Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
greendragon
Berichten: 515
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 09:51

Gefeliciteerd met je kipjes [***]! Ze zijn super leuk... Fijn dat het goed is gegaan met vangen!

Ik zou het kipje met kuikens lekker in het hokje houden voor een tijdje. Ze zal nu nog veel op de grond slapen bij de kuikens? maar straks gaat ze waarschijnlijk op stok in het nachthok slapen. Na een tijdje komen de kuikens er vanzelf bij zitten op stok. Als ze dat daar gewend zijn, zullen ze eigenlijk nooit overschakelen naar slapen in de boom. Ze zijn vrij honkvast en zullen 's avonds altijd weer voor de schemer richting nachthok trekken.
Ik heb mijn kipjes nog nooit gekortwiekt, ze lopen vaak overdag los in de tuin als ik thuis ben en anders hebben ze een grote ren waar ze veilig zitten. Ze kunnen best vliegen hoor, maar ze doen het eigenlijk nooit; soms als ze ergens van schrikken, maar ik hoef ze nooit uit bomen te plukken of van daken te halen.. Kijk het gewoon even aan.
Het wordt bijna een kippen-aan-huis topic zo, maar wel leuk om zo weer onder mijn mee-lees-steen vandaan te komen. Misschien nog een tip: ik ben ook wel eens actief op het kippenforum.nl Niet zo groot en actief als bokt, maar er zitten wel een aantal mensen die veel ervaring hebben met kippen en ook mee willen denken, of advies kunnen geven.

Ik ben in dit topic niet zo actief geweest. Wel meegelezen hoor!
Mijn shetje is licht bevangen sinds een weekje of wat. Beetje balen natuurlijk, nooit leuk om je beestje zo te zien . Hij staat nu op de buut en gaat al wat beter, maar hij staat niet meer op de wei en dat betekent dat de vrije uitloop naar het land dicht moet. En dat is weer onhandig voor mijn paard, die we dus steeds in en uit de wei moeten halen. Ze wil zonder shetje ook niet heel lang blijven, na een uurtje staat ze weer bij de poort of gaat ze lopen ijsberen. Nu ben ik dus aan het brainstormen om shetje aparte uitloop te geven zodat hij niet naar de wei kan, maar wel ruimte heeft om te lopen. uitdaging wordt dat.
En parallel eraan: we hebben veel te veel gras in de wei... Dus we zijn aan het nadenken over schaapjes of geitjes... Maar daar komt ook wel weer wat bij kijken.... Wat hadden vorig jaar een dwerggeitje en dat ging super, oud beessie dus heel rustig en ontsnapte nooit. die is niet meer en met één geit gaan we het grasoverschot ook niet oplossen... we denken nu aan stuk of 3 Ouessant schaapjes?


greendragon
Berichten: 515
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 23:15

[***] schreef:
Oh bah, mijn pony is 2 jaar geleden acuut bevangen geweest en niet zo'n klein beetje ook, alle 4 de pootjes een lichte kanteling. In principe zou hij ook nooit meer op het gras mogen, maar met wat aanpassingen waaronder een masker en in de zomer niet meer 24/7 op het gras, maar alleen overdag gaat het nu alweer 2 jaar prima.

Het is voor mij ook geen doen om de pony apart in de paddock te houden en de 2 paarden naar het land. Dat vind ik sowieso sneu voor de pony..... Dus toch de gok genomen en met het masker gaat het prima. Is dat voor jouw pony geen optie?
Schaapjes of geiten heb ik ook weleens aan gedacht, maar ja, dan moet ik ook weer iets anders verzinnen qua omheining op het land e.d. Dus voorlopig begin ik daar nog even niet aan.


superpony schreef:
Greendragon, balen zeg.....Je kan natuurlijk van alles doen en proberen, maar het eten en alles blijft wel een probleem. Kan je het gras niet hooien?


Lynn_Nikita schreef:
Greendragon is de wei op met graasmasker geen optie of mag die helemaal geen gras nu?


ClauH schreef:
Greendragon, is een logeetje (of 2) voor even ook geen optie ? Er gaan nog steeds mensen op vakantie, dus misschien zoekt iemand een vakantie adresje voor de paarden ? Mijn 2 logeetjes hebben vorige maand ontzettend goed geholpen met het gras. Ik heb nu precies genoeg over.


dank voor alle tips!
Punt is dat shetje altijd met graasmasker op in het weitje staat. Eerst met zo'n standaard korfje en sinds vorige zomer met een greenguard. Ze staan van 7 tot 7 overdag in het land... daarna in de paddock/stal met hooi. Weitjes laat ik altijd doorgroeien zodat gras is uitgebloeid, dus vaak lang en stengelig. Het enige dat ik dit jaar niet echt goed gedaan heb, is hem aan het 'werk' houden, ik heb te weinig gelongeerd en gewandeld (verder is ie onbeleerd) en dat ging ten koste van zijn lijn, zeg maar. Iets anders kan ik niet bedenken... Dus ja, kan lang goed gaan, maar niet zonder genoeg beweging. Zodra het weer kan, maar weer opbouwen en kijken of hij kan afvallen. Maar poeh dat is zo verschrikkelijk moeilijk!! Blij te lezen dat het ondanks een ernstige bevangenheid toch nog goed gemanaged kan worden!


Omheining-issues bij schaapjes/geitjes zit ik ook tegen aan te hikken. Is wel te doen natuurlijk, maar moet wel gedaan worden, anders eten ze mijn nieuwe vers geplante haagboompjes op. Vind het wel heel leuk gezicht, zo'n kleine kudde schaapjes..

Logeetjes is misschien nog wel een idee. Zal eens rondvragen...

Hooien, daar is het landje te klein voor, nog geen 4000 m2. Wilde ons hooiboertje niet doen. Wel vorig jaar stuk zelf gemaaid met bosmaaier en laten drogen. Mooi dat die gekke paarden dat niet wilden eten!! Uiteindelijk is dat op de mesthoop beland...

Ik ben van plan deze week weer te beginnen met paar minuten stappen aan de hand in de paddock per dag. Kijken of dat goed gaat en langzaam weer opbouwen naar een normale longeersessie. ooit...

[***], zijn de kippies al zelf naar binnen gegaan vannacht? Leuk om te lezen dat er meer kippenfans zijn. Kippen zijn zo leuk!!

Mooi afdak! dat staat nog op mijn wensenlijstje! Zijn dat gewone lichtdoorlatende golfplaten? Lijkt me ideaal om voorkomen dat het inregent in de stallen.

Wij hebben net een korte maar felle bui gehad , 6mm vandaag/vannacht en heerlijk die temperatuurdrop naderhand. paardjes stonden midden in de regen, vonden ze ook wel beetje fijn... Maar in huis wil het nog niet zo afkoelen. Nog ruim 26 graden boven.... En alle ramen staan open, boven en beneden.... We gaan morgen kano-en in de buurt. ff lekker er tussen uit...

greendragon
Berichten: 515
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 10:22

Klinkt goed LN! volgende keer mét fotos ? ;)

Gelukkig hier geen vervelende bomen bij het land, sterker nog, er staat helemaal geen boom, dus ook geen schaduw. Normaliter staat alles open en kunnen ze vrij van land naar paddock naar stal lopen en is er altijd wel ergens schaduw of een winderig plekje. Maar nu shetje niet land in mag vanwege HB staat paard in het land met draad dicht. Dus goed in de gaten houden als ze er weeer uit wil.
Zat ooit te denken om paar bomen te planten, maar ja vóór die een beetje formaat hebben ben je jaren verder... Dus nog niet gedaan.

Shetje gaat al beetje beter, loopt vooral op harde nog slecht, op zachte zand gaat in stap best ok. Ik ga nu hoefschoentjes voor hem bestellen, hopelijk kunnen we dan voorzichtig weer beweging opbouwen, zodat hij weer beetje fitter kan worden. Ik loop nu een rondje door de paddock aan touwtje, maar daar vind hij niets, maar dan ook niets aan. En gaat dan na een rondje in staking. En dan weet ik niet of dat komt omdat zijn voeten pijn doen of omdat het gewoon een eigenwijze shet is... Ik durf dan ook niet door te zetten nog.

Ik sprak van de week met de buurman over ons idee om paar schapen te halen om het gras op te laten eten. Hij bood aan om zijn schaapjes over een paar weken even bij ons te weiden. Hij gaat de lammeren afspenen van de ~30 ooien en als dat een beetje gekalmeerd is, komen ze weekje of wat bij ons te staan. Kan het 1,5 meter hoge gras even gesnoeid worden. Kunnen daarna de paard(en) er weer op. En kunnen wij rustig op zoek naar een paar leuke schapen. We zijn toch wel stiekem geïnteresseerd in ruischapen, die hoef je niet te scheren :)

greendragon
Berichten: 515
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:18

LN, jullie pakken het wel goed aan, wat zul je er straks een fijne plek aan hebben. Je weet dat alles dan goed zit!

Utopia; wow een eigen binnenbakje, altijd fijn om een droge plek te hebben om even een paard los te kunnen gooien. Fijn dat de paarden zo de wei in kunnen. Voorlopig is het nog prima weer toch!

Ik heb vandaag de hoefschoentjes voor de shet binnen gekregen. maatje 8 *D . Zo dat is toch ieniemie! Maar ze pasten prima en hij moet nog bekapt worden binnenkort, dus dat komt goed. En hij is er toch wijs mee!! Eerst ff wennen, maar hij liep daarna heel vlot met me mee. En op het harde, waren de eerste stapjes heel voorzichtig, want ja dat deed steeds pijn, maar toen hij door had dat het zo erg niet was, liep hij ook daar lekker vlot... *\o/*

En ik heb ze daarna aan gelaten en op de camera mee zitten kijken, wat hij deed. pff Kon hem gewoon niet bijhouden! Hij liep en liep en liep. de hele bak door, liggen, rollen, weer terug naar de stal, over het harde, en weer de hele bak door! Ik geloof dat hij er wel heel blij mee is! Als het zo goed gaat, kan ik hem ook weer een beetje laten stappen in de bak en heel misschien de weg weer op, als het zo goed blijft gaan.. Dat vind ie hartstikke leuk namelijk...

En ik ga straks even kijken naar een klein stepje, stond in de buurt te koop voor een fijn prijsje. Dan kan ik hem hopelijk leren er naast aan de hand te draven, zodat hij wat meer beweging krijgt. Maar dat is voor later..... 8-)

Hier nauwelijks regen trouwens. ga de sproeiers maar weer aan zetten. :n

greendragon
Berichten: 515
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:01

Wat een prachtig varkentje! maar tuinslang er op en het is weer schoon zeker? :)
Leuk paardjes thuis, Melewel!

Hier ook een paar korte buien gehad, bak is weer vochtig, maar gelukkig geen blankstaande straten hier in de buurt. Het is ook alles of niets de laatste tijd...
Vandaag beetje sombere dag, grijs bewolkt en droog. Morgen weer 27 graden?

Shetje had gisteren een slechte dag, pijnlijke voetjes of spierpijn van de hoefschoenen? Wie zal het zeggen, maar hij stond te wiegen op zijn voorbenen in zijn stal en wilde geen stap meer zetten. DA gebeld en hij staat weer op de buut, half zakje per dag, lage dosis. Wel geschrokken aangezien hij de dag ervoor zo actief was, maar misschien juist daarom.. Later op de dag, met schoenen aan en eerste dubbele dosis buut erin was het weer beter... Vanochtend weer vrolijk en beetje actief.... pfff. Wat een rotziekte is het zeg...

Gelukkig maakte mijn paard de dag weer goed. Er kwam een ezeltje langs!! Uiteraard met een gezin die met een gehuurd ezeltje een wandeling maakt. Doen ze hier ergens in de buurt. Maar dit ezeltje mocht uitrusten in de berm bij ons weiland!!! En dat gaf behoorlijk wat energie bij mijn paard :) die heeft dus een half uur lang lopen snurken, draven en showen in de bak. :+
Ik heb er even van genoten. Zo gaaf om weer die energie bij het oudje te zien. Ik had de deken ivm regen afgedaan, dus een heerlijk glimmend paard wat lekker loopt te showen was ff super om te zien.

Later die avond dacht ik even haar hoefjes bij te gaan werken, maar ik voelde nog steeds spanning bij haar dus eerst even aan de longe in de paddock. Mooi dat ze niet, maar dan ook NIET langs die kant waar het ezeltje stond wilde lopen. Heb dus even wat tijd besteed om uit te leggen dat er echt niets meer te zien was voordat ze er weer rustig in stap langs wilde lopen. Wat een tut is het soms zeg.... :D

greendragon
Berichten: 515
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 20:49

Melewel94 schreef:
Pff morgen 1e dag al weer werken na 2 weken vakantie :+


me too :)

Ik zal je verklappen; je hebt het morgen zo druk op je werk, met werk natuurlijk maar ook vakantieverhalen en bijpraten met iedereen, dat de dag omvliegt en als je thuis komt, staan ze je aan te kijken alsof je niet weg bent geweest. :D

Komt allemaal vast helemaal in orde!



pff, Ik wil regen, iedere dag denk ik, ik ga niet sproeien, want morgen voorspellen ze regen... Maar net ff rondje door het land gedaan en alles is zo kurkdroog. Ik snap wel dat mijn paardje op het moment liever hooi eet dan in het land staat. Verder was het wel lekker dagje vandaag. Beetje rustdag voor we morgen weer naar kantoor mogen.. zucht...

Gisteravond nog even laat gemaakt bij de buren, soort buurtborrel met 5 buurtstellen, erg gezellig :). Ook beter kennis gemaakt met koppel wat hier net vóór ons in de buurt is komen wonen ( 3 jaar terug) . Ze vertelden dat ze eerder een pensioenstalling hadden gehad vlak bij ons oude adres. Blijkt dat we daar ooit al eens bij ze langs zijn geweest om te kijken of het iets voor mijn paard zou zijn _O- . Wereld is klein...

greendragon
Berichten: 515
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 08:41

Welkom Fleur! wat een verhaal met die darm... Daar zit je misschien niet op te wachten als je net verhuisd bent, maar je hebt wel alles zelf in de hand wat betreft de verzorging achteraf. Hoop dat het dier nog een paar jaartjes mee mag.
Die van mij is ook 27 en staat nu lekker te glimmen achter huis. Beste besluit wat ik had kunnen nemen om haar op deze leeftijd nog (nouja , twee jaar geleden dan) nog een plek aan eigen huis te geven.

We hebben hier ook vossen schijnt, maar ik zie ze nooit. Van de zomer nog bij één van de buren een hele toom kippen verdwenen... Ik heb mijn kippen dan ook in Fort Knox. We hebben wel heel veel hazen, in de tuin, in het weiland. Ze 'spelen' hier in de ochtend soms op de weg, mooi om te zien, vanuit mijn slaapkamerraam...


We hebben de schaapjes van de buurman inmiddels in ons landje lopen. *\o/* Echt leuk! Het zijn er iets van 30 maar je moet goed kijken, want ze verdwijnen nog achter het lange gras. Dat zal met een paar dagen wel over zijn. Paarden vonden het super interessant! Staan de hele tijd te kijken.
Ze eten lekker dat droge lange gras op wat de paarden niet willen eten. Als het beetje kaal is, gaan ze weer terug naar de buurman. Kan ik het even maaien en kan mijn paard er weer op.

Ik had gisterochtend de bak nog lekker staan sproeien, want die was gortdroog en er stond maar een miezerbuitje in de buienradar. Ff lekker door laten lopen zodat de hoeven van de paarden ook weer wat vocht kunnen opnemen....De rest van de dag heeft het dus gestortregent <<) Bak stond einde van de dag blank... Nou ja, goed voor de hoeven...

Ik heb shetje gister dus, zonder hoefschoenen, mooi in de modder 'gezet'. Kon daarna fijn zijn voetjes bijvijlen. Hij staat nu weer op 1 zakje buut ipv half, want van de week liep hij heeel slecht. Ik twijfel of de hoefschoenen ook niet dwars zitten. Dat zijn hoefjes te lang waren geworden en klem kwamen te zitten of dat het toch wat schuurt. Hij staat nu dus zonder schoenen met verhoogde dosis en loopt nu weer ok. Hij oogt ook weer happy.
Over twee dagen is de buut weer op, en gaan we weer kijken hoe het er echt mee staat. Vrijdag komt de hoefsmid. Ben benieuwd wat zij er van gaat zeggen... Ik denk dat we nu 4 a 5 weken onderweg zijn met de HB. Maar als ik terugdenk, was het denk ik al wat langer aan het sluimeren en had ik misschien eerder in kunnen grijpen.

greendragon
Berichten: 515
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 18:15

Zo, ik keek even de andere kant op en gelijk twee pagina's bijlezen!!

Ik heb net even gekeken naar ons waterverbruik. 12 maanden 180 m3, huishouden van 2 volwassenen, dagelijks douchen, 2 paarden met drinkbakjes in de stal en ik sproei wel eens de tuin met leidingwater, maar nog veel vaker met een puls/pomp. We hebben wel een vijver die ik een paar keer per jaar bijvul, Dat tikt aardig aan denk ik. Water is gelukkig niet duur, maar wel iets om zuinig op te zijn.

Welkom nieuwkomers, leuke stekjes weer die langs komen!!

Balen Mer, die hoefbevangen paardjes. Zelfde probleem hier, maar de schapen van de buren zijn druk bezig mijn grasoverschotprobleem op te lossen.... Is alles voor de winter hopelijk weer netjes...

Utopia, Leuk zo'n konijnenren!! Daar zou ik wel leuke ideeën voor hebben! Denk vooral aan een zandbak om in te graven met speelzand. Stapel oude stenen, boomstammetjes en oude houten planken zodat ze hoog kunnen uitkijken over hun domein, of er onder kunnen slapen, of ergens achter langs kunnen rennen, of over kunnen klimmen... Denk aan tunnels (zwarte speciekuipen onderste boven met gaten erin etc) of betonnen U-tjes waar je zelf ook op kunt zitten. Een mooi grote hooiruif die je lekker vol kunt proppen met lekker hooi en vergeet vooral de poepbak eronder niet ( oude kattenbak met gehakseld stro bijv). Of een krat met stro en hooi waar ze in en uit kunnen springen en in kunnen liggen zonnen. hahaha, ok ik hou al op....


[***], die kuikens houden je wel van de straat hé. Ik denk dat het vooral schijngevechten zijn, soort van speelgedrag.. Zouden haantjes kunnen zijn, maar ook hennetjes doen dat wel hoor. Die pikorde is er niet zomaar. Hennen kunnen ook fel en een tikje gemeen zijn... Moet natuurlijk niet té gek worden.. Heb je filmpjes?

Mijn shetje liep dit weekend weer normaal. Pijnvrij, vlot zelfs op het harde... Zonder hoefschoenen... *\o/*
Even kort aan de longe gehad, twee rondjes stap links, twee rondjes stap rechts, bood zelf klein drafje aan, maar toen ie op gang was, ging hij zelf in de overdrive van enthousiasme, dus maar snel weer gekalmeerd, voor hij zichzelf weer overbelast. Liep niet zuiver, maar was moeilijk te beoordelen in zo'n gekke bui.
Ik heb zijn hoefjes al bijgewerkt met soort van mustangrol, Durf er niet te veel aan te rommelen nu, hoop dat de bekapper er nog wat netters van kan maken. Hij krijgt sinds gister weer half zakje buut per dag ipv hele en zo maar even kijken hoe het gaat. Dan bel ik morgen de DA maar weer voor nieuwe lading zakjes om wat rustiger af te bouwen...


Hebben jullie ook lekker plons water gehad vandaag? Alles is hier lekker nat...

greendragon
Berichten: 515
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 21:34

Nou helaas, shetje liep niet zo goed vanavond. Niet heel slecht, maar lang niet zo fijn als dit weekend. In de bak wel ok, maar op het harde weer duidelijk gevoelig. -O-
Half zakje/dag toch nog te weinig. Morgen weer bedelen voor herhaling bij de DA.... Hij was vorige keer al niet zo gewillig, maar ja, kan er weinig anders van maken...

Wat voor kipjes heb jij, JudithO?
Wij hebben 10 krieltjes op het moment. 1 haan, 9 hennen. Mix van Chabo en Cochins, in allerlei kleuren, krul en gladvederig. Sommigen zijn nu heftig in de rui en overal liggen veertjes.
Van het voorjaar 3 jonge cochins bijgekocht. Heeft maanden geduurd voor ze beetje werden geaccepteerd en nu is het nog vaak heibel als ze op stok gaan. Moet er regelmatig nog eentje weer terug op stok zetten, 's avond...
Hier moeten ook geen jonge musjes of mereltjes op de grond liggen hoor. Die overleven het ook niet... Y)(^)

Het regent nu weer :)
Hoelang zou het duren voor we weer gaan klagen dat het zo veel regent en alles zo modderig is, hihihi }:) Nu nog even genieten van het gratis water geven aan de tuin en weiland....


greendragon
Berichten: 515
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 18:53

Het gras in mijn bak groeit ook ineens hard :(:) . Dit weekend maar eens schoffelen ofzo.... Langs de hele bakrand een strook van zo'm 30 cm breed die ineens licht groen is uitgeslagen...

Afgelopen week al ruim 60 mm gevallen. De bak met drainage staat zo ongeveer blank en dit weekend komt er weer meer bij... Tis wel weer veel ineens zeg...

Gefeliciteerd met de verkoop SP! Gaat super snel ineens allemaal!!

greendragon
Berichten: 515
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 17:04

BB, Wel een 'handige' grootte :D Wat ga je met die oppervlakte doen?


Hier een trots mens. Vandaag heeft ML mijn 27jarige weer eens 'aan het werk' gezet met dubbele lijnen. Ik weet niet hoe lang het geleden is dat we dat voor het laatst hebben gedaan, 1 jaar, anderhalf jaar geleden? Maar inspannen en gaan hé... stuur en commando's zitten er nog gewoon op en in een bakje van 15 bij 20 kun je daar in stap en een heel relaxed drafje dus nog best wat doen. Altijd weer leuk.
Misschien voor haar wel goed om zo nu en dan weer klein beetje wat te doen. Van dat gehang in een kale paddock werd ze beetje sjaggie en ze kwam steeds om aandacht vragen en dat ben ik niet van haar gewend. na 10 minuutjes zijn ze even paar honderd meter de weg langs gegaan en weer terug en dat ging ook wel goed behalve dat shetje er niet bij was en dat vonden ze alletwee niet zo leuk.. hinniken dat ie deed <3

Shetje heb ik nu ook weer aan de longe, vooral stap en klein beetje draf. Ziet er niet slecht uit op het moment. Staat nu op 3/4 buut per dag, hoefsmid heeft zijn hoefjes weer mooi gezet en goed stuk van de voorkant gehaald, scheelt ook weer stuk. De DA zei dat ik maar rustig aan moet opbouwen, vooral ook om zijn gewicht onder controle te houden, lees: er mag nog wel wat af.... Vandaag beetje rondgestuurd in stap aan een sidepull, maar hij heeft geen stuur dus dat ging van links naar rechts alle kanten op... Belangrijkste is nu even dat hij loopdrang heeft en houdt. De rest komt later wel.
Deze week weer beetje afbouwen naar 2 keer daags 1/4 zakje. poging zoveel... fingers crossed...

Ik heb ook camera's in de stal en paddock/weiland. Vind ik ook heel fijn om alles in de gaten te houden, als ik op de bank zit, of aan het werk ben. Er gebeurt nooit wat (knock on wood) maar toch lekker idee om even te kunnen spieken zo nu en dan. Ik kan zien of hun hooinet leeg is, of dat ze rustig staan te eten of niet... ideaal.

greendragon
Berichten: 515
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 10:15

Kosten van paard aan huis is wel lastige. Wij zijn hier qua elektriciteit en water verbruik ook boven het gemiddelde, maar ja inderdaad heel logisch. Gelukkig dik belegd met zonnepanelen dus dat maakt veel goed.
Ik ben qua voer en stallingskosten in principe een stuk goedkoper uit dan met mijn super de luxe stalling met binnenbak en stapmolen, waar mijn merrie eerst stond. Het gemak en geluk van heel vaak even kunnen kijken en aanraken is ook veel waard. maar de kosten van het aanleggen van een paddock, of die extra hypotheek ( ik had ook in een rijtjeshuis kunnen gaan wonen)....
Ik durf het niet te zeggen en het maakt me niet zo veel uit eigenlijk... :)

Hier al weer druk met het weiland. De schaapjes van de buren zijn weer vertrokken en hebben alles lekker kaal gevreten. Daarna even met de zitmaaier er over geweest en nu de mesthoop leeg maken voor de winter.( gratis workout).. Nog even slepen, misschien nog een zak paardengraszaad erover en dan kan alles weer de winter in.

greendragon
Berichten: 515
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 08:19

Prachtig die nijnenren! Hier ook een stelletje (m-v) in een hele ruime ren (~6-7 m2). Ik vind het wel gezellig met de konijnen en veel werk hebben we er echt niet van. We hebben de ren afgelopen zomer ook weer vergroot, zodat ze een stuk onder een grote schaduwboom konden krijgen en daaronder een mini konijnenheuvel gemaakt. Zijn ze heel blij mee. en hoe groter hoe beter, denk ik maar.

Wat een werk LN! nog heel even volhouden dus. Zonde van de lamp.

We hebben een lamp (bol) tussen de boxen in die 's ochtends en 's avonds automatisch aan en uit gaat, zodat we altijd een beetje licht hebben om te voeren en niet in een pikdonkere stal binnenlopen. Die geeft niet heel veel licht.

Daarnaast hebben we boven elke box een LED TL balk; ideaal om hoeven te krabben en wat andere dingen te doen die meer licht nodig hebben. Ik vind dat soms nog te weinig licht, vooral als het paard net ff in de verkeerde positie staat, maar meer lampen ga ik niet aanleggen.


Hier gaat het weer goed met mijn HB shetje. Na ruim 7 weken gaat hij dit weekend helemaal van de buut af en zijn we weer lekker aan de slag. Hij loopt weer zuiver en vol enthousiasme. Yeah! Hier ook geen ervaring mee, eerste keer, maar wat een rotziekte. Ik had het achteraf gezien veeel te laat door. Hij had ook niet de typische symptomen die je op de foto's ziet. Maar ik weet nu beter...helaas.

Hij moet nog steeds afvallen, dus allerlei kunstgrepen gedaan om het hooinet van de merrie zo te maken dat shet er niet bij kan (dus hangt hooinet nu in een houten bak aan de buitenkant van de box, merrie kan er wel makkelijk bij). En voor de shet wegen we 3-4 kilo hooi af per dag en krijgt hij in een eigen slowfeeder net met veel stro er in, verdeeld over de dag. Het is even behelpen, maar we hebben weer een goede werkbare oplossing gevonden. Nu nog de kiloos eraf...

SP, doe jij drie paarden bekappen in drie dagen? Ik doe 1 paardenhoef per dag en dan moet ik al een dag bijkomen. Shetje doe ik wel in één keer, maar de merrie is echt lastig....

greendragon
Berichten: 515
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 08:09

Ik heb een weerstation en die zegt dat het ruim 37 mm heeft geregend afgelopen 24 uur.. mijn bak stond helemaal blank gister en heb ik maar afgesloten. Morgen nog zo'n dag voorspeld. Ik heb mijn waterdichte stallaarzen weer uit de kast gehaald. Kreeg natte voeten in mijn oude gympen...

greendragon
Berichten: 515
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 20:13

ohhh LN, dat had mijn oudje van de zomer ook. rotplek om te zien, en natuurlijk op zondagochtend.. Maar helemaal niets aan gedaan en was al snel dicht en je ziet er echt niets meer van...

greendragon
Berichten: 515
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 20:08

Gooiske schreef:
Nou heb ik ook nog een vraag aan jullie, ik overweeg om een waterontharder te nemen, echter krijgen de paarden ook dit water, iemand hier ervaring mee?
Heb nl gelezen dat bij zacht water er onder andere minder koper in zit, en dat paarden er dan niet graag van drinken, hoe hebben jullie dit?


Wij hebben ook een waterontharder en de automatische drinkbakken in de stallen zijn hier op aangesloten. Geen enkel probleem met drinken hier eigenlijk.

greendragon
Berichten: 515
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 14:40

Wat geweldig: een spookbos!! Hier doet niemand er aan en ik moet bekennen dat ik er zelf nog nooit aan gedacht heb om het zelf wel te doen?

Gefeliciteerd Claudia! Dat ging lekker vlot... En nu dan?

greendragon
Berichten: 515
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 12:43

Ik houd de mest na ontwormen ook niet apart. Ik ontworm alleen in het najaar. Die mest van anderhalf paard gaat gewoon in de hoop en verteert gewoon mee. Ik denk dat de hoeveelheid ontwormingsstof ná gebruik zo weinig impact heeft op de hoop in totaliteit dat het helemaal niets uitmaakt. Tegen de tijd dat het over het land gaat is het zo verdunt/ontbonden dat het niet eens meer aantoonbaar is.

Wat doe je dan met de apart gehouden mest? In de groene kliko? Dan gaat het toch ook gewoon op een 'grote' composthoop?

Ik houd mijn eigen 'mest' na een ab kuur ook niet apart en spoel het gewoon door de wc... De spuitjes die ik gebruik voor medicatie van mijn konijntjes gaan ook gewoon in de vaatwasser.
Ik kan me voorstellen dat het voor een groot aantal paarden misschien een ander verhaal is...

Het regent hier weer flink. Mijn paddock was weer beetje droog na afgelopen week en staat nu weer blank. We hebben de drainage buizen pas helemaal doorgespoeld om te controleren of dat nog werkt dus ik hoop dat het snel weer wegtrekt.

Mijn oudje heeft inmiddels haar wintervachtje aangetrokken. Het valt me dan echt op dat ze ouder wordt. Net of haar rug verder is doorgezakt en de botstructuren in haar hoofd veel meer opvallen. De glans en appeltjes in haar vacht zijn nu ook weg natuurlijk. Ligt het aan mij of is dat ook bij andere oudjes zo?

En mijn shet krijgt al weken maar 2 kilo hooi per dag, met beetje vitaminebrok. Hij valt er echt niet van af en met wintervacht lijkt hij nog dikker dan hij altijd was... pff kan een shet wel afvallen eigenlijk? Ik begin te denken dat het gewoon onmogelijk is en dat ik hem er alleen maar mee pest...

Zo'n schril contrast met één van mijn konijntjes, die de hele zomer al aan het vermageren is terwijl ik er echt alles aan doe om haar extra te voeren. Een zak botjes is het momenteel en dat met de naderende winter... bah... Haar maatje snoept lekker mee natuurlijk, die zal echt geen moeite hebben met de winter. Ben al bezig met behandelen tegen EC, maar of het op tijd gaat helpen....

greendragon
Berichten: 515
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 16:16

Ja, ze is in juni al aan gebit behandeld. Was niet heel slecht, maar toch even paar kleine haakjes bijgewerkt. Van het voorjaar bij de enting was ze, net als elk jaar 1.8 kg. Toen nog 1.6 kg.
Daarna 4 weken ab gehad vanwege een sluimerende luchtweginfectie/snot. En elke keer als we bij de DA kwamen woog ze minder.
nu is ze net geen 1,3 kg ... dus nu mogen beide nijntjes elke dag een maand lang EC medicatie... en mooi dat ze nog niet aankomt....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 bezoekers