Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 21:49

Solar watt kregen wij geloof ik ook geadviseerd van zo'n duurzaamheidsadviseur. Hij was onafhankelijk en wilde ook echt niets adviseren. Maar na aandringen kreeg ik dat en climarad voor wtw/frisse lucht.

Vond greenchoice altijd wel fijn vroeger. Maar iemand die ik ken heeft Vrij op naam opgericht, dus nu hebben we dat. Was goedkoper en scoort goed op duurzaamheid, vond het ook wel stoer dat hij het begon. Alleen geen superhandige verbruiksapp oid, ze zijn nog maar klein. We hebben hier tijdje met 9 man gewoond, 6 bouwvakkers, wij 2 en nog vriend van mijn man die in scheiding lag (allemaal in ons eigen deel hoor) en toen had ik dat wel handig gevonden. Al kreeg ik na tijdje wel proactief bericht of ik het voorschot wilde verhogen.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 22:29

Afgelopen zondag stuk van de weide gekalkt, en wat een verschil al zeg... :wow: knapt al aardig op zo na die hittegolven!

Afbeelding

Voorlopig mag deze kant even lekker bijkomen, en over een dikke maand ga ik het andere stuk doen. Afhankelijk hoe dit stuk bijtrekt en groeit. Het is nu even kijken hoe de temperaturen tegen die tijd blijven. Ga ze nu ook al bewust meer hooi geven zodat ze zo min mogelijk aan het oude gras zitten wat nog niet 'behandeld' is zeg maar. Ze staan liever nu aan het hooi als op de weide.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 23:47

rover_ schreef:
We hebben dezelfde kruiwagen met 2 wielen als Hilary voor het hooi. Nu anderhalf jaar en nog niets aan te zien. Met de kruiwagens van Cranenbroek wel belangrijk dat ze niet hele dag vol in de zon staan, dan verandert het plastic. Verder hier nog gewone eenwielige grote groene kruiwagens, die zijn meer dan 20 jaar oud begreep ik en nog prima.
Welke elektrische kruiwagen heb jij Antheman? En hoe werkt dat (hoe lang kan je hem gebruiken voor weer op te laden). Zou hier ideaal zijn om de wei uit te mesten, moeten een stukje door de paddock en dat is altijd heel zwaar...

Ik heb hem van Davilot.
Ik gebruik hem meestal 1 week, maar soms 2 weken voordat ik hem oplaadt. Fijne service!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 00:12

Dank jullie wel hoor. Ben inmiddels de afgelopen weken wel door alle emoties gegaan en deze zal er wel bij horen........

Ik heb me nog niet verdiept in zonnepanelen, maar hoop dat het zuinig is en je niet zo hoeft op te letten.

Nu zitten we bij budget energie. Jaren geleden overgestapt en zo gelaten eigenlijk. Toen we hier pas woonden, veel moeten verbouwen en kregen we bericht dat we boven normaal gebruik zaten.....Nu wordt dat nog veel erger.....

We hadden tv en internet van kpn, maar inmiddels al jaren van NLE. Doet het altijd. We moeten daar nog kijken of de glasvezel al in huis ligt. Ik meen dat het wel in de straat ligt.

We hebben hier aansluiting voor 2 tv's, maar zelfs dichtbij het dorp biedt niet iedereen dat aan. T-mobile bijv niet. Nieuwe postcode check gedaan en daar ook niet.
Ik kijk altijd tv in bed voor ik in slaap val :)

FleurVP, ik snap het deels wel. Ik hou zelf helemaal niet van groot en alleen thuis voel ik me ergens afgelegen ook niet heel prettig.
Maar ik heb echt een hekel aan buren sinds nare buren, dus ben er wel heel huiverig voor geworden.

Tijdens de zoektocht telde bij ons dat soort dingen wel mee. Was alles prima, maar lag het afgelegen, zei ik ook tegen mijn man; als ik alleen ben, voelt dat toch minder prettig.
Maar was het huis heel groot, viel het ook af.

Natuurlijk is een quad niet echt handig en nodig voor ons, maar mijn man sprak met iemand over een trekkertje en toen kwam ik met een quad. Puur als smoes om er op rond te crossen. Ik vind het gewoon leuk :)

We hebben een baksleep die op een trekhaak moet, dus misschien daarvoor als smoes verzinnen. Dan hoeft de auto niet meer te lijden, hahaha

Karin_deB

Berichten: 8245
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 01:35

Melewel94 schreef:
Afgelopen zondag stuk van de weide gekalkt, en wat een verschil al zeg... :wow: knapt al aardig op zo na die hittegolven!

[ [url=m/ZMwThC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voorlopig mag deze kant even lekker bijkomen, en over een dikke maand ga ik het andere stuk doen. Afhankelijk hoe dit stuk bijtrekt en groeit. Het is nu even kijken hoe de temperaturen tegen die tijd blijven. Ga ze nu ook al bewust meer hooi geven zodat ze zo min mogelijk aan het oude gras zitten wat nog niet 'behandeld' is zeg maar. Ze staan liever nu aan het hooi als op de weide.


Welke kalk heb jij gebruikt?
Ik moet ook halen en hoognodig kalken, vorig jaar niet gedaan.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 08:07

Superpony, herkenbaar. Hier ligt al glasvezel, jawel. Maar toen we verhuisden was er welgeteld 1 aanbieder dus geen keuze. Ja, keuze was wel of geen glasvezel gebruiken. Maar zonder was de snelheid zo laag dat je daar tegenwoordig niet mee uit de voeten kunt.
Vorige maand kwamen we erachter dat er inmiddels 2 aanbieders zijn, dus zijn we overgestapt omdat de oude door overname alles behalve nog beviel.

Ja sommige dingen moet je op inleveren als je in een uithoek gaat wonen, maar ik vind het heerlijk. Ik wil echt nooit meer naar een drukkere regio dan hier. Geen files, geen gedruk en gedram.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 08:12

Gefeliciteerd Superpony!

Hmm het weiland. Ik twijfel nog wat te doen. Het ziet er prima uit. Gras groeit niet heel snel (ben ik eigenlijk wel blij mee) maar het groeit. Ik heb eigenlijk wel even genoeg dingen aan mijn hoofd. Ik denk dat ik het dit jaar maar even bij wat doorzaaien hou.

Pfff energie. Wij stappen ieder jaar over en dat scheelt veel in de kosten. Vaak welkomstkortingen en zo. Dit jaar ging het wel een beetje stroef met het doorgeven van de meterstanden. En de zonnepanelen zijn hier gister geplaatst! Nu de meterkast laten verplaatsen, zodat we eindelijk een 3 fase aansluiting hebben en laat die zon dan maar komen.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 09:34

Karin_deB schreef:
Melewel94 schreef:
Afgelopen zondag stuk van de weide gekalkt, en wat een verschil al zeg... :wow: knapt al aardig op zo na die hittegolven!

[ [url=m/ZMwThC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voorlopig mag deze kant even lekker bijkomen, en over een dikke maand ga ik het andere stuk doen. Afhankelijk hoe dit stuk bijtrekt en groeit. Het is nu even kijken hoe de temperaturen tegen die tijd blijven. Ga ze nu ook al bewust meer hooi geven zodat ze zo min mogelijk aan het oude gras zitten wat nog niet 'behandeld' is zeg maar. Ze staan liever nu aan het hooi als op de weide.


Welke kalk heb jij gebruikt?
Ik moet ook halen en hoognodig kalken, vorig jaar niet gedaan.


Deze heb ik gebruikt, op aanraden van een lokale tuinman/grondbewerker. Wonderspul!
We hadden in oktober 2018 ingezaaid en bemest, maar het kwam maar niet. Tegen maart/april dit spul gebruikt, en we konden iedere week maaien zo hard ging het :')

Afbeelding

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 09:38

Melewe is dat echt kalk of kunstmest aangezien er meststof op de zal staat.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 10:05

belle_boef schreef:
Melewe is dat echt kalk of kunstmest aangezien er meststof op de zal staat.


Die meneer zei dat dit voor te kalken was :+ ik moest dan specifiek met die percentage hebben zei hij :+

Edit:
KAS - Kalkammonsalpeter - 27% N
Een universele stikstofmeststof met snelle werking op basis ammoniumstikstof en nitrische stikstof. Zorgt voor een boost in de groei van stengel en blad. KAS bevat 27% stikstof, de helft in ammoniumvorm en de helft in nitraatvorm. De nitraatstikstof is een zeer snel werkende stof, de ammoniumstikstof wordt geleidelijk door de plantenwortels opgenomen

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 11:58

JudithO schreef:
Superpony, herkenbaar. Hier ligt al glasvezel, jawel. Maar toen we verhuisden was er welgeteld 1 aanbieder dus geen keuze. Ja, keuze was wel of geen glasvezel gebruiken. Maar zonder was de snelheid zo laag dat je daar tegenwoordig niet mee uit de voeten kunt.
Vorige maand kwamen we erachter dat er inmiddels 2 aanbieders zijn, dus zijn we overgestapt omdat de oude door overname alles behalve nog beviel.

Ja sommige dingen moet je op inleveren als je in een uithoek gaat wonen, maar ik vind het heerlijk. Ik wil echt nooit meer naar een drukkere regio dan hier. Geen files, geen gedruk en gedram.


Hier is het niet eens een uithoek en kan al niet alles. Maar hier ligt ook de glasvezel op de oprit, maar niet in huis en ze lijken je te willen dwingen dat te nemen. Toen was het alleen veel duurder, dus ik vnd het wel best. Kijken nooit films via internet ofzo.

Waar we nu gaan wonen is niet echt afgelegen. We hebben precies 1 dorp verder gewoond, wel afgelegen en hadden daar ook internet en tv, dus ben niet echt bang dat niks kan. Maar 2e tv vind ik wel fijn.

Geen file gaat ons echt heel veel schelen. Mijn man is nu echt zolang van huis.......
Toen was hij in 15 min op zijn werk, wordt nu half uurtje. Oude werkplek is dichterbij, maar verandert, dus hij gaat naar een andere lokatie. Maar ook helemaal prima.

SSdesign, ow ben benieuwd. Wij willen ook zonnepanelen, maar weet er nog helemaal niet veel over. Er moet ook een nieuwe meterkast komen, ketel etc, dus lijkt me het beste dat alles bij elkaar past. Maar dat moeten we echt ter plekke gaan bekijken.
Er moet zoveel tegelijk gebeuren. Nieuwe bedrading, maar eigenlijk verandert er zoveel, ook qua ruimtes dat we daar rekening mee moeten houden.

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 13:33

maar het zal ook met de temperatuur te maken hebben, vanaf april begint het normaal ook pas te groeien
maar het is ook mest, KAS is Kalkammonsalpeter en dat is kunstmest

Is Ziggo Go geen optie ik heb nu helemaal geen tv helaas, kijk op de laptop of telefoon

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 14:13

En ik maar denken dat het is om te kalken... :\

Achja, het werkt en dat is het belangrijkste +:)+

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 14:53

KAS is idd kunstmest.

Ik kijk vaak tv op m’n iPad, via Ziggo Go. Kan live kijken, maar ook tot een week terug. Bij een aantal zenders (Discovery, TLC, Nat Geo, ziggo sport etc) kun je dan de reclame doorspoelen :)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 15:21

Wij hebben precies de keuze tussen kpn die geen kwaliteit kan garanderen of Ziggo die niet al te best is. Dus dat schiet gewoon niet op >;)

Pixel heeft vandaag de schuur gevonden, kwam net helemaal onder de spinnenwebben binnen _O- fijne kat om buiten te hebben, is nog niet uit de tuin geweest en komt elke keer dat je buiten bent even kijken. Elke middag lekker binnen slapen ook :D

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 15:59

Zo ik ben eindelijk weer bij.
Over internet/glasvezel etc.
Als het goed is hebben wij uiterlijk volgend voorjaar glasvezel :=
Is hier op het platteland echt heel uitzonderlijk om te hebben :')
Het departement is nu bezig om elk dorp/elk huis van glasvezel te voorzien :D
Wij hebben in huis al een kastje wat we straks op onze box aan kunnen sluiten waardoor op elke kamer tv via de box te ontvangen is.

Kruiwagens, ik heb een kiep kruiwagen met twee banden, die kan je ook best naar boven rijden.
Ik heb alleen altijd gezeur met die banden (lucht banden) dus wil kijken of ik van die mousse banden erop kan zetten.

Ik ben er eindelijk uit hoe ik de stallen straks in wil delen :) is ook wel handig om te weten voor als de elektricien straks weer begint (water en licht op de goede punten)

Weet iemand of afmetingen van stallen precies 3m (of 3,5 of 4) zijn of valt het totaal net wat groter uit?
Is handig om te weten als we zover zijn om de zadelkamer te maken.


Edit:
Ik durf onze kitten nog niet naar buiten te laten, ben bang dat ze niet meer terugkomt sinds Felix verdwaald /weggelopen is.
Zag afgelopen week een zwart witte kat in een weiland, dus ik roep, beest kijkt op maar was niet onze Felix.
Heb toen echt even een potje gejankt.....

Fangio

Berichten: 2559
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 16:53

@ Jes, mijn panelen waren de exacte lengte. Ik heb voor- en achterkant 3,5m, zijkant 4.m. Echter je moet ze ook nog aan elkaar vast maken, dus als je de breedte (in mijn geval 3,5 m) exact zo wil hebben moet je je zijwanden 'erin' monteren, waardoor je als totale lengte ipv 4m ongeveer 4m10 krijgt (voorkant en achterkant paneel een dikte van 5 cm give or take). Hoop dat je zo snapt wat ik bedoel, want als ik het zo teruglees komt het nogal warrig over.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 19:06

Nu NLE en die geeft aan daar ook 2 tv's te kunnen handelen, dus even zien......

Wij zijn super ouderwets en kijken gewoon samen op de bank tv. Geen netflix enzo.....

Zomers kijken we weinig en is er ook niks en ś winters is het wel gezellig.

We hebben ook nog geen smart tv. TV doet het nog, dus dan blijft ie nog even :)

Jes, geen idee. Je zou denken als je rekent voor een paard 3*3 dat het dan de binnenmaten zijn??

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 22:28

Fangio ik snap hem, dank je wel :)

Ik zou dus als maximale breedte 3m kunnen rekenen voor de boxen.
Het gaat er vooral om dat de zadelkamer niet bijvoorbeeld 5cm te groot is.
Boxen zijn bij ons toch voor hooguit 10 nachten per jaar.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 15:08

Zie dat ik al 2 weken niet gereageerd heb hier en heb ook niet zo beel boeiends te melden haha.

Vrijdag is hier de architect geweest die alles heeft opgemeten.
Hij is 5.5 uur bezig geweest :wow:
Dinsdag komt de fotograaf en daarna wordt de advertentie opgemaakt en gaat ons huis de verkoop in.

Overigens ben ik er nog steeds niet uit wat ik met de paarden doe.
Melle is in principe niet verkoopbaar tenzij ik het leuk vind om een ander er mee te laten verongelukken.
Dus dat gaan we maar niet doen.
Stallen in de omgeving bieden geen van allen wat ik graag zou willen op een pensionstal.
Mijn oude stal is te ver rijden anders had ik Melle gewoon weer daar neer gezet.

Rocky wil ik gaan verkopen maar zijn paspoort is van de aardbodem verdwenen dus hoe ik nou weer ga oplossen %)
Hij heeft een Iers paspoort dus even een nieuwe aanvragen wordt hem niet.

En Puck wil ik eigenlijk niet missen maar welke gek gaat er €250 betalen voor een mini op pension.
Ik niet iig _O-

Dilemma's dilemma's.

Om even ontopic te blijven....
Gras groeit hier nog lekker op 1 grote weide.
Hopelijk staat er nog wat als we op vakantie gaan.
Herfstvakantie nog een lekker weekje weg geboekt en passen mijn ouders hier op de dieren.
Fijn voor hun als ze niet teveel met hooi hoeven te slepen.

Mijn buurman heeft trouwens laatst met de hand en een klein aanhangertje bijna mijn hele mestbult leeg geschept en over zijn tuin gegooid :')

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 17:38

Je kan toch wel een nieuw paspoort aanvragen?

Als je Melle aanbiedt en de tijd neemt, komt er misschien wel iemand die er een klik mee heeft en de uitdaging aan wil gaan om er leuke dingen mee te doen. Soms werkt een andere combinatie ook.

Voor Puck kom je vast een leuk plekje tegen. Of een plekje voor Melle en Puck samen? Mijn NF en shet stonden ook altijd samen eerder.
Als je een nieuw huis hebt, vind je misschien wel iets simpels dichtbij.

Wij zijn de stallen aan het leeg scheppen. ML dan. We hebben met vlas opgepot en het moet leeg, maar valt altijd erg tegen.
Dan nog 2 weekjes......Gaat wel snel :0

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 17:42

Oehh SP, dat gaat heel snel besef je ineens hoeveel werk je nog hebt.
Moeilijk Clau dieren wegdoen...ik hoop nooit voor de keuze te komen staan.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 18:07

Pfft vanmorgen een hek in de hammerite gezet terwijl manlief de goten schoon maakte. Ik kan nu werkelijk niet meer op staan en de goten zaten tot 3 kwart vol :x

Soms zou een leuk klein bungalowtje toch wel fijn zijn :o
Moet nog een tweede laag doen ook #)

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 18:10

Hier moet ook nog zoveel voor de winter. Allemaal kleine klusjes.
Gisteren onze menwagen passend gemaakt en vandaag het eerste ritje thuis gedaan.

Het leek in eerste instantie rustige qua weer en verkeer maar dat viel tegen, veel wind en veel verkeer maar ondanks dat toch redelijk braaf. Afbeelding

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 18:32

SP het paspoort moet gewoon ergens in huis liggen, of hij moet per ongeluk tussen het oud papier belandt zijn.
Dat hoop ik natuurlijk niet.
Nieuw paspoort aanvragen, waar dan?
Hij heeft geen papier oid, zat alleen een blauw boekje bij waar Paspoort op stond.
En naam en chipnummer erin.

Lekker werkje de stallen leeg scheppen.
En 2 weekjes gaat erg snel.
Lekker hoor.
Ik heb vandaag ook alles poepvrij gemaakt.
En er lag nogal wat, want had het de laatste 3 weken niet netjes bijgehouden :o

Melle te koop zetten kan, maar wil ik gewoon niet.
Heb hem vanaf veulen, hij heeft een kronkel en is gewoon totaal niet voorspelbaar.
Tuurlijk kan er heus wel iemand anders op rijden, maar je moet gewoon rekening houden met spontane angstaanvallen waarbij hij blind in paniek de benen neemt.
Het ideale recept om uiteindelijk in de handel te belanden en DAT wil ik dus niet.
Hij is kerngezond, nooit ziek geweest in 12 jaar, dus inslapen is ook geen optie.
Lees wel eens over grote weides in het buitenland waar paarden de rest van hun leven lekker vrij kunnen leven.
Heb me er nog niet in verdiept, maar dat is iets wat ik evt wel zou overwegen.

Puck zou ik geval van nood naar de buuf kunnen.
Zij heeft 2 ha grond en zelf ook 4 paarden.
Ik zou hem daar kunnen neerzetten en zelf het onderhoud betalen.

Azmay, een leuk klein bungalowtje heeft meestal ook gewoon dakgoten :')

Lekker ritje gemaakt Belle.
Ziet er goed uit.