Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rover_
Berichten: 1357
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 21:24


ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 21:29

Ik gebruik ook schelpen.
Lost heel langzaam op.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 21:34

En die strooi je dus gewoon uit en de paarden mogen er ook op? Gaan we doen!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 21:36

Dat klinkt goed zeg, en een verkooppunt hier bijna om de hoek :Y)

Het maakt met die schelpen ook niet echt uit wanneer je ze uit strooit denk ik, omdat het langer ligt?

MarliesR

Berichten: 3289
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 21:50

Oh dat klinkt wel goed van die schelpen! Ik had ook al een paar keer zitten kijken naar hoe en wat. Denk dat ik binnenkort eerst eens bodemonderzoek laat doen.

Hier ook flink geregend toch! Vanochtend bijna aan 1 stuk door. Stond van een paar uur bijna 20cm water in de kruiwagen! Je ziet het gras ook echt groen worden weer. Lijkt wel voorjaarsgras zo!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 22:08

Niet om te zeuren maar onze wei is gewoon blubberig :')

Wij zitten dit jaar echt in een natte regio....

Dat het toch zo verschillend kan zijn in zo'n klein landje.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 22:09

Hier vandaag ook flink geregend maar nog steeds geen blubber! Hopelijk gaan we t gras goed zien opkomen weer en anders gaan ze mooi weer op bamboe volgend jaar :+

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 22:16

Ja dat zeeschelpenkalk klinkt zeker ideaal. Ik krijg begin september een big bag lavagruis van bio ron en dat mag ook gewoon als ze erop lopen.

Wij hebben een stuk van ongeveer 700m2 wei dat eerst volledig bestraat en bebouwing was. In mei is dat allemaal weg gegaan en is er zwarte grond opgekomen. Die is alleen zo dicht gereden door alle machines dat op sommige stukken niet eens onkruid groeit :+ op andere stukken staat de melde 1.5 meter hoog. Morgen komt loonwerker hooi brengen, ben benieuwd wat hij er van zegt. Wil dat stuk eigenlijk nu in najaar inzaaien. Ik dacht aan freezen, over 2 weken nog keer opgekomen onkruid weghalen en dan zaaien.

Zie best beetje op tegen dat hooi, 224 kleine baaltjes naar zolder tillen......

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 22:31

Fleur ik zou niet te lang wachten met zaaien.
Onkruid groeit nu bijna niet meer als je de boel nu omhaald.
Ik zou na het frezen gelijk zaaien.
Heb ik vorig jaar begin sept ook zo gedaan en het enige waar er een paar van staan is zuring.
Het deel wat ik in april heb laten zaaien door de loonwerker is meer dan 50% onkruid :(

Hier ook al een aantal dagen flink regen maar enkel op de paddock wat plekjes modder.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 08:37

Goed dat jullie het over kalken hebben... Heb ik eigenlijk nog niet echt goed over nagedacht maar wordt het nu natuurlijk wel tijd voor :) Dank voor de tips! Kalk je voor of na inzaaien? Wij hebben alleen wat kale plekjes waar ik wil zaaien met een mengsel van gras en wat kruiden/weidebloemen.

Hier geen modder. Wel gras wat eindelijk weer groen begint te worden :D En een fantastische rijbak. Gister even gesleept en hij is nu echt top na zoveel vocht.

rover_
Berichten: 1357
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 08:49

Hier ook best nat, gelukkig dagje droog...

Ga dit jaar een stuk opnieuw inzaaien, begin september. Van tevoren wordt het extra kort gemaaid dan gefreesd. Kalk en lavagruis erover en dan opnieuw in laten zaaien. Wilde niet dood laten spuiten i.v.m. Gif wat dan in de bodem komt. Dus kan wel wat raaigras terug komen, daarom gekozen voor mengsel zonder raaigras. En wat medicinale kruiden erdoor, afwachten wat opkomt, afhankelijk van je bodem. Vaak als je lavagruis gebruikt hoef je niet te kalken, daar zit in een bigbag ook meer dan 200 kg kalk in. Hier echter een tekort in de bodem, daarom beide. Genoeg mestvoorraad in de bodem dus bemesten hoeft komende jaren niet. Expres gekozen voor het najaar omdat je dan inderdaad veel minder onkruid zou hebben. Ga over naar biologisch paardengrasland, ben benieuwd hoe het erbij staat volgend jaar.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 10:01

Even onder mijn meeleessteen vandaan: ik heb dit voorjaar mijn wei voor de helft opnieuw laten inzaaien. Eerst alles doodspuiten, toen frezen en toen zaaien. Resultaat is heel veel onkruid inclusief nachtschade en melde van 2 meter hoog omdat het gras door de droogte niet goed op kwam maar onkruid wel. Dus in het najaar opnieuw inzaaien zou ook mijn tip zijn :j

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 10:03

Gaan we dat ook maar gelijk doen!

Lynn_Nikita

Berichten: 25457
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 11:32

In het najaar inzaaien krijg je minder onkruid omdat er meer regen is maar de grond wel nog warm genoeg is om te ontkiemen. De hele winter kan het dan wortelen, in voorjaar maaien of schapen erop en dan pas de paarden

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 11:56

Wij hebben ook in het najaar gezaaid. Rond eind oktober ergens, vrij laat. Maar in het voorjaar werd me dat toch een mooie grasmat :D
Nog steeds geen onkruid te bekennen. In het begin kwam het niet door, maar toen eenmaal de temperaturen doorschoten kwam het als de gekke!

Tussendoor nog bemest en bekalkt bij regenweer en toen schoot het echt helemaal door.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 11:59

Beetje balen. Wij krijgen eind Sept de sleutel pas. Land is kaal gevreten en er staat veel onkruid, wat ik zo snel heb gezien, veel zuring.

Ik denk dat we niet direct een pad kunnen aanleggen dus dan lopen ze gelijk op het hele stuk.

Of toch maar een bende prikpaaltjes meenemen en de binnenkant sparen en zaaien nog snel. Het blijft niet allemaal gras.
Of erop gokken dat rust ook wat doet en volgend jaar dan kijken maar.....

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 12:05

Ik zou het aankijken geloof ik....
Misschien wel kalken, dat doet natuurlijk ook een hoop als er veel zuring staat.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 12:22

ClauH schreef:
Ik zou het aankijken geloof ik....
Misschien wel kalken, dat doet natuurlijk ook een hoop als er veel zuring staat.


Het is kaal gevreten, dus ben bang dat de grond dicht zit door overbelasting.

Wei is nu afgezet, dus kunnen ze snel al zo op. Een pad en paddock aanleggen duurt nog even. Moet dan iets verzinnen om ze toch van de binnenkant af te houden.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 13:22

Ben precies hetzelfde van plan Rover, wil liever ook geen gif erop. Ik dacht alleen dat na het frezen even inzakken goed is. Eigenlijk zou ik in de tuin hetzelfde moeten doen, maar daar is mijn bloemenzaad wel goed gelukt. Zoveel vlinders en bijen, dat wil ik eigenlijk nog niet maaien.

Superpony, misschien is klepelen en doorzaaien iets? Hier was het ontzettend verwaarloosd, zuring, distels, brandnetels etc. Op de stukken waar ze niet met al die zware machines overheen zijn gegaan is het na alleen klepelen weer best een prima wei geworden.

Vanochtend mijn lading hooi opgehaald. Minstens 175 baalthes liggen alweer op zolder *\o/*

Mer1980

Berichten: 18830
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 14:41

Hier in het voorjaar gezaaid en dat liep toch niet lekker heel veel onkruid ook en weinig gras, alles plat gespoten in de hete weken, nu de meeste onkruid weg is toch maar weer opnieuw inzaaien. zucht..... ik twijfel alleen een beetje want naast de shetlander van 33 mag ook de haflinger (niet van mij) niet meer op het gras, want die is sinds een week hoefbevangen.... erg balen, maar nu staat mijn rijpaard dus alleen op de weide (shet en haf in paddock ernaast). Dus heb nu eigenlijk teveel gras voor 1 paard. eentje bijkopen dan maar :D

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 15:13

Mer1980 schreef:
Dus heb nu eigenlijk teveel gras voor 1 paard. eentje bijkopen dan maar :D


Klinkt als een perfecte oplossing haha..

Wij hebben net gisteren ons grondmonster opgestuurd, ben benieuwd wat de uitslag van het grondonderzoek gaat worden. Plan is om in september een deel van de wei alleen te bemesten en opnieuw in te zaaien, en een ander deel ook eerst doodspuiten (? even kijken of dat verder geen nadelige gevolgen heeft i.v.m. gif...), maar in ieder geval omploegen/frezen en volledig opnieuw inzaaien nadat het ook bemest is.. Zitten er trouwens nog regels aan vast hoeveel je je land mag bemesten?

Dit stuk gaan we alleen bemesten en bijzaaien, dat komt ineens ook weer mooi groen op en hebben we een aantal weken geleden nog laten hooien <3

Afbeelding

rover_
Berichten: 1357
Geregistreerd: 27-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 17:01

Mer: laat je het inzaaien met paardengras (dus geen raaigras?), fructaan is hiervan veel lager dus paarden die gevoelig zijn kunnen hier dan ook sneller (beperkt) op...

Ziet er netjes uit Utopia. Je mag bepaalde hoeveelheid op de wei doen aan mest; dit is afhankelijk van soort mest (hoger gehalte minder etc).... zie http://www.rvo.nl en voor een indruk: https://www.nutrinorm.nl/nl-nl/Paginas/ ... VbExMpNehA Loonwerkers weten dit vaak wel.

En handig om te kijken hoeveel er nog in de bodemvoorraad zit. Hier hoeft het komende jaren niet. Vorig jaar is er ruige mest opgegaan.
Vorig jaar hebben ze hier in de buurt ook een perceel gedaan zonder dood te spuiten en dat is goed opgekomen. Voordeel dat het bodemleven zo min mogelijk verstoord wordt. Advies was daarbij ook om land niet te laten keren.

MarliesR

Berichten: 3289
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 17:07

He wat vervelend, paard te weinig en er 1 bij moeten kopen :P

Hier vanmiddag samen met mijn moeder heel wat kilo's pruimen weggeplukt zodat de paarden ze niet allemaal op eten. Niet heel handig zoveel pruimenbomen langs de track haha.

Hier wil ik ook niks laten doodspuiten en ook niet laten frezen. Overal hier waar wel wat bodem verstoord is (frezen van de rijbak en stuk kapot gelopen track wat nu wel weer bij de wei is getrokken) komt het onkruid (voornamelijk heel erg veel melle) enorm op. Ga liever gewoon zo doorzaaien.

Hier net bodemonderzoek aangevraagd zodat er ook gericht kan worden bemest/gekalkt en wel handig om even te weten hoeveel selenium er wel of niet in de grond zit ivm supplementen.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 18:28

Als je een redelijk recht stuk hebt met wat gras zou ik ook niet frezen. Onkruid krijg je met kort maaien vaak ook wel weg. Ik heb gewoon teveel zwaar materiaal erover gehad, deel van de grond is ook aangevoerd omdat er een mestput van 300m2 is weggehaald. Sommige stukken zijn net beton, groeit na 3 maanden nog steeds helemaal niks. Dus daar moet ik echt frezen. Overigens is onze bak redelijk onkruid vrij nog steeds, 3 maanden na het frezen.

MarliesR

Berichten: 3289
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 19:12

FleurVP schreef:
Als je een redelijk recht stuk hebt met wat gras zou ik ook niet frezen. Onkruid krijg je met kort maaien vaak ook wel weg. Ik heb gewoon teveel zwaar materiaal erover gehad, deel van de grond is ook aangevoerd omdat er een mestput van 300m2 is weggehaald. Sommige stukken zijn net beton, groeit na 3 maanden nog steeds helemaal niks. Dus daar moet ik echt frezen. Overigens is onze bak redelijk onkruid vrij nog steeds, 3 maanden na het frezen.


Na twee maanden zag het er hier zo uit :')

Afbeelding



Als je nieuw inzaait, las ik van schapen er op of maaien voor de paarden er op komen. Is dat ook belangrijk als je het nieuw ingezaaide echt volledig laat uitgroeien?