Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 13:32

Antheman

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 22:05

Hier genoeg regen, ik wil al 2 dagen schilderen, maar dat gaat niet :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:41

Gelukkig heb ik nog genoeg groen hier!
Zowel gras als onkruid..

Blij met de regen, die af en aan valt. Ondanks dat ik vanmorgen in t bos aan t werk was en dampend in de auto weer naar huis ging. Beter regen dan 40 graden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 22:02

Hilary schreef:
Eh nee. We hebben wel hazen in de wei <3

Wij ook, en soms binnen. :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 22:05

Ik weet t niet met vossen. De buren hadden ze altijd. Mijn honden lopen ook over mijn terrein en ik heb geen last van ze ( van de vossen). Ik denk wel dat ze respect hebben voor de honden en katten, maar ik ben er niet zeker van.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 07:38

Mooi hekje Judith!

Gisteren was ik op de oogstdag, waar ze met paard en wagen maaiden, de rogge ophaalden en naar dors en pers machine brachten. Mooi om te zien!

Verder druk met ouderlijk huis ontruimen, ik kom zelfs briefjes van mijn al 40 jaar overleden opa tegen, en alle rouwkaarten, geboortekaarten etc. Moeilijke momenten. Mijn huis komt dus weer vol te staan, en dan komt morgenochtend de klusjesman die overal bij moet, dus ik heb vanmiddag wel op te ruimen. Ik heb al heel wat klikoos gevuld met zooi van mijn moeder en stiefvader.

Zometeen komt mijn vriendin, gaan we eerst lekker even rijden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 20:51

De regen is wel veel he. ;) Ik moest mijn route afbreken vandaag, want ik kon niet schuilen.

Ben er toch wel blij mee, het was allemaal zo gortdroog.

Kuikens van 3 weken die al knokken vind ik niet normaal hoor. Hier knokt vrijwel nooit iets. Hebben ze wel de ruimte om weg te kunnen van de aanstichter?

Mijn jongste kipjes zijn nu een week of 12 en zij kiezen er nog steeds voor om apart te zitten. Al mijn andere kippen, incl. de jonge hennen die tegen de leg aanzitten, zitten bij elkaar in t hok. Voor de nacht dan, overdag lopen ze op mijn terrein.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 09:59

FleurVP schreef:
Ik hoop met zelfgemaakte compost mijn droge zandgrond wat meer vocht vast te laten houden. Over 2 weken komt er lavagruis en dan wilde ik in het voorjaar compost op de wei doen. Nu blijkt de jaarling bloedwormen te hebben, best veel ook, 2050 epg. Ik had 'm natuurlijk meteen moeten ontwormen toen hij kwam, maar hij was altijd netjes ontwormd, sowieso in maart nog en heb me vooral zorgen gemaakt om mijn andere paard :o. Die eitjes zullen nu ook wel in mijn composthoop zitten en ik lees vrij wisselende verhalen op internet. Ik was sowieso van plan het lang te laten liggen en om te scheppen Ik heb plek voor 4 hopen van 2 bij 2/3 en mijn idee was om dan iedere 2 maanden de hopen te verplaatsen en helemaal om te scheppen naar de volgende hoop (ik hoef nooooit meer naar de sportschool :Y) ). Iemand ervaring met wormeitjes en hoe ze wel of niet dood gaan op de composthoop? Met het hele composteren was ik tot nu toe eigenlijk best tevreden, ik heb nu na 2 maanden een eerste hoopje van 2 bij 2 en die slinkt nog steeds.

Wormeneitjes gaan dood bij, ik meende, 80 graden. Dt betekent dat je composthoop goed moet gaan broeden en dat krijg je weer door hem niet te hoog en niet te laag te bouwen. Zeker de randjes blijven te laag van temperatuur, dus als t je lukt om hem om te scheppen en je steekt er een thermometer in, dan zit je wel safe. Ik belucht hem met een ijzeren stok met dikke punt eraan, vind ik veel makkelijker dan omscheppen.

En als ik ontworm, maar dat doe ik zelden, gaat de poep niet op de composthoop. Dat werk ik op een andere manier weg :+ :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 10:07

superpony schreef:
Antheman, Hoelang hou je de mest dan uit de composthoop??

5 dagen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 20:03

Robijntjah schreef:
Ik wil dit najaar de ‘wei’ gaan kalken, hoe lang laten jullie ze er dan niet op.

Als je dit doet met zeeschelpen, mogen ze er meteen op.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 09:19

Vraag

De buurman kwam klagen over mijn weidebeleid.
De elzen van de gemeente zijn helaas in mijn sloten gaan groeien en gaan er onvoldoende uit met het sloten. De grootsten moeten we dan ook omzagen. Dat weet ik.

Bij de kant van de buurman zitten babyboompjes. ( 0,75 cm hoog) En hij wil dat weg hebben, doodsbang voor t uitzicht. Hij komt dan met grof materieel, waar ik fel op tegen ben.

Weet iemand he t zit met bomen/buren/verplichtingen ed?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 09:36

Ja, bomen zijn behoorlijk onderhoudsgevoelig. Wij gaan de wilgen over 2 weken rooien. En voordat iedereen gilt, laat de paarden ze opeten, dat doen ze ook. Maar ze krijgen de 30 bomen niet kaal hoor. We gaan ze flink uitdunnen, zodat er ook gesloot kan worden en er op een normale manier wilgen gerecycled kunnen worden; voor de paarden, konijnen uit de buurt, dikke stammen voor de moestuin, dunne rechte om hekwerken mee te vlechten.

Diezelfde elzen waar de buurman nu bang voor is, zijn al 3 keer met storm op mijn omheining gevallen ( gemeente). Voordat dat dan opgeruimd is.... En gisteren kon ik geen geul graven voor al dat water om naar de sloot te leiden, omdat een andere buurman daar een afschuwelijke boom heeft staan met megadikke wortels.

Coniferen die maar doorgroeien en niet om willen vallen, laurierkers die maar doorgroeit.... boomonderhoud bezorgt mij geregeld hoofdpijn.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 10:03

abfab schreef:
J
Antheman, waarom is het niet goed als je buurman met grof materieel komt? Maakt hij dan van alles kapot? Jullie gaan ook rooien begrijp ik? Hoe ga je dat doen?

Omdat mijn wei dan aan gort gereden wordt.

Aan de andere kant gaan we wilgen rooien. Omzagen, stobbenfrees erdoor en afvoeren. Frees huren en mankracht is geregeld.

Mijn buurman heeft geen last van de 75 cm hoge struikjes. Hij is bang dat op termijn hij er last van gaat krijgen. Ik vind dat hij schromelijk overdrijft.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:51

Hilary schreef:
Coniferen zijn struiken en mag je dus gewoon omhakken :D

Antheman, staan de elsjes waar je buurman “last” van heeft op zijn terrein of het jouwe?

Mocht iemand nog wat berkjes of wilgjes over hebben (of iets anders wat geen eik of vogelkers of giftig is) hou ik me aanbevolen :)

1 september af te halen, de wilgentakken. Gewoon in de grond steken, wortelt vrijwel altijd. :D

De elsjes staan op mijn wei.
En tuurlijk kan ik een compromis voorstellen, maar ik wil dat gewoon niet. Hij heeft er nu geen last van, dus ik ga ze ook niet weghalen. Punt :Y)
Ik ga anderen wel weghalen, die hij niet kan zien.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:54

Gooiske schreef:
Gemeente een korte e-mail sturen en daarin zetten dat ze hun bomen moeten onderhouden en dat er bij storm telkens bomen op de omheining vallen, dat je ze aansprakelijk stelt voor alle schade aan de paarden zoals dierenartskosten en dergelijke en herstellen omheining op hun gaat verhalen.
Dat je er op vertrouwd dat ze het niet zover laten komen, dat er ongelukken gaan gebeuren.

Mijn ervaring is dat ze er dan wel rap staan om het op te lossen.

Ik ben veel te netjes, maar misschien moet ik dit maar eens doen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 21:03

Foreverkliek schreef:
Antheman, ik wil de baby elzen met liefde adopteren hoor. Heb er nog een paar nodig om aan de eisen van de landschapsdeskundige of expert of wie het dan ook was te voldoen.

1 september doe ik gewoon boompjes afhaaldag :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 13:15

Wij hebben de kat van overleden familie in huis genomen. Ze is nu 3 weken boven, staat wel bovenaan de trap. Als ze naar beneden durft, is de stap vrij klein om naar buiten te gaan. Het gaat in haar tempo. Mijn vorige opvanger heeft 2 maanden boven gewoond en is nu heel vrij en wandelt ook altijd mee met de honden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 20:17

JudithO schreef:
Mooi geworden abfab!

Hennen leggen over het algemeen voor het eerst als ze zo'n 20 weken oud zijn. In jouw geval zal dat inderdaad na de winter zijn, maar hier begonnen de jonge hennen vorig jaar eind december en zijn sindsdien nog niet gestopt :')

Klopt, 20 -24 weken ( grotere rassen).
Winter zegt niets, ik heb al 2 keer een nest gehad in december.

En vraag gewoon de buurman om te slachten, die heeft t vast vaker gedaan. Beter dan dat gestuntel wat mensen doen die het voor t eerst doen. Ik beken, mijn 1e keer ging ook niet vlekkenloos.

Ik ben kapot, snoeien, hakken, zagen, afvoeren, verbouwen, paarden entertainen. Soms denk ik weleens: was t maar winter, dan heb je al die extra klussen niet.

Morgen komt Jan de tanden doen van de 3 groten. En ik doe dagelijks fysio oefeningen met Andor.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 20:00

Mijn 1e kruiwagen kocht ik via marktplaats. Daar betaalde ik 25 euro voor, een oude bouwkruiwagen. Doet t nog steeds als we aan t klussen zijn. De 2e vond ik op de wei, er zat geen wiel meer aan. Wiel gescoord en toen had ik 2 kruiwagens.

Toen we hier gingen wonen, mocht ik zo'n gezellige roze kopen van mezelf. Klereding, veel te gammel. Verder al jaren blij met mijn electrische E wagen.

Ik wilde geen 2 wieler. Ik voer t hooi ook in de inloopstal, en hoef er niet ver voor te lopen. Ik mik t over de deur en verdeel t vanaf daar in de netten.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 22:47

rover_ schreef:
We hebben dezelfde kruiwagen met 2 wielen als Hilary voor het hooi. Nu anderhalf jaar en nog niets aan te zien. Met de kruiwagens van Cranenbroek wel belangrijk dat ze niet hele dag vol in de zon staan, dan verandert het plastic. Verder hier nog gewone eenwielige grote groene kruiwagens, die zijn meer dan 20 jaar oud begreep ik en nog prima.
Welke elektrische kruiwagen heb jij Antheman? En hoe werkt dat (hoe lang kan je hem gebruiken voor weer op te laden). Zou hier ideaal zijn om de wei uit te mesten, moeten een stukje door de paddock en dat is altijd heel zwaar...

Ik heb hem van Davilot.
Ik gebruik hem meestal 1 week, maar soms 2 weken voordat ik hem oplaadt. Fijne service!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 20:10

Judith, rondom de straal moet je weghalen, dat is steunsel, en geeft drukkingen. En dit ziet er meer uit als schimmel, de witte lijn is maar licht verbreed. Er zit veel ruimte tussen de hoefwand en de witte lijn.

Mooi Lynn Nikita!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 19:36

haha, die bh's weten wat! Bij mij zakten ze vroeger ook altijd af. Ik heb veel aan mijn houding gewerkt en nu is dat veel minder geworden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:49

Getverdegetver, wat een weer he! Ik heb me met klusjes als nieuwe paal erin, nieuwe schuurborstel, zand vegen onder de rubberen matten en ponies bekappen, vermaakt. Eigenlijk prima dagje zo. Maar op bekappen na, geen zak met de ponies gedaan. Morgen herkansing :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 07:18

Ik zou geen oog dicht doen met een camera, zou er de hele dag naar kijken.

Mijn bak is ook drijfnat en gisteren liep ik al op mijn rubberen laarzen. Het zakt wel weer hoor.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 07:22

Laurievc schreef:
Antheman schreef:
Ik zou geen oog dicht doen met een camera, zou er de hele dag naar kijken.

Mijn bak is ook drijfnat en gisteren liep ik al op mijn rubberen laarzen. Het zakt wel weer hoor.

Dat dacht ik ook, maar het idee went wel :D Nu vind ik het gewoon fijn om even te kunnen kijken als ik daar nood aan heb of niet thuis ben. De eerste nachten vond ik het wel leuk om te kijken wie er hoe ging slapen :+

En als je dan niet in de buurt bent, en er gebeurd iets, ik zou dat heel onprettig vinden om te weten.