige spijkers etc. Dus heb alles eruit laten trekken. Oude spoorbielzen, geteerde palen, het was duur om af te voeren, maar ben blij dat het weg is. Stallen waren deels gesloopt en de grond waar ze op stonden verkocht. De stal die ik nu gebruik hebben we niet zoveel aan hoeven doen gelukkig. Alles eruit getrokken, de gierput is gedempt met zand omdat de roosters niet stevig genoeg waren en daarop stoeptegels. De wand in het midden en de deuren zijn gemaakt van steenschotten, dat koste echt bijna niks en konden we zelf. Toch denk ik dat je snel rond 10-15.000 euro, beetje afhankelijk van wat er is en wat je wil. Maar als je stallen moet bouwen, omheining moet plaatsen en dan nog alle 'extra's'. En dan per maand zal je toch ook snel aan 80-100 euro per paard zitten aan voer als je niet al teveel land hebt.

Ziet er wel mooi uit allemaal Lynn, heb je niet een houtkachel waar die eiken in kunnen? Dan kan heel flink snoeien nog een beetje terugverdiend worden.

Zo'n bos is ook wel gaaf trouwens, denk dat een boom prima tegen een isolator kan, kunnen echt wel wat hebben. Spechten maken grotere gaten en hier hangen achter ons heel veel nestkastjes aan de eiken, gaat ook goed.

Wij hebben palen om de 5 meter, meeste hier in de buurt staat verder uit elkaar. Ik heb overigens wel dikke palen en de hoeken hebben schoren. Met 5 meter kun je als je uiteindelijk toch planken wil, iets in het midden zitten en dan zit je precies aan 2,5. Heb ik ook gedaan met mijn schapenhekjes, klein paaltje tussen de grote palen in en de schapenhekjes erachter.
Woekerende bramen weghalen is niet zonde hoor, die komen namelijk gewoon weer terug :Y) . Hier zaten over die 10 rijen prikkeldraad ook allemaal braam heen. In mei laten klepelen (eerst gecheckt op vogelnestjes) voordat de omheining kwam en inmiddels alweer paar keer met de bosmaaier overheen gemoeten. Vooral met gaas is het echt irritant want dat is lastig met de bosmaaier en het klimt erin, daar loop ik soms met de snoeisnaar te knippen. Bij de paddock eten de paarden er soms weleens wat blaadjes vanaf, maar echt helpen doet dat niet.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 18:17

Ik heb geen kachel helaas dus ik heb niks aan het hout, maar kom er ook niet zelf aan, Dan moet er een hoogwerker komen denk ik, maar kan die door zand heen? Dat zal vooral de kosten zijn van het snoeien, om er überhaupt aan te kunnen komen
Ik zal straks eens foto`s maken van het plekje, niet alleen van de bomen

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 18:19

Wij hebben bramen langs de slootkant. Ik vind het eerlijk gezegd geen probleem. Ik snoei ze in de winter tot heel ver terug.

In de tussentijd houden ze de paarden uit de sloot en vreemde mensen uit de wei (het is een smalle sloot).

En bramen zijn lekker :Y)

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 18:23

Bramen zijn echt verschrikkelijk als ze door gaas heengroeien. Zo heb ik ze ook nog wel staan. Daar heb ik het nog niet aan toe om te verwijderen. Ben nu eerst aan het bedenken hoe en welk stuk weide voor komende winter is.

Kan je niet met trekker en kar langs de bomen en dan takken snoeien. Ben je al gauw een dikke meter hoger. Een hoogwerker huren is een duur grapje als hij inderdaad al door het zand heen komt. En dan zijn de bomen ook nog van je buurman toch?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 18:36

Lynn, waar mn ene ruin staat, kwamen ze vorig weekend net terug met een hoogwerker en die stond op rups banden. Was behoorlijk smal, dus zoiets zou wel kunnen. Misschien wil iemand helpen, als ze het hout mogen hebben?

ClauH, ow daar bij ons ook langs de sloot kant en dan pad van bos. Het groeit natuurlijk terug. Nu woekert het enorm en we moeten erbij kunnen voor palen, gaas en koord.
Ik baal sowieso nog wel dat we planten moeten verwijderen die niet veilig zijn voor de paarden. Maar hoop maar dat ze niet te groot zijn om uit te graven en dan een nieuw plekje te geven.

FleurVP, Ja, daar zat ik ook aan te denken. Om de 5 meter en dan evt als we toch planken willen, kan je 2,5 pakken.
Maar wil gewoon als nieuwe buur geen gedoe bij het stuk tussen ons en de buren.

Ik heb echt niks met verenigingen en ga toch niet bij buren rijden. Laat ons maar rijden wanneer het ons uitkomt, en lekker zelf slepen en onderhouden. Teveel gezeur meegemaakt en teveel slechte bakken gezien en gereden. We kopen juist iets voor onszelf, om alles van onszelf te hebben.
En ze lopen 24/7 rond, dus stappen altijd :) Kan ook rondje buitenom op adem stappen voor de leuk.

Nu nog een schrikdraad apparaat en dan ben ik wel klaar even. Hebben er nu eentje op batterij voor de wei, maar denk dat die net te zwak is voor buitenom daar.
Wil een flinke klap voor de paarden, maar niet te heavy als de hondjes het raken. Of de katten........Ik denk haast dat het de katten ook wel binnen gaat houden als koord aan binnenkant zit.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 19:05

Wij hebben hier iemand gehad die er gewoon in klom. Klimmer was 42.50 per uur en hij had 2 studenten bij zich van de agrarische school, deden vanuit hun stage geregeld klusjes voor hem, die waren 25 euro per uur. Dan nog een versnipperaar voor 50 euro een middag. Echt binnen no time hingen ze in de bomen en was al het dode en overhangende hout weg. Dikke takken in stukken gezaagd (die liggen nu te drogen voor de kachel volgend jaar) en de rest door de versnipperaar. Wij overwegen serieus om ze nog een keer terug te laten komen voor de bomen van de gemeente. Ik heb nu ook onze eiken laten staan want van het voorjaar wilde die studenten wel terug komen om de rupsen eruit te halen. Hadden ze afgelopen jaar ook gedaan bij mensen. Eikeltjes en bladeren ben ik van plan gewoon weg te blazen? Of werkt dat niet? Eikenblad is ook niet goed voor het gras.

Bij de buren zou ik ook liever niet doen Superpony, dan ben je inderdaad erg afhankelijk van hoe het uitkomt. Hier zitten meerdere pensionstallen in de buurt op loopafstand, eentje biedt aan dat je per maand kan betalen voor onbeperkt bakgebruik binnen de openingstijden en dan heb je een agterberg bodem. Dus daar kan ik zelf niet tegenop vrees ik. maar moeten tegen die tijd maar eens kijken. Wellicht valt het mee om van onze bak iets te maken, dan zou dat wel de voorkeur hebben.

Qua bramen heb ik trouwens laatst in een boek over voedselbossen gelezen dat je ze ook kunt vervangen door doornloze minder woekerende bramen. Als wilde bramen het goed doen, doen die het ook en dan heb je iets wat de paarden eten, waar je niet je handen aan open haalt en lekkere bramen (hier zijn de wilde zurig en weinig bramen maar). Projectje voor over 3 jaar denk ik....

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 19:27

Hmm zou ik dan een soort van kruising hebben?
Die van mij groeit hard maar woekeren is overdreven.
Heeft wel doorns maar de bramen zijn super zoet!

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 19:33

Flew schreef:
Ir1ne schreef:


Ik weet welkhuis je hebt gekocht, mooie plek wel!!


Ik ook, je woont hier om de hoek. :')


Ik? of Kojack? :)

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 19:39

Ir1ne schreef:
Ik? of Kojack? :)


Kojack! Maar als jij daar weer dichtbij woont, dan jij ook. :))

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 19:40

Bramen flink terugsnoeien, en als je ze weg wilt hebben kun je dmv frezen de wortels er best aardig uitkrijgen. Of alles met de hand uitgraven (ik krijg al rugpijn als ik er aan denk #) ) Wij hebben rondom de wei op diverse plekken bramen. Deels laten we het staan om doorheen lopen vanuit de bosrand te voorkomen (met een beetje mazzel springen de reeën dan niet door de draad heen). We snoeien het dan wel elk jaar een stuk terug. Er zijn echter ook plekken (tussen de tuin en de track) waar ik ze graag weg wil hebben. Ook gaas daar, op zich heel fijn, maar niet met je bosmaaier of elektrische heggenschaar :\

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 21:57

Ziet er mooi uit Lynn!

Wij hebben op ons hele erf zulke flinke bomen staan.
Afgelopen voorjaar een boomchirurg (ja echt waar) laten komen voor flink snoeiwerk.
Onze erfgrens was al 13 jaar niet bijgehouden dus onze bomen waren flink doorgegroeid naar de buren en hun hek was ook kapot e.d.
Ze zijn 1 dag met zn 3en bezig geweest en we waren 750,- zwart kwijt.
En ze hebben echt véél werk verzet.
Aankomend voorjaar laten we ze weer komen voor nog meer snoeiwerk en nog wat dode bomen weg laten halen.

Mijn eikels van paarden eten doelbewust eikels _-:(
Ik heb ze gisteren doelbewust de paar eikels op de bestrating zien opscharrelen en ook onder de draad door van het afgezette stuk in dr paddock >;)

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 22:33

Hier in de tuin moesten een paar bomen weg vanwege de septic tank, 4 bomen, hout laten liggen, was 700€ als ik het goed heb (als ik niet goed zit betekent het dat het goedkoper was)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 23:15

FleurVP, mag je iets doen met de eiken van de gemeente?

Ik moet eerlijk zeggen dat die van de gemeente echt slecht onderhouden worden. Wat op ons gehuurde stuk stond was ook niet onderhouden en voor 2 hebben ze gek genoeg vergunning gekregen om te kappen......Echt om een flut reden.
1 andere is nu wel gesnoeid.

Ik hoef geen achterberg. Ik wil ook geen reining bodem, maar ze stoppen evengoed nog weleens een beetje. Zeker als ik het ook open laat, wordt dat helemaal niks.
En ik rij weleens iets teveel terug en maak per ongeluk een stopje. Echt gewoonte of automatisch en denk steeds, stom, stom.

Bramen zal ik naar kijken. Wil veel eetbare planten. Hoe ze nu staan is het net even onhandig, maar terugsnoeien zal al veel schelen.

Ik zal wel een watje zijn dat ik het moeilijk vind om planten en bomen te snoeien/kappen etc. Moet gewoon veel weghalen en dat gaat me aan mijn hart. Er staan hele mooie bij.

ClauH. zoet?? Hier staan ze erg veel op de hei en mensen plukken ze massaal. Mag geloof ik niet meer onbeperkt. Heb er weleens eentje geplukt, maar vond ze zuur. En je moet oppassen voor besmetting door vossen geloof ik??
Maar goed, thuis was je ze gewoon.

Ik vind hier en daar met de hand snoeien niet erg. Heb nu altijd alles met de hand gedaan. Met een grote snoeischaar sta ik alle brandnetel voor de paarden te knippen. Was ik vd week vergeten en was na weken weinig van mijn kant weer onploft en toen met een gewone schaar staan doen. Een deel dan, want is echt monniken werk.......

Thuis maar een tuintje van 6*10 en iedereen heeft elektrische maaiers, bladblazers etc. Ik doe alles nog met de hand. Neem de hand maaier ook echt mee voor het stuk voor het huis :)

We moeten vd week nog maar even kijken. Door het gaas is geen ramp, maar stroom verliezen wel.

Karin, hier ook. Ben soms echt boos gewoon. Onbeperkt hooi en toch eikels pakken. Heb 2 flinke stukken afgezet, maar ze vallen daar soms naast.
En nog erger!! Voor onze opslag staat echt mooi gras. Dat aten ze steeds kort en vonden ze hartstikke leuk. Nu liggen daar eikels, maar gras staat nog prima. Laat ik ze kaalvreten en pakken ze nu ook de eikels daar.........

Voor wie dichtbij Valthermond zit. Je kan de eikels weer naar Akkervarken brengen en krijgt wat per kilo.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 07:42

Karin_deB schreef:
Ziet er mooi uit Lynn!

Wij hebben op ons hele erf zulke flinke bomen staan.
Afgelopen voorjaar een boomchirurg (ja echt waar) laten komen voor flink snoeiwerk.
Onze erfgrens was al 13 jaar niet bijgehouden dus onze bomen waren flink doorgegroeid naar de buren en hun hek was ook kapot e.d.
Ze zijn 1 dag met zn 3en bezig geweest en we waren 750,- zwart kwijt.
En ze hebben echt véél werk verzet.
Aankomend voorjaar laten we ze weer komen voor nog meer snoeiwerk en nog wat dode bomen weg laten halen.

Mijn eikels van paarden eten doelbewust eikels _-:(
Ik heb ze gisteren doelbewust de paar eikels op de bestrating zien opscharrelen en ook onder de draad door van het afgezette stuk in dr paddock >;)


de mijne ook 8)7 en al die overhangende zijn dus eiken! Anders had ik er ook minder problemen mee. Ik wil ze opruimen maar ze zijn dus a op voor k ze weg kan halen en al sik het afzet kunnen ze op de helft van de paddock en thats`s is. Een hoek van de paddock, het pad naar de bak en de bak zelf staan die eiken dus
Ik vind 750- nog meevalllen, maar niet voor een ander. Ik hoop de buurman een dezer dagen te zien en eens aan te spreken daarop