Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:56

Ik heb een hoofdlampje van de action voor in het donker.
Led lampen bij de bak willen we hier ook nog tzt.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 10:03

SSDesign schreef:
Ik durf het niet uit te rekenen :P


Dat ook vooral haha :') Alleen qua hooi zijn we de afgelopen weken al.... 2 x 45 + 80 + 90.. €260,- kwijt, voor 3 paarden onbeperkt hooi :D Dat is €85,- per paard voor 1,5 maand.. en dan af en toe een plukje hooi voor de kleintjes :D Maar dat is te verwaarlozen.. hoeveel zakken brok dat ik al heb gekocht wil ik inderdaad niet weten :P En hoeveel water/elektriciteit er is verbruikt durf ik niet te zeggen.. onze eerste afrekening van de elektriciteit zaten we in ieder geval boven het geschatte verbruik voor 2 mensen in een vrijstaand huis, maar da's logisch :P Onderhoud aan land hebben we net een bodemonderzoek laten doen á 120,- ongeveer, maar verder moeten nog bemesten/kalken/bijzaaien/enz... :D Aan palen/draad zijn we ook wel de nodige honderden euro's kwijt, en dan hebben we absoluut geen bijzondere dingen gedaan :P

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 10:10

Ik ben zeker al €200 pm kwijt aan hooi in de winter, zomers minder. Mestafvoer is een x bedrag per jaar, bakhuur, de loonwerker die zo nu en dan langskomt... ik tel het liever ook allemaal niet. En ik heb twee paarden.

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 10:15

Kosten van paard aan huis is wel lastige. Wij zijn hier qua elektriciteit en water verbruik ook boven het gemiddelde, maar ja inderdaad heel logisch. Gelukkig dik belegd met zonnepanelen dus dat maakt veel goed.
Ik ben qua voer en stallingskosten in principe een stuk goedkoper uit dan met mijn super de luxe stalling met binnenbak en stapmolen, waar mijn merrie eerst stond. Het gemak en geluk van heel vaak even kunnen kijken en aanraken is ook veel waard. maar de kosten van het aanleggen van een paddock, of die extra hypotheek ( ik had ook in een rijtjeshuis kunnen gaan wonen)....
Ik durf het niet te zeggen en het maakt me niet zo veel uit eigenlijk... :)

Hier al weer druk met het weiland. De schaapjes van de buren zijn weer vertrokken en hebben alles lekker kaal gevreten. Daarna even met de zitmaaier er over geweest en nu de mesthoop leeg maken voor de winter.( gratis workout).. Nog even slepen, misschien nog een zak paardengraszaad erover en dan kan alles weer de winter in.

Eclare

Berichten: 742
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 10:22

belle_boef schreef:
Eclare schreef:
Sorry als ik zo plots kom binnenvallen maar ben al een paar dagen op zoek naar meer informatie over paarden aan huis houden en wat concretere kosten hiervan.

Nu is dit niet zo makkelijk te vinden en mijn gok is dat ik bij jullie wellicht wat verder kom. Mag ook via PB mocht je het niet openbaar willen delen.
Het gaat mij om de gemiddelde kosten per jaar/per maand en dan niet alleen voor voer, maar wat zijn jullie gemiddeld kwijt qua onderhoud (stukje uitleg hoe groot jullie terrein is/hoe de paarden gehouden worden geeft dan wel een completer beeld), kosten water, gas, elektra enz.

Ik zit al jaren te spelen met het idee maar een wat helderder beeld van welke kosten het met zich meebrengt zou wel fijn zijn.

Bedankt alvast!


In de zoekfunctie kan je hier al heel veel over vinden.


Ik kon zoals ik aangaf geen complete verhalen vinden. Heb ook deze topics door gespit net als het 'Wat kost een paard nu daadwerkelijk'-topic. Misschien gebruik ik de verkeerde zoektermen, gezocht op paarden aan huis, kosten en daarna op water aangezien dat dus vaak niet meegenomen werd in het kostenplaatje. Kwam daar echter niet verder mee. Als je me anders kunt helpen door een andere zoekterm ben ik ook al blij hoor. Ben gewoon echt al een behoorlijk tijdje aan het zoeken maar kon geen uitgewerkte dingen vinden. :)


xXutopiaXx schreef:
Hahaha dit had ik ook _O- En toen heb ik mezelf dat ook wijsgemaakt :P

Voor de winter wil ik ook nog licht voor bij de bak, ook maar eens in verdiepen.. LED is wel prettig in gebruik :j Sowieso moeten we eens nog wat meer lampjes op gaan hangen.. lopen nu al te k*tten 's avonds in het donker :')

Heeft iedereen die hier verbouwd heeft trouwens gebruik gemaakt van een aannemer?

Eclare... jouw Fries.... :9 :~ kan je verder nog niet echt helpen, wij hebben de paarden net 1.5 maand aan huis staan, dus moeten alles nog mee gaan maken :P


Lief! Dankjewel. Snap ik. Hoe hebben jullie gekeken of het haalbaar was, of wat er nodig was dan?


xXutopiaXx schreef:
SSDesign schreef:
Ik durf het niet uit te rekenen :P


Dat ook vooral haha :') Alleen qua hooi zijn we de afgelopen weken al.... 2 x 45 + 80 + 90.. €260,- kwijt, voor 3 paarden onbeperkt hooi :D Dat is €85,- per paard voor 1,5 maand.. en dan af en toe een plukje hooi voor de kleintjes :D Maar dat is te verwaarlozen.. hoeveel zakken brok dat ik al heb gekocht wil ik inderdaad niet weten :P En hoeveel water/elektriciteit er is verbruikt durf ik niet te zeggen.. onze eerste afrekening van de elektriciteit zaten we in ieder geval boven het geschatte verbruik voor 2 mensen in een vrijstaand huis, maar da's logisch :P Onderhoud aan land hebben we net een bodemonderzoek laten doen á 120,- ongeveer, maar verder moeten nog bemesten/kalken/bijzaaien/enz... :D Aan palen/draad zijn we ook wel de nodige honderden euro's kwijt, en dan hebben we absoluut geen bijzondere dingen gedaan :P


Dat is dus precies het ding, heel veel mensen durven het niet te berekenen, wat ik snap :+ . valt toch altijd hoger uit dan van te voren gedacht. Wil gewoon niks over het hoofd zien. Qua voer is het allemaal redelijk uit te rekenen maar wat daarnaast :') .

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 10:25

Heb het ooit uitgerekend, 1 paard op pension was net iets duurder dan 2 thuis dus ik denk dat ik op ongeveer 200 euro per maand uit kwam voor 2. Toen was mijn hooi nog wel een stuk goedkoper.

Waterverbruik is nog steeds onder een gemiddeld huishouden van 2, weet niet of wij verder zo weinig gebruiken?
Heb ze wel enkel op een paddock staan en de wei huur ik.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 10:26

Tja die kosten he... Vorige week bij benadering met alles op een rij dat ik van eind dec tot nu gemiddeld op ongeveer €700 ~ €750/maand ben uitgekomen. De helft van die tijd drie paarden aan huis gehad. Nu twee eigen en sinds kort er een pensioenpaard bij waar stalling voor wordt betaald.

Wij zitten ook nog in de opstartfase (paarden sinds eind dec vorig jaar aan huis). De boel opzetten (paddock paradise in opbouw op 1,3 hectare) tot dusver heeft ongeveer €7.000 gekost (paaltjes, cord, slowfeeders, randdingen als verbinders, poortankers, poortgrepen, opspanners, etc etc etc). Dan heb ik nog geen rijbak. En is exclusief het nieuwe geïsoleerde dak op de stal.

Qua hooi zit ik hier makkelijk over de €100 per paard (onbeperkt onverpakt hooi uit kleine baaltjes).

Stroom zitten wij tot dusver onder of rond het gemiddelde wat de energieleverancier had geschat. Water weet ik eigenlijk niet.

Komende jaar blijft duur omdat ik nog lang niet klaar ben. Wil nog iets van een rijbak, de stal is nog niet af, wil er nog een schuilstal bij en nog honderden euro's aan beplanting. Nog iets van een klein trekkertje + sleep en frees. En dan nog bodemonderzoek, kalken, bemesten, doorzaaien... De kosten lopen snel op!

Als alles uiteindelijk staat zal het goedkoper zijn per maand dan paarden op pensioen op de Veluwe zoals ik hiervoor had. Maar snap steeds minder hoe al die goedkope stallen het in het noorden doen :+

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 10:28

Wij hebben inderdaad een berekening gemaakt van het verbruik van voer, extra hypotheek (huis met 1ha grond kost toch wat meer dan een gem. rijtjeshuis idd) en de bijbehorende vaste lasten die bij een vrijstaand huis komen. Daarvan hebben wij maandelijks gekeken of we het kunnen hebben, uiteindelijk nog verzekering erbij gerekend en wat investeringskosten zoals de palen/draad/bodemonderhoud/stallen. Maar het blijft toch wel een beetje gissen.. wat betreft water hebben wij wel een grondwaterpomp, maar we moeten nog even uitzoeken hoe ie werkt.. :') je verbruikt bést wel wat qua water: drinken, maar ook afspuiten en (de tuin) sproeien...

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 10:36

Ik ben toch wel benieuwd dus doe ook een poging.

Wij voeren onverpakt hooi van grote balen, goede kwaliteit en dan komen we op ongeveer 60-70 euro per paard per maand. Zal in de allerkoudste wintermaanden iets meer zijn.

Waterbak is ongeveer 300 liter en die moeten we gemiddeld om de 1-1.5 dag vullen. Zeg maar 200 liter water per dag voor 4 paarden, dus 50 per paard per dag.

Elektra is een lastige. De rijbakverlichting wordt van september tot april ongeveer 3x per week een uurtje gebruikt. 4x 100W dus reken maar uit. Overige elektra durf ik echt niet in te schatten. We hebben zoveel mogelijk spaarlampen en laten niks onnodig aan staan, maar toch.

Palen voor onze paddock paradise op 7000 m2 (incl. rijbak) - ongeveer 200 stuks a 5.50 per stuk. We hebben ongeveer 3km koord gebruikt (laatste rol net aangebroken, is nog niet volledig op). Daarnaast een hele boel handvaten, over de 100. Maar ik wilde veel poortjes en mogelijkheden om stukjes af te sluiten. Isolatoren zijn er ongeveer 600-700.

Aanleg rijbak was ongeveer 250 euro (door de overbuurman). De sleep voor de rijbak die we achter de auto hangen 600 euro. De sproeiinstallatie zo'n 700 euro. Graafwerk voor alle bekabeling en leidingen hebben we zelf gedaan. Aanleg mestbak zo'n 2500 euro, we hebben dan wel een grote waar ze ook met grote machines bij kunnen.

Slowfeedernetten waren duur. Ik heb er ook een hele hoop zodat ik veel kan wisselen qua voerplekken, zeg maar minstens 15 netten in verschillende soorten en maten. Wel allemaal fatsoenlijke kwaliteit. Reken 20-50 euro per net.

Dan nog een automatische drinkbak waarvan ik de kosten niet meer weet. Een paar palletboxen om uit te voeren in de winter. We gaan hier nog een frame in maken zodat ze wat makkelijker te vullen zijn (we hangen er nu losse netten in maar dan past er niet zo veel in).

Bemesten van de wei hebben we tot nu toe zelf met kruiwagens gedaan. De buren laten het 2x per jaar doen en voor hun 2 hectare zijn ze 200 euro per keer kwijt. Ik heb nog geen kosten gehad aan bodemonderzoek, of inzaaien/doorzaaien. De grasmat hier was prima, hij is nog steeds oke. Maar ik heb besloten om er niet veel aan te doen behalve de kale plekjes zelf even bijzaaien met wat graszaad.

De kosten voor de stal weet ik niet meer. Onze schuilstal is ook iets anders dan van de meeste andere mensen dus denk dat je daar ook niet zo veel aan hebt. Moest in ieder geval een nieuwe bodem in (1000 euro?), een grote schuifdeur (2000 euro?), een staldeur (iets van 500 incl. montage?). Dan nog een automatische waterbak die ze nooit gebruiken. Een liksteen + houder.

En dan ben ik vast nog een hele boel vergeten...

We zijn nu bezig met de zadelkamer met een aanrechtje. Dan volgt er een wasplaatsje. En dan hebben we vast wel weer iets nieuws bedacht om ons mee bezig te houden :D

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 10:41

Toch eigenlijk wel leuk om te lezen allemaal :D En met dat ik het lees, denk ik: oja! Dat hadden/moeten wij ook nog _O-

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 10:44

Ik ga er straks ook eens voor zitten. Ik zit erg ruim met mijn hooi maar dat was voor mij ook de grootste ergernis op pension dus ik geef daar ‘graag’ geld aan uit!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 10:48

Robijntjah schreef:
Ik ga er straks ook eens voor zitten. Ik zit erg ruim met mijn hooi maar dat was voor mij ook de grootste ergernis op pension dus ik geef daar ‘graag’ geld aan uit!

Ik ga minder hooi geven, die gekken eten 6kg makkelijk in 2 uur weg 2 keer per dag en als ik meer geef is dat ook gewoon binnen no-time op :=

Eens zitten kijken wat ze eigenlijk nodig hebben en met een kg of 8 per dag komen ze een heel eind, dus denk dat ik lekker stro ga kopen (vorige baal vraten ze niet dus heb ik weg gegeven) en ze het maar met stro doen na hun ene net per dag van 6kg, dan krijgen ze nog vitaminebrok en pulp bij en ze zijn echt vet zat _O-

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 10:54

Robijntjah schreef:
Ik ga er straks ook eens voor zitten. Ik zit erg ruim met mijn hooi maar dat was voor mij ook de grootste ergernis op pension dus ik geef daar ‘graag’ geld aan uit!


Heel herkenbaar! :) Hier staan ze ook op "onbeperkt". Of nou ja. In ieder geval royaal.

Hoeveel ze eten is heel wisselend. Hoe lekker het hooi, hoeveel ze op het gras staan etc. De laatste maanden is het heel goed gegaan de verhouding hooi/gras, en toen kon ik ook prima af met 2x per dag voeren. Voorheen 3x per dag maar dat scheelt toch wel weer wat werk. Ik ben wel benieuwd in de winter. Ik merk wel dat het voeren op verschillende plekken ervoor zorgt dat ze wat minder gaan schranzen. Het zou heel fijn zijn als we richting de winter ook 2x per dag kunnen voeren, scheelt zoveel werk. Maar ik wil niet dat ze gaan bunkeren want dan is het hier ook binnen no-time op :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 10:55

Als ik zo al reken, alle kosten voor afrastering erbij enzo zit ik vanaf juli (toen zijn de paarden naar huis gekomen) nog dik over de 400 euro per maand voor toen 2 paarden.
Nu staat er een pensioenpaard bij, met hooi alleen zit ik nu ongeveer op 90 euro per paard.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 10:58

Azmay schreef:
Eens zitten kijken wat ze eigenlijk nodig hebben en met een kg of 8 per dag komen ze een heel eind, dus denk dat ik lekker stro ga kopen (vorige baal vraten ze niet dus heb ik weg gegeven) en ze het maar met stro doen na hun ene net per dag van 6kg, dan krijgen ze nog vitaminebrok en pulp bij en ze zijn echt vet zat _O-


Het "record" van die van mij is ruim 20kg in twee uur schoon op :') :')


Hier werkt het op meerdere plekken voeren (icm slowfeeders) ook goed. Ik heb nu voor drie paarden vijf voerplekken. Wat rijker hooi (lekkerder..) gaat er een stuk sneller doorheen dan het armere hooi wat ik heb. Bij het rijkere hooi mix ik er gerstestro doorheen.
Laatst bijgewerkt door MarliesR op 17-09-19 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 10:59

Wij voeren sowieso 2 x per dag maar eigenlijk is het altijd net wel of net niet op!

Mijn doel was om modesta zonder zemelen en al die gekke fratsen meer op gewicht te kunnen houden en ze heeft nu een beschaafd buikje dus dat gaat prima gelukkig!

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 11:05

Ff totaal wat anders... ben gisteren tijdens het longeren van aurelia door een mug gestoken op mijn bovenste ooglid, nu zie ik er uit alsof ik geslagen ben hahaha.
Blij dat ik vrij had genomen vandaag!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 11:05

Eigenlijk wil ik het niet weten, maar het is wel goed om te weten.

Hooi is in deze omgeving wel iets duurder dan waar we heen gaan, maar scheelt pas na een tijd echt wat.

Stroom ben ik wel wat bang voor. Ga maand bedrag wel wat hoger zetten dan wordt geadviseerd. Maar we willen zonnepanelen, dus eens heel goed laten bekijken of dat veel kan schelen.
Heb bijv ook naar een stroom apparaat gekeken op zonne energie, maar die zijn in de winter minder krachtig zeiden ze.

De aanleg van alles is duur, maar als het goed is en het een tijd mee gaat, moet je het uitspreiden over de gehele periode eigenlijk.

Hypotheek verschilt niet veel. Ik denk zelf dat als je een huis kan kopen met grond, toch niet snel een klein appartement of simpele tussenwoning koopt van de helft ofzo. Denk dat als mensen geen paarden hebben ze dan toch een luxer huis kopen.

Wij laten wel een aannemer komen voor de grote dingen, omdat uitbouwen toch wel een constructie ding is en als er iets fout gaat, je beter zit qua verzekering.
En de dakkapel gaan we laten doen. Verder wel meeste zelf. Maar als we een fijne aannemer vinden en we komen onverwacht iets tegen is het wel fijn om te kunnen bellen.

Lynn, 11 meter. Klinkt heel hoog :)

Ons huis leeg en schoon hebben we nog wel tijd voor en dat komt wel goed. Gaat echt om het verhuizen, omdat we daar moeten zijn om alles te doen en de paarden dan niet hier konden laten. Dus opgezegd, maar dan moet alles in 1 keer.

We zijn zwaar teleurgesteld in de hypotheek adviseur en er is van alles mis gegaan, dus datum staat niet lekker, ondanks verzoek. We zijn een hoop eigen geld meer kwijt dan nodig was geweest, dus ben even zwaar geirriteerd.

Karin_deB

Berichten: 8247
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 11:17

Hier eigenlijk alle eenmalige kosten niet zo bijgehouden.
Zoiezo moesten we de schuur en buitenterrein nog flink aanpassen en als je daar alle (voorlopig) eenmalige kosten (palen/koord/slowfeedernetten etc) bij optelt zitten we wel op 30.000,- +

De mijne staan sinds half okt 2018 aan huis en ik heb sindsdien bijgehouden wat ik uit heb gegeven aan vlas/brok en hooi. Over een maand weet ik het gemiddelde dus :D
Elektra en water reken ik hier niet mee. Dat zal minimaal zijn gezien onze vaste lasten eigenlijk niet omhoog zijn gegaan met de paarden aan huis.

@superpony, balen! Wat is er gebeurd?
@robijntjuh, stomme mug #)

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 11:25

Wij hebben voor afrastering tot nu toe 400 euro uitgegeven, alle hooivoorzieningen en overkappingen sowieso al 500 minimaal, container stond er al maar was anders ook nog 1000 geweest.

Stroom nog niet veel bij de paarden denk ik, meer benzine voor de zaag en grondboor :+

Water zal ook wel leuk gaan worden ja...

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 12:05

Qua hooi zitten we rond de 600/700€ per jaar voor 3 paarden.
We hebben 2ha land nu, komt over een tijdje nog 2 a 3 hectare bij en dan misschien ook wel laten hooien.
Qua water, voor enkel drinken voor de paarden (3 paarden dus) ongeveer 140 liter per dag.
Binnenkort een nieuwe pomp in de put en dan dus grondwater voor de paarden en de bak.

Omheining heeft ongeveer 4,5 duizend gekost voor palen (180 stuks) en we hebben lint van Gallagher (met iets korting en zonder btw)

Bak was hier heel duur, dit komt omdat we hem hier niet kunnen keren, omdat de bodem niet recht was en door onze eisen aan de bak.

Stallen, het gebouw staat er al moeten nog 3 stallen in wat ongeveer 3 duizend euro gaat kosten inclusief leveren. Dan moet er nog wel eerst beton gestort worden, geen idee wat dat gaat kosten.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 12:09

Het nieuwe gedeelte wat hier tzt gaat komen durf ik nog niet aan te denken met vloer, wasplaats, inloopstal, kantine etc :=

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 12:16

Jes schreef:
Bak was hier heel duur, dit komt omdat we hem hier niet kunnen keren, omdat de bodem niet recht was en door onze eisen aan de bak.


Maar jij hebt dan ook wel een heel mooie bak :+: <3

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 12:27

True die is prachtig!

Ohja grondwerk mag er ook nog bij :+

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 12:29

Thanks :D
Had alleen 25 duizend minder begroot voor de bak :') :oo