Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
JudithO

Berichten: 7052
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 16:09

Gaaf belle! Fijn dat het werk meevalt.
Hier maar binnen aan de gang een beetje rustig aan doen. Het waait enorm hard en worden buiten gezandstraald door de half weg gesleepte bak van de overbuurman. Echt geen doen dit helaas.

Oh ja, jullie hadden nog een foto van me tegoed.
Herinneren jullie deze nog?
Afbeelding

Zo ziet het er nu uit:

Afbeelding


JudithO

Berichten: 7052
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 08:31

Welkom Milo!
Waar ergens heb je wat gekocht?

Karin, heerlijk zoveel regen!

JudithO

Berichten: 7052
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 08:46

Pittig antheman. Sterkte met het opruimen.
Die oogstdag had ik ook graag nog even willen bezoeken, maar ik was niet zo fit dus heb ik het maar gelaten. Ik vind dat altijd zo gaaf om te zien!

JudithO

Berichten: 7052
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 20:55

Nee hoor, dat zal zeker de oorzaak niet zijn. Ook bij kuikens op die leeftijd heeft dat gewoon te maken met de pikorde. Niks aan de hand, is heel normaal.
Bloed proeven, ze worden pas kannibalistisch als er echt bloed te zien is op een soortgenoot, of bij zichzelf. Hier hebben ze ook wel eens een musje gevangen, maar het zijn nu eenmaal gewoon jagers. Niet alleen op insecten, maar dus ook op muizen en kleine vogels als ze de kans krijgen.

JudithO

Berichten: 7052
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 14:34

Tjonge superpony. Sterkte en succes bij alles.

Ik heb nu nog 3 volwassen Mechelse koekoeks, waarvan 1 haan, een Brahma hen, en nog 9 Mechelse koekoek kuikens die allemaal nog te koop staan.
Wat niet verkocht wordt gaat de vriezer in over een maand of 4.
Vorig jaar had ik er veel meer lopen, maar er zijn er heel veel uitgemoord door marter en buizerd. De marter pakte er meerdere per dag, echt heel naar.

JudithO

Berichten: 7052
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 18:39

Ja hoor, zeker netjes geslacht ;)
Te veel stress geeft sowieso een vieze smaak aan het vlees, dat wil je echt niet (ook niet in de industrie!)

Wanneer is ongeveer de sleuteloverdracht of is dat nog niet bekend?

JudithO

Berichten: 7052
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 21:21

Het is niet met elkaar te vergelijken. Ik heb vorig jaar ook een ronde slachtkuikens gedaan en die waren echt bizar relaxt. Ook echt ontzettend lekker vlees. Van vleeskuikens heb je wit vlees, van eigen kippen die je al gauw een half jaar laat lopen is het vlees eerder rood. Dus niet te vergelijken.
Je moet niet vergeten dat die kuikens niet alleen worden geselecteerd op snelle groei maar ook op stressbestendigheid. Anders heb je inderdaad alleen maar slecht vlees. Ik had laatst ergens een filmpje gezien waarin een slager het verschil liet zien in een stuk koe met stress en een zelfde stuk koe zonder stress. Dat was echt schokkend. Zulk vlees komt niet door de keuring en zul je nooit in de winkel aantreffen.

Stress in de stal is iets wat een boer echt niet wil. Wat je dan krijgt is dat de kuikens dicht bij elkaar gaan zitten, waardoor je de zogenaamde dooddrukkers krijgt. Dat zijn kuikens die puur door het op elkaar kruipen stikken.
Stress wordt beperkt door de boer regelmatig door de stal te laten lopen, te spelen met licht, en met goede ventilatie. En dat is echt idioot complex, daar hebben ze hele computersystemen voor.

Wat meerdere hanen betreft, het kan wel, maar alleen als je er een aantal hennen in verhouding bij hebt. Hanen blijven altijd de competitie met elkaar zoeken, al is dat natuurlijk niet de hele dag. En de hennen worden een heel stuk vaker betreden zoals dat dan heet, dan als je maar één haan hebt. Hier had ik in het voorjaar 2 hanen en 3 hennen, en dat ging dus niet. Te veel stress voor de hennen en ook voor de hanen zelf. Ik heb er één verkocht en het is weer heerlijk rustig.

JudithO

Berichten: 7052
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 21:51

Supermarkt vlees gelijmd? Welk vlees dan?

Met rood vlees bedoel ik vlees van kippen die met kilometers in de benen hebben, over een langere tijdsspanne. Die hebben de spieren meer getraind en dat geeft een iets rodere kleur dan het witte vlees van vleeskuikens. Ik zal er wel eens een foto van maken als ik het niet vergeet.
Vangen van vleeskuikens is stressvol voor ze, maar niet in die mate dat het zoveel stresshormoon uitstoot dat het de vlees kwaliteit beïnvloed. Eenmaal in de krat zijn ze ook vrijwel meteen weer rustig, eerder nieuwsgierig naar wat er allemaal gebeurd. In een krat zitten ze op een hoopje, precies wat ze doen als ze bang zijn. Zo voelen ze zich veilig. Daarbij heb je tegenwoordig ook vangmachines voor vleeskuikens, deze veegt de kuikens als het ware van de vloer waarna ze met een lopende band rustig aan schuin omhoog gaan waar dan de medewerkers ze in kratten stoppen. Dit is nog een nieuwe techniek maar er zijn er steeds meer die dit gebruiken.

Wat is volgens jou precies jong vlees?
Met een half jaar zijn mijn kippen nog niet volgroeid, maar ik heb wel grotere kipfilets die overigens minder dik zijn.

JudithO

Berichten: 7052
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 22:04

Nee, voor het bakken nog. Ik zal wel een paar foto's maken. Over een maand of 4 :D

Klopt dat het vangen niet heel prettig werk is, maar het is ook niet zoals het vroeger eens geweest is. Er zijn verbeteringen te maken, maar daar wordt ook wel aan gewerkt. Zoals dus met die automatische systemen, maar in een stal met legkippen is dat niet te doen vanwege de stellingen die in de stal staan. Dat zal dus altijd handwerk blijven. Iets wat ze nu aan het proberen zijn is de Zweedse vangmethode, dat gaat een stuk vriendelijker aan toe maar kost ook gelijk een hele berg meer tijd.

JudithO

Berichten: 7052
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 11:33

Hier ook flink water gehad gisteren, heerlijk!
Hier krijgen ze alleen grondwater wat al even in de 1000l tank heeft gezeten, zodat het ijzer is neergeslagen. Anders regenwater en leidingwater.

SP, dank voor de link, ik ga het vanavond eens doorlezen.

JudithO

Berichten: 7052
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 18:40

Gefeliciteerd sp!

Hier zo nu en dan een pittig buitje. Is ook snel weer over steeds.

JudithO

Berichten: 7052
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 09:52

Wat fijn Lynn, nu kun je eindelijk verder!

JudithO

Berichten: 7052
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 18:21

Hier misschien ook wel, ik weet niet wat je zoekt? Eiken in overvloed maar die zoek je vast niet :D


JudithO

Berichten: 7052
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 09:41

Zo, ik meld me ook maar weer eens. Enorm druk hier met nieuwe baan, en thuis het terras afgemaakt, nieuwe deuren in de schuur gemaakt, schuur en het halve huis opnieuw in de verf gezet, nog wat deuren en kozijnen geschilderd, en oogst uit de moestuin verwerkt.

Claudia, dappere beslissing. Prima omgeving wel waar je nu naar terug gaat.

Clau, geniaal filmpje met dat longeren :')

Hier Punette helaas weer hoefbevangen. Ik gok dat de grasgroei na de regen het veroorzaakt heeft. Ze heeft nu eenmaal ppid en zonder medicijnen is ze gevoeliger voor hb. De eerste dagen heeft ze op pijnstilling gestaan, maar zodra ze iets beter begon te lopen ben ik daarmee gestopt. Toch flauw, aangezien ze echt maximaal 2 uur per dag op het gras stond met graasmasker. Rest alleen op de track met hooi (overjarig en niet onbeperkt). Oh well, we weten hoe we ermee moeten dealen en we waren er gelukkig weer op tijd bij.
Misschien dat we haar voortaan alleen eind van de zomer tot in de herfst op de prascend gaan zetten om dat stukje hoefbevangenheid te voorkomen. Daar gaan we nog even over nadenken met de dierenarts.

JudithO

Berichten: 7052
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 21:57

Karin wat een geweldige foto!

JudithO

Berichten: 7052
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 19:40

Ik voer de pony's ook apart. Ik heb 3 kleine paddocks gemaakt van zo'n 2m2 per stuk, gewoon naast elkaar met schrikdraad gemaakt. Anders krijgt Jolly ook nooit zijn voer op. Die eet heel rustig, terwijl Punette en Miracle gewoon de keel open zetten en gieten, lijkt het wel :')

JudithO

Berichten: 7052
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 19:45

Geldt voor mij ook alleen voor de brok (vitamine).
Hooi krijgen ze op 2 plekken en dat is voldoende.

JudithO

Berichten: 7052
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 08:43

Ik heb gewoon netten in een speciekuip. Gat onderin boren, touwtje erdoor, karabijnhaak eraan en dan kun je heel snel een hooinet erin hangen. Er liggen nog wel 2 zware stenen onderin om gesleep een klein beetje tegen te gaan. Gebeurt nog steeds met gemak hoor, maar zonder stenen tillen ze de bak aan het hooinet omhoog.

JudithO

Berichten: 7052
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 09:42

Mehh. Ik baal zo enorm van Marktplaats lui... Er zou vanochtend hier iemand om 9 uur op de stoep staan. 3x raden, hij is er nog niet. Daar kan ik zó niet tegen he...

JudithO

Berichten: 7052
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 12:35

Dat is ook een reden waarom ze hier niet onbeperkt krijgen. Het minder lekkere hooi laten ze dan liggen en wordt betrapt. Daar hoort nat hooi ook bij.
Voer ik beperkte hoeveelheden dan eten ze de gevallen restjes ook netjes op.

JudithO

Berichten: 7052
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 17:55

Mooi geworden [***]!

Hennen leggen over het algemeen voor het eerst als ze zo'n 20 weken oud zijn. In jouw geval zal dat inderdaad na de winter zijn, maar hier begonnen de jonge hennen vorig jaar eind december en zijn sindsdien nog niet gestopt :')

JudithO

Berichten: 7052
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 21:21

Herkenbaar antheman. In de winter heb je toch meer rust ook omdat het buiten vroeg donker is en je daarom niet langer dan nodig is buiten blijft hangen en daardoor ook steeds nieuwe klusjes ziet.

JudithO

Berichten: 7052
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 08:07

Superpony, herkenbaar. Hier ligt al glasvezel, jawel. Maar toen we verhuisden was er welgeteld 1 aanbieder dus geen keuze. Ja, keuze was wel of geen glasvezel gebruiken. Maar zonder was de snelheid zo laag dat je daar tegenwoordig niet mee uit de voeten kunt.
Vorige maand kwamen we erachter dat er inmiddels 2 aanbieders zijn, dus zijn we overgestapt omdat de oude door overname alles behalve nog beviel.

Ja sommige dingen moet je op inleveren als je in een uithoek gaat wonen, maar ik vind het heerlijk. Ik wil echt nooit meer naar een drukkere regio dan hier. Geen files, geen gedruk en gedram.

JudithO

Berichten: 7052
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 21:00

Eikels eten is wel het laatste waar ik me zorgen om maak op het moment.
Kijk wat ik gisteren zag toen ik Punette ging bekappen...

Afbeelding
Linksvoor

Afbeelding
Rechtsvoor

Hierna zijn ze nog verder bijgewerkt hoor, voor ik daar reacties over krijg ;)

Anyway, ze is nog steeds goed bevangen zoals te zien :(
Op de foto's is alleen het deel rond de straal niet bewerkt, wat daar donker is, is dus gewoon vies.

JudithO

Berichten: 7052
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 21:14

Antheman, zoals ik al zei is het hierna nog verder bijgewerkt ;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, HarmanyL, Unravelation en 50 bezoekers