Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 07:39

Hoi! Ik ga mezelf hier eens melden als dat mag . Sinds half juni heb ik mijn paard ook thuis staan. Na jaren van bouwvallige boerderijtjes te promoten bij mijn man (zonder succes) was het vorig jaar ineens omgedraaid en moest hij mij overtuigen om het grootste bouwval ooit te kopen. 1 november kregen we de sleutel en is een klein stukje opgeknapt, wij wonen er sinds maart en half juni was ook eindelijk de stal en wei klaar. Ik heb nog best even getwijfeld of ik mijn 27-jarige nog ging verkassen, maar het heeft zo moeten zijn denk ik. Na 5 dagen aan huis draaide er een vetlipoom om zijn dunne darm heen. Gelukkig was ik thuis, heeft de dierenarts heel snel doorverwezen en hebben ze 'alleen' de lipoom hoeven verwijderen en geen stukken darm. Na een weekje kliniek mocht hij weer naar huis. De inloopstal kreeg deuren die dicht konden, opslagruimte naast de stal werd inloopstal voor mijn paard zijn pony en ik heb 6 weken lang het graasgedrag van mijn paard bestudeerd want hij mocht alleen aan de hand de wei op. Gisteren was het litteken mooi hersteld op de echo en hij mag weer los. Wel nog op klein stukje zodat hij niet voluit in galop kan. Over 3 weken mag hij weer lekker sjezen.

Een vos woont hier ook. Mijn nijnen wonen bij mijn moeder totdat ik een fatsoenlijk hok en ren ingegraven heb. Komen de vos savonds geregeld tegen met hond uitlaten. De vos is bang van onze hond en schiet zijn hol in, soms wel wat laat dan zien we hem 15 meter voor ons ineens het pad over schieten.


FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 11:02

Dankjulliewel!

Greendragon, ja het was niet helemaal zoals ik me had voorgsteld... Maar achteraf was de timing nog niet zo verkeerd. Zou niet weten hoe dit had gemoeten op een pensionstal waar hij op stal achter had moeten blijven terwijl de rest naar buiten ging. Het grootste deel van de dag op stal moeten doorbrengen is toch anders als die stal 4 bij 6,5 is. Zijn maatje had zijn hooi en drinken alleen in de opslag ernaast dus die stond er vaak naast en kon niet echt uit het zicht gaan. Daarbij dan nog dat ik zo in de zomer prima 's ochtends om 6 uur eerst even 45 minuten mijn paard 'uit kon laten' en 's avonds ook weer. Sowieso is iets extra's doen voor zo'n oudje makkelijker aan huis, dus ben het helemaal met je eens.

Schaapjes zou ik ook wel willen op de wei, die eten toch ook zuring enzo? Vraag me altijd af hoe mensen dat regelen maar jij hebt ze dus van je buurman geleend, dat is nog eens handig.

Onze 'bak' was er al en was een soort van jungle vol onkruid en bramen die de hele omheining aan het overwoekeren waren. Omheining is helemaal weggegaan (staken op de meest vreemde plekken roestige spijkers uit, soms nog stukje prikkeldraad etc.) en toen is alles gefreesd. Volgens mij heel diep want we zakte er daarna wekenlang tot onze enkels in weg, superfijn als je omheining moet plaatsen :D. Maar 1,5 maand later was het goed te doen als paddock. Rijden is een ander verhaal, ik denk dat er dan iets door zou moeten wat het stabieler maakt. Als ik ooit weer fanatiek wordt dan ga ik denk ik gewoon proberen of ik bij een van de pensionstallen in de buurt terecht kan voor de bak.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 19:46

Hier krijgen ze ook leidingwater te drinken. We hebben in juni alle goten laten vervangen (was hard nodig.... veel groene en witte aanslag op de muren van het lekken) en willen binnenkort ook regenwater op gaan vangen, regenwater mag hier niet op het riool en nu spoelt het maar gewoon de tuin in. Omdat we hier op droge zandgrond zitten en een sloot aan de achterzijde hebben lijken we het wel goed kwijt te kunnen. Maar opvangen en gebruiken is natuurlijk beter en uiteindelijk goedkoper. Twijfel nog een beetje over regentonnen of een ondergrondse tank, aan regentonnen heb je volgens mij in de winter/ met vorst niks.

Ik hoop met zelfgemaakte compost mijn droge zandgrond wat meer vocht vast te laten houden. Over 2 weken komt er lavagruis en dan wilde ik in het voorjaar compost op de wei doen. Nu blijkt de jaarling bloedwormen te hebben, best veel ook, 2050 epg. Ik had 'm natuurlijk meteen moeten ontwormen toen hij kwam, maar hij was altijd netjes ontwormd, sowieso in maart nog en heb me vooral zorgen gemaakt om mijn andere paard :o. Die eitjes zullen nu ook wel in mijn composthoop zitten en ik lees vrij wisselende verhalen op internet. Ik was sowieso van plan het lang te laten liggen en om te scheppen Ik heb plek voor 4 hopen van 2 bij 2/3 en mijn idee was om dan iedere 2 maanden de hopen te verplaatsen en helemaal om te scheppen naar de volgende hoop (ik hoef nooooit meer naar de sportschool :Y) ). Iemand ervaring met wormeitjes en hoe ze wel of niet dood gaan op de composthoop? Met het hele composteren was ik tot nu toe eigenlijk best tevreden, ik heb nu na 2 maanden een eerste hoopje van 2 bij 2 en die slinkt nog steeds.
Ze hebben iedere keer maar kort op de wei gelopen vanwege de koliekoperatie mijn grote en ik heb twee keer per dag de mest weggehaald. Nouja eerst maar zorgen dat hij van zijn wormen af komt. De dierenarts was er vandaag toch voor de tanden en enten, jaarling heeft 2e prik gehad en nu lopen ze mooi gelijk, dus ik kon meteen een wormspuit krijgen. Kan die compost/mest altijd later nog op laten halen als ik het niet vertrouw.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 18:07

Ja hier ook veel regen en het weekend nog meer voorspeld. Het gras ziet al een stuk groener weer dan 2-3 weken terug dus ik ben er blij mee.

Gefeliciteerd met de verkoop Superpony!

En dank voor de tips Antheman, ik zal weleens kijken voor zo'n thermometer, las ook ergens dat 40 graden al genoeg was, maar dat klonk mij een beetje laag. Ik kan er eventueel ook een zeiltje overheen gooien voor extra broei. Ik hou de mest nu na het ontwormen inderdaad maar even apart, wellicht past het wel in de groene kliko als ik het over 2 keer verdeel :-), dat deed ik ook met de echt natte urine plekken toen hij op stal moest blijven. Paste net.....

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 22:16

Ja dat zeeschelpenkalk klinkt zeker ideaal. Ik krijg begin september een big bag lavagruis van bio ron en dat mag ook gewoon als ze erop lopen.

Wij hebben een stuk van ongeveer 700m2 wei dat eerst volledig bestraat en bebouwing was. In mei is dat allemaal weg gegaan en is er zwarte grond opgekomen. Die is alleen zo dicht gereden door alle machines dat op sommige stukken niet eens onkruid groeit :+ op andere stukken staat de melde 1.5 meter hoog. Morgen komt loonwerker hooi brengen, ben benieuwd wat hij er van zegt. Wil dat stuk eigenlijk nu in najaar inzaaien. Ik dacht aan freezen, over 2 weken nog keer opgekomen onkruid weghalen en dan zaaien.

Zie best beetje op tegen dat hooi, 224 kleine baaltjes naar zolder tillen......

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 13:22

Ben precies hetzelfde van plan Rover, wil liever ook geen gif erop. Ik dacht alleen dat na het frezen even inzakken goed is. Eigenlijk zou ik in de tuin hetzelfde moeten doen, maar daar is mijn bloemenzaad wel goed gelukt. Zoveel vlinders en bijen, dat wil ik eigenlijk nog niet maaien.

Superpony, misschien is klepelen en doorzaaien iets? Hier was het ontzettend verwaarloosd, zuring, distels, brandnetels etc. Op de stukken waar ze niet met al die zware machines overheen zijn gegaan is het na alleen klepelen weer best een prima wei geworden.

Vanochtend mijn lading hooi opgehaald. Minstens 175 baalthes liggen alweer op zolder *\o/*

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 18:28

Als je een redelijk recht stuk hebt met wat gras zou ik ook niet frezen. Onkruid krijg je met kort maaien vaak ook wel weg. Ik heb gewoon teveel zwaar materiaal erover gehad, deel van de grond is ook aangevoerd omdat er een mestput van 300m2 is weggehaald. Sommige stukken zijn net beton, groeit na 3 maanden nog steeds helemaal niks. Dus daar moet ik echt frezen. Overigens is onze bak redelijk onkruid vrij nog steeds, 3 maanden na het frezen.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 20:24

Wat fijn Lynn Nikita!

Voor de klussers hier, vanaf vandaag krijg je weer subsidie op isoleren. Wij moeten nog 3/4e deel verbouwen dus ben er erg blij mee!

Ik zaai ook met de hand, heb ook geleerd dat je met de hand dichter zaait. Bij gebrek aan schapen ga ik denk ik gewoon de benzine maaier op het gras zetten, op de mulch functie lijkt me dat net klepen. Of als er toch hoog onkruid zaait de bosmaaier.


FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:04

Hmm ik wilde dus net juist bomen gaan planten. Hier veel last van eiken. Onze weide is aan 2 kanten omsingeld met eiken van de gemeente. Takken hangen zo 10-15 meter over. Ik moet dus heel veel blad en eikels ruimen, daar had ik me op ingesteld. Maar het duurde ook 3 maanden en 5 meldingen/klachten voordat de processierups nesten een keer verwijderd waren. Gelukkig ligt de rijbak/paddock vrij, daar wil ik op de zuidkant wel 2-3 bomen planten tussen mijn composthopen voor schaduw. Aan de achterzijde hebben we nog klein weitje van 700m2, ook daar 2 eiken en die zijn van onszelf. Ik wil daar een kapvergunning voor aanvragen en er dan wat anders planten, berk, els en wilg ofzo dacht ik. Ze zijn prachtig maar zaten ook vol met processierups (echt 10 nesten in een boom, alleen een klimmer kan erbij dus kost godsvermogen als je er wat aan wil doen, ze staan ook op de westkant dus qua wind waaien alles onze kant op). Maar mijn man vind dat zonde :( . In onze sloot zijn trouwens spontaan wilgen gekomen. Het is nu prachtig met de wilgenstruikjes, kattenstaarten en nog een wit bloemetje. Overal bijen, vlinders en kikkers. Maar wellicht moet ik op termijn iets aan die wilgen doen? De sloot is zo schuin dat ik zelfs paar takjes voor de paarden al bijna niet afgeknipt kreeg.

Kun je die kleine elzen niet gewoon zelf met de hand omzagen Antheman zodat je buurman niet met groot materieel komt? Toen wij het huis kochten hadden we 'baby eiken' van 3-4 meter hoog maar heel smal stammetje in de voortuin. Die waren zo om en weg.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:59

Jeetje 5000 euro! Ik heb hier toen aantal hele hoge coniferen weg laten halen, al die babyeikjes van 3-4 meter, stuk of 5 stobben laten frezen en Lindeboom flink laten snoeien (groeide letterlijk dak van de schuur in) plus alles af laten voeren voor 500 euro. Ik zal eens offerte gaan opvragen voor mijn 2 eiken, dacht dat je ook nog wel dealtje kon maken als ze het hout mogen hebben.

Denk dat zo'n mail wel helpt hoor Antheman. Toen ze hier 3 nestjes voor het huis weggehaald hadden, er zelfs een inclusief tak op de oprit hadden achtergelaten en bij de wei alles laten zitten heb ik ook zo'n soort mail gestuurd. Nog niet dat ik ze aansprakelijk ging stellen maar wel dat die nesten recht boven de wei hingen, ik met het opruimen van de blaadjes weeer jeuk ging krijgen, extra hooi moest voeren omdat mijn halve wei het halve weideseizoen onbruikbaar was etc. Gewoon mijn overlast/schade duidelijk omschreven. Paar dagen later was alles weggehaald. Er hangt nu zelfs een feromonenval. Vol met van die vlinders overigens, dus ik vrees voor komend jaar. Maar dat weet de gemeente nu dan ook dus hopelijk zijn ze beter voorbereid.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 14:25

Ahja dan valt het per boom eigenlijk best mee. Hier net buitencamera geinstalleerd, kan ik ze de hele dag bespioneren :). Ik ben redelijk panisch geworden na de koliekoperatie. Toen hij weer thuis kwam vrij snel wat in de stal gehangen en nu hij weer buiten mag ook maar een camera opgehangen.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 22:04

Zelf uitgraven met de hand :D ben je er zo vanaf!

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 20:38

Wat fijn Lynn! Wij hebben 6 jaar terug ook zo rigoreus verbouwd, dit jaar de 'aanleuningwoning' waar we tijdelijk wonen en komend jaar ons echte huis. Hopelijk zijn we dan even klaar! Het is echt heel fijn alles nieuw en een tijdje amper onderhoud. Zeker als dingen oud en of beroerd waren aangelegd. En je hebt alles lekker naar je zin.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 14:14

Kun je die boompjes niet beter pas in November verplanten? Wij zijn ook naar bomen aan het kijken maar vaak krijg je alleen garantie op als je plant tussen november en maart. Er is nu eigenljk ook niks te koop.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 22:13

Hier hebben we post en rail op de stukken waar we hout hebben, doorsteek dus. Hier hebben we meer voor gekozen door het kastanjehout, het is vrij hard hout dat geen impregneer nodig heeft en paarden vinden het over het algemeen vies. Tot nu toe wordt er inderdaad niet aan geknaagd. Grootste deel zijn kastanje palen met 3 draden en dan of paardengaas of van dat kastanje hekwerk van 80 cm hoog erachter. De jaarling heeft in het begin heel erg lopen spoken en dook echt onder 30 cm nog door, dus toen ben ik op marktplaats overal partijtjes kastanje hekwerk gaan zoeken.
Overigens heeft hij inmiddels wel redelijk respect voor de draad en blijft hij keurig achter de 2 draadjes die tussen de weide zitten, al zitten er tussen de paddock en de wei nog steeds 5. Ik denk dat het vooral een tijdelijk dingetje was toen mijn grote op de kliniek stond. Maar dan nog is het fijn voor mijn gemoedstoestand dat hij zo makkelijk de weg op loopt of bij de achterburen (dat is een golfbaan en daarmee grootste risico, gras is daar altijd groener :D)

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 20:29

Hier ook matten, maar wel met vlas, wordt inderdaad veel als wc gebruikt maar wil mijn voormalig stalpaard even laten wennen aan het buiten leven. Hij staat veel in de stal en ook de jaarling lag er laatst languit in te slapen. Misschien volgend jaar de vlas eruit, al composteert het wel goed.
Het gaas hebben wij ook met krammen en een ijzerdraadje erdoor met spanners. Bij de stukken met lint had ik extra paaltjes omdat daar de palen 5 meter uit elkaar staan. Maar die heb ik uiteindelijk niet gebruikt, stond strak zat. Alles besteld bij gigagaas, dat leek het goedkoopst. Het is wel maar 80 cm hoog. Dat is genoeg voor onze hond en rond die hoogte zit ook de onderste ligger bij het hout en 2e draad bij de stroom.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 21:06

Wat een gaaf idee van die cross hindernis!

Fijn al die ideen voor het voeren van een ouder/ mager paard. Die van mij (27) is altijd eerder te dik geweest, sinds 4 weken staat hij 24/7 buiten (ik vermoed voor het eerst in zijn leven) en sinds een week of 2,5-3 zie ik soms een beetje ribben. Hij oogt verder helemaal niet mager, maar toch... niet fijn om zo de winter in te gaan. Gelukkig is hij nu wel stabiel/lijkt zelfs wat aan te komen. Hij krijgt naast onbeperkt hooi ,1 kilo Vitalbix breed & grow, mineralenbrokje, 2 scheppen luzerne, nog wat slobber en omega olie. Hij mag sinds een week weer echt los/rennen dus ik ben nu de weidegang langzaam aan het opbouwen en een beetje aan het kijken wat ik er nog meer aan voer in kan stoppen als het gras straks op is. Vind de breed & grow vrij prijzig om bv. 2 kilo per dag van te voeren. Hij vind zijn slobber (nutrimash) heeel lekker, maar daar zit niet zoveel in. Heb 'm ook al 2 nachten toch maar op stal gezet maar ik wil 'm ook de kans geven om te wennen aan 24/7 buiten. Misschien voer ik ook wel weinig als ik het hier zo lees, ik denk dat hij voorheen op pension ook meer kreeg (sowieso 2 scheppen brok, maar ook van dat maiskuil en voordroog ipv hooi), toen hij aan huis kwam stond hij binnen 5 dagen op de kliniek door die stomme koliek en daarna had hij boxrust, dus ik heb niet echt een referentiekader. Zal ook het hooi eens laten analyseren.

Hier voer ik brok/slobber ook apart. Ik heb een grote en 'normale' stal waar ze altijd in kunnen, beide stallen hebben 2 deuren. In de grote stal hangen 2 netten en in de normale 1. De mini krijgt daar ook zijn brok/slobber en mag ook echt de grote stal niet in als ik het voer in de bakken sta te doen (staat dan beetje sneu voor de deur te wachten). Hij was in het begin eerder klaar dan mijn grote (hij krijgt ook echt bijna niks) en kwam dan schooien bij de grote, leverde flink wat irritatie en rondvliegend voer op. Dus nu krijgt de mini wat luzerne erbij zodat ze even lang staan te eten :-). Ik blijf er ook meestal wel even bij, bewaar altijd een klusje voor tijdens het eten.

Geen ervaring met regenwater, maar volgens mij vinden ze dat over het algemeen erg lekker en kan het prima werken. Ik zag wel laatst een grote drinkbak voor buiten (half wijnvat) met vlotter die je op een regenton/ibc vat aan kon sluiten. Er moet nog steeds een dakgoot komen bij de stal dus als ik daar nou een ton en die bak op aan kan sluiten..... In stal hangt een bak met vlotter, maar ze drinken ook vaak uit de speciekuip buiten.

Mijn man heeft het ook de hele tijd over sleuven graven voor een sproeinstallatie, maar ik wil er nog niet aan. Sowieso eerst een grondwaterput oid lijkt me en bv. afgelopen zomer heb ik het niet echt gemist. Verder wel positief, want meestal loop ik over iets voor de paarden te zeuren :D ,

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 08:34

Ik heb nu nog alleen netten in de stal. Wil als ze straks niet meer op de wei gaan ook buiten gaan voeren zodat ze nog eens ergens komen ;) Die van mij hoeft hooi dat nat is geweest niet meer dus ik heb een hooistolp en nog zo'n plastic soort overdekte ruif die je ergens aan kan hangen gescoord via marktplaats. Vind de stol vrij kleine gaten hebben, meer iets voor de mini en de ruif zou dan meer voor de grote zijn. Ben benieuwd of het wat is.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 09:52

Haha het onderste uit het net heeft ie liever ook niet, teveel moeite. Waar mogelijk gaat zijn hele neus/ hoofd het net in. Gras istie ook kieskeurig in. Lust ook niet al het voer zo maar. Week na zijn koliekoperatie was de enige twijfel of hij naar huis mocht dat hij slecht hooi at. Want zo kieskeurig na paar dagen vasten was toch wel bijzonder. Gelukkig at hij het hooi thuis wel weer goed. Ik ben wel nooit bang voor zandkoliek of dat hij vlas eet, dat scheelt. En toen onze ze buurman na het plaatsen van onze omheining kwam klagen dat ze wellicht bij zijn laurierhaag konden, kon ik ook zo zeggen nou maak je maar geen zorgen! De mini is meer een vreetzakje maar lijkt langzaam aan het kieskeurige gedrag over te nemen.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 21:12

Vind 1000 euro voor een schuilstal ook niet veel, ik heb al moeite met het vinden van een fatsoenlijk konijnenhok + ren voor de helft van dat bedrag :+.

Hier geen dekens als werd me dat laatst wel sterk aangeraden bij mijn 27 jarige door iemand, maar hij wordt al zijn hele leven een soort van grote shetlander dus ik denk dat hij het niet zo snel koud heeft. Toen ik nog fanatiek met hem reed kon er dekens op gooien wat ik wilde, hij werd altijd een teddybeer die geschoren moest worden. Geen dekens meer vind ik heeeerlijk, nooit meer denken oops het is toch kouder/warmer dan dat ik had verwacht en ik kan het nu niet wisselen.

Mijn gras is sinds gisteren ineens op omdat manlief op het idee was gekomen de wei te maaien (1800m2, hij is zo'n 2 uur bezig geweest met benzinemaaier). Loonwerker had gezegd dat kort maaien goed was tegen onkruid, dus hij dacht te helpen, maar nu heb ik dus ineens geen gras meer -O- . Zeker op een stuk stond het nog best hoog en precies dat is nu heel kort. Volgend jaar gaat het hopelijk beter omdat nu alles lavagruis heeft gehad en wordt doorgezaaid. Hopelijk heb ik dan ook een 3e weide erbij, alles staat klaar om die in te zaaien maar dan moet er wel wat meer regen komen.
Mijn oudje kon het gras goed gebruiken want die wordt wat schraal, had dit weekend al zak 18+ gehaald (de opfokbrok van vtalbix werd erg prijzig om bv. 2 kilo per dag van te voeren) en nu ook maar senior priories besteld en gelukkig ligt er 5 ton hooi op zolder. Hopelijk gaat het snel regenen en hebben ze dan in oktober nog af en toe wat gras.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 07:25

Ja wel lief bedoeld, we hebben nu de afspraak dat hij eerst even checkt voordat hij iets doet. Vind het ook een eng idee dat hij wellicht zo maar JKK om maait die ik bv. gemist heb.

Ze krijgen ook onbeperkt hooi in netten en hij eet nog goed. Ben vooral op zoek naar dikmaker omdat hij sinds ik de stal 24/7 open laat wat begint in te vallen. Ik zie de mini veel languit liggen te tukken en hem er dan heel alert bij staan. Zag ze maandag voor het eerst samen lang uit liggen dus hopelijk wordt het beter.

Hij kreeg 2 keer halve kilo breed en grow muesli met in de ochtend wat luzerne en avond slobber. Maar die luzerne en slobber is meer voor de lekker, dat hij de omega olie eet, en dat de mini meer te kauwen heeft dan 1 frut handje muesli. Nu ben ik daar wat 18+ bij aan het voeren. Hij is nogal kieskeurig waardoor ik denk dat de speedibeet niet gaat werken, hopelijk de senior priories wel en gaat hij van bv. 2 scheppen goed aankomen. Wellicht kan ik dan weer van de 18plus af.

Wat vervelend superpony, denk dat de koudere nachten ook niet helpen met reuma? Lijkt me lastig of je nu juist actiever moet worden voor de verhuizing of je juist krachten moet sparen. Hopelijk gaat het snel beter!

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 08:31

Mooi plaatje Belle!

Heb Pavo gevraagd om een proefzakje speedibeet, maar zij adviseren fibrebeet. Dus krijg daar zakje van.

Ik heb 1 stalen kruiwagen die nog van mijn opa is geweest met een antilekband. Hij is superroestig maar ik denk dat het nog wel jaren duurt voordat hij door is. Ouderwetse kwaliteit. Hij is wel heel zwaar en net wat te klein. Dus ik wilde zo'n wat grotere tweewieler bij van cranenbroek gaan halen. Moet nu vaak net 2 keer naar de mesthoop en daar heb ik in de winter niet zo'n zin in. Ook vond ik laatst op de stroomdraad staan terwijl ik de kruiwagen vast had minder grappig.

Heb nog een 40l kunststof van cranenbroek voor 'schone dingen' zoals hooi en graszaad. Gebruik die maar weinig. Wij hebben een grote vooroorlogse schuur, hier zitten de twee inloopstallen in maar zit ook een mega zolder boven met een holle bakstenen vloer. Via een luik in de vloer mik ik hooi vanuit zolder zo de stal. Past precies pakje door. Soms vinden we de schuur een beetje te groot, maar in de zomer bleven de stallen aardig koel en nu is het er na een koude nacht een soort van warm. De schuur heeft een spouw en door de hoge zolder is het denk ik best goed geisoleerd.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 14:37

Wat fijn Superpony, gefeliciteerd! Dan zal het uitmesten en de hele zorg ook vast een stuk beter te behappen worden. Succes met alles regelen, dat valt toch altijd weer een beetje tegen is mijn ervaring.

Wat een leuke kipjes! Ik zou ook best kipjes willen maar de hond denkt dat ze om op te eten zijn en ik ben bang voor ongedierte omdat ze niet meteen alles opeten, dat doen mijn nijnen bv. wel met hun brokjes en verder eten die hooi (net paarden). De nijnen ziet de hond overigens ook als eten...

Wij gaan ons huis splitsen, was altijd al het plan toen we het kochten, het is te groot en te duur om helemaal om te renoveren en die renovatie is echt nodig. Morgen worden de foto's gemaakt en wordt alles ingemeten. Vanavond nog even de laatste dingen 'mooi/netjes maken'. Ben echt zo benieuwd hoe het gaat lopen. We hebben niet echt haast maar het is toch wel fijn als er wat animo is en we wellicht onze buren een beetje kunnen kiezen.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 17:33

Er zat al wel een dubbele bestemming op, voor een agrarische bedrijfswoning en een woonhuis. In de praktijk waren er zelfs 3 woningen in gemaakt, geloof dat de hele boerderij 24 meter lang is. Wij komen uit een rijtjeshuis en waren niet perse op zoek naar vrijstaand en zeker niet zo groot. Ik riep altijd dat ik een tiny house wilde, maar ik riep ook altijd dat ik ergens rond deze plek wilde wonen dusja..... Zeker in het begin als ik alleen thuis was vond ik het ook wel een fijn idee dat we lekker buren krijgen die de boel mooi mee in de gaten kunnen houden. Als ik het straks toch irritant vind ga ik gewoon achter de schuur zitten, de hele achterste strook houden we en achterburen zijn er niet, dus daar zitten we altijd helemaal vrij.
In het bestemmingsplan was de mogelijkheid opgenomen om agrarisch om te zetten naar wonen, we waren ook de laatste agrarische bestemming hier en onze 'intensieve veeteelt geurcirkel' was onwenselijk en het was een 'verrommelde situatie' omdat het grotendeels al jaren leeg stond. Maar dan nog duurde het bijna een jaar voordat de bestemming definitief gewijzigd was.

Als ik het zo weer lees ben ik blij dat ik al verhuisd ben (sorry...), ik heb toen zelfs uiteindelijk paar weken postnl verhuisservice gedaan zodat ik ieder geval niet aan alle bedrijven waarvan ik post kreeg hoefde te denken. Hier komen straks ook zonnepanelen, maar pas als we alles verbouwd hebben omdat we dan verbruik beter in kunnen schatten. Overigens kost een verbouwing ook belachelijk veel stroom, dus misschien is het toch niet zo gek omdat eerder te doen. Kabel of glasvezel hadden we hier niet :+, moest ook weer een graafmachine aan te pas komen maar nu kunnen we wel uit allerlei goedkope aanbieders kiezen waar ik nog nooit van gehoord had. Ik weet eigenlijk niet of je dat anders ook kan, maar wel de moeite waard om naar te kijken.
Sowieso kun je na een jaar toch weer overstappen, dus als het nu zo druk is zou ik gewoon een beetje makkelijk doen en dan wel een goede reminder in je agenda zetten voor volgend jaar om het allemaal uit te zoeken. Op het uitzoeken van dingen als de goedkoopste/ beste omheining/ stallen etc. bespaar je meer en heb je langer plezier van. Is ook leuker om te doen :D.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 21:49

Solar watt kregen wij geloof ik ook geadviseerd van zo'n duurzaamheidsadviseur. Hij was onafhankelijk en wilde ook echt niets adviseren. Maar na aandringen kreeg ik dat en climarad voor wtw/frisse lucht.

Vond greenchoice altijd wel fijn vroeger. Maar iemand die ik ken heeft Vrij op naam opgericht, dus nu hebben we dat. Was goedkoper en scoort goed op duurzaamheid, vond het ook wel stoer dat hij het begon. Alleen geen superhandige verbruiksapp oid, ze zijn nog maar klein. We hebben hier tijdje met 9 man gewoond, 6 bouwvakkers, wij 2 en nog vriend van mijn man die in scheiding lag (allemaal in ons eigen deel hoor) en toen had ik dat wel handig gevonden. Al kreeg ik na tijdje wel proactief bericht of ik het voorschot wilde verhogen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kimmej en 122 bezoekers