Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Hilary

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 18:30

Wij hadden na thuiskomst vanmiddag grote plassen op de track en eentje op de overgang van het stoepje naar de paddock. Het had heel hard geregend en was pas net gestopt (maar die bui hebben wij in de auto dus niet gehad, dus wij stonden nogal raar te kijken). Maar goed, zandgrond dus het zakt vrij snel. M’n kruiwagen mest heb ik laten staan, die leeg ik morgen wel. Het paadje er naartoe was ook wat aan de vochtige kant en ik wil geen sporen trekken als het even kan.

Oy with the poodles, already

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 19:42

Oh herkenbaar :j de plassen lagen bij ons op de track en daar groeit geen gras. Dus ik denk dat we nu allemaal hele blije plantjes in de wei staan die een tikje teveel gezopen hebben :))

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 14:34

Wij hebben een tijdje een ezeltje in een weitje naast ons gehad. Pony’s stonden eerst gewoon geïnteresseerd te kijken, tot ie begon te balken :wow:

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:52

Ik hang een draadje voor de uitgang van het stoepje bij de schuilstallen en zadel daar op. Paard staat gewoon los (dan kan hij naar alle hartelust vliegen wegjagen zonder in de knoop te komen met een touw). Of ik zet hem los op het erf (wel afgesloten met een hek) en zadel daar op en af. Maar hij is wel vrij makkelijk met dat soort dingen, mijn merrie iets minder :+

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 19:28

Wij hebben nog ongeveer 1.500 m2 waar nog niet gegraasd is, maar dat is hooi op stam en vinden ze dus ook niet zo lekker. Elke dag krijgen ze er een strookje bij. De andere stukken zijn afgesloten om bij te groeien, maar dat gaat ook maar zozo.
Alleen het kleine weitje waar we het eerst hebben begraasd is goed terug gegroeid, maar daar staat ook het meeste onkruid. De twee kleine pony’s staan daar op, die doen geen rare dingen en kunnen goed uit de voeten tussen de distels. Ze kunnen ook gewoon met de anderen mee naar de grote wei.
Ik denk dat mijn merrie nog een week of drie op de wei mag, daarna neemt het hb risico voor haar toe en gaat ze met de Shet op een apart stuk. Die krijgt dan nog toegang tot het kleine weitje en mijn merrie mag er dan wellicht nog een uurtje per dag bij.

Qua opbouwen op het gras was het niet ideaal dit jaar. Mijn ruin was vastbesloten een fittie met de nieuwe merrie (bij ons sinds november) te hebben dus het duurde even voor ze met z’n allen de wei op konden. En mijn merrie bouwt trager op ivm de hb.
Ach, het voorlopige begraasplan voor volgend jaar is al bedacht :P

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 20:54

Mocht je gaan frezen, dan niet te diep. Hoe dieper, hoe langer het mul blijft en ongelijk wordt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 21:54

Eh nee. We hebben wel hazen in de wei <3

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 08:23

Ik bouw met buut ook altijd af inderdaad, de basisdosering voor mijn merrie is een half zakje. Als ik dat goed genoeg vind gaan, doen we een paar dagen een kwart zakje, bij geen verslechtering gaan we nog naar een achtste zakje.
De keer dat ze erg heftig bevangen was, zijn we op dat moment overgeschakeld op aspirine. Dosering daarvan weet ik niet meer, maar ook dat hebben we in kleine stapjes afgebouwd naar nul.

Verder: als de smid pas vrijdag komt, kun je in de tussentijd de teen zelf een mustangrol geven (dus zorgen dat het afwikkelen heel makkelijk gaat). Verder op alleen zand houden (geeft wel steun, maar geeft ook mee met lopen) en voer en water binnen bereik houden, als je dat nog niet deed.
Schoentjes kunnen fijn zijn, maar die helpen niet altijd even goed bij het afwikkelen en soms krijg je er weer schuurplekjes van.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 16:02

Jes, mijn merrie heeft twee boventanden minder, de middelste twee. Bij haar zijn de tanden ernaast wat naar het midden geschoven, waardoor er nu een driehoekig gaatje zit tussen tandvlees en snijvlak. Ze kan daar nog goed mee eten, ook gras snijdt ze nog af. Hooi uit hooinetten eet ze ook nog, ook uit kleine maas.
Bij haar zijn de kiezen eerder het probleem, denk ik. Ze moet bij hooi eten (en misschien bij gras ook, daar heb ik eerlijk gezegd nog niet heel goed naar gekeken) haar holle kies eerst volstoppen voordat ze echt goed kan eten. Eerst maakt ze dus proppen, maar na een paar minuten is dat over. Er lijkt ook wel eens een propje in haar wang te blijven zitten, daar is ze zelf methodes voor gaan bedenken om er vanaf te komen (langs de hooibak wrijven, gapen / mond open sperren).

Vriendin heeft een pony die helemaal geen tanden meer heeft; langer gras kan hij ook nog goed mee uit de voeten.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 19:10

Hoe het zit met composteren weet ik niet precies / zeker, volgens mij bij voldoende hitte en een lang proces (lang laten liggen voor het gebruiken, minimaal een jaar) is het wel veilig.
De mest direct na het ontwormen kun je beter niet op de(zelfde) composthoop doen, voor de wormen in je hoop is dat niet zo gezond.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 19:17

Wat fijn dat het probleem rondom de vloer wordt opgelost, Lynn! Kun je eindelijk verder, dat moet goed voelen. En dan ook nog een leuke potentiële baan :)

Superpony, met prikpalen en draad om de binnenkant van de wei te beschermen kom je een heel eind, denk ik. Op de hoeken zou je er (tijdelijk) houten palen in kunnen zetten om te zorgen dat je de draden goed kunt opspannen.

Hier wel wintervachten :j De Shet hebben we vandaag deels geschoren (racestreep op hals en buik), zodat ze haar warmte goed kwijt kan. Is ook geen grasmaai-Shetlander, maar loopt regelmatig stukken voor de sulky, naast de step of aan lange lijnen etc.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:42

Coniferen zijn struiken en mag je dus gewoon omhakken :D

Antheman, staan de elsjes waar je buurman “last” van heeft op zijn terrein of het jouwe?

Mocht iemand nog wat berkjes of wilgjes over hebben (of iets anders wat geen eik of vogelkers of giftig is) hou ik me aanbevolen :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 19:33

Buitenomheining bij ons stond er al en is wit koord en zwart draad. Binnenomheining is bruin lint (2 cm). Onze stalhoudster was bang dat het wel heel druk zou worden in het binnendeel met alle palen en draden, maar ze vond het eigenlijk heel netjes zo. Nou zijn we ook wel bewust bezig geweest om alle palen op dezelfde afstand te zetten en te zorgen voor strakke linten en rechte draden.
Destijds goedkoop lint gekocht, dat houdt het eigenlijk langer dan we hadden gedacht. Op een aantal punten zijn we nu wel aan het vervangen en overweeg ik terra cord, omdat ik denk dat daarin de metaaldraadjes beter heel blijven als de Shet haar manen eronder drukt. Wellicht wordt het toch lint, maar dan wel een beter merk (lagere weerstand).

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 13:17

Wij hebben rubbertegels van 1x1 en 0,5x1. Ze liggen los en niet in verband, schuiven een klein beetje, maar ze liggen ook (nog) niet goed opgesloten. De stal waar ze in liggen komen alleen de kleine pony’s in (200-300 kg). Herfstklusje om ze goed in te klemmen tussen de muren.

Wat een leuk idee zo met die crosshindernis in de omheining :) In Deurne hadden ze iets soortgelijks op het nhb terrein.

Die voorwand in de schuilstal vind ik wel eng, ik ken een paardje dat daar een heel naar ongeluk mee heeft gehad. Ze leeft nog, maar moest door de brandweer worden losgezaagd, heeft blijvende (zenuw? spier?) schade en kan volgens mij (maar ben ik niet zeker van) niet veilig worden ingezet als rijpaard.
Ze stond met haar hoofd door het voerhek te eten, wilde waarschijnlijk een vlieg wegjagen, zwiepte haar hoofd achterom en kwam toen klem te zitten in het volgende ‘poortje’. Met haar hals dus om de spijl heen gevouwen. Vandaar de brandweer...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 20:09

Mijn oudere merrie krijgt luzernebrok en speedibeet. Om dat wat lekkerder te maken doe ik er Marstall Bergwiesen Mash doorheen, anders eet ze het maar moeizaam. Ze is klein genoeg om een draadje op hoogte te kunnen hangen waar zij onderdoor kan en de groteren niet. Alleen de Shet kan mee, maar merrie is ranghoger over de Shet. Ik moet het wel in de gaten houden, want soms blieft mevrouw ineens de helft van haar bak niet meer en dan staat die Shet er dus als een aasgier naast. En die hoeft nou niet echt aan te komen...

De anderen voer ik deels gesplitst. Mijn ruin eet heeeeel traag, dus die zet ik apart. De twee andere merries eten ongeveer even snel, en de snellere eter is ranglager dan de tragere eter. Die kunnen dus bij elkaar in dezelfde ruimte. De Shet eet ook niet zo snel, dus die heeft ook een eigen plekje. Heeft ze sowieso, want de rest kan niet onder haar draadje door.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 07:48

Afbeelding
Palletbox, kleedje erin om te zorgen dat de kruimels niet in het zand vallen (op de foto vijverfolie, maar inmiddels vervangen door rubbermat-op-rol van Hornbach omdat mijn ruin het grappig vond om het vijverfolie uit de bak te trekken), hooinet vast met strotouwtjes met ring en musketonhaken.

Bij ons eten ze ook redelijk wat hooi, ze komen er ook van de wei af. Ik denk dat het gras niet voldoende droge stof meer bevat en ze dat willen aanvullen met hooi. Prima, krijgen ze hooi.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 10:33

Bij ons wordt het geen prut, maar we harken regelmatig het gevallen hooi weg. Wel zie je dat ze daar meer staan en het zand dus steviger aanstampen, maar we hebben een flinke laag zand, op zandgrond, dus er eigenlijk geen last van.

Met regen zorgen we er voor dat er geen enorme hoeveelheden hooi in zitten, als het te lang nat blijft liggen, eten ze het niet meer. Maar we voeren meestal sowieso nat hooi, dus nat regenen maakt dan geen verschil.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 15:23

Wij spelen een beetje met het hooi dat we voeren, zeker als er veel over is van de dag ervoor. Dat gaat dan in een net met grote maas, of los in een bak of los in de hoekjes van de stallen. Het andere hooi gaat dan in moeilijkere netten (kleinere maas of twee netten over elkaar) en we voeren dan iets krapper. Meestal gaat het ‘tweedehands’hooi ook wel op dan.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:28

Mais voer ik niet aan mijn hb’er. Speedibeet juist wel, die is nog net iets meer ontsuikerd dan reguliere pulp (scheelt 3 of 4% en dat kan voor een hb’er net het verschil maken).
Gewone pulp kun je idd met heet water sneller weken, geldt ook voor bijv luzernebrok en seniores priores.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 19:25

Het maakt ook nog uit of je een schep speedibeet of een schep pulpbrok neemt.
Ik ben weeeeer vergeten om de weegschaal mee te nemen; had willen wegen hoeveel er in onze verschillende maatscheppen zit.

Volgens mij kun je 1,5-2 kg bietenpulp voeren zonder te hoeven compenseren. Even nakijken...

Voervergelijk geeft aan 4 kg pulp op 1,5 kg zemelen, maar eigenlijk max 1 kg zemelen (en dan moet je dus voor de goede verhouding ook de pulp verlagen).
Maximaal kun je 50% van het ruwvoer vervangen, bij een paard van 600 kg reken je met 2% van het lichaamsgewicht aan droge stof aan ruwvoer, dus 12 kg. Daarvan 50% is dus 6 kg pulp.
Lees je dan de regel over compenseren met zemelen, dan kan je niet goed gecompenseerd voeren (althans, niet met zemelen, er bestaat vast nog meer dat hoog in fosfor staat).

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 20:00

In principe praat je altijd over droog gewogen product.
Mijn ervaring is bijvoorbeeld dat ik meer water toevoeg dan op de verpakking staat. Dus dan zit je al met een verschil door alleen water toe te voegen :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 19:14

Wij hebben ook kruiwagens van Van Cranenbroek. Een kleine met één wiel voor de mest, nu de tweede in 4,5 jaar.
En een grote met twee wielen voor het hooi (expres met twee wielen voor meer evenwicht, zodat je kruiwagen (nat) hooi niet zomaar omkiept in je zandpaddock of op de track. Die is inmiddels 4,5 jaar oud, maar moet nu geloof ik een wiel gaan vervangen omdat er iets doorgesleten is. Hij doet het nog, maar hij piept #)

Deze dus voor het hooi:
Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 06:16

Het stukje waar de ‘steel’ van het handvat bij de bak van de kruiwagen komt en een hoek maakt ging bij ons stuk, zag er doorgeroest uit.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 13:53

KAS is idd kunstmest.

Ik kijk vaak tv op m’n iPad, via Ziggo Go. Kan live kijken, maar ook tot een week terug. Bij een aantal zenders (Discovery, TLC, Nat Geo, ziggo sport etc) kun je dan de reclame doorspoelen :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 18:40

Bramen flink terugsnoeien, en als je ze weg wilt hebben kun je dmv frezen de wortels er best aardig uitkrijgen. Of alles met de hand uitgraven (ik krijg al rugpijn als ik er aan denk #) ) Wij hebben rondom de wei op diverse plekken bramen. Deels laten we het staan om doorheen lopen vanuit de bosrand te voorkomen (met een beetje mazzel springen de reeën dan niet door de draad heen). We snoeien het dan wel elk jaar een stuk terug. Er zijn echter ook plekken (tussen de tuin en de track) waar ik ze graag weg wil hebben. Ook gaas daar, op zich heel fijn, maar niet met je bosmaaier of elektrische heggenschaar :\