Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:11

Pfff ja, met die warmte valt er weinig te klussen... Herkenbaar. "Gelukkig" heb ik deze week nog geen vakantie maar volgende week. Lijkt voor nu ook prima weer te worden maar iets minder heet, dus dan kunnen we hopelijk wat meer doen. Het maken van een sproeiinstallatie rondom de rijbak op de planning :D Maandagavond al het eerste stuk uitgegraven, wel erg warm zeg.. Pfff...

Wij hebben ook veel van Voss... Prima spul :)

Oh en ik ruik de paarden iets meer, maar vooral de mesthoop. Die ligt wel 40m van het huis, daar ruik ik hem ook niet maar zodra ik een paar meter in die richting loop dan komt er toch wel een luchtje voorbij. Maar goed, ik stoor mij er niet aan en zo lang het niet wekelijks is maar een paar keer per jaar vind ik dat niet erg.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:38

Niet verwacht maar hier staan de paarden al de hele dag in de schuilstal. Toch wel heel fijn dat die af is. Voorheen stonden ze ook in de zon, terwijl we op diverse plekken rond de wei flinke plekken met schaduw hebben. Ik zet ze nu wel 's nachts op het gras (nou ja, is bijna meer hooi :P ). Volgens mij vinden ze dat wel fijn. Ze drinken hier wel extreem veel. Hebben vandaag met 4 paarden al 150 liter op...

Ik heb wel een ander dilemma. Ik ga dit weekend op trainingskamp (voornamelijk grondwerk, niet onder het zadel), van vrijdag t/m zondag. Net bericht gekregen dat ze vrijdag extra vroeg willen beginnen, om 7.00. Op zich heel goed bedacht, maar zie ik het uberhaupt zitten om mijn paarden te vervoeren met dit weer (hoewel dan dus wel 's ochtends, als het nog enigszins "koel" is)? Ik weet van vorig jaar dat er geen stromend drinkwater in de buurt is dus toen was het sowieso heel veel emmers slepen. Daarnaast kleine paddockjes vol in de zon. Het praktijkprogramma zou vrijdag dan tot 11.30 duren, maar daarna staan ze alsnog buiten. Ik heb flinke tinkers, niet echt gemaakt voor dit weer en ook niet in super goede conditie. Twijfel twijfel, of ik mijn paarden niet gewoon zaterdag pas meeneem... Eigenlijk wel "jammer" dat ze niet voor het welzijn van de paarden kiezen en de vrijdag helemaal aflassen. Maar dat misschien mijn mening.

SSDesign

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 07:41

Wauw, wat een verschil!!! Prachtig :D

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 08:02

Ja hier ook al vroeg begonnen met de paardjes. Het rijden laat ik nu maar even, maar de dagelijkse klusjes gaan gewoon door. Ik voer de paarden 's ochtends extra vroeg en eind van de middag niet al te vroeg, dan is het te doen.

Ben nog steeds erg in dubio over de clinic morgen. Het wordt vandaag snel warmer maar het is nog wel te doen. De clinic en het vervoer daar naar toe zou moeten lukken. Maar mij alleen enigszins zorgen over dat mijn paard dan morgen midden op de dag in de volle zon komt te staan... Maar goed, misschien doet hij dat thuis ook wel :P

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 15:22

Wauw SP wat gaaf!!! Ik hoop dat het allemaal gaat lukken :D

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 06:27

Mooie overkapping Jolijn! Zag verder wat voorbij komen over hooiruiters, warmte en regen. Hier gelukkig de warmte verdreven maar op een klein buitje na geen druppel gevallen... De wei begint aardig te verdorren en de tuin ook. Toch maar een stukje tuin gaan sproeien. Van de wei geloof ik dat dat wel weer bijtrekt.

Had verteld over die clinic afgelopen vrijdag, he? Na veel wikken en wegen donderdagavond besloten paard op vrijdag thuis te laten ivm de extreme hitte. Nou ik was niet de enige die zo dacht blijkbaar. Gelukkig maar trouwens. Maar toen kreeg ik nog geen 5 minuten later bericht van de instructrice. Toch alleen maar theorie op vrijdag en de andere dagen wel gewoon het hele programma. Fijn voor ons en voor de paardjes, en uiteindelijk werd het hier daadwerkelijk 40 graden dus dat was echt te warm geweest. Gister paard wel meegenomen en vandaag de laatste clinic dag alweer. Toch een bijzonder moment om voor het eerst op pad te gaan met een jong paard!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 20:13

Van harte gefeliciteerd Utopia!

Oh Belleboef, zo'n waterput hebben wij ook. De deksel zit er nog op haha, maar hoop dat het niet zo'n bende is als bij jou.

Superpony, succes met alles!! :)

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 07:06

Wij hebben afgelopen winter een bladblazer gekocht van mijn kerstpakket bon. Was deze geloof ik:
https://www.fonq.nl/product/mcculloch-g ... zer/33933/

Ideaal ding! Echt waar, we gebruiken hem zo vaak. Niet alleen voor blad maar ook om af en toe de oprit schoon te blazen. Kan nu al niet meer zonder..

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 08:04

Hier is de poetsplaats provisorisch ontstaan, vond een vastzetring toch wel makkelijk als ze weer eens gevlochten of gewassen moesten worden... Maar bevalt zo goed dat we het voorlopig maar zo laten. Voor mijn spullen heb ik een karretje want Koos zn zadel is echt te zwaar..
Afbeelding

Afbeelding
(Let vooral niet op de deur rechts die nog aangekleed moest worden haha)

Afbeelding
En we hebben er gister zelfs een lamp boven gemaakt

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 19:54

Oh oh hier wachten we al weken op goede regen. Het is nu zeker al een maand kurkdroog, een paar mini buitjes gehad maar mocht allemaal geen naam hebben. Alles is dor en droog. De mais is geel. Het gras verdord. Wij hebben gelukkig nog wel redelijk wat gras, maar voer daarnaast toch maar gewoon hooi bij. Mijn voerbeurten wel teruggebracht naar 2x per dag ipv 3x per dag, de rest vullen ze maar met het "gras" (hooi op stam) wat ze eigenlijk niet heel graag eten nee.

Ik ben nog met volle teugen aan het genieten van mijn vakantie. Inmiddels 3x met de trailer op pad geweest voor een flinke buitenrit. Echt genieten dat mijn merrie voortaan zo de trailer op loopt. Kan mij nog goed herinneren hoe we in maart bij een clinic stonden en we niet meer naar huis konden, omdat ze gewoon echt de trailer niet op wilde. We hebben 3 lessen gehad en zijn helemaal "gereset", heerlijk :D Verder in mijn vakantie veel tijd gestoken in het graven van een geultje voor de waterleiding/sproei installatie rondom de rijbak. De geul is zo goed als klaar, we hebben de eerste stukken slang uitgerold. De sproeiers en andere materialen zijn binnen, moeten alleen nog wat buizen laten vermaken maar dat kan pas als de bouwvak volgende week weer voorbij is :) Verder flink aan het klussen aan de verlichting zodat we binnenkort, ook met donker weer vooruit kunnen. Ondertussen lekker aan het nadenken hoe we nog wat extra hooiplekken kunnen maken, en mooie elementen toe kunnen voegen aan onze paddock paradise. Heerlijk om daar zo over te dromen :D

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 20:43

Jeeeee wat is het nog groen daar!!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:08

xXutopiaXx schreef:
:') Dit is de ene helft, aan de andere kant van het hek gaat de andere helft door. Gisteravond hebben we dit deel gaashek al weggehaald, van de week even omheinen en kijken of ik hem eruit kan laten zien als bak, zonder te frezen.. :D

Wahaa dat lijkt wel een beetje op onze rijbak. Alleen daar stonden ook nog een aantal kleine fruitboompjes tussen :') Die hebben we trouwens laten verplaatsen en staan nu rond de rijbak.

Afbeelding

Afbeelding

(lekker regenachtige foto, maar ik ben heel blij dat het eindelijk regent vandaag hihi)

De paddock/rijbak is voor ons een hele goede keuze geweest, de paarden staan er ontzettend graag en toch fijn dat je een stukje hebt waar je lekker kan rijden. Zeker met ons jonge paard wel handig.

Nou vanochtend verder gegaan met het graven van de waterleiding. Daarvoor moesten we heel even de schuilstal voor de paarden afzetten, dus het klusje moest ook in 1x gebeuren (geultje graven, kabel erin, geultje dicht). Nou dat we hebben we geweten. Het laatste half uur hebben we in de stromende regen gegraven. Bah.. -O- Wel de verlichting in en rond de stal af kunnen maken. Heel blij mee :D

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 06:55

KDonna schreef:
Wauw wat een verschil SSDesign!

Wat hebben jullie met jullie rijbak bodems gedaan? Wij zitten op zandgrond (drunense duinen). De buren hebben hun bak gekeerd, die is heel zwaar. We gaan hem nu eerst alleen frezen en regelmatig slepen. Kijken wat dat wordt..

Wij hebben hem laten keren. Hij is vrij zwaar geweest laatste tijd. Met voldoende slepen en regen is hij super. Nog nooit een plasje in gehad dus voor ons perfect in de winter. Als de bak te mul is rijden we op de track van onze PP of hebben we een cirkel, beide gewoon zwart zand. Maar met veel regen wordt dat erg glad. Gister was zeg maar al op het randje... Voor onze rijbak zijn we nu een sproei installatie aan het aanleggen, als dat niet voldoende helpt kijken we naar alternatieven op langere termijn. Bij ons vorige adres was de paardenbak de eerste 2 jaar ook te mul. En toen hij eenmaal goed aangestampt was, was de bovenste laag mooi hard maar bij ieder plasje stond de rijbak blank..

Welkom Fleur!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 09:13

Wauw wat goed SP :D

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 07:37

Goed dat jullie het over kalken hebben... Heb ik eigenlijk nog niet echt goed over nagedacht maar wordt het nu natuurlijk wel tijd voor :) Dank voor de tips! Kalk je voor of na inzaaien? Wij hebben alleen wat kale plekjes waar ik wil zaaien met een mengsel van gras en wat kruiden/weidebloemen.

Hier geen modder. Wel gras wat eindelijk weer groen begint te worden :D En een fantastische rijbak. Gister even gesleept en hij is nu echt top na zoveel vocht.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 21:35

Goed nieuws LN!
Hier helaas ook al wintervachten. Viel mij vanochtend ook op. Dacht dat die van mij de enige was, maar niet dus :P

Mooie schuilstal hierboven! :) En hard gewerkt Jolijn!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 14:15

carika schreef:
Morpheus81 schreef:
Kun je hier wat meer info over geven, of waar vind ik die eventueel?

Even Google vragen. “Subsidie isolatie”, staat ook op de meeste nieuwswebsites.

Dankjewel voor de tip! Komt goed van pas :)!

Hier ook nog wilgentakken af te halen voor de liefhebber. Wij hebben er 6 staan rondom ons weiland. Eigenlijk 7 maar eentje is er rot hebben we gister gemerkt, kunnen we zo omduwen. -O- Verder nog een stuk of 7 grote eiken direct aan het weiland, een hele hoop esdoorns (gelukkig niet de giftige variant), een paar klein beuken en een paar essen. Ik dacht eerst ook, oh een paar extra bomen is wel leuk. Maar eerst deze maar eens laten groeien :)

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 07:51

Dat moet heerlijk zijn inderdaad, lekker alles opknappen het maken zoals je zelf wil :) Wij hopen ook snel te starten met de verbouwing.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 07:57

Jullie zijn echt zo hard aan het werk Jolijn! Nog steeds vakantie?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 15:15

Mooi en vooral praktische stal zo :)!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:40

Ja wij hebben wel regen gehad... Heel fijn voor de tuin maar als ik had gezien dat het zou gaan regenen hadden we mooi nog wat compost over de wei kunnen doen. Dat mag na zondag niet meer maar ik durfde dat afgelopen week niet te doen ivm de warmte en felle zon.

Hoe doen jullie dat normaal met inzaaien? Inzaaien net voor er regen komt? Hier zitten er bijna permanent vogels op het weiland. Had (te laat) in het voorjaar wel nog gras gezaaid maar daar is bijna niks van opgekomen. Denk dat het te droog is geweest maar mogelijk ook dat de vogels dat op hebben gegeten... Ik moet nog wel wat kleine stukjes doorzaaien want heb inmiddels wel wat kale plekken in het gras.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 07:39

Prachtige rijbak EmEm! Ik hoop dat hij nog goed zakt. Hier ook op dezelfde manier een rijbak gemaakt in december en die blijft zwaar.

Wij hebben alles bruin cord van Gallagher. Met een paddock paradise hebben we helaas wel vrij veel draden. En omdat het "ongepland" ook nog 3 rijen zijn geworden, is het best druk. Maar goed, het is wel fijn spul, de paarden hebben er goed respect voor. En het ziet er veel minder slordig uit dan lint wat bij het minste of geringste beetje wind al gaat klapperen. Het bevestigingsmateriaal hebben we allemaal van Agrishop en dat is ook prima.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 13:28

Lynn_Nikita schreef:
Gaaf plan van die hindernis maar zo tussen de omheining zou ik bang zijn dat die ook over de omheining heen leren gaan

Ja ik ook. Mijn tinkermerrie sprong op de vorige stal ook wel eens over de houten omheining van 1.10-1.20 heen :') :') Was ze beetje boos en hopsa. Weer op straat :')

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:00

Jullie hebben precies dezelfde situatie als wij EmEm! :) Bos dichtbij, dus rijbak niet zo belangrijk. Hier ook 200-250 euro voor het aanleggen van de rijbak. De sproei installatie en de baksleep voor achter de auto waren duurder. Scheelt wel als je er met een tractor overheen kan denk ik :)

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 20:33

LN, wij hebben tyleenslang van de pomp naar de wei. Je moet wel een krachtige pomp hebben als je met een leiding van 50mm wil werken. Wij hebben een niet zo hele krachtige pomp, en slang van 20mm, en de laatste sproeikop heeft eigenlijk erg weinig druk. Afstand is zo'n 80 meter. Oh en we hebben alles minimaal 60-70 cm onder de grond ivm vorst. Moet je eigenljik wel doen, onze voormalige buren hebben het niet diep genoeg gelegd en konden na de winter alles opnieuw aanleggen. Op meerdere plekken stukgevroren.

Bijvoeren vind ik bij ons nog niet zo handig. We hebben 1 plek waar de paarden apart kunnen staan (in de rijbak). Ik voer alleen na het rijden bij eigenlijk. Maar wil komende tijd toch wat vitaminebrok gaan voeren, en ben nog even aan het puzzelen hoe we dat gaan doen. Misschien maak ik de schuilstal ook "afsluitbaar" met weidedraad of iets dergelijks.

Nou mijn ruin blijkt regenrot te hebben.. Hij schuurt al een paar weken meer dan daarvoor, dacht eerst dat het door het warme weer kwam. Vorige week werd het erger maar dacht nog steeds het weer. Tot hij een week geleden over z'n hele lijf allerlei korstjes kreeg. Oeps... :+